Recenze: Jak přežít šikanování

Rubrika: Knihy pro děti a mládež, Kulturní a literární tipy, Výchovné tipy

„Pro holky i pro kluky, pro homo i hetero, pro tlusťochy i tyčky, pro čahouny i mrňouse, pro silné i pro ty, kdo se hroutí. Nikdy nejste sami.“ Těmito slovy začíná kniha Jak přežít šikanování, kterou vydalo nakladatelství Portál. Napsala ji Aija Mayrock ve věku šestnácti let, a dokončila ji v roce 2015, kdy jí bylo devatenáct. Ona sama byla šikaně vystavena dlouhé roky, a jak, nebo zda vůbec, se s ní vypořádala, je tématem jejího díla.

Kniha je rozdělena do devíti přehledných kapitol. Rady, hesla a důležité body jsou zvýrazněné a dlouhá je tak akorát. Z knihy jsem měla dobrý pocit, přijde mi napsaná srozumitelně – z pohledu dospělého. Na druhou stranu si nejsem jistá, jestli by i menší děti, 1-2. třída, všemu uvedenému rozuměly. V tomto věku se děti teprve učí číst, a samy možná ani nevědí, že právě je někdo šikanuje. Osobně jsem si knížku vybrala z důvodu, že syn chodí do 1. třídy, v kolektivu mají jednoho vychytralého potížistu, který dokáže svoje menší a „naivnější“ spolužáky využít. Zatím jsem si zkušenosti Aijy četla sama, se synem se k četbě chystám o něco později. Pomalu a postupně, aby mohl vstřebat informace, a samozřejmě o nich budeme hodně mluvit.

20160514_220621

Líbilo se mi, že text v knížce je proložen autorčinými básněmi, které jsou doplněné drobnými malůvkami. Verše doplňují popisované téma a zároveň přibližují vnitřní pocity Aijy.

Cením si části, ve které se Aija obsáhle věnuje i tématu kyberšikany, protože ta je v dnešním, technickém světě bohužel častým jevem.

20160514_212936

Knihu bych doporučila jako prevenci rodičům (i jejich potomkům), kteří se chtějí blíže dozvědět, co všechno se může odehrávat v dětském kolektivu. Pokud se ke knížce dostanou děti, které mají osobní zkušenost se šikanou, může jim pomoci v jejich trápení. Na všechno se člověk asi připravit nemůže, ale pocit, že „nejsem jediný v takové situaci“ a rady, jak se s problémem poprat, jsou třeba oním správným podnětem pro změnu, pro přijetí sebe sama, pro odvahu říct si o pomoc.20160514_212844

Aijin literární počin hodnotím kladně a děkuji za příležitost si knihu přečíst a předat svoje pocity dál.

Knihu Jak přežít šikanování vydalo nakladatelství Portál, zakoupit si ji můžete zde.

Napsal/a: keenspeed