Recenze: Van Goghova hvězdná noc

Dějiny a encyklopedie můžou být občas nudné, zvláště pro děti. Ne však tato netradiční obsáhlá kniha, Van Goghova hvězdná noc, která si vytyčila za cíl ukázat a představit dětem známá i opomíjená umělecká díla těch nejlepších světových  malířů, sochařů, výtvarníků a architektů.

V 68 příbězích se poutavým vyprávěním přesouváme od prvních jeskynních maleb přes egyptské, řecké a římské umělce k tvůrcům fresek a vitráží v kostelech přes slavné umělce jako Leonardo Da Vinci, Velázquez a Goya k uměleckým jménům zapomínaným, nebo nedoceněným, jako Camille Claudelová, Varvava Stěpanová nebo Emily Kane Kngwarreyová. Kniha je rozdělena do 8 podkapitol podle letopočtu a převládajícího směru, nebo hnutí.

V první z nich pojmenované Z jeskyní do civilizace se seznamujeme s prvními umělci, kteří žili již před neuvěřitelnými 40 000 lety v době ledové. Příběh nám ukazuje, že již v této těžké době, kdy museli muži lovit mamuty, koně a bizony, aby přežili, si našli čas a chuť na vyrobení předmětu z mamutího klu a na malby na stěnu.

Další příběhy nám přibližují Egypt v době faraonů se zemědělskýni výjevy na hrobkách a se ztvárňováním panovníků jako bohů. V strhujícím příběhu o Terakotově armádě se očima jednoho z dělníků dozvídáme kruté porobnosti o této velkolepé stavbě sedmi tisíc vojaků, kteří mají střežit hrobku po smrti císaře.

V druhé kapitole Svatá místa (800 -1425), spadající do středověku, jsou představeni písaři a iluminátoři, stavitelé katedrál i afričtí umělci, nebo stavitelé chrámu Angor Wat. Příběh je líčen malou holčičkou z vesnice účastnící se tajně výroby. Zachycuje její touhy i strach. A stejně jako ostatní příběhy vyprávěny buď samotným umělcem, nebo jeho ženou, kolegou, pomocníkem dodávají příběhu zvláštní kouzlo opravdovosti. Není těžké uvěřit, že se přesně takto mohlo vše odehrát.

V třetí kapitole Velké touhy (1425-1550) se seznamujeme s renesancí. Čtvrtá kapitola Příběhy ze života (1550-1750) nám ukazuje pokrok a změnu v umění a jeho přesun i k nižším vrstvám společnosti. Umění již nebylo pouze výsadou králů a papežů. Pátá kapitola nese název Revoluce! (1750-1860). Básníci a malíři byli v této době ovlivněni francouzskou revolucí  a napoleonskými válkami. 8 strhujících příběhů očima autorů, ale i očima vnoučete, kamaráda, obdivovatele, nebo umělcovy ženy. Příběh líčící Maratovu smrt, Goyovo vidění a pojetí války, Friedrich a jeho Poutník nad mořem mlh, kluk seznamující se svým dědečkem Hokusaiem a Courbet se svým živoucím uměním, které je zpočátku nepochopeno.

Šestá kapitola Vidět věci jinak (1860-1990) Největší změnou je vynález fotoaparátu, kterého využije E. Muybridge při sérii snímků koně v klusu. Vzbudil tím senzaci a poté už fotil všechno ptáky v letu, lidi při všech pohybech. Představí se žena v umění Camille Claudelová, která se lehce vyrovná svou tvorbou mužům, dále Cézannea  Seurat se svým originálním pointilismem.

Sedmá kapitola Válka a mír (1990-1950). Období plné nových směrů, kubismus, surrealismus, umělecká díla, která se jimi na první pohled ani nezdají být, Picasso, Joan Miro, Frida Kahlo a její osud, koláže a “Merz” Kurta Schwitterse.

Poslední osmá kapitola V centru dění (1950-2014). Nové směry, nové způsoby ztvárnění umění, kombinování různých  materiálů a technik. Pollockova žena sledující svého muže při práci, starý umělec ležící v posteli a přemýšlející o své tvorbě, vzpomínky Kiefera na dětství. Co umělec a jeho dílo to napínavý příběh o něm. Královský plášť vytvořený pouze z vršků lahví, dům zavřený v cele s gilotinou, stovky milionu slunečnicových semínek z bílého porcelánu –  i takto vypadá umění.

Kniha Michaela Birda s krásnými ilustracemi Kate Evans mě nadchla a na několik dlouhých večerů nepustila. Nenásilnou, zábavnou formou příběhů přibližuje dětem dějiny umění, umělecké směry i okolnosti ve světě, takže dává celistvý obrázek od pravěku až po součastnost.

Knihu mohu jen doporučit. I mé malé dcerce se moc líbila a ráda si ji prohlížela a ptala se, co je na obrázku a co to znamená. Příběhům ještě nerozuměla, odhaduji, že je vhodná pro starší děti, od 8 let nebo i více. Oceňuji i to, že i když je primárně určená dětem je tak obsáhlá a plná zajímavých informací, že i člověk, který se zajímá o umění si v ní určitě najde mnoho nového, co netušil. Víte třeba, co to je Merz? Já už ano.

Součástí knihy je i Mapa světa, Časová osa a Slovníček pojmů vše přehledné a precizně provedené.

Van Goghova hvězdná noc

Autor: Michael Bird