Z leváka pravákem? Raději NE!

Rubrika: Základní školy

Snaha udělat z dítěte vyloženého praváka či leváka mu nijak neprospěje. Nebude mít koordinovanější pohyby ani nebude rychleji číst. Dětský mozek je od narození organizován svým specifickým způsobem. Můžeme dětem pomoci vylepšit koordinaci pohybů, ale přecvičování není ta správná cesta…

U praváků řídí motorickou koordinaci levá hemisféra mozku.

Lidé spekulují o souvislostech mezi smíšenými laterálními preferencemi a ovládáním emocí, spojují „neurologickou dezorganizaci“ (neboli to, že člověk má dominantní oko, ruku, ucho a nohu na různých stranách těla) s vnitřní emocionální dezorganizací. Tvrdí, že lidé se smíšenými laterálními preferencemi často mění náladu, podléhají výbuchům vzteku a nelogickému chování. Poslední studie však naznačují, že určité typy poškození mozku v děloze, které mohou zapříčinit sklon k mentálnímu opožďování a velké množství vývojových problémů, mohou mít také vliv na geneticky dané laterální preference dítěte, tedy levorukost. Tyto děti nejsou genetickými leváky; v matčině děloze však došlo k poškození jejich mozku a to změnilo jejich povahu nebo genetickou laterální preferenci. Tento typ poškození mozku může často způsobit jinak nesouvisející problémy chování.
Dále dnes víme, že laterální preference u ruky a oka spolu příliš nesouvisí. Většina vědců a pedagogů dříve předpokládala, že člověk by měl dávat vždy přednost jedné polovině těla, tedy preferovat např. pravou ruku a pravé oko. Stanley Coren, eminentní experimentální psycholog na Univerzitě Britské Kolumbie ve Vancouveru v Kanadě, už před mnoha lety zjistil, že to tak není. Téměř polovina leváků upřednostňuje pravé oko a zhruba jedna třetina praváků dává přednost levému. Je zajímavé, že upřednostňování jedné ruky se častěji spojuje s upřednostňováním nohy, kterou se kope.
Preference jednoho oka vypovídá o dominantním oku – tj. oku, kterým se člověk dívá. (Nejde ale o to, kterým okem vidíte ostřeji.) K otestování dominance očí můžete použít techniku bodování. Ukažte na objekt v dálce a nechte přitom obě oči otevřené. Například se postavte a ukažte na kliku u dveří. Pak zavřete jedno oko a všimněte si, jestli se váš prst pohnul, nebo zůstal přesně zaměřen na kliku. Pak udělejte totéž se svým druhým okem. Vaše dominantní oko je to, které je otevřené, když váš prst míří přímo na objekt, na který se díváte. Dr. Coren byl také jedním z prvních výzkumníků, kteří se zabývali otázkou věku v preferenci rukou. Odmítl názor, že počet leváků ve vyšších věkových skupinách je způsoben tlakem na přizpůsobení se pravoruké společnosti, a místo toho přišel s teorií, že leváci prostě umírají dříve než praváci. Částečně je to prý dáno tím, že těžké stroje, užívané například ve stavebnictví, jsou projektovány pro praváky, takže riziko nehody u leváků je vyšší. Coren zvažuje také možnost, že stres při narození vede k poškození mozku a že se to spíše může přihodit levákům než pravákům. Poznamenává také, že u leváků se častěji vyskytují alergie a astma, což je další možná příčina časnější smrti. I když studie dr. Corena jsou důležité, je nepochybným faktem, že starší leváci byli nuceni už v dětství změnit své laterální preference, a to je také hlavním důvodem úbytku leváků v této věkové skupině.

Díky tomu, že si dnes stále více uvědomujeme a chápeme problémy leváctví, rodiče i pedagogové pomalu prolamují mýty a učí se, že povzbuzování přirozených stranových preferencí jejich dětem pomůže se rozvíjet, učit se a žít v daleko větší pohodě.

¨)

Více o zmíněném tématu naleznete v knize: Leváci a jejich výchova
vydal Portál, 2005

Napsal/a: Healey Jane M.

Toto taky stojí za přečtení!

