Recenze: Hoši od Bobří řeky

Těžko by se našel někdo, kdo by neznal nejslavnější dílo Jaroslava Foglara alias Jestřába s názvem Hoši od Bobří řeky. Stále aktuální téma přátelství mezi dětmi nevyhaslo ani po více než osmi desítkách let od prvního vydání a dočkává se dalších reedicí, jako je tomu i nyní v nakladatelství Albatros.

Poprvé jsem tuto knihu držela v ruce před více než 30 lety. Už tehdy na mě udělala velký dojem a zanechala mi hluboké vzpomínky až do současnosti. Nyní ji mám před sebou  znovu, společně s mou devítiletou dcerou. A přemýšlím – může i této generaci přinést stejné poselství jako tehdy nám? Od roku 1933, kdy příběh poprvé spatřil světlo světa (vycházel časopisecky na pokračování, knižní podoby se dočkal až v roce 1937), lovily bobřík tisíce chlapců a dívek. Posilovali víru ve své schopnosti, věřili v sílu přátelství a podporovali se v rozvoji vlastností jako vytrvalost, odvaha či čestnost.

Zaujetí, s jakým se dcera pustila do samostatného čtení, mě přesvědčilo, že tato kniha bude mít své stálé místo mezi nejoblíbenější literaturou pro děti a mládež. Bavilo ji sledovat dobrodružné skautské výpravy pod vedením Rikitana, kdy se parta dvanácti chlapců pokouší splnit všech třináct bobříků. Během her poznávají i přírodu, učí se zálesáckým dovednostem, osvojují si kladné vlastnosti a zažívají nezapomenutelná dobrodružství.

Přidanou hodnotou tohoto vydání jsou zejména velmi zdařilé komiksové ilustrace Ester Kuchynkové, stylově čisté grafické provedení obálky a textu a v neposlední řadě také příloha v knihy v podobě vloženého sešitu pro lovce bobříků. Ten totiž čtenáře směřuje k tomu, aby si to také sami vyzkoušeli a přímo do něj si své snažení zaznamenávali. Příloha obsahuje seznam jednotlivých bobříků, popis cesty k jejich dosažení a také podmínky, které je nutno splnit. Lze sem přímo zapisovat i data, kdy byli bobříci uloveni, najdeme zde rovněž odkaz na webové stránky www.13bobriku.cz, kde lze sdílet své zkušenosti a zážitky.

Knížka se dceři moc líbila, postupně plní jednotlivé bobříky a podařilo se jí přizvat i kamarády, aby se do toho pustili s ní. Mně kniha připomněla stále aktuální ideály, za které je třeba bojovat a jenž je nutné představovat i našim dětem. Určitě ji doporučuji jako skvělý dárek pod stromeček pro děti, ale i pro dospělé, aby se mohli aspoň na chvíli vrátit do svých dětských let. Navíc zakoupením knihy podpoříte Skautskou nadaci Jaroslava Foglara – www.skautskanadace.cz.

Hoši od Bobří řeky

Autor: Jaroslav Foglar

Ilustrace: Ester Kuchynková