Recenze: Hurá na tábor!

Opět se blíží doba, kdy bude aktuální téma dětských letních táborů. Někteří z rodičů vyšlou své ratolesti poprvé, jiní už jsou v tomto ohledu zkušení mazáci, někteří se dokonce sami táborových příprav i realizace aktivně zúčastní. Pro tyto všechny je určena čerstvá novinka z nakladatelství Portál  s názvem Hurá na tábor! , autora Jiřího Červinky.

Skládá se z 16 kapitol, z nichž stěžení jsou například:

• Tábor se představuje (Jaký tábor je libo?)
  • Blíží se dny pod stanem (Příprava a vybavení na tábor)
  • Tábor startuje (Mozaika námětů)
  • Nejen indiáni (Tábor lesní moudrosti)
  • Pravěká osada (Experimentální archeologie jako inspirace)
  • Rodinný tábor pro nejmenší (Nabídka nekončí)
  • Dobrý přítel (Oheň na táboře)
  • Seznam věcí na tábor
  • … a další

Dozvíme se zde například o základních typech táborů (skautské, turistické, zálesácké aj.), zásadách táborových her a soutěží (celotáborové, etapové, jednorázové). Jsou zde rovněž uvedeny podněty pro přípravnou fázi tábora, stejně jako správné postupy při zakončování tábora. Seznámíme se i s praktickými návody na výrobu táborových pomůcek, například táborového kapsáře či nářaďového nože, správnými zásadami rozdělávání ohně a práce se sekerou a nožem. Najdeme tu i informace týkající se stále oblíbenějších příměstských táborů a rodinných táborů pro nejmenší. Nedílnou součástí knihy je i dostatečně obsáhlý seznam věcí na tábor, který se stane dozajista pomocníkem nejedné maminky.

Od dob, kdy mnozí z nás absolvovali sérii pionýrských táborů pod hlavičkou SSM, už uteklo mnoho vody, ale přesto některé zásady a základní pravidla přetrvaly a zůstávají podobné až do současnosti. Tábory jsou od nepaměti vystavěny na myšlence kolektivní spolupráce, pocitu sounáležitosti a směřování k plnění společných cílů. Dochází zde k utváření silných mezilidských vazeb a kamarádství, která pak trvají po celý život. Jako rodiče proto mějme na paměti, že příprava dítěte na tábor by měla začít již mnohem dříve, než pár dní před odjezdem, aby bylo zachováno kouzlo nového, vzrušujícího a nezapomenutelného.

Autorům knihy se podařilo navázat na předchozí knihu „Výpravy do přírody“ (vyšlo v nakladatelství Portál v roce 2002) a zaznamenat své zkušenosti a náměty pro všechny, kdo se na tábory chystají. Kniha je inspirací, vodítkem a pestrou mozaikou poznatků, rad a zkušeností o táborech a táboření.

Knížka má ještě jednu zvláštnost. Spojuje přednost knihy (praktický příruční tištěný pomocník) a internetu (aktuálnost a rychlost), a to ve formě odkazů doplněných QR kódy. S jejichž pomocí se lze podívat na webové stránky www.ostrovnapadu.cz a další zdroje s podobnou tématikou. Tím je zachována průběžná aktualizace tábornických informací. Publikace je rovněž zásobárnou zajímavých her a aktivit o přírody.

Tato praktická knížka mě velmi zaujala a věřím, že se stane naším rodinným rádcem při chystání dětiček na tábor. Je vidět, že autor danou problematiku velmi dobře zná (je specialistou na herní programy a dlouhodobě se zabývá tématikou outdoorových aktivit). Doporučila bych ji všem, kteří nejen chystají děti na tábor, ale i těm, kdo na nich působí jako vedoucí, tak také těm, co jen rádi tráví aktivně svůj volný čas v přírodě.

Hurá na tábor!

Autor a ilustrátor: Červinka Jiří

192 stran