Jak přežít nejčastější těhotenské neduhy I.

Rubrika: Těhotenství

664128_pregnacy_testJste těhotná! To je ta nejkrásnější zpráva sama o sobě. Toto krásné období je doprovázeno těhotenskými příznaky, které někdy dokážou pěkně potrápit. Na mnoha místech se dočteme, co je příčinou nevolnosti nebo pálení žáhy. Tady si řekneme, jak nežádoucí stavy zmírnit nebo se jich zbavit.

Únava, ospalost

I když to tak nevypadá, vaše tělo pracuje na plné obrátky. Právě teď totiž vzniká placenta, která bude hotová až na konci třetího měsíce. Únavu proto nepodceňujte a poctivě odpočívejte.  Únavu naopak může zhoršit i nedostatek pohybu, proto choďte na pravidelné procházky nebo cvičte jednoduché těhotenské cviky.

Mdlobné stavy, závratě

Mdlobných stavů by se měly obávat mamiky trpící chudokrevností nebo nízkou hladinou cukru v krvi. Jezte potraviny bohaté na železo a bílkoviny. Dále se do mdlého stavu dostanete kvůli náhlým a prudkým pohybům. Ze sedu nebo lehu vstávejte pomaleji, kdykoliv začnete cvičit, začínejte pomalu a končete také pomalu. Rychlou reakcí teď naopak spíše ztratíte. Závratě také mohou upozorňovat na dehydrataci. Vyplatí se dodržování pitného režimu.

Nevolnost s možným zvracením

Termín „ranní nevolnost“ bych raději vynechala, protože tato nevolnost může přijít kdykoli – ráno, v poledne, večer nebo trvá celý den. Nevolnost je ovlivňována hladinou hormonů, hladinou stresu a únavou. Vyskytuje se hlavně v prvním a třetím trimestru.

Zvracením ztrácíte mnoho tekutin, proto pijte často, i když jen po troškách. Když dostanete žízeň, tak už je pozdě. Stejné je to i s jídlem. Hlad může také vyvolávat nevolnost. Jezte potraviny bohaté na bílkoviny a sacharidy. Vyhýbejte se jídlu, které vám způsobuje pocit nevolnosti.

Vyhýbejte se pachům, které se vám nelíbí. Těchto pachů teď bude přibývat, protože čich je během těhotenství zostřenější. Pokud pach způsobuje něco, co do vašeho okolí neodmyslitelně patří, rozmístěte po místnosti navlhčené ručníky, které se budou snažit pachy pohltit. Perfektně se osvědčí i ionizátor.

Pálení žáhy, plynatost, nadýmání

Na pálení žáhy v počátcích nejlépe zabírá dostatečný přísun tekutin. Mnohdy je voda lepším lékem než prášek. Je dobré nahradit sladké dorty přirozeně sladkým ovocem. Dále nejezte příliš kořeněná, mastná a tučná jídla. Vyhýbejte se alkoholu, bublinkovým nápojům nebo mátě peprné. Zmírnit nadbytek plynů lze pomocí čajů nebo čajových směsí z fenyklu, nahříváním se například ve vaně nebo prováděním cviků na zlepšení peristaltiky střev.

Změna chutí k potravinám, nechutenství

Změna chuti k potravinám souvisí s nevolností, proto si dopřávejte, co vám chutná. Samozřejmě nezapomínejte na pestrý jídelníček.

Nechutenství souvisí s psychickým i fyzickým stavem. Snažte se jíst pomalu. Jezte často po malých porcích. Vyzkoušejte nové lákavé recepty či čaj z mateřídoušky.

Kazové zuby, krvavé dásně

Dásně mohou vlivem hormonů  v době těhotenství otékat a krvácet, to může dojít až k uvolňování zubů. Každodenní hygienou můžeme problémům čelit (a hlavně předejít) velice hravě. Pravidelně si vyplachujte ústa a čištěte zuby (příp. i jazyk) zubním kartáčkem. Vyhýbejte se především lepivým sladkostem. Posilujte dásně vitamínem C.

Další těhotenské neduhy a tipy, jak na ně najdete v článku Jak přežít nejčastější těhotenské neduhy II.

Napsal/a: Klára J.

Toto taky stojí za přečtení!

Spoření pro děti: jaké máte možnosti?

S novým přírůstkem do rodiny je čas začít myslet na budoucnost. Chcete-li svým ratolestem zajistit lepší start do života, neměli

Čtu dál →

Jak vybrat ty pravé plenky pro novorozené miminko?

Očekávání miminka sebou nese spoustu radosti, ale také rozhodování a nákupů. Jednou z věcí, bez kterých se určitě neobejdete,

Čtu dál →

Péče o první dětské zoubky

„Mléčné zuby stejně vypadají a narostou nové.“ Je to pravda, ale i přesto je potřeba se o už od

Čtu dál →

Odpovědi, názory, dotazy, postřehy čtenářů (1 vyjádření)

  • Petra Vymětalová

    Sice téma pro mě není zrovna aktuální, ale i tak jsem si článek se zájem přečetla. Úplně jsem se vrátila o těch pár let zpátky a zavzpomínala (teď už s lehce nostalgickým úsměvem) na ten žaludek na vodě, neustále se klížící oči, temno před očima, jakmile jsem prudce vstala i na ukrutné celonoční pálení žáhy poté, co jsem si pochutnala na pečené makrele 🙂
    Tak všem těhumamkám přeju, ať se jim tyhle těhuneduhy obloukem vyhnou nebo ať na ně aspoň dokážou po letech také vzpomínat s lehce nostalgickým úsměvem 😉

    ten čaj z mateřídoušky si musím zapamatovat, kdyby náhodou… – nebo budu aspoň důležitě rozdávat rady ostatním 😉

Co na to říkáte?

Vaši e-mailovou adresu si necháme pro sebe.

Sdílet
Sdílet
TOPlist