Syndrom lehké mozkové dysfunkce II – diagnostika, léčba, prognózy

Rubrika: Předškolní vzdělávání, Výchova školáka, Vývoj a výchova předškoláka, Základní školy

584306_autumn_girlV minulém článku na toto téma jsem se pokusila aspoň zjednodušeně nastínit příčiny vzniku LMD a její projevy. Toto téma je velmi obsáhlé a zasahuje i do medicínské problematiky, ale i tak bych vám ráda krátce přiblížila diagnostiku, léčbu a prognózy dětí postižených syndromem LMD.

V minulém článku na toto téma jsem se pokusila aspoň zjednodušeně nastínit příčiny vzniku LMD a její projevy. Toto téma je velmi obsáhlé a zasahuje i do medicínské problematiky, ale i tak bych vám ráda krátce přiblížila diagnostiku, léčbu a prognózy dětí postižených syndromem LMD.

Diagnostika LMD
Diagnostiku syndromu LMD provádí většinou pedagogicko-psychologické poradny.
Při diagnostice je důležité nejen konstatovat přítomnost LMD, ale i navrhnout strategii nápravných opatření a terapeutických postupů.
Diagnostika se většinou provádí v 6-10 letech, tedy po nástupu dítěte do školy. Dříve se diagnostikuje pouze v případě velmi nápadných zvláštností a projevů v chování. V tomto věku je totiž vývoj dětské osobnosti ještě dost nerovnoměrný a může dojít k nečekaným zvratům. U velmi závažných potíží ji lze diagnostikovat již od narození .
Konečná diagnóza se stanovuje na základě mnoha různých vyšetření a testů, nejlépe v delším časovém období a je jsou nutná opakovaná vyšetření a následné kontroly. Součástí diagnostikování je i anamnestický pohovor s rodiči, zaměřený na prenatální a perinatální období a údaje z předškolního věku (dětské nemoci, vývoj řeči, motoriky, kresby). Dále pak je důležitý školní dotazník a zpráva učitele – učitel se zaměřuje na zvláštní projevy a chování žáka.

Žádné dítě ale nemá všechny příznaky. Většinou se LMD vyskytuje s jedním převládajícím rysem (např. psychomotorický neklid, změny nálad bez příčin, impulzivní jednání, slabá koncentrace pozornosti).
Při výchově je důležité nešetřit pochvalou, povzbuzovat i za snahu, zájem nebo chuť spolupracovat. Místo chybných výkonů okamžitě požadovat správný, aby si dítě nevytvořilo špatný návyk. Dítě nenutit do úplného klidu, ale umožnit mu pohyblivost, možnost změnit polohu, místo. Pro udržení pozornosti je dobré pracovat málo, ale často, měnit činnosti a při zvýšené únavě udělat přestávku.
Výkony pak hodnotit spravedlivě, ale s přihlédnutím na možnosti dítěte.

Vzájemný vztah SPU a LMD
U dětí s LMD se mohou, ale nemusejí, projevit specifické poruchy učení (SPU). Stejně tak poruchy učení mohou, ale nemusejí, vznikat na podkladě LMD, příčiny mohou být i jiné.

Prevence, léčba, prognóza
Prenatální prevece
V těhotenství je důležitá výživa matky, správní přísun vitamínů i minerálů. Samozřejmostí by mělo být vyloučení toxických vlivů, záření, kouření nebo alkoholu.

Prevence dopadů LMD na dítě
Důležité je včasné rozpoznání LMD a následná pomoc dítěti – logopedie, případný odklad šk. docházky, pokud je LMD diagnostikována už v předškolním věku. Prevencí se rozumí zavedení nápravných postupů dřív, než nastane nějaká „katastrofa“ ve škole. Využít lze různé nápravné postupy, logopedickou péči, v některých případech i medikaci, která může urychlit zrání poškozené nervové soustavy a lehčeji adaptovat dítě do společnosti dětí.

Léčba
Klasická léčba zahrnuje podávání léků, které např. zlepšují průtok krve mozkem, zvyšují hladinu serotoninu, který tlumí příznaky hyperaktivity; EEG-biofeedback, což je vysoce specifická metoda pro posílení žádoucí aktivace nervové soustavy, především pro trénink pozornosti a soustředění, sebeovládání a sebekázně (zklidnění impulzivity a hyperaktivity), zlepšení výkonu intelektu, jedná se o sebeučení mozku pomocí tzv. biologické zpětné vazby. Velmi důležité jsou hlavně poradenské nápravné postupy.
Pro různé dysfunkce jsou specifické postupy:
1. vady řeči – logopedie
2. poruchy chování – důraz na režim, specifický přístup a chování k dítěti
3. poruchy učení – speciální nápravné postupy
Možnosti nápravných postupů je dobré konzultovat s odborníky v PPP.

Přírodní a doplňková léčba zahrnuje podávání vitamínových preparátů, potravinových doplňků (ginkgo biloba – zvětšuje průtok krve mozkovými cév, přivádí tak nervovým buňkám větší přísun kyslíku a glukózy, hořčík, vápník – jsou nezbytné pro funkce nervových buněk, B complex – důležitý pro správné fungování nervového systému
Lecitin – zlepšuje paměť zdravou výživu).

