Recenze: Kocour Josef

Nedávno se mi do rukou dostala novinka z nakladatelství Grada s názvem Kocour Josef. Jedná se o dětskou knížku autorky Lenky Rožnovské a ilustrátorky Kataríny Ilkovičové. Hned na první pohled mě v knížce zaujaly dvě věci: nejprve opravdu překrásné ilustrace, které zaujmou všechny čtenáře, a také fakt, že celý text je pro snazší čtení psán velkými písmeny.

Kniha sestává z Předmluvy a dvaceti kapitol, které společně tvoří vzájemně propojené příběhy. Hlavní postavou je kocouří kluk Josef. Je malinký, ustrašený a zůstal na světě sám – máma se mu ztratila. Navíc má hlad a zlobí ho posměvační vrabci, za nimiž se dokonce honí až na strom, z něhož nakonec také spadne na zem. Nepěkně se potluče, naštěstí ho najdou maminka a její holčička a zraněného ho odvezou ke zvěrolékaři. Ten mu dá injekci, zazpívá ukolébavku a ošetří mu všechna zranění. Zpočátku se mu jeho nové, bílé „ponožky“ z obvazů nelíbí, ale nakonec si je nechá.

Dostane pak nejen krmení, ale také nové jméno – Josef – to podle spisovatele, pana Josefa Lady, který nakreslil kocoura Mikeše, o němž holčička svému novému kocourkovi četla. Toto připodobnění mi přijde velmi šťastné – malý čtenář dostane velmi nenásilnou formou představenu významnou osobnost spojenou s literární tvorbou a ilustracemi pro děti.

A jak to nakonec s kocourkem Josefem dopadne?

Najde svou kočičí maminku, nebo zůstane u své nové, lidské rodiny? Vyroste v odvážného a silného kocoura? Přestane padat ze stromů? To a mnohem více se dozvíte v závěru této poutavé knížky.

Když jsem knihu poprvé držela v ruce, byla jsem přesvědčená, že skončí v knihovničce starší dcerky, naší malé školačky, která se jen teprve před nedávnem naučila číst. O to větší překvapení mě čekalo za pár dní, když jsem vešla do pokojíčku a viděla obě své dcerky, jak spolu sedí na polštářcích na zemi a starší předčítá té mladší naprosto totožným způsobem z knížky tak, jak jim to dělala maminka.

Velká písmenka se dceři četla velmi dobře, ta mladší zase pozorně sledovala obrázky v knížce. No a později pak zase ta mladší, tak trochu po svém, převyprávěla podle ilustrací celý příběh svým plyšovým posluchačům. Takže lze říci, že knížka je určena opravdu pro všechny. U nás velmi zabodovala a rázem se stala jednou z nejoblíbenějších a nejčtenějších. Proto doporučuji poohlédnout se po ní, například jako ideálním vánočním dárku pro malé čtenáře.

Kocour Josef

autorka: Lenka Rožnovská

ilustrace: Katarína Ilkovičová