Kreativita se dá naučit

Rubrika: Co se jinam nevešlo

kreativitaO dětech často říkáme, jestli jsou nadané výtvarně nebo hudebně, a zmiňujeme, zda jsou kreativní. Ukazuje se, že v těchto oblastech se více než o nadání může jednat o dovednosti, které je možné rozvíjet. Samotná kreativita vyžaduje otevření mysli a především bezpečné prostředí.

Kdo někoho, třeba i sebe, označuje za nekreativního nebo bez fantazie, se vždycky mýlí,“ říká Peter Weil, psycholog z Institutu pro aplikovanou kreativitu v Kolíně nad Rýnem. „Dnes se často dopouštíme té chyby, že kreativitu zaměňujeme s uměním.“ Většina lidí považuje kreativitu za speciální nadání, kterým je jenom malá, šťastnější část populace obdarována. Ve skutečnosti nemůžeme být nekreativní. Rozhodující je, jestli tuto schopnost dokážeme u sebe rozvinout. „Kreativita se nerozvíjí v jedné konkrétní tematické oblasti, ale je přítomná všude. Ať už připravujete exotické jídlo, nebo se snažíte najít řešení finančního problému. Kreativita znamená schopnost si něco jiného představit, než co se přímo nabízí,“ říká Peter Weil. I zedník, kterému se například podaří postavit zeď z méně kamenů, je kreativní. Stejně tak žena v domácnosti, která si dokáže uspořádat všechno do maličké kuchyňky tak, že má vše dostatek prostoru.

Největší nepřítel kreativity? Strach z chyb

Požadavek na kreativitu obsahuje také velká část inzerátů na povolání. Vyžadují ji zaměstnavatelé i tam, kde bychom to příliš nečekali. Proč svou kreativitu nevyužíváme? Peter Weil považuje za největšího nepřítele kreativity strach z chyb. Vzniká často ve škole, když učitelé více zdůrazňují nedostatky a chyby. Kvůli tomu mnoho z nás se naučí raději zůstávat na známém terénu a dělat věci, které mají ozkoušené a nikdo je nemůže považovat za špatné či chybné. „V tomto ohledu mají učitelé obrovskou zodpovědnost, aby děti do budoucna nezablokovali.“ A jak kreativitu rozvinout? Weil se svými kolegy pořádá semináře, kde kromě známých technik na rozvoj kreativity, jako je brainstorming, clustering nebo myšlenkové mapování, používá techniky na odblokování strachu. S účastníky reflektují tyto otázky: co se mi děje v hlavě, když se dostanu do neobvyklé situace? O čem přemýšlím? Které pocity se u mě objevují? „Člověk s novou myšlenkou je dlouho snílkem, dokud se jeho myšlenka neukáže úspěšná, “ řekl Mark Twain. Jinými slovy: bez potěšení z riskování ne-existuje kreativita. Peter Weil pozoruje, že jakmile se ukáže možné riziko, tak od nové myšlenky upouštíme. „Mnozí říkají, to vyzkouším, ale jenom pokud si budu jist, že se nemýlím.“

Jedná se o ukázku z časopisu Rodina a škola (č. 8/2010), vydává Portál.

Napsal/a: Barbara Hansen Čechová

Toto taky stojí za přečtení!

Děti, rodiče a kapesné

První otázkou v souvislosti s kapesným je jeho existence. Má dítě pravidelný příjem, příležitostný, nebo žádný? Názory odborníků se shodují na

Čtu dál →

Recenze: Hádanky pro školáky

Miluji svět hádanek. Používám je s oblibou ve školní praxi, milují je i moje vlastní děti. Není tedy divu, že

Čtu dál →

[Soutěž] Ať žijí duchové

Pojďte se proletět letadlem a zapátrat po zlodějích. Až to zvládneme, můžeme si spolu zazpívat písničky z oblíbeného filmu

Čtu dál →

Co na to říkáte?

Vaši e-mailovou adresu si necháme pro sebe.

Sdílet
Sdílet
TOPlist