Jsem těhotná – co dál?

Rubrika: Těhotenství

969797_hearts_2Těhotenství bývá označováno jako nejkrásnější období ženy. Ve většině případů to tak je. V okamžiku, kdy se žena dozví, že se stane maminkou, dostaví se plno pocitů. Od ohromující radosti a neuvěřitelného štěstí až po šok a pocity vyděšení. Co teď, co mám dělat? Hlavně maminky, které čekají první miminko, mohou mít spoustu otázek a mohou pociťovat i strach.

V prvé řadě vás uklidním, pocity bezmoci a strachu, že to nezvládnete, jsou normální a potkají téměř každou ženu. Je to reakce organismu a podvědomí na novou situaci a záplavu hormonů.
Většina z nás jako první zakoupí literaturu o těhotenství, porodu a péči o dítě. Literatury je nesčetně, vybírat lze z mnoha titulů. I zde ale platí zlaté pravidlo, že méně je někdy více.

V první řadě vás budou zajímat praktické otázky týkající se začátku těhotenství.

Co jíst a pít?
Jezte, na co máte chuť. Vyhněte se alkoholu a cigaretám, včetně zakouřeného prostředí a samozřejmě drogám. Dopřávejte si zeleninu, ovoce, těstoviny, nejlepší by bylo volit BIO potraviny. Určitě se ale snažte vyhnout uzeninám, nedostatečně tepelně zpracovaným výrobkům, rychlému občerstvení. Je lépe se vyhnout riziku salmonelózy, či dnes tolik smutně známe listeriózy. Vynechejte majonézové saláty, zrající a plísňové sýry (tedy i Hermelínu, či Nivu). V uzeninách může číhat salmonelová bakterie, ale také spousta Éček. Ta by mohla u vašeho miminka založit na budoucí alergie. Nejezte tedy ani konzervy, paštiky a jiné éčkové potraviny. Také polévky z pytlíku, nebo polotovary ze sáčku jsou naprosto nevhodné.
Vitamínové preparáty můžete, ale nemusíte užívat. Pokud máte dobře vyváženou stravu, není potřeba se ničeho obávat. Nezapomínejte, že potřeba vápníku a kyseliny listové je v těhotenství zvýšena.
Nepijte ve velkém množství kávu, nebo černý čaj, obsahují kofein, stejně jako různé kokakoly.

Mohu cvičit?
Cvičit v těhotenství je možné. Záleží na zdravotním stavu a také na fyzické kondici. Existuje těhotenské cvičení, je spousta kurzů a návodů. Platí pravidlo, že cvičení nesmí bolet. Určitě se vyhněte sportu, kde je riziko pádu, či otřesů. Takže zapomeňte na brusle, lyže, in – line brusle, aerobik, kolo, nedoporučuji ani tenis, či běhání. Ideální je plavání, procházky, těhotenská jóga. Jinou zátěž snese žena, která vrcholově sportuje, jinou žena se sedavým zaměstnáním. Řiďte se svým tělem a nebojte se konzultace se svým gynekologem.

Kdy budu mít bříško?
Velmi brzy zjistíte, že nedopnete své oblíbené kalhoty, ale bříško nikde. Je to proto, že se začnou uvolňovat svaly a jako první se vám rozšíří pas. Bříško začne postupně vykukovat kolem třetího či čtvrtého měsíce. Ovšem vše je individuální. Někdo má bříško viditelné až před porodem, jiný už ve třetím měsíci.

Změny mého těla
Z knížek už víte, jak se zvětšuje děloha a že hormony způsobují uvolňování svalů a vazů. Ale co to znamená? Například to, že se vám rozšíří boky, kyčle, a pánev se pomalu chystá k porodu. Taky vám ochabnou zádové svaly, dbejte na držení těla. Taktéž vám časem povolí klenba, zvlášť pokud rychle přibíráte na váze. Nepodceňujte cvičení na posílení klenby. A ještě jednu zvláštnost uvolňování působí, můžete zjistit, že ve spánku chrápete.
Během těhotenství rostou prsa, později se jejich objem o něco zvětší, až se nalijí mateřským mlékem.
Taky zjistíte, že najednou zapomínáte, občas vám něco vypadne z ruky a jste neobratná. Za tuto změnu mohou hormony také. To, že vámi budou lomcovat záchvaty pláče a smíchu a rozlítostní vás i žlutá karta ve fotbale, který normálně nesnášíte, opravdu není náznak psychické poruchy, ale hormonální bouře ve vašem těle. Mohu vás uklidnit, že ve slabší formě vám to už zůstane.

