Divadlo v Rytířské uvede v pátek 24. října 2014 premiéru tragikomedie SMLOUVA světově uznávaného polského dramatika Slawomira Mrožka v hlavních rolích s Miroslavem Etzlerem a Karlem Zimou v režii Petra Kracika.
Smlouva je bravurní tragikomedie o muži, jenž si najme svého vraha a ten má na splnění úkolu pouhých sedm dní! Vedle takřka detektivní zápletky nabízí hra Smlouva především znamenitý herecký materiál pro dva muže, kteří spolu vedou napínavý a zároveň zábavný dialog.
Jaká je vaše postava stárnoucího autora komedií Magnuse?
V čem je podle vás Mrožkova SMLOUVA pro dnešek aktuální?
Když dramatik dojde jisté proslulosti, jeho dramata mají určitou kvalitu, v nichž každá doba nachází to své téma. Mrožek napsal SMLOUVU v osmdesátých letech, v době tzv. studené války, kdy byly jasně dané rozdíly mezi kapitalistickým a komunistickým blokem, ale to není až tak podstatné – jako vynikající dramatik a má v textu tolik stále aktuálních témat, že vždy bude SMLOUVA o čem hrát. Dnes třeba právě o absurdním promrhaném životě.
Jak vznikla spolupráce s Petrem Kracikem a Miroslavem Etzlerem a Divadlem v Rytířské?
Když jste si SMLOUVU přečetl, co vás jako první napadlo?
Že to je šílený! Krásný a šílený. Mrožek ve hře SMLOUVA dostál své pověsti vynikajícího dramatika. Kdysi jsem měl možnost hrát v jeho Tancovačce, kde jsme byli na jevišti jen tři a ta absurdita, kolikrát se jednotlivé situace otočily o sto osmdesát stupňů, kolikrát lidé „svlékli“ ty svoje slupky, někdy komickým jindy tragikomickým způsobem, a odhalili ty neskrytější stránky, to bylo neuvěřitelné. Jen málokdo by řekl, kolik se toho může odehrát za hodinu a půl, aniž by se toho fyzicky tolik stalo. A ve SMLOUVĚ to je podobné… Mirek Etzler jako stárnoucí spisovatel sedí téměř pořád v křesle, pohyb má omezený, za celou dobu nikdo nikoho nefackuje, nelíbá, nic se nehází, nikdo se nepere, neběhá, neskáče, žádná postelová scéna, jen já v roli číšníka jen velmi, ale opravdu velmi střídmě obsluhuji – a přesto se toho tolik stane! To dokáže snad jen Mrožek. Krásně a šíleně!
„Hra Smlouva mě překvapila především svým neotřelým vtipem a sarkasmem, kterým Mrožek zpracoval témata jako je xenofobie, arogance, moc, terorismus, ale i lásku k bližnímu a tajemno života.“