Výběr základní školy ovlivní děti na celý život

Rubrika: Základní školy
Základní škola má pro náš další život tak velký vliv, že jejímu výběru pro budoucího prvňáka bychom měli věnovat mimořádnou pozornost.

Kvalita jednotlivých škol se velmi liší a je utvářena konkrétními pedagogy a především ředitelem, který škole dává směr, vizi a sestavuje si svůj tým. Zpráva shrnuje soubor hledisek, která se k výběru kvalitní základní školy váží.

Rodiče by se nejprve měli shodnout na požadavcích na ideální školu. Poté je nutné zjistit co nejvíc informací ze stránek školy a navštívit několikrát vybranou školu k rozhovorům s pedagogy i k nahlédnutí do reálné výuky. Zároveň je důležité hledat spíše školu, která má potenciál rozvoje, než tu, která odpovídá ideálním představám, protože je velmi pravděpodobné, že takovou nenajdeme.

zs_vyber_skoly

Kvalitní výběr školy komentuje i seriál EDUinu Vši ve škole.

Co vše stojí za to uvážit při rozhodování o škole pro prvňáka?

Poloha školy a její okolí – Dítě by mělo mít možnost pohybovat se v okolí školy bezpečně, stejně tak je výhodnější škola blízko bydliště, kde dítě nepřichází o společnost kamarádů kvůli dojíždění.

Vybavenost školy – Vhodné podmínky pro výuku dětí by měly zahrnovat světlé a vzdušné prostory, sledujte vyzdobenost školy včetně toho, jak moc mohou do vzhledu zasahovat děti a kolik zde mají vlastních prostor přizpůsobených jejich přáním. Množství technologií či didaktických pomůcek ve škole nehraje až tak zásadní roli, důležitější je způsob jejich využití. Nedostatek může škola kompenzovat i větší otevřeností – exkurzemi, spoluprací s okolím nebo zvaním odborníků.

Pedagogický sbor – Důležitá je kvalita pedagogů i jejich další rozvoj od chvíle, kdy začali učit, a velkou zásluhu na tom má ředitel, se kterým stojí za to probrat jeho plány na další rozvoj učitelů, v dobré škole je rozvoj učitelů plánován a i ředitel se dovzdělává. Zjistěte složení pedagogického sboru, zda mají pro výuku rodilého mluvčího a zajímejte se i o doplňkové kvalifikace a školení, která učitelé mají. Ověřte, zda škola zaměstnává asistenty či jak obecně pracuje s inkluzí.

Aktivita školy – Všímejte si vystavených úspěchů školy, množství projektů a certifikátů, propojení s místní komunitou i firmami, a také otevřenosti školy ve chvíli, kdy přijdete s návrhem na novou aktivitu. Seznamte se s nabídkou doplňkových aktivit školy, kroužků, výchovným plánem školní družiny a možnostmi individualizace.

Komunikace školy – Škola by měla mít funkční webové stránky s dostatkem informací pro rodiče, umožňovat bezproblémový vstup do budovy i možnost sehnat ředitele i pedagogy, když potřebujeme osobní konzultaci. Je vhodné, pokud škola umožní i nahlédnutí do výuky. Z náznaků zjistěte, zda škola vnímá sebe samu jako partnera vůči rodičům.

Spoustu informací o škole získáte i při zápisu, sledujte zapojení pedagogů i žáků, přístup k vašemu dítěti, organizaci celé akce, vstřícnost komunikace a nebojte se ptát. Doma pak důkladně rozeberte celý zápis i s dítětem a doplňte obrázek o to, čeho si všimlo ono samo.

Video ke shlédnutí najdete tady:

http://www.stream.cz/vsi-ve-skole/10004165-vybirame-skolu-mejte-oci-i-nos-na-stopkach

Čeho si všímat při výběru školy?

Ivan Červánek, učitel základní školy, řekl: „Důležité je prostředí ve třídách – z třídy by mělo dýchat, že jsou tam doma děti i učitel. Potom zda má škola jednotnou koncepci a učitelé ji mají za vlastní. Zkuste také zjistit, zda druhý stupeň navazuje a rozvíjí, co bylo započato na prvním stupni. Obecně bych se pokoušel hodně vidět, slyšet a zkusit. K papírovým informacím raději přistupovat obezřetně. Informace bych čerpal ideálně od pravděpodobných budoucích učitelů třidy, stávajících rodičů a žáků.“

 
Barbora Pelclová, ředitelka mateřské školy, řekla: Důležitá je atmosféra ve škole – věřte tomu, co cítíte vy sami. Také sledujte úroveň a metody výuky zásadních předmětů, najděte si školní vzdělávací program a navštivte reálnou výuku ve škole.“
 
David Yilma, učitel základní školy, t. č. ve škole v Anglii, řekl: „U nás se rodiče vždy přijdou podívat. Ředitelka je provede a společně nahlédnou do hodin. Pak se dělají dny otevřených dveří, kdy rodiče provádí děti a ukazují, co se dělá. Taky děláme pro dítě „den na zkoušku“.“
Kateřina Hořavová, odborník EDUinu, řekla: „Nejdůležitější je získat maximum informací o samotné výuce. Nápovědou může být další vzdělávání učitelů, ti, kteří se odborně nerozvíjeli od příchodu do školy, mají už zastaralé metody a poznatky. Zajímejte se, zda učitelé mají představu, kam chtějí děti posunout a co je pro jejich život důležité. Jen učitelé, kteří mají cíl, k němu mohou směřovat. Proto je dobré si s učitelem i promluvit osobně.“

 

Zdroj: TZ Eduin

Napsal/a: Iveta Pešková

Toto taky stojí za přečtení!

