Recenze: Holčička, která nemohla snít

Nedávno se mi do rukou dostala zvláštní knížka. Ačkoliv je primárně učená pro děti, vůbec jsem ani jako dospělá neměla problém vžít se do děje a obrazně řečeno – zhltat ji od prvního do posledního písmenka. Holčička, která nemohla snít od autorky Sarah Beth Durstové, nedávno vydaná v nakladatelství Fragment, určitě bude z těch, které si může přečíst celá rodina.

Jsem Sophie. Je mi jedenáct let a žiju s rodiči ve světle žlutém dvoupatrovém domě. Mí rodiče mají v přízemí knihkupectví s názvem Knihy z polapených snů. Na tom by nebylo nic až tak zvláštního, v suterénu domu však mají ještě skrytý Obchůdek se sny, kde pomocí destilátoru snů destilují sny (například sny plážové, sny padací, sny z vesmíru, sny o ztracených láskách, sny o jídle, sny všední, trapné nebo sny o příšerách), zachycené na vláknech lapačů snů, stáčí je pak do lahviček a tajně je prodávají.

Když mi bylo šest let, jednou jsem ze zvědavosti jednu takovou lahvičku vypila. Chtěla jsem totiž ochutnat sen, neboť jsem holčička, která nemůže snít, nikdy jsem sama svůj vlastní sen neměla, ačkoliv jsem se o to všemožně pokoušela. Po vypití snu z ampulky se mi zdál náramný sen, ve kterém jsem potkala pana Příšeru, chlupáče podobného kočce, s třemi řadami zubů, šesti chapadly a lemuříma očima. Podařilo se mi ho zhmotnit a přivést ze snu do reality a od toho dne se stal mým jediným kamarádem a ochráncem (občas si ho dokonce potají beru do batůžku s sebou do školy, ale jen tak, aby to nikdo nevěděl).

Ve škole jsem tak trochu outsider. Nemám stálé kamarády, v autobuse sedím sama, jen několika dětem (Lucy, Madison a Ethanovi) občas nosím lapače zlých snů, aby je v noci nebudily noční můry. Tyto zlé sny pak mí rodiče oddestilují a já jim přinesu lapače nové.

Jednoho dne však vstoupí na scénu pan Zlosen. Nejprve navštíví tajný obchod mých rodičů, poté mě sleduje do školy a ukradne mi naplněné lapače snů, které mi daly děti ze školy. Za pár dnů najednou dvě z těchto dětí (Madison a Lucy) záhadně zmizí a Ethana napadne podivná šedá žirafí příšera bez obličeje. Podaří se mi ho zachránit, avšak po návratu domů zjistíme, že zmizeli také oba moji rodiče, destilátor snů a rovněž spousta ampulek s destilovanými sny.

Následuje celá řada dobrodružných akcí, kdy společně s panem Příšerou a Ethanem hledáme ztracené rodiče a děti ze školy. Podstoupíme celou řadu nebezpečí, odhalíme nejedno tajemství a setkáme se s mnoha prazvláštními tvory.

Děj se odehrává na hranici snu a reality, není nouze o kouzla, tajemno, fantastické prvky a nečekané situace. I rozuzlení příběhu je trošku neobvyklé, ale čtenář určitě zklamaný nebude.

dscn1777 dscn1776

Kniha je doporučována pro děti ve věku od 9 let, osobně bych zvážila její předložení až o trochu staršímu čtenáři, cca okolo 11 let dle mého odhadu. Příběh je plný fantasy elementů, příšer a někdy až drsných akcí. Nejsem si jistá, že by devítileté dítko pak samo z toho nemohlo mít noční můry – ovšem posuzuji jen podle vlastních dětí. Jinak příběh a jeho zpracování hodnotím kladně a určitě doporučuji k přečtení. Ačkoliv má kniha téměř čtyři sta stránek, čte se velmi dobře a plynule. Rovněž pevná obálka a její grafické zpracování je povedené.

Zásadní výhradu bych měla k technickému zpracování knihy. Jako čtenáři mi totiž neskutečně vadí, když se v knihách objevují chyby v sazbě či gramatice. V tomto případě se bohužel jedná buď o úsporu za jazykovou korekturu knihy, nebo nedokonalou práci člověka, který schválil text k tisku. Na mnoha místech se objevují například nesprávně rozdělená slova (ka-ždý, heb-oučký, vt-loukali apod.), překlepy (do večeřa) či chybějící interpunkce ve větách.

I přes drobné výhrady bych knížku doporučila k přečtení, mně osobně se po obsahové stránce líbila.

e6c24eb75c23f9d43e72cc8731e96f2aHolčička, která nemohla snít

Autorka: Sarah Beth Durst