Recenze: Pošta v ZOO

Vyslovíme-li jméno Ondřeje Sekory, většině z nás se vybaví nestor české literatury pro děti, zejména pak nestárnoucí klasika v podobě Ferdy Mravence a jeho hmyzích kamarádů. Nyní se na pultech knihkupectví a v nabídkách e-shopů objevilo již šesté vydání Sekorovy poslední dokončené knihy Pošta v ZOO (poprvé vyšla v roce 1963) z nakladatelství Albatros.

Sekora byl totiž znám jako velký milovník zvířat (sbíral například brouky, choval doma spoustu živočichů a rovněž se zasloužil o zrod pražské ZOO, kterou pak za první republiky hojně propagoval v novinových článcích) a právě zvířecí hrdinové často tvořili hlavní postavy jeho příběhů.

Tato kniha je však něčím zcela výjimečná – kromě části jejího rukopisu se dochovalo i velké množství autorových přípravných kreseb (u jiných knížek se nezachovaly, autor je vždy zničil). Při přípravě této knihy Sekora trávil velké množství času v pražské ZOO, sledoval její chod, včetně jejího zákulisí, a vše si pak podrobně zaznamenával do deníku, z něhož potom čerpal při psaní knihy. Díky tomu mohla vzniknout tato velmi čtivá a pestrá knížka s nádhernými ilustracemi, která již více než půlstoletí oslovuje malé i větší dětské čtenáře.

Kniha sestává z dvanácti oddílů a každý z nich z dvou až pěti samostatných krátkých příběhů, které spojuje dějová linka, totožné prostředí nebo jiný společný prvek. Nosnou myšlenkou je vždy dopis – zvířátka ze ZOO píší dopisy svým příbuzným (například klokani do Austrálie, tygři své rodině apod.) a holub je doručuje po celém světě. Občas jim přijdou i odpovědi a příběh se dále vyvíjí. Každá kapitolka je bohatě a velmi krásně ilustrovaná – jak již jsem zmiňovala – samotným autorem.

Není to první Sekorova knížka, kterou moje děti dostaly do ruky, a stejně jako u předchozích byly nadšené a kniha v pevné vazbě s barevnou přebálkou se nadobro uhnízdila v jejich knihovničce. Musím připustit, že mám pro Sekoru celoživotní slabost, studoval na stejném gymnáziu jako já (jen téměř o století dříve 🙂 ) a jeho tvorba mě vždy dokázala oslovit. Moje děti jdou také v těchto stopách, knížka jim přirostla ihned k srdci, a ačkoliv je doporučována pro děti od šesti let, s nadšením čtené příběhy poslouchá a barvité ilustrace hltá i mladší (téměř tříletá) dcerka.

Osobně doporučuji, abyste se po této knížce poohlédli a doplnili si svou domácí knihovničku.

a8bc0a2a855816174ba071c48eb402a2

Pošta v ZOO