Kam s dětmi za lyžováním? V italském středisku Passo Tonale děti milují!

Italové děti milují, to je obecně známo. A udělají pro ně první poslední. Lyžařské středisko Passo Tonale vás o

Čtu dál →
Jak dětem ulevit od ucpaného nosu

Jak dětem jednoduše ulevíte od ucpaného nosu

Milé maminky, jsou Vaše děti často nachlazené? Teče jim z nosu, v noci mají ucpaný nos a těžce se jim dýchá? Pomozte

Čtu dál →

Môžem dať dieťatku jesť hocičo?

Môžem dať dieťatku pribináčika? Alebo zákusok? Alebo kupovanú nočnú kašu? V mamičkovských internetových skupinách sa pravidelne objavujú otázky, či to alebo

Čtu dál →

Odpovědi, názory, dotazy, postřehy čtenářů (5 vyjádření)

  • Margit

    Myslím si, že je velmi málo škol – pokud vůbec nějaká – která by splnila všechny uvedené požadavky tak, jak by si rodiče přáli.

    Ani reference od jiných rodičů / žáků nejsou tak zcela směrodatné, protože to každý může vnímat jinak a jsou pro něj důležité jiné věci. Navíc informace mohou být dost rozporuplné.

    No, a v neposlední řadě je to i o tom, že plno věcí sice vypadá pěkně na www stránkách a na první pohled, ale „za provozu“ se zjistí, že je to vlastně trochu jinak nebo že to má ty a ty háčky.

    My rovnou vynechali spádovou školu, takže hned tady první bod, i když by ji dcera měla tři minuty pěšky od domu jen proto, že kvalita výuky není nic moc a požadavky na znalosti dětí jsou velmi nízké („jedničky skoro za nic“), což se pak projeví při další studijní dráze.

    Školu nejblíže práci mě a manžela jsme vynechali zase proto, že vehementně vykřikuje, že nemá problém se šikanou, ale zkušenosti nemalého procenta žáků jsou zcela jiné. (Ano, škola nemá problém se šikanou, protože ji prostě neřeší.)

    To jen tak pro příklad.

    Jenže tohle jsou věci, které člověk získá až při pátrání, vidět na první nebo druhý pohled moc nejsou…

  • Jarmuschka

    V době výběru ZŠ už jsme de facto bydleli na vesnici, kde je škola – 1. stupeň. Ale je na opačném konci obce, holky by po vyučování byly bezprizorné, v obci moc dětí neznají a na druhý stupeň by stejně musely dojíždět, tak jsme rovnou vybírali školu ve městě.
    Přímo v dosahu máme tři. Ptala jsem se kolegů na jejich zkušenosti z dob, kdy je navštěvovaly jejich děti. A v podstatě se všichni shodli v názoru, že dnes už je to skoro jedno, na kterou školu holky dám.
    Tak vyhrála ta, která je skoro v centru, já tam ráno vedu holky cestou do práce. Má ji blízko choť, holky od druhé třídy bez problémů přecházejí samy za námi rodiči do práce, na výuku do ZUŠ…
    Taky tam šla většina dětí ze školky, kterou navštěvovaly i holky.

    A shodou okolností mi včera Lu říkala, že jsme jim školu vybrali dobře – a jestli má ona coby žák školy dobrý pocit, tak je snad vše v pořádku.

    Na výběr střední školy máme ještě čas, ale už se začínám zaměřovat na tyto informace…

  • meggi41

    Jj tohle je asi tezke…libi se mi,co pise Marinada…me uz dospele deti,si vybrali dle sveho,ne moc daleko od bydliste…ikdyz vzhledem k tomu,kde zijeme,neni blizko nic 😀
    Hlavni +bylo,ze tady maji ucitele autoritu prirozene,a pritom decka mohou s ucitelama i polemizovat,dokonce se i hadat kdyz je potreba,syn by mohl vypravet…tezko se to vysvetluje,ja chosila do skol i v Cr,i tady(i decka kapku)…velky rozdil.i ve vybaveni skol atd..syn delal uspesne IT skolu,jeho celozivotni zajem i sen…Dcera“kadernici a vizaz“,a to stejne napr.delala i neter a ty obri rozdily v oraxi a co umi,to je nesrovnatelne..atd atd…moc se mi to tu libi a sama v tom pracuji,ikdyz trosku jine deticky mam 😉

  • alena5

    vybírat školu v dnešní době:- ne vždy je možnost vybírat-tam kde je více dětí než škol a je tam tak narváno jsou rodiče rádi že mají dítě vůbec kam umístit a jinde zase není z čeho vybírat protože po slučováních zůstala jen jedna škola.
    A k učitelům-asi na každé škole jsou dobří a oblíbení a špatní co nejsou zrovna výhrou pro děti a i rodiče.

  • Marinada

    Tohle je složité…Školu jsem vybírala pečlivě a s odstupem let bych se zaměřila na jiné věci 🙂
    Mimo jiné i na to, jak ve škole vaří. A taky na to, co obnáší pojem „rozšířená výuka vápočetní techniky“ – což zní slibně, ale ve finále je to teror v podobě psaní všema deseti prstama na čas – každé dva měsíce se zvyšuje počet úhozů, kolik musí žáci za 10 minut naklofat. Na jedničku to zvládne jediný kluk 🙂
    Jinak vše je o lidech a to se zjistit předem stejně nedá – narazily jsme na výborné kantory, na dobré, na podprůměrné, a taky na „škaltulkovače“. Naštěstí ti výborní a dobří u nás převládají a denně jsem jim vděčná za to, jakým směrem děti vedou.

Co na to říkáte?

Vaši e-mailovou adresu si necháme pro sebe.

Sdílet
Sdílet
TOPlist