Také si vaše dítě myslí, že umí pracovat na počítači?

Rubrika: Kulturní a literární tipy, Základní školy

Počítač je už asi v drtivé většině běžným vybavením domácnosti. Včetně připojení k internetu. A když se zeptáte školáka, zda umí pracovat na počítači, určitě se dozvíte, že ano. Je to opravdu tak?

S kolegou jsme si většinou dělali s dětmi jednoduchý test. Po očekávané odpovědi, že samozřejmě umí, dostali všichni jednoduchý pokyn – opiš daný text a uprav ho do dvou sloupců (v programu Word). Jaké bylo překvapení, když si s úkolem málokdo poradil. Podotýkám, že se jednalo o děti ve věku kolem 10 let.

Děti za práci na počítači považují spuštění internetu, hraní her, někteří umí používat poštovní programy a umí napsat email. Co by ale takové dítě mohlo a mělo v tomto věku zvládat? Na tuto otázku zcela bezpečně odpoví publikace Informatika pro 1. stupeň základní školy, která vyšla v nakladatelství Cpress.

Již na přebalu jsem se dozvěděla, že je to první česká učebnice informatiky pro 1. stupeň ZŠ určená především pro žáky 4. a 5. třídy a musím zkonstatovat hned na začátku, že dle mého názoru se jedná o pěkně zpracovanou učebnici.

Děti by se měly naučit ovládat počítač, upravovat text, obrázky, pracovat s digitálními údaji, pracovat s internetem, využívat výpočetní techniku při učení a dokonce se seznámí se základy programování a s tím, jak vlastně počítače fungují.

Nechybí i upozornění, jak zabezpečit na internetu svá data, emailovou schránku, proč nemají sdělovat nikomu své heslo apod.

Učebnice poskytuje opravdu ucelenou řadu, jak naučit děti základům práce s výpočetní technikou. Potěšilo mě, že autor poukazuje na zdánlivě primitivní věci, u nichž si dospělí ani neuvědomí, že by dítěti nemusely připadat zrovna jednoduché či jasné. Začíná nácvikem práce s myší, děti se učí klikat tlačítky, jezdit kurzorem po obrazovce, přes malování se dostávají k psaní a úpravám textu a pomyslnou třešničkou na dortu se stává práce na internetu a s komunikačními programy.

Průvodcem učebnicí je kocour, který často přijde s nějakou pomůckou, tipem, jak na věc. Každá kapitola má jinou podkladovou barvu. Dole na jednotlivých stránkách je v tmavší části poznámka pro učitele o tom, co se zde děti učí nebo procvičují.

Ve světlejší části pak najdeme cvičení a aktivity k danému problému. „Pracujeme“ jsou cvičení, při kterých děti něco vytvářejí, „Vyzkoušej“ znamená, že nic nového nevznikne, děti jen objevují nový poznatek a „Tip“ obsahuje doplňující informace, případně rady a doporučení, jak něco udělat jinak, nebo si usnadnit práci (např. tip, jak nastavit myš pro leváky).

K učebnici si lze na stránkách nakladatelství stáhnout doprovodné materiály, které děti používají k procvičování a na které učebnice odkazuje. I tyto materiály se mi líbí, jsou pro děti srozumitelné a hlavně navazují na text v učebnici.

Jediné, co mě při čtení zarazilo, je pracovní prostředí Windows 7. Mám totiž pocit, že spousta lidí tuto verzi ještě stále nepoužívá, často se mi stává, že mnou odeslaný soubor, uložený v novější verzi programů, nemůže příjemce otevřít. Je to právě z toho důvodu, že používá ještě starší verze. Ale na druhou stranu chápu, že učebnice musí být aktuální a nezbývá než doufat, že školy používají k výuce nejnovější programové vybavení.

Učebnice je plná pěkných obrázků, většina je jich účelových, doplňujících učební text, ale najdeme tu také ilustrační obrázky, které jsou vtipné a milé.

Učebnice se mi líbí jak po obsahové, tak po vzhledové stránce a dovedu si představit, že bych jednou děti podle ní informatiku učila. Určitě si myslím, že stojí za nahlédnutí i pro rodiče, kteří stejně jako já tápou, co je vhodné děti na počítači naučit (kromě pouštění her a psaní emailů 🙂 )


Informatika pro 1. stupeň základní školy

Vydalo nakladatelství CPress

Autor: Jiří Vaníček
Počet stran: 88 stran
Formát: 148×210 mm – brožovaná lepená
Vyšlo:15. 08. 2012

Knihu Informatika pro 1. stupeň základní školy si můžete objednat například zde.

Ukázkovou kapitolu si můžete přečíst zde.


Nakladatelství CPress pružně reaguje na vzrůstající popularitu oborů v oblasti odborné a populárně-naučné literatury. Systematicky tak rozšiřuje svou knižní nabídku zejména v oblastech knížek pro nejmenší, cestování, historie a military, hobby, auto-moto, zdraví a životní styl, příroda a zahrada, umění a kultura a technika a věda.

Novým knižním oborem, který si už pevně vydobyl své místo v našem nakladatelství, jsou kuchařky, jak pro dospělé tak i pro děti.

Napsal/a: Pavlína

Toto taky stojí za přečtení!

