Dlouho jsem váhala, zda sem mám napsat, až jsem se rozhodla, že ano, ráda bych znala názor ostatních rodičů.
Moje dcerka chodí do druhé třídy a to, co probíhá kolem zadávání domácích úkolů mezi rodiči, se nedá nazvat jinak než šílenství!
Spousta rodičů je však naštvaná, protože JIM to zabírá spoustu času a MUSÍ svým dětem pomáhat. Já osobně si se svou dcerkou ráda sednu a pomůžu jí a nijak moc času mě to nestojí – spoustu věcí už dokáže najít sama – a že si u toho zcela nenápadně procvičí i čtení a psaní, to jí vlastně vůbec nedojde. Ale upřímně, jsem opravdu jedna z mála.
A teď to nejlepší – rodiče dvou prokazatelně nejslabších žáků se rozhodli, že založí internetové stránky, na které bude paní učitelka (nebo ti nejlepší žáci?? to ještě není dořešeno) dávat zadání všech domácích úkolů. Prý se jim často stává, že úkol nepřinesou jenom proto, že si ho ve škole zapomněli zapsat. Nebylo by lepší vést děti k samostatnosti?? Osmileté dítě už by se o sebe přeci mělo umět postarat, nebo jsem opravdu tak krutá matka a chci toho po svých dětech moc?
A taky toho prý na ně paní učitelka valí moc, když je nutí, aby si doma dodělávali pracovní listy, které ve škole nestihli (to, že většina dětí pracovní listy stihne a ještě dělá jiné věci, to jen tak na okraj).
Je mi naší paní učitelky líto. Jistě nastupovala do školy s ideály a snaží se spoustu věcí dělat nově a zajímavě. Ale obávám se, že za těchto podmínek jí to nadšení dlouho nevydrží.
Máte někdo podobnou zkušenost? Nebo chápete postoje těch rodičů a divná jsem já?
Napsal/a: babkabylinkářka
Odpovědi, názory, dotazy, postřehy čtenářů (11 vyjádření)
Souhlasím s tím, že člověk se opravdu všem nezavděčí. Moje dítko sice do školy ještě nechodí, ale já si ještě docela živě pamatuji, jak stupidní a jednotvárné úkoly jsme často dostávali. Samozřejmě u některých předmětů nelze operovat s ničím jiným než s fakty, ale tam kde to jde, by se určitě nemělo bránit kreativitě. Učit děti už v tomto věku samostatnosti určo není od věci. Pak už samozřejmě záleží, nakolik jsou rodiče trpěliví a schopní i oni své dítko takovéto samostatnosti naučit. Brát ohledy na možnosti rodiny je věc nezbytná. Určitě si to ale vaše učitelka uvědomuje a úkoly zadává tak, aby se to dalo najít nejen na internetu , ale i třeba v knihovně. Obecně je známo, že děti málo čtou, tak proč je k tomu neinspirovat. Já si pamatuji našeho učitele zeměpisu na střední. Měli jsme ho jen dva první roky. Byl taky svérázný učil stylem všeobecného přehledu. Předepsanou látku sice vysvětlil, ale zkoušel z toho, co by lidé měli všeobecně vědět. Stačilo mu, když se zeptal, jaké je nejhlubší jezero na světě, žák odpověděl správně a měl za 1. Bez dalšího meldování teorie o všem možném nepotřebném. Takže paní učitelce přeji, ať takto pokračuje, takových je málo a bylo by potřeba více 🙂
Pokud si vzpomínám, měli jsme úkoly snad každý den, i když to bylo třeba jen něco malinkého. Chápu, že každého učení nebaví, ale zvykat si na to, že jsou určité povinnosti, je rozhodně dobré. A za některé věci si každý zodpovídá sám, i když je mu sedm. Na druhou stranu se nedivím některým dětem, že se úkolům vyhýbají. Znám případy, kdy rodiče dokázali dítě u psaní úloh tak vystresovat, že bych to taky asi radši zapomínala ve škole.
Myslím, že máte skvělou učitelku. Jestliže rodiče na ni nadávají- tedy někteří, je to přesně podle onoho přísloví
– není člověk ten, aby se zavděčil lidem všem.
Myslím, že takové úkoly jsou fajn. Je ovšem na rodičích, jak se k tomu postaví. Já bych to vítala i z toho důvodu, že mi dává vlastně návod na strávení nějakého toho času plodnou spoluprácí s dítětem. Navíc jde o hravou formu. Co by za to jiní dali.
Každý rodič přistupuje jinak ke svým dětem i k jejich úkolům a spolupráci na nich. Jsou i tací, pro které je čas strávený s dětmi ztracený. Každý jsme jiný.
