Teoretických studií o syndromu ADHD, případně ADD, při trošce snahy najdeme i třeba na internetu dost. Ale tohle od této knížky rozhodně nečekejte…
V této knížce najdete ucelený soubor rad a nápadů, jak k dětem s ADHD přistupovat, jak s nimi systematicky pracovat. Problematika ADHD (porucha pozornosti s hyperaktivitou) je stručně nastíněna jen v úvodu knihy, jak už prozrazuje výstižný název první kapitoly – Zásadní myšlenky. Pak už následují jen přesné pokyny a konkrétní tipy.
Ty jsou rozděleny na části Doma, Ve škole a Další aspekty (mimořádné nadání, puberta) – pro rodiče, pro učitele.
Jak autor uvádí, knížka vznikla na základě tisíců rozhovorů s rodiči a dětmi, všechny postupy vycházejí z praxe a zkušeností. Opravdu nejde o žádné vysvětlování, ani poučování, ale o praktické tipy do každodenního života – od vstávání, odchodu do školy, přes sourozenecké hádky, dohody s dítětem až ke školním povinnostem, domácím úkolům nebo večernímu zklidnění a usínání.
Učitelé zde najdou tipy, jak se pokusit o spolupráci, jak upravit pracovní místo, jak zajistit vnímání, klid a pozornost atd.
Já jsem například přivítala rady, jak se vypořádat s rušivým chováním… Potěšilo mě, že jsem některé věci dělala intuitivně – jak na neposedné prsty (str. 129)
Každá kapitola (= tip) začíná na nové stránce. Ta je potom ještě opticky rozčleněna, každý odstavec (podkapitola) má na okraji tučným písmem „nadpis“, který stručně vystihuje, oč se v dané části textu jedná. Např. tip č. 5 – Jídlo a pití má podkapitoly „jasná pravidla, jídelníček, pravidla stolování, mluvení při jídle“. Tudíž v časové tísni se čtenář na stránce při hledání rychle zorientuje a přečte si jen to, co je v dané chvíli pro něj důležité.
V samém závěru najdete množství odkazů na další literaturu, internetové stránky i pomůcky. Na literaturu jsou odkazy už v textu knihy – pro mě je použité značení lehce rušivé, ale na druhou stranu chápu, že se autor snažil rady podat stručně a jasně – tudíž je potřeba vědět, kde případně hledat další podrobnosti. Na začátku je legenda, která vysvětluje použité znaky – např. () je odkaz na literaturu, (_) na česky psanou literaturu (autor je němec momentálně působící v Anglii).
Odbornou korekturu provedla MUDr. Petra Uhlíková, která knihu doplnila o poznámky, které berou v úvahu aspekty českého prostředí. Tyto poznámky jsou rozhodně na místě a velmi užitečné, protože řada věcí, které se týkají této diagnózy, je v ČR jinak než v Anglii či Německu.
Samozřejmě, že každé dítě je jiné, o dětech s ADHD to platí asi dvojnásob. Péče o dítě je v tomto případě náročná, protože okolí ho většinou považuje za „nevychované, divoké, nezbedné“ atd. Doplňte si ze zkušenosti sami. Rodiče, jejichž dítě trpí syndromem ADHD, se mohou často cítit nepochopeni, osamoceni ve svém každodenním boji a bezradní. Každé dítě je originál, na každé bude platit něco jiného, ale věřím, že v této knize určitě každý něco přínosného v množství konkrétních rad a tipů najde.
Kniha se mi líbí, dobře se čte, protože je opravdu plná praxe a dobrých rad. Většina je velmi užitečná pro všechny děti a rodiče, i když nemají žádné (nebo mají malé) problémy. Určitě zůstane po ruce k rychlému listování. Budu ráda, když ji využiji jen ve své praxi, ale i tak si myslím, že rady a tipy se mi velmi budou hodit. Nejen rodiče dětí s ADHD se občas cítí bezradní…
Vydalo nakladatelství Edika
Autoři: Wolfdieter Jenett, Alice Trojanová
Počet stran: 192
Formát: 170×243 mm
Vazba: brožovaná lepená
Vyšlo: 13.02.2013
Knihu ADHD – 100 tipů pro rodiče a učitele si můžete objednat například zde.
Přečtěte si ukázkovou kapitolu – zde.
Součástí knih jsou rozmanité přílohy jako například oblíbené zvukové nebo multimediální CD či DVD nosiče, které jsou v případě jazykových učebnic a příruček namluvené rodilými mluvčími.