Pořízení tažného zařízení je snadné a cenově výhodné

Disponovat vozem bez tažného zařízení není žádný hendikep, jak by se mohlo zdát. Pokud potřebujete využívat přívěsný vozík, karavan, nosič

Čtu dál →

Cyklistické dárky pro malé i větší cyklisty

Máte doma nadšeného cyklistu a nevíte, co mu pod stromečkem udělá největší radost? Podobným problémem se rok, co rok

Čtu dál →
Jindřichův Hradec

Prohlédněte si Jindřichův Hradec. S našimi tipy o nic nepřijdete

Jindřichův Hradec si zaslouží vaši pozornost. Je to nádherné město s pěknou historii. Najdete tu nádherné chaty a chalupy,

Čtu dál →

Odpovědi, názory, dotazy, postřehy čtenářů (9 vyjádření)

  • Padmé

    Ahoj Pavlínko, díky za článek. Odpověď na úvodní otázku by byla: „Samozřejmě!“ – v tomto ohledu je syn dost zvídavý a zároveň hravý, takže na PC zkouší, co se dá :-). A protože už má teď svůj počítač, tak to příliš neřeším. I když je pravda, že je o něco starší, než je věková skupina, o které píšeš.
    Podle mého názoru je dobře, moc dobře, že se informatika stala součástí výuky. Počítače jsou dnes neodmyslitelnou součástí práce i soukromí.
    Já to musela zvládat při práci, za chodu, na školeních a přiznávám, že to pro mě zdaleka nebylo tak jednoduché jako pro mého syna. Pro něj je počítač v přeneseném slova smyslu „přítel“ – umí si najít, co potřebuje do školy, stáhnout si obrázky, vytvořit prezentaci (domácí úkoly) a vůbec mu to nevadí, spíš naopak – je rád, že to nemusí psát ručně :-D.

  • Peťko díky za vysvětlení, já jsem se do toho komentáře Libuno nějak zamotala a tu větu jsem asi blbě četla nebo co, zpětně se na to dívám a taky už to tam vidím 🙂

    Sdílím tvůj názor, že na základce není třeba extra odborníka, tím spíš na prvním stupni. Spíš jde o to mít přehled v oboru a opravdu děti vést tím správným směrem – pro mě to znamená naučit základy malování, textových editorů a bezpečné práce na internetu – s důrazem právě na sdělování informací, děti jsou v tomto směru hrozně naivní (ale to i spousta dospělých si myslí, že internet je anonymní… není a je to čím dál horší – mám ten pocit).
    Ale nevyhýbala bych se ani základům programování a hraní her, i to musí být 😉

  • Peťka

    Já jsem komentář Libuno pochopila tak, že pokud je učitel odborník, nemusí úlohu učitele zastupovat rodiče, tedy nemusí dítě učit doma rodič.
    V tom případě, pokud to tak je myšleno, pak nechápu, proč by učitel měl být odborník, copak rodiče, když ukazují či učí doma dítko na PC jsou všechno odborníci?
    Než přímo odborníka, bych osobně ráda vyučujícího, který umí vhodnou formou dítěti předat nejen strohé informace o PC, ale dokáže je správně manotivovat a vysvětlit všechna důležitá bezpečností opatření při pohybu na internetu.
    My rodiče sice také vysvětlujeme pořád dokola, ale když pak má zbytek třídy důležité osobní údaje třeba na FB, je to pak těžké.
    Co mám zkušenost, nebo co jsme měli štěstí, nemůžu si stěžovat na žádného učitele informatiky, hodiny dcery, nebo i dětí známých mi přišly v pohodě, vhodné a přinesly ovoce.

  • Libuno, ten komentář jaksi nechápu – co nemusí učitel zastupovat? Jakou úlohu rodiče?

    Jinak běžně ve 4. tř. teda informatika není, snad jen jako kroužek, nebo možná nějaká škola dala hodinu do ŠVP, ale to bych docela chtěla vědět, místo čeho? Už tak mají děti rozvrh nacpaný.

  • Ve 4.ročníku mají informatiku jako základní vyučovací předmět. Pokud je učitel odborník, nemusí zastupovat tuto úlohu rodiče.

  • Peťka

    Odpověď dětí, že umí pracovat s PC mě nijak nepřekvapuje. Ale často si i dospěláci myslí, že když zvládají například v práci jeden program, jsou pomalu odborníci na PC.
    Je dobře, že děti mají už snad všude automaticky na ZŠ hodiny informatiky. A opravdu se tam naučí víc, než jen hrát nějakou nesmyslnou hru.

  • Musím přiznat, že děti k počítači pouštíme vyjímečně, ale ve škole počítače mají. Ale myslím si, že to je dobrý nápad, jak naučit děti něco více než pouze hraní her.

  • Lien

    Holčiny jsou malé, na pc nechodí, ale asi si učebnici koupím pro sebe, taky umím jen pustit internet :-).

  • bamiska

    také máme starší verzi…kluci zvládají na pc víc jak já, a hlavně asi také tím že se až tak nebojí….u mladšího mě štve že kolikrát stahuje a odklidáva aniž by tušil co a jak….proto maj svůj 😀 😀

Co na to říkáte?

Vaši e-mailovou adresu si necháme pro sebe.

Sdílet
Sdílet
TOPlist