Může i chytré dítě mít špatné známky?

Co myslíte? Říkáte si, že to asi ne? A opak je pravdou. I chytré děti dostávají špatné známky. Jde hlavně o to, proč…

Když školák dostane špatnou známku, nemusí to hned znamenat, že se nesnaží, že je líný, jak se říká lidově, „že se fláká…“. Za špatnou známkou může být skrytý problém zdánlivě nesouvisející se školou.

Proč chytré děti dostávají špatné známky je název knihy, kterou vydalo nakladatelství Edika. Jejími autory jsou manželé Linda a Alvin Silbertovi. Napsali společně více než čtyřicet knih, přednáší a vedou semináře o tom, jak vést děti k úspěchu ve škole i mimo ni.

Bylo by asi naivní očekávat od knihy přesnou odpověď ve stylu „Děti dostávají špatné známky, protože…“, tak jednoduché to samozřejmě není. Autoři se zaměřili na klíčové oblasti, které můžou ovlivňovat školní prospěch – sebehodnocení, důvěra, odpovědnost, volby, potřeby a cíle.

Podle těchto oblastí jsou nazvány i jednotlivé kapitoly knihy :
Výchova sociálně a emočně způsobilých dětí
Budování sebehodnocení
Vytváření důvěry
Jak naučit zodpovědnosti
Nabízení možností
Uspokojování potřeb
Dosahování cílů

V knize nenajdete přesný návod, co dělat, když dítě přinese špatnou známku. Autoři se snaží rodičům ukázat, kde můžou být problémy, jak je odhalit a vyřešit. Celá publikace je velmi pozitivně laděná, při čtení má člověk pocit, že všechny problémy se dají najít a vyřešit. Každá kapitola začíná kazuistikou, která čtenáře naladí na probíranou problematiku. V knize je mnoho kazuistik, některé delší, některé kratší. Některé text uvozují a některé na něj plynule navazují. To vnímám velice kladně, protože pouhé vysvětlení daného problému by asi nestačilo. Kazuistiky přenášejí strohou teorii do každodenního života a činí text srozumitelnějším.

Pozn. Kazuistika neboli případová studie je intenzivní a detailní popis konkrétního jednotlivce a jeho případu. Je založená na pozorování, rozhovorech a záznamech z práce s daným jedincem. Jedná se o písemné shrnutí všech informací, kvalitativní analýzu procesu, vedoucího k určitým výsledkům.

Líbí se mi, že už od začátku autoři upozorňují na to, že za vzdělání dětí nesou odpovědnost rodiče, nikoliv škola. V kapitole Uspokojování potřeb, podkapitole Potřeba bezpečí mě zaujala věta:

Zůstaňte objektivní. Problémy ve škole nemusí způsobovat škola. Děti znejistí například problémy v manželství rodičů, rozvod, nebo ztráta zaměstnání a to se pak odráží ve školním prospěchu. Nepozorní rodiče reagují na špatné známky a chování, což jsou jen následky, ale uniká jim to hlavní – příčina toho všeho.

Vlastně jsem dlouho přemýšlela, proč jsem nebyla knihou tak nadšená, jak jsem předpokládala při přečtení názvu a anotace této publikace. Došla jsem k závěru, že jediné, co mi na knížce vadí, je fakt, že kazuistiky jsou z amerického prostředí. Už v předmluvě jsem nechápala, o jaké „nové matematice“ je řeč, nevidím důvod v našem prostředí jako trest zabavit dítěti v šestnácti letech řidičák na auto a celkově náš školský systém je jinak nastaven časově, takže asi málokteré dítko nám chodí ze školy v pět a pak teprve ho čekají úkoly a kroužky, případně brigáda. Ve většině případů je naše realita jiná.

Přesto hodnotím knihu pozitivně, stojí za to si ji přečíst nejen ve chvílích, kdy už problémy nastaly. Možná, že některým by se dalo správným přístupem nebo včasným zásahem i předejít.


Proč chytré děti dostávají špatné známky

Vydalo nakladatelství Edika

Autoři: Linda Bress Silbert, Alvin J. Silbert
Počet stran: 136
Formát: 145×205 mm (brožovaná, lepená)
Vazba: brožovaná lepená
Vyšlo: 30. 04. 2013

Knihu Proč chytré děti dostávají špatné známky si můžete objednat například zde.

Přečtěte si ukázkovou kapitolu – zde.


Nakladatelství Edika představuje širokou nabídku knih, které jsou určeny nejen pro děti a mládež, ale také jejich rodiče a pedagogy. Moderní učebnice sledující trendy ve vzdělávání pro všechny věkové skupiny a stupně pokročilosti. Knižní portfolio nakladatelství Edikazahrnuje nejen ucelené řady jazykových učebnic, vysokoškolské učebnice, učebnice pro technické obory, odborné slovníky či dvojjazyčné verze známých literárních děl, ale také bohatou nabídku publikací a pracovních sešitů pro rozvoj schopností a dovedností dítěte, jeho předškolní i školní přípravu.

Součástí knih jsou rozmanité přílohy jako například oblíbené zvukové nebo multimediální CD či DVD nosiče, které jsou v případě jazykových učebnic a příruček namluvené rodilými mluvčími.