Nápad, že úkoly budou na internetu je dobrý, ale pokud to paní učitelka stihne. Pokud mi paměť sahá, psaly se úkoly do úkoláčku a psaly si jej všechny děti, ty neznalé písma to dostávaly na lístku nebo si ho kreslily.
souhlasím s Padmé myslím, že tím řekla vše…držím paní učitelce palce pokaždé se najdou tací co budou hledat mouchy jinde než u sebe,ve druhé třídě zadávat úkoly na net to je teda kravina, bud si pamatuji nebo )kol zapisuji, umí psát a to že zapomene je jeho problém a i učitelka ma svůj osobní život…myslím, že někteří rodiče na ně nakládají moc a neumí to ocenit…
moc děkuji za podporu a jen na doplnění – takové ty delší a „kreativnější“ úkoly dostávají děti 1x, max.2x za měsíc, aby na to měly dostatek času a mohly se s tím poprat. Takže na to vždycky mají a měly minimálně 2 víkendy (to by snad i hodně zaměstnaní rodiče mohly mít čas, ne?). Nicméně myslím, že nikdo z našich rodičů nesměnuje ani nemá více než jedno zaměstnání, tak 1/2 dětí chodí domů po obědě, takže pracují max.na půl úvazku. Ale obecně to jako připomínku chápu a akceptuju.
Z toho, co píšeš, mi nepřipadáš ani divná ani krutá :-)))
S těmi úkoly je to trochu sporné – dle mého názoru –
dítko by se mělo trénovat, to je bez diskuze, nicméně rodiče si myslím trénovat netřeba :-))))
Když je to sem tam, já nevím cca 1x za týden, žádný problém. Ale pokud by to mělo být každý den, tak by se mi to asi nelíbilo.
A co se týká zadání tvořivých úkolů – mně se to líbí, připadá mi to jiné, zajímavé, pestré. Určitě lepší než opisovat učebnici.
K tomu zapisování DÚ – stránky na internetu – to mi přijde jako do nebe volající nesmysl. Dítě přece musí zvládnout tak jednoduchou věc – buď si to pamatuje, co má za domácí úkol nebo si to může zapsat, když to paní učitelka diktuje.
Dodělávat práci ze školy doma – to je u nás stejné, učitelka to dělá také, pokud to žák nestihl, dopracuje doma.
No, musím říct, že vaše paní učitelka nemá na růžích ustláno. Tak snad jí ten elán a chuť vydrží 🙂
Já myslím, že určitě divná nejsi :))
Takové domácí úkoly jsou jistě lepší, učí dítko kreativitě a samostatnému uvažování… mně osobně je jistě milejší, když si dítě musí trochu lámat hlavu, ale stvořit něco svými silami, svou fantazií – mám za to, že to podporuje jeho samostatnost. Ale samozřejmě tak, aby to dítko zvládlo. Domácí úkoly mají dělat děti a ne jejich rodiče – jistě, pomoci, poradit, ale dál to zkus sám. V osmi letech už by děti trochu samostatné v tomto ohledu být mohly – kluci už si v tom věku dělali úkoly většinou sami.
Takže paní učitelka si jistě zaslouží podporu 🙂
Asi záleží na úhlu pohledu. Pokud maminka směnuje a přijde domů pozdě odpoledne nebo večer, asi s tím bude mít problém. A zároveň si myslím, že maminky mají dost svých povinností kolem jídla, prádla atd. atd. Např. moje sestra má dvě práce, aby to finančně zvládla. A na to, o čem je tady řeč, doopravdy čas nemá.
Já osobně si myslím, že domácí úkol má být pro dítě a ne pro rodiče. Škola snad nemá úkolovat rodiče :o)
Nicméně se domnívám, že je lepší dávat tvůrčí úkol na zajímavé téma než nudné opisování z učebnice. To se mi líbí. Je to pěkné. A snad by to mohlo děti bavit.
Jinak – zakládat internetové stránky kvůli úkolům mi přijde poněkud přehnané. Dítě by tohle mělo zvládnout – buď zapsat do úkoláčku nebo zapamatovat.
Takové zadávání úkolů je fajn. Je to něco jiného, než jenom sedět a něco opsat. Myslím, že se tak dítě více naučí a ani mu až tak nepříjde, že vlastně píše úkol. Dcera jde do školy v září. Tak jsem zvědavá jak to u nich bude. Bude v dvoutřídce, tak asi budou pracovat více samostatně.
Nevím proč to rodičům vadí. Stejně musí na děti při psaní úkolů dohlížet.
Já bych určitě podpořla paní učitelku.
a ještě jedná poznáka, je to dobré i z toho důvodů, že rodič s dítětem stráví více času a zároveň ho může vzdělat a třeba se i sám dozví něco nového a zajímavého
když já chodil do druhé třídy, a není to tak dávno, tak jsme moc podobných věcí neměli, neboť ještě nebyl internet a podobné vymoženosti tak běžné, jako je dnes, ale co se týká zadávání úkolů, tak je dle mého názoru lepší něco třeba hledat na internetu, v knížkách a tak, aby si dítě procvičilo nějakou práci s tím, učilo se samostatnosti, dozvídalo věci mimo výuku atp., ale nesmí se to podle mě přehánět, neboť jsou i žáci, kteří nemusí mít doma internet, nebo jsou trochu slabší v učení, pomaleji chápou atd., takže bych tyhle úkoly nedával nějak často, třeba 1 na 14 dní
a co se týká toho, že někdo něco nestihne, tak je rozdíl, zda z toho, že je člověk líný to dělat ve škole a nebo že má např. dyslexii nebo něco takového a dle toho by se měli učitelé i ročiče řídit a nesvádět vše na učitele, ale v konečném hodnocení souhlasím s vámi
Mobile Sliding Menu