Recenze: Čarodějnice Bordelína

Knížka Čarodějnice Bordelína mě zaujala hned podle názvu, proto jsem se rozhodla ji s dětmi „otestovat“. Na obálce převažuje fialová, tím má u mladší dcery (6 let) rozhodně body navíc. Hravé ilustrace Marie Koželuhové knihu dobře doplňují, všechny bytosti (i ty zlé) na nich působí vlastně docela sympaticky. Knihu napsala Sandra Dražilová Zlámalová a vydalo ji nakladatelství Grada.

V deseti kapitolkách se dozvídáme o životě čarodějnice, která žije ve fialovém domečku naruby (další plus pto ty, kdo mají rádi tuto barvu). Bordelína je vlastně osamělá a nemá žádné kamarády. Možná i proto působí zlomyslnosti širokému okolí, takže byste určitě nechtěli, aby se nastěhovala někam poblíž. Jako dopravní prostředek používá pestrobarevný deštník, z výšky se pak dívá na svět a přemýšlí, co by se ještě dalo vyvést. K tomu ji nejprve přivede její starší bratr, čaroděj Puchonosodor (kterého přítomnost poznáte i po čichu, odtud to jméno), později už nejrůznější lumpárny vymýšlí sama. Ale myslím, že by to nebyla pohádková knížka pro děti, kdyby to tak mělo zůstat napořád.

Knížka se mně i dceři líbila. Nikdy by to nepřiznala, ale obvykle večerní předčítání vydržela poslouchat i starší – 12letá – dcera, a to je co říct. I když je knížka samozřejmě určena především mladším dětem. Pro unavené rodiče nebo začínající čtenáře jsou kapitoly moc dlouhé, naštěstí je v nich dost ilustrací, přímé řeči a odstavců, takže se dá čtení v případě potřeby přerušit i jinde než na konci kapitoly.

V každé z kapitol je navíc ukryto i poučení pro malé posluchače či čtenáře, takže knížka vlastně i vychovává. Hudbymilovní čtenáři si v závěru knížky mohou i zazpívat. I když pro dospělé není těžké předvídat, jakým směrem se bude děj vyvíjet, u nás doma měla knížka úspěch a mohu ji jen doporučit.

Čarodějnice Bordelína

Autorka: Sandra Dražilová Zlámalová

Ilustrace: Marie Koželuhová