I naši nejmenší si rádi zahrají nějakou pěknou deskovou hru. Ideální je, pokud se při hře také něco naučí. Jednou takovou hrou je i Přírodopis od společnosti Bonaparte.
Přírodopis
Nechte se na chvilku unést fantazií za ohradu starého selského stavení. Zkuste štěstí, procvičte si barvy a vzpomínejte, čím se vyznačují pejsek, kočička, prasátko, kravička, koník a slepička. Rychlá hra vás provede jednou z oblastí přírodovědy – světem domácích zvířátek.
Hra obsahuje hrací barevnou kostku, 6 hracích karet, 36 žetonů s obrázkem a návod.
Věková skupina: 3+
Počet hráčů: 2-4
Doba hry: 10-30 minut
Společnost Bonaparte nám k testování poskytla 3 hry. Testování se tak ujala Nuninka s Danečkem a dětmi ve školce, Milhauzice s Michalkou a Kyller s Patricií a Tadeáškem.
Jak se Vám líbí celkové zpracování hry a hlavně grafika?
Milhauzice: Provedení hry je pěkné, grafická stránka se nám zdá povedená. Zvířátka jsou milá, dceři se obrázky velmi líbí. Musíme sice přiznat, že u některých typů obydlí jsme váhali, ke kterému zvířeti přiřadit, dokonce dodnes nevíme, co má symbolizovat obrázek v bílém poli u kočičky. S manželem jsme vedli filozofickou diskusi, ale Michalka nám řekla, že to je maso. A hotovo. Jen kartičky ve výřezech moc nedrží, takže při otáčení karet a kontrole vypadávají.
Kyller: Grafické zpracování hry se nám moc líbí. Obrázky jsou krásné, pojetí hry také. Jediné, co bychom vytkli je to, že když hru již párkrát hrajete, kartičky pak při otočení začnou vypadávat.
Je návod srozumitelný?
Co když dítě umístí žeton špatně a jiný hrát při hře zjistí, že to tam nemá být? Může se žeton vyměnit už během hry? To jediné mi v návodu chybí. Jinak je vše srozumitelné.
Milhauzice: Návod je naprosto srozumitelný, během první hry pravidla pochopila i čtyřletá Michalka. Sice s nimi nesouhlasila, když jí zrovna štěstí nepřálo, a chtěla si je upravovat. To už je na spoluhráčích. Když nikomu během pěti kol nepadla potřebná červená barva, pravidla jsme si upravili – místo „hod propadá a hází další hráč“ jsme si stanovili, že „hráč má tři hody“. Jednou jsme se dostali do situace, kterou pravidla neřeší (chci doplnit poslední žeton do karty, ale ten je umístěn špatně v jiné kartě. Můžu si žeton vzít, abych kartu získal, nebo se chybně položené žetony opravují, až když karta přechází do „majetku“ hráče?) Jde ovšem o drobnost, kterou si operativně hráči vyřeší.
Kyller: Ano, návod hry je srozumitelný. Nejprve jsme tedy hru hráli tak, že tříletá dcerka si vždy vybrala jeden obrázek a zkoušela si kartičky zařadit podle barvy výřezu. Později, kdy už hrála se staršími sourozenci, jsme se přizpůsobili pravidlům. A tehdy jsme narazili na drobný problém. Když dcerka zařadila nějaký obrázek špatně, automaticky pak chyběl spoluhráči . Znovu jsme tedy četli pravidla a došli jsme k názoru, že tedy spoluhráč musí sledovat, co kdo do kartičky dává a do své kartičky dát žeton shodné barvy, který tam sice nepatří, ale při zaplněné kartičce jej může vyměnit za správný i za cenu, že jej vezme někomu jinému z jeho hrací karty . Teda alespoň doufám, že jsme pravidla pochopili správně?
Vidíte vy, jako rodič, ve hře přínos pro děti?
Milhauzice: Pro děti je hra bezesporu přínosná – děti se naučí nebo si procvičují barvy a seznamují se s domácími zvířaty a hledají to, co k nim patří. U některých potrava (zrní, tráva, seno), součást jejich těla (ocásek, čumák, rohy), mláďátka, obydlí nebo jiné předměty (podkova, obojek, klubíčko na hraní). Jen je ale dětem potřeba přečíst napsaný „zvuk“, pokud ještě nečtou. Využili jsme karty se žetony i jinak a doplňovali, co ještě patří k danému zvířeti. I děti mladší než 3 roky, což je věk doporučený výrobcem, můžou podle mě jednotlivé žetony prohlížet a učit se pojmenovávat zobrazené věci.
Kyller: Jako rodič musím říci, že hra mne zaujala a rozhodně v ní přínos pro děti vidím. Děti se učí rozeznat zvířátka a přiřadit k nim to, co je pro ně typické. Zároveň si potrénuje jemnou motoriku, rozeznává barvy, o obrázcích si můžeme povídat.
Zaujala hra děti?
Milhauzice: Michalka byla hrou naprosto pohlcena. Už samotná příprava na hru – vylupování žetonů z karet – ji velmi bavila. Pak prohlásila: „ta zvířátková hra je mnohem lepší než pexeso, protože má kostku. A je lepší než člobrdo, protože tady se nemusí počítat na kostce puntíky.“ Všem chtěla kontrolovat správnost vložených žetonů. Jen byla zklamaná, když zrovna neměla štěstí a padla jí barva, kterou už nemohla využít.
Kyller: Hra děti rozhodně zaujala. A to nejen ty nejmenší, ale s chutí si hru zahrál i nejstarší, osmiletý, syn. Zprvu bylo pro nejmenší dcerku nejzábavnější vylupování kartiček, později spíš už jejich vkládání na správné místo.
Vracíte se ke hře?
Milhauzice: Ke hře se vracíme rádi, je svižná a dokáže zabavit. Michalka vymyslela další využití – schválně doplňujeme žetony špatně a soutěžíme, kdo ostatní nejvíc rozesměje (kočička s prasečím ocáskem, pejsek chroupající zrní). Někdy sice hrát klasicky nechce, ale karty si rozloží sama a vysvětluje panenkám, proč patří kost k pejskovi a proč zrovna do toho okýnka.
Kyller: Ke hře se rádi a často vracíme. Dcerka si ji dokonce s sebou bere i k babičce a hraje ji ráda i tam. Doma jsme pro ni našli ještě jedno využití. Trénuje s ní mluvení a opakování slov a také barvy.
Vlastní postřehy
Kyller: Hra se mi, až na ten drobný nedostatek týkající se vypadávání kartiček, moc líbí. Pro děti je určitě přínosem a jsme moc rádi, že jsme hru mohli otestovat.
Podtrženo, sečteno
Hru určitě doporučujeme všem, kdo mají rádi zvířátka a zároveň si s dětmi rádi zahrají stolní hru.
Hru Přírodopis od společnosti Bonaparte si můžete zakoupit zde.
Napsal/a: Kyller
Odpovědi, názory, dotazy, postřehy čtenářů (2 vyjádření)
Děkuji za upozornění. Teď už v tom pelíšek vidíme, dokonce se vzorem. Až dneska budeme hrát (dcera právě chystá žetony), už vše pojmenujeme správně :-).
Moc děkuji za tak milé hodnocení!:-)) Nejvíc mne pobavilo ,,maso“ u kočičky:-)) Měl by to být pelíšek:-)