Recenze: Celý svět v obrázcích

Když se řekne slovo encyklopedie, většině lidem se hned vybaví nějaká tlustá bichle plná vědomostí. Knížka Celý svět v obrázcích autora Toma Schampa, kterou vydalo nakladatelství Mladá Fronta, je ale encyklopedií docela netradiční. Má totiž pouho pouhých 62 stran. A překvapí vás i v dalších ohledech.

Knížkou nás provází několik postaviček, třeba žirafa Vilda, pejsek Lumpík nebo profesor Liška. Každá dvoustránka je věnována určitému tématu, například „veřejná doprava“, „pod vodou“, „sport“, ale třeba také „čas na zákusek“, takže nabídka témat je pestrá. Téma je vždy zpracované hlavně bohatými ilustracemi, popisky jsou spíš jen takové doplňující.

Zpracování ilustrací je hodně moderní a dává také prostor dětské fantazii. Děti uvidí růžového slona v brýlích, oslíka prodavače nebo botu, která slouží jako auto. Přiznám se, že některá témata se mi zdají zdařileji zpracovaná, jiná už méně. Působí na mě moc chaoticky a třeba téma věnované městu, které je plné cizích nápisů, se mi pro české děti moc nehodí. Celkově je poznat, že knížka není od českého spisovatele. Je to jiný styl, než na který jsme zvyklí z českých dětských knížek, ale alespoň se děti seznámí zase s něčím novým.

Doporučený věk, od kterého je knížka vhodná, je dva roky a tuto hranici můžu klidně potvrdit, protože mého ještě ani ne dvouletého syna knížka baví a zajímá. U jednotlivých dvoustránek vydrží i několik minut a když se ke stejné vrátíme třeba druhý den, zase objeví něco nového. Všimne si postavičky, kterou předtím neviděl nebo najde nějaký další nový zajímavý obrázek. U nás je nejoblíbenější „veřejná doprava“ a „veřejné práce“, protože jsou plné aut a různých strojů, ale rád si synek prohlíží i různé rybky v tématu „pod vodou“ nebo ptáčky v „samí ptáci“.

S podobnou knížkou jsem se zatím nesetkala, samotnou mě zpracování zaujalo. Líbí se mi, že má využití pro děti různých věkových kategorií. Malé děti zaujmou hlavně obrázky, větší si přečtou i krátké popisky a ty ještě starší zcela určitě zaujme první a poslední dvoustránka s vlajkami jednotlivých států nebo cizojazyčné názvy. Až knížku vytáhneme třeba za rok, určitě bude pro synka zajímavá zase jinak, než je dnes. A to je podle mě na encyklopediích to nejlepší, vždycky můžeme poznat něco dalšího a dozvědět se víc a víc.

Celý svět v obrázcích

Autor: Tom Schamp

Počet stran: 63, pro čtenáře od 2 let