V nové inscenaci Moravského divadla Olomouc svádí Dona Juana kompletní ženské osazenstvo činoherního souboru

Rubrika: Kulturní a literární tipy

Jeden herec čelí přesile deseti hereček v představení Don Juan se vrací z války. Méně známý text pozapomenutého rakouského dramatika Ödöna von Horvátha o hledání ztracené lásky nastudoval v Moravském divadle Olomouc stálý režisér činohry Národního divadla Moravskoslezského Janusz Klimsza. Premiéra inscenace se uskutečnila v pátek 13. ledna 2012 v 19 hodin.

V první třetině 20. století patřil Ödön von Horváth spolu s Bertoltem Brechtem k nejvýznamnějším dramatikům v zemích německé kultury. Skutečnému rozmachu jeho tvorby zabránil nástup fašismu, v roce 1933 se dramatik stal v Německu nežádoucí osobou, jejíž díla nesměla vycházet. Smutný osud završila tragická smrt v nedožitých sedmatřiceti letech.

„Dnes jeho hry, spolu s dramatikou Arthura Schnitzlera, tvoří páteř repertoáru německých a rakouských divadel. Myslím, že pro velká městská divadla jsou ideální,“ zhodnotil dramaturg Milan Šotek. Režisér Janusz Klimsza má jméno von Horváth spjaté s jeho nejznámějšími hrami Povídky z Vídeňského lesa a Kazimír a Karolína. „S textem Don Juan se vrací z války jsem se seznámil až nyní a naplno mě zaujal a oslovil až při opakovaném čtení. Postupně se odhalila jeho skrytá dramatičnost,“ popsal Klimsza.

Hlavní hrdina Don Juan se po skončené válce vrací domů, aby zde nalezl svou bývalou lásku, kterou před odchodem do boje opustil. Svět se však změnil a Don Juan přichází do světa bez mužů, který obývají vdovy a nezadané dívky.

„Hlavní postava má v sobě něco z Molierova Dona Juana či Mozartova Dona Giovanniho. Je to rytíř a macho, kterého ovšem válka zbavila lidství. V souladu s von Horváthovým sarkastickým pohledem na skutečnost tu místo aktivního sukničkáře stojí pasivní, ztrátou paměti postižený válečný veterán,“ přiblížil režisér, podle něhož baladickým dílem prostupuje téma beznaděje a ztráty bývalých hodnot.

„Je příznačné, že protřelého chlípníka nakonec zničí mladá dívka. Nová generace tak ničí staré hodnoty a pořádky. Přes svou smutnou náladu však tato hra přináší katarzi, když dochází ke smíření hlavního hrdiny s osudem,“ uvedl Klimsza.

Ostravský režisér se do Moravského divadla vrátil po jedenácti letech. Naposledy zde režíroval inscenaci Nestroyovy frašky Provaz o jednom konci. „Byl to příjemný návrat. K Olomouci mám sentimentální vazbu, a nejen proto, že odtud pochází má bývalá žena,“ sdělil režisér, který se díky přípravě inscenace seznámil se všemi členkami činoherního souboru Moravského divadla Olomouc. „Obecně se mi s ženami pracuje dobře. Oceňuji jejich disciplinovanost a rád jim naslouchám,“ zdůraznil Klimsza.

Ani představitel Dona Juana Petr Kubes nevnímal během zkoušek něco jako předávkování estrogenem. „Zpočátku jsem se té ženské přesily trochu obával, ale můžu říct, že všechny dámy a slečny se ke mně na jevišti chovají noblesně,“ popsal Kubes, pro kterého je to po inscenaci Arabská noc další výrazná role v aktuální sezoně. „Herec je šťastný, když stojí na jevišti, takže jsem rád, že v této inscenaci v podstatě neslezu ze scény,“ dodal Kubes.

Tucet hereček ztvární v inscenaci Don Juan se vrací z války dohromady více než třicet postav, od umělkyň přes jeptišky či servírky až po prostitutky. „Mé postavy bych pojmenovala jako nešťastné, hroutící se ženy, které doplácejí na svou velkorysost,“ sdělila Tereza

Richtrová a upozornila, že kvůli klipové formě hry a rychlému střídání obrazů nemají herečky moc času na převlékání. „Je to poměrně hektické, navíc v takto krátkých scénách nemám tentokrát žádnou rozjezdovou dráhu, hned od začátku musím do svého výkonu dát všechno. Objevuji nové prostory herectví a jsem za to moc ráda,“ uvedla Richtrová. Vedle dalších členek činoherního souboru se coby hosté představí například emeritní členka Moravského divadla Olomouc Miluše Hradská a studentky Janáčkovy konzervatoře Aneta Červená a Karolína Hýsková.

Scéna v duchu německého expresionismu 20. let minulého století je dílem Martina Víška, kostýmy s důrazem na dobový detail vytvořila Eliška Zapletalová. Tvůrci v inscenaci použili také atmosférické filmové projekce.


Ödön von Horváth

DON JUAN SE VRACÍ Z VÁLKY

Překlad: Jarmila Hrubešová
Režie:
Janusz Klimsza j.h.
Dramaturgie:
Milan Šotek
Scéna:
Martin Víšek j.h.
Kostýmy:
Eliška Zapletalová j.h.

V inscenaci jsou použity úryvky suit J. S. Bacha, sólo na violoncello: Bohdana Onderková

Obsazení:

Don Juan: Petr Kubes
První role: Ivana Plíhalová
Druhá role: Naděžda Chroboková
Třetí role: Vlasta Hartlová
Čtvrtá role: Miluše Hradská j.h.
Pátá role: Klára Klepáčková
Šestá role: Lenka Kočišová
Sedmá role: Aneta Červená j.h. / Karolína Hýsková j.h.
Osmá role: Tereza Richtrová
Devátá role: Vendula Fialová
Další role: Věra Veselská j.h. / Dita Vojnarová j.h.
Sněhulák: Jaroslav Krejčí

Bližší informace týkající se představení a nejbližších repríz najdete na stránkách www.mdol.cz

Napsal/a: Tisková zpráva

Toto taky stojí za přečtení!

Kam s dětmi za lyžováním? V italském středisku Passo Tonale děti milují!

Italové děti milují, to je obecně známo. A udělají pro ně první poslední. Lyžařské středisko Passo Tonale vás o

Čtu dál →
Jak dětem ulevit od ucpaného nosu

Jak dětem jednoduše ulevíte od ucpaného nosu

Milé maminky, jsou Vaše děti často nachlazené? Teče jim z nosu, v noci mají ucpaný nos a těžce se jim dýchá? Pomozte

Čtu dál →

Môžem dať dieťatku jesť hocičo?

Môžem dať dieťatku pribináčika? Alebo zákusok? Alebo kupovanú nočnú kašu? V mamičkovských internetových skupinách sa pravidelne objavujú otázky, či to alebo

Čtu dál →

Co na to říkáte?

Vaši e-mailovou adresu si necháme pro sebe.

Sdílet
Sdílet
TOPlist