Recenze: Já ještě nechci jít spát & Já chci taky do školy

V nakladatelství Albatrosmedia vyšla audiokniha Já ještě nechci jít spát & Já chci taky do školy. Jde o dvě knížky Astrid Lingrenové v jedné audioknize! Poslechněte si tři veselé, prosté, ale kouzelné příběhy!

Povídka: Já ještě nechci jít spát
Určitě to taky znáte – když mají jít děti večer spát, mají stále spoustu výmluv, proč ještě nejít do postele – musím se ještě napít, chce se mi čůrat, to pyžamo mě tlačí, nemám oblíbeného plyšáka… Podobně to má i pětiletý chlapec Lasse, který každý večer zlobí maminku. Vždy, když je čas jít do postele, začne si vymýšlet, co všechno musí ještě udělat. Nutně potřebuje postavit garáž na auto, nakreslit panáčka, schovává se před maminkou za houpacím křeslem. Pomalu jí dochází trpělivost, převléká ho do pyžama a ukládá do postýlky. On jí stále namítá: „Já ještě nechci jít spát!“
Jednou se Lasse zdrží až do večera na návštěvě u tety Lotty, staré paní, která bydlí v domě nad bytem Lasseho a jeho maminky. Ta mu půjčí podivuhodné, ale kouzelné brýle. Těmi je vidět daleko, až do lesa do mnoha zvířecích pelíšků. Jejich prostřednictvím se Lasse může podívat, jak se k spánku ukládají ptáčata, králíčci, veverky, myšák či medvídek. Zjistí, že u každého zvířátka doma probíhá uspávání jinak, u králíčků třeba proběhne polštářová válka, u veverek je připraven bonbónek jako odměna pro nejrychlejšího spáče. Lasse s nadšením zvířecí rodinky pozoruje a něco se konečně přiučí, leccos pochopí. Když večer usíná, myslí na všechna ta zvířátka a pěkně a v klidu usne. Maminka nemůže uvěřit vlastním očím!

Povídka: Já chci také sourozence
Petr je chlapec, kterého maminka a tatínek milovali a opečovávali již od prvního dne jeho života. Vzpomínají na to, jaké to bylo, když byl malý. Až povyroste, hrává si s kamarádem Janem, který má v kočárku malého brášku. „Já chci taky sourozence“, říká Petr rodičům, když přijde z venku domů. Rodiče mu to slíbí a on se těší, že si s ním užije spoustu her a radovánek.
Do rodiny opravdu za nějakou dobu přibude sestřička Lena, ovšem se stále křičícím miminkem není vůbec žádná zábava. Má na ni zlost, dokonce jí dělá všelijaké lumpárny a snaží se na sebe upoutávat pozornost. Dokonce se bojí, že ho rodiče kvůli sestřičce přestali mít rádi. Maminka mu všechno vysvětlí a Petr začne mamince s Lenou pomáhat. Hned je všechno lepší, dokonce je na malou Lenu v kočárku pyšný, když ji může vézt a ostatní děti ji obdivují. Jakmile však Lena povyroste a pozornost rodičů se obrátí k právě narozenému bratříčkovi Matoušovi, Petr zjistí, že když už maminka na ně nemá tolik času, sestra přece jen není k zahození (dokonce ani ne k prodeji nebo výměně za tříkolku, jak původně uvažoval). Třeba k takové polštářové válce se hodí přímo báječně!

Povídka: Já chci taky do školy
Opět je to příběh sourozenců Petra a Leny – jsou už ale větší – z Petra je prvňáček a Leně je pět. Lena si moc přeje, aby s ním mohla chodit do školy. Vždyť tolik touží vědět, jak přesně to ve škole vypadá! A jednoho dne jí bráška konečně tohle vroucí přání splní. Vezme ji s sebou do třídy – seznámí ji se spolužáky i s paní učitelkou, dokonce si může sednout i s Petrem do lavice. První hodinu je matematika, o přestávce si zaskáče s dětmi panáka, pak je vlastivěda – tam jako jediná pozná vycpaninu pěnkavy. A pak si pochutná na palačinkách, které jsou ve škole k obědu. Následuje oblíbený tělocvik, Lena sedí na lavičce a pozoruje děti, jak cvičí. Poslední hodinou je čtení. Večer si spolu povídají o tom, jaké to bylo ve škole.

Autorka Astrid Lindgrenová provázela moje dětství, její knížky jsem měla a dodnes mám velmi ráda. Často z nich dětem předčítám, některé viděly i ve filmové či seriálové podobě. Tyto tři příběhy jsem ale neznala a musím říci, že jsou velmi pěkně zpracované. Audioknížka se hezky poslouchá, je snadno srozumitelná i pro docela malé děti – poslouchaly ji moje dvě dcerky (šestiletá a dvouletá) a porozumění textu bylo bez problémů. Velmi je zaujala i přebálka CD, její grafická úprava. Také se jim líbil způsob, jakým příběhy paní Merunková četla. Takže za nás velká spokojenost, asi se ještě poohlédneme po tištěné knížce. Jen mi malinko vadilo, že nejsou jednotlivé povídky nahrané vcelku, ale každá je rozdělena na několik pasáží, takže mezi nimi zbytečně při načítání další části vznikají pomlky.

0c181a3e3d0b3f97c02294452672d2e6Autor: Astrid Lindgrenová

Podle švédského originálu (1947-1961)

Překlad: Jaroslava Vrbová

Ilustrace obálky: Marie Tichá

Čte: Růžena Merunková

Audioknihu Já ještě nechci jít spát & Já chci taky do školy vydalo nakladatelství Albatros. Na tomto CD se nacházejí dvě nezkrácené audioknihy, celkem tři povídky. Jejich celková délka je 32 minut. Objednat si ji můžete zde.

[Soutěž] Ať žijí duchové

Pojďte se proletět letadlem a zapátrat po zlodějích. Až to zvládneme, můžeme si spolu zazpívat písničky z oblíbeného filmu

Recenze: Proč jsou banány zahnuté?