Tip na výlet: Jestřebí hory a frankfurtská polévka

Jedno letní pondělí jsme chtěli využít krásného počasí a vyrazit někam do přírody. Našli jsme dvě dosud nezdolané rozhledny

Čtu dál →

Recenze: Nepovedené kouzlo – Emilka a ztracená škola

Ráda by vám představila knižní novinku autorky Petry Martiškové s názvem Nepovedené kouzlo – Emilka a ztracená škola, která

Čtu dál →

Recenze: Jak to bylo s panem vlkem?

„To je o Karkulce? To přece znám. Všechny pohádky mám přečtený už dávno, vždyť je mi DESET, mami!“ sdělil mi

Čtu dál →

Odpovědi, názory, dotazy, postřehy čtenářů (28 vyjádření)

  • Ježeček
    Ježeček

    Jsem taky levák, nikdy to nikomu nevadilo. Ale nikdy taky nezapomenu na posměšky učitelky ve 3. a 4. třídě ZŠ. Bylo to v roce 86-88 a dost mě zesměšňovala před celou třídou. V té době z dětí to bylo každému jedno, kterou rukou kdo píše a ani v tom neviděly nějaký rozdíl, ale díky učitelce a jejím otřesným připomínkám, se mi smály i ony. Ale naštěstí to bylo krátkodobé, peorotože ty mé spolužáky to opravdu nezajímalo:-)
    Jsem levákem dodnes a vůbec mi to v ničem nevadí. Naopak, na otázku: Jé, ty jsi levák? Odpovídám jednoznačně: Ano, ale ne na všechno…:-) A tím každého pobavím 🙂 *

  • Evakub

    Jsem obouruč a to hlavně díky babičce, která mě přeučovala na praváka. Takže levou píšu, krájím a čistím si zuby. Zato nůžky do levé ruky vzít neumím :-).
    Když jsem měla zraněnou levou ruku a nemohla jsem psát, tak jsem ve škole psala pravou rukou a čmárala jsem stejně jako levou.
    Příbor držím jednou tak a jednou tak…
    Kubík (3 roky) je pravák (teda snad), ale Tomášek (1 rok)si zatím bere lžičku i pastelky do levé ruky, ale třeba se to změní. Každý je jiný – Kubík je třeštiprdlo rozlítaný a Tomášek hodňoučké zlatíčko.

  • bamiska

    tak mi to tak nějak máme v rodině mamka, brácha i můj syn je levák….mamču ještě přeučovali a stejně všechno dělá levou jen to psaní jí zůstalo pravou…..ale syna no a ani žádnej náznak, jen jsme nepsali perem aby to nemazal a nemá s ničím problém, sice čmárá jako kocour, ale to je jedno jakou rukou pravou by to nebylo lepší:-)

  • babofka,no to by nebyl špatný nápad.Vždyť ho to nakonec oba učíme správně:-))))

  • mili.s, tak si může malej zavazovat levou botu po tvém způsobu a pravou botu po taťkově způsobu 🙂

  • ajaviva,já jsem ten chaos myslela tím,že synek plakal,že ho to mamka učí jinak než taťka a nevěděl,jak to má tedy dělat.Tak jsem to nechala raději na manželovi.Ve finále je jedno,jak to bude mít zavázané,protože to výjde na stejno a jak levák,tak pravák zvládne zavázat tkaničky.

  • Milli, proč chaos? Jak víš,jak je to prostě správně? NEní jedno,kterou dělá smyčku a kterou motá? Hlavně když to umí zavázat :-)Jsem ráda,že můj syn si zaváže tkaničky a když jsem ho to učila,nepřemýšlela,jsme kterou rukou má dělat co.Vždyť je to přece jedno.

  • Ahojky, jsem taky levačka, moji dva synové praváci.Myslím,že je uplně jedno, jestli jsme leváci nebo praváci…na většinu činností je to fuk.Bereme jako automatiku psát levou + jiné činnosti,tak jako pravák automaticky píše pravou…navíc myslím,že na spoustu činností jsme prostě obouručky 🙂
    Nikdy mi to v běžném životě nijak nevadilo,ani mě neomezovalo.Akorát jsme měla horší známky ze psaní,protože jsem si to rozmazávala:-)Přijde mi to normální…navíc proč by zrovna leváctví mělo být divné.
    Svět prostě potřebuje pořád něco řešit:-)
    Pěkný víkend všem.

Co na to říkáte?

Vaši e-mailovou adresu si necháme pro sebe.

Sdílet
Sdílet
TOPlist