Mám strach, že se nedokážu o miminko postarat.
Většina prvorodiček prožívá tento strach hodně intenzivně a mám pocit, že je nikdo nechápe. Proti tomuto strachu je fajn přečíst si něco o péči a hlavně popovídat si s kamarádkou, která má malé dítě. Ukáže vám, jak mimi nosit a chovat, jak vyměnit plenu, ukáže, jak dítě okoupat či obléknout. Po porodu zjistíte, že příroda nám dala do vínku instinkt a dovednost postarat se o miminko. Najednou budete vědět, jak mimi držet, naučíte se jej přebalit i obléknout. Tento strach není důkaz vaší neschopnosti, ale důkaz vaší velké zodpovědnosti. Nestyďte se za něj a věřte sama sobě. Budete skvělá máma.

A co zaměstnání?
Pokud pracujete v nevhodném prostředí – s toxickými látkami, infekčním prostředí, manipulujete s větší hmotností a podobně, pravděpodobně vám lékař vystaví neschopenku. Pokud pracujete na směny, těhotenství nahlašte co nejdříve.
Ze zákona máte nárok i na různé úlevy, jako placené volno, přestávku a odpočinek během pracovní doby. Sejděte se s personalistou, abyste se o ně nevědomostí nepřipravily.

Kdy nakupovat výbavičku
To záleží jen na vás. Jsou ženy, které nakupují první věci hned po potvrzení těhotenství, jiné čekají do vyššího stadia. Existuje spousta pověr, nemá smysl nikoho od nich zrazovat. Kdo jim věří, po argumentech věřit stejně nepřestane.
Hodně věcí si lze zapůjčit od příbuzných, či kamarádek. V prvních měsících života mimi roste velmi rychle, takže investice do nových věcí může být příliš zatěžující.
Kupujte přednostně oblečení ze 100% bavlny, v prvních šesti týdnech života oblečky žehlete, pak už to není nutné. Nekupujte věci akorát, ale o něco větší, vydrží vám tak déle.

Bojím se porodu a mám strach, aby vše dobře dopadlo
Nečtěte hrůzostrašné historky z porodních sálů! Nenechte se vyděsit popisy porodů svých kamarádek. Raději si najděte něco o přirozených porodech, porodech s tišícími prostředky, hledejte cestu, která vám bude vyhovovat. Strachem dopředu nic neovlivníte, pouze stresujete sebe a miminko. Soustřeďte se na pohodu a důvěřujte svému tělu. Je dobré mít k dispozici hodně informací, ale není nutné všechny zážitky vztahovat na sebe. Myslete pozitivně, poslouchejte relaxační hudbu, hýčkejte se. Jsou to poslední momenty, které máte sama pro sebe.

Doufám, že po přečtení těchto řádků se vám alespoň částečně ulevilo. Vědomí, že tyto pocity nemáte sama, je uklidňující. Čeká vás vzrušující etapa vašeho života, pokaždé bude jiná. Uteče velmi rychle. Proto vám přeji, abyste si těhotenství mohla co nejlépe užít, aby vás provázely jen dobré zprávy a až budete držet v náručí plakající uzlíček, abyste byla tou nejpyšnější matkou toho nejkrásnějšího dítěte na světě.
Přeji mnoho štěstí.

Napsal/a: Chromle

Toto taky stojí za přečtení!

