Zdravá, krásná i didaktická hračka – mýtus či realita?

Hračka má, krom funkce zábavní, i důležité společenské a pedagogické poslání. Rozvíjí osobnost, fantazii, slovní zásobu, jemnou a hrubou motoriku, logické myšlení, ale i sociální cítění, objasňuje dětem fungování reálného světa a také ovlivňuje jejich citový rozvoj.

Při samotném výběru hračky je třeba myslet na to, jak její užívání dítě ovlivní, a vybírat hračku přiměřenou věku a vývoji dítěte, jeho zájmům a schopnostem.

Jaká by vlastně ideální hračka měla být:

Označování hraček

 

Mezi výukovými hračkami jsou naprostou špičkou Montessori hračky a pomůcky, které děti učí názorně a zábavnou formou, a navíc jsou vyrobeny tak, aby dětem osvojení nejrůznějších dovedností (malování, stříhání, lepení…) co nejvíce usnadnily. Mezi Montessori produkty najdete pomůcky pro školní výuku, motorické a didaktické hračky, stavebnice, vzdělávací a společenské hry, jakož i nejrůznější sady na tvoření a hudební nástroje.

Existují ale i ekologické hračky, které jsou nejen krásné a výukové, ale hlavně nezávadné. Mezi přední výrobce ekologických hraček patří Janod, Educa, BIG a Smoby.

Mezi české výrobce kvalitních dřevěných a zdravotně nezávadných (používané barvy jsou ekologické) hraček patří Detoa (dříve známé pod značkou TOFA či Schowanek), která dětské hračky vyrábí již od roku 1908. Pod touto značkou najdete nejrůznější stavebnice, mačkací a tahací hračky, montážní hračky a pyramidy, divadla a didaktické hračky, ale i hračky s Krtečkem Zdeňka Milera.

Jak hračku vybrat?

Informace o výrobku a kontrolní orgány

Dobrá rada nad zlato 🙂

Až budete dávat malému dítěti novou hračku vždy mu nejdříve ukažte, co hračka umí a co je jejím účelem. Vyhnete se tak zklamání, když dítě hračku po chvilce odloží a půjde si hrát se svou starou, osvědčenou hračkou, o které ví, jak funguje.

Pár zamyšlení na závěr

Dítě nepotřebuje spoustu hraček – často si totiž se 2 – 3 oblíbenými hračkami vyhraje více a soustředěněji, než s 20 hračkami, mezi kterými jeho pozornost těká, protože neví, s čím si hrát dříve…

Dítě spíše než spoustu hraček potřebuje dostatečnou pozornost a pozitivní vztah s rodiči… Také ho tím učíme skromnosti (na místo konzumního způsobu života), pečlivému výběru s rozmyslem i tomu, že nemusí mít všechno…

Dítě potřebuje dostatek pohybu v přírodě, kde si často s jedním klackem vyhraje více než v pokojíčku plném hraček… 🙂