Recenze: Jak to chodí v lidské hlavě – Psychologie pro děti

Taky se dostáváte do situací, kdy nevíte, jak dětem vysvětlit co, jak, proč atd. Proto jsem se nadšeně pustila do čtení knížky Jak to chodí v lidské hlavě, která je určena pro děti. Jsem strašně ráda, že konečně přišel někdo s nápadem,  jak z psychologického hlediska něco vysvětlit dětem.

Publikaci Jak to chodí v lidské hlavě – Psychologie pro děti vydalo nakladatelství Portál. Autorkou je Petra Štarková, psycholožka a autorka dětských knížek. Ilustrátorem je Libor Drobný.

Byl jednou jeden mozek…
… a protože to byl mozek lidský, bydlel v hlavě jednoho člověka. Jak už to tak u mozků bývá, hrozně rád přemýšel. Na tom by nebylo nic divného, protože všechny mozky rády přemýšlejí – to jim jde koneckonců ze všeho nejlépe. Jenže tenhle mozek nejraději přemýšlel o sobě. O tom, jak to vypadá uvnitř, jak tam musejí být složitě poskládané všechny myšlenky, vzpomínky a představy…

Tak takhle začíná publikace určená hlavně dětem. To ale neznamená, že rodičům je vstup zakázán. Kniha je o psychologii, určena nejenom pro dětské čtenáře, ale každému, kdo by se rád dozvěděl něco zajímavého o fungování lidské psychiky, citech, inteligenci, paměti a dalších věcech. Nebo jinak řečeno, jak to funguje v lidské hlavě. Publikace je rozdělena do 31 krátkých kapitol. Celým textem vás bude provázet chlapec Filip, kterému se stane úraz a díky tomu skončí v nemocnici. Zábavnou formou se dozvíte něco o citech i pocitech, vnímání, paměti, učení, inteligenci, myšlení, motivaci, fantazii, o strachu, obavách, soustředění, vědomí a bezvědomí, sebevědomí, sebeprosazování, sebeovládání, kde najít pomoc nebo co můžete udělat pro svůj mozek.

9788026210078_019788026210078_029788026210078_04

Je  toho teda daleko více, jenom jsem uvedla pár kapitol, na které se můžete těšit. Díky barevnému provedení je čtení knihy opravdu pojato hravou formou. Příběh kluka Filipa provede děti celou publikací a odborné informace zábavně vysvětlí a doplní. Příběh začíná Filipovou nehodou, kvůli které musí do nemocnice, kde se postupně dozvídá všechno o práci mozku. Teda, alespoň to nejdůležitější. 🙂 V oranžovém rámečku je vždycky příběh Filipa a jeho přátel, rodičů. Tady se dozvíte Filipův příběh, jeho obavy, strach, zvědavost nebo zvídavost dozvědět se nové věci. Modrý rámeček je Filipův mozek. Ten vám bude, vyprávět jak na různé situace reaguje, co se v něm děje a také proč to tak je. Zelený rámeček je určený pro zkušenější čtenáře, protože tady mohou být složitější informace. Např. vysvětlení optického klamu, poruchy paměti, pyramida lidských potřeb, atd. Mozky a ozubená kolečka vám nabídnou lehký úkol nebo něco k přemýšlení. A kulturní okénko zase přirovnání k nějakému filmu nebo pohádce.

Za sebe publikaci doporučuji všem. Kniha se nemusí číst od začátku do konce. Můžete si vybrat, co chcete číst. Zda jenom Filipův příběh, co říká mozek, nebo odborné informace. Tudíž si myslím, že kniha je vhodná pro širokou věkovou skupinu. Děti se lehkou, nenásilnou hravou formou dozvídají základní informace o psychologii. Což je úžasná věc. Také pro rodiče bude publikace určitě přínosem. Číst si můžete společně s dětmi a s těmi většími zároveň různé situace hned probírat a rozebírat.

pictureprovider.aspxCílem knihy je zprostředkovat dětem co nejpřitažlivější formou základní povědomí o psychologii, a to tak, aby byly informace co nejsnáze pochopitelné i pro nejmladší čtenáře.  Celým textem se prolíná příběh kluka Filipa, který tematicky a zábavnou formou doplňuje příslušné odborné informace. Čtenáře při četbě provází mozek Filipa – hlavního hrdiny.
Kniha je určená především dětem školního věku, ale ocení ji i jejich rodiče a pedagogové. Petra Štarková je psycholožka, autorka článků, povídek, fejetonů a pohádek. Publikovala v řadě časopisů včetně Psychologie Dnes. Přednáší ve školách.

Knihu vydalo nakladatelství Portál a můžete ji zakoupit zde.