Pořízení tažného zařízení je snadné a cenově výhodné

Disponovat vozem bez tažného zařízení není žádný hendikep, jak by se mohlo zdát. Pokud potřebujete využívat přívěsný vozík, karavan, nosič

Čtu dál →

Cyklistické dárky pro malé i větší cyklisty

Máte doma nadšeného cyklistu a nevíte, co mu pod stromečkem udělá největší radost? Podobným problémem se rok, co rok

Čtu dál →

Návod na výrobu vánočního zvonečku

Vánoce se pomalu ale jistě blíží a proto je vhodné ve volných chvílích začít s přípravou vánočních ozdob. Největší radost

Čtu dál →

Odpovědi, názory, dotazy, postřehy čtenářů (6 vyjádření)

  • Anonymní

    První co jsem udělala po pozitivním testu bylo, že jsem běžela pro fůru ovoce a zeleniny, kterou normálně moc nejím, a v lékárně si koupila Folgravid s kyselinou listovou a brala ho až do 38. týdne. 🙂

  • Anonymní

    Moc děkuji za krásný článek. Jsem v 9. týdnu a poprvé, takže toho zatím moc nevím a sbírám na internetu informace. Bohužel nemám moc štěstí na dobré doktorky, takže od nich se toho člověk moc nedozví. Moc díky za pěkné shrnutí. Věrka

  • Chromle, článek se ti opravdu moc povedl, dávám jedničku.

    Ještě dodám, že já v těhotenství začala chodit na břišní tanec (existují i speciální kurzy pro těhulky), který by měl pomoct tělu lépe zvládnout porod.

    Co se týká strachu z porodu – já se bála, dokud jsem neotěhotněla, pak strach téměř úplně vymizel – začala jsem si věřit, že to zvládnu co nejpřirozenější cestou a zvládla jsem to (i bez epidurálu, nástřihu aj.)

    A nakonec – doktor mi říkal, že při vyvážené stravě vitamíny opravdu nejsou potřeba, ale kyselinu listovou mi doporučil užívat v celém prvním trimestru (a kdo mimi plánuje, tak i před otěhotněním)

  • Bezvadně napsáno!:-) Dodala bych jen, že mně bylo doporučeno vyhýbat se v těhotenství játrům kvůli velkému množství vitaminu A. Škoda, že jsem to nečetla při prvním těhotenství..

  • Anonymní

    Stručně řečeno, ale natolik výstižně a souhrnně. Opravdu pěkný článek. Já se porodu trochu bála, do kurzu jsem to nestihla. Neměla jsem totiž až tak náročnou práci, že jsem chodila až skoro do konce. No vlastně do sněhu. Pak už sem se bála kutálet po kluzkých cestách. Nakonec se mi ulevilo a šla jsem císařem. Ono by to ani s kurzem jinak nešlo, protože malý byl na mě dost velký a ještě zadečkem dolů. Ovšem zase ta rekonvalescence potom. Určitě bych radši příště rodila normálně a kurz si nenechala ujít.

  • Moc pěkný článek.Chci se přidat a říct něco o strachu z porodu.Já sem chodila do kurzu psychoprofylaxe-příprava na porod/cviční,relaxace,plavání,přednášky-i pro tatínky/,učily sme se jak dýchat a jak tlačit,co nás může potkat. Byla sem tak vyškolená,že sem se fakt na porod strašně těšila.Až ho konečně uvidím a taky jak krásně budu dýchat a jak budu rodit do vody a všechno bezvadně zvládnu.Realita byla jiná,i když sem měla i porodní plán:o)))
    Porod byl velmi dlouhý a vyčerpávající,ale myslím,že bez kurzu bych to nezvládla-asi bych se složila psychicky,kdybych nevěděla s čím můžu počítat.
    Takže doporučuju-je to fajn,taky sme tam s vedoucí sestrou vždy po cvičení konzultovali co nám to doktor napsal do průkazky a jak se cítíme.No a po cvičení na kafíčko s kamarádkama/bez kofeinu/.

Co na to říkáte?

Vaši e-mailovou adresu si necháme pro sebe.

Sdílet
Sdílet
TOPlist