Prognóza
Jedna třetina LMD „dozraje“: centrální nervový systém sice dospívá později, ale bez následků.
Druhá třetina se takzvaně kompenzuje: Vnější známky mohou z jednání člověka vymizet, ale obraz na EEG se nezmění. Kompenzace však může selhat vlivem stresu.
Třetí třetina LMD ani nedozraje, ani nekompenzuje. Tato skupina má obvykle i problémy sociální.

Na závěr bych ráda dodala, že každé dítě by mělo dostat svou šanci. Děti se syndromem LMD se můžou zdát někomu drzé, někomu vlezlé, jinému nevychované, roztěkané, ale všechno je potřeba brát z té lepší stránky. Co třeba že takové dítě je prostě impulzívní, citlivé, upovídané, hravé a velmi aktivní? Je jen potřeba najít tu pravou cestičku, řád, smysl a hlavně v jeho rychlém uvažování být vždycky o krok na před.
Jsem jen teoretik se špetkou praxe a zkušeností, a proto jsem nemohla obsáhnout celou tuto problematiku.
Všem, kteří z praxe moc dobře ví, o čem tyto dva články pojednávají, přeju mnoho úspěchů a radostí na těžké cestě v boji s LMD.

Napsal/a: Pavlinkav

Toto taky stojí za přečtení!

Půjčku vyřídíte pomocí textové zprávy na mobilním telefonu

SMS půjčka je jeden z finančních produktů, který vám dokáže vyřešit nepříjemnou situaci s financemi. Pokud máte nečekané finanční

Čtu dál →

Zařizujete svým dětem společný pokoj? Poradíme vám, jak na to

Pro rodiče je často náročným úkolem zařídit pokoj pro jednu svou ratolest. Zvážit všechny jeho potřeby, které musí s

Čtu dál →
muzikál Mauglí na Mall.tv

Muzikál Mauglí bude k vidění na Mall.tv

Muzikál Mauglí Ondřeje Soukupa a Gabriely Osvaldové v režii dua Skutr uvádí pražské Divadlo Kalich od září roku 2013. Od

Čtu dál →

Odpovědi, názory, dotazy, postřehy čtenářů (8 vyjádření)

  • Anonymní

    šárka – bez vyšetření eeg by rozhodně dítě tuto metodu podstupovat nemělo, může opravdu více ublížit. navíc je vhodná až pro hodně starší děti.

    libor – my nepojídáme doplňky na adhd (lmd), ale vyhýbáme se spíš tomu, co by jíst neměli. zejména spousta éček je jak spouštěcí mechanismus na děti s adhd, samozřejmě sladké apod…

  • No vidíš Šári, a nám při studiu (taky mám specku) v té době tvrdili, jak je to účinná metoda, zrovna se to všechno rozjíždělo, kámoška o tom psala i diplomku. Ale už je to nějaký ten pátek, promovala jsem 2002. Takže názory se vyvíjejí. Já s tím osobní zkušenost nemám, nikdy jsem neviděla, jak to opravdu probíhá a celkově mám problém pochopit tuto metodu. Případně ovládání virtuálních her:o))
    Díky moc za připomínku.

  • Šárka

    Ahoj Pavlinkov, pěkný článek..přehledný, jen mám poznámku k tomu EEG-biofeedbacku…Na přednášce nám nedávno říkali, že není příliš vhodný pro děti, protože původně nebyl vyvinut pro ně, ale pro přípravu astronautů na pobyt ve vesmíru – tedy pro dospělé. Mnohdy se tím použitím EEG-biofeedbacku údajně nadělá víc škody než užitku, sezení bývají drahá a vzhledem k ceně za jedno sezení a nutnosti těch sezení absolvovat několik desítek, to není metoda dostupná pro sociálně slabší rodiny…

  • Anonymní

    Zdravím všechny. Taky máme klučinu bohužel s hyperaktivitou. Nevydrží u ničeho a však to znáte. Zajímal by mě váš názor či zkušenosti s léky či potravinovými doplňky nebo homeopatiky. Prosím pište na meil. libor.okg@centrum.cz. Předem díky za vaše zkušenosti a názory. Libor

  • Anonymní

    Mam syna 9.let a od 3.let dochazime k detskemu psychiatrovi.Uz jako miminko byl velmi zivy,malo spal,brzy se sam stavel a zacal chodit,taky mluvit,boule a urazy bez place byli temer na dennim poradku.Nekdy se neda utahat,ma elanu na rozdavani,ale je velmi chytry,cte od 5.let.Prihlasil se sam do knihovny a pokud je trochu vice nabehany ci sportem utahany,cte a cte.Dokaze si rozecist i dve knihy a vi o cem cte.Nejvetsim problemem je upovidanost.Spousta dotazu a jeho vecne poskakovani,zpivani dokaze z cloveka pekne vysat energii.Uz dva roky bereme i leky na uklidneni.Na druhou stranu je syn velmi pracovity,rad vari,uci se vcelarit,myje nadobi,vysava.Vzdycky jej pochvalim a podekuju za pomoc,to jej velmi povzbudi.Jeste chvili bude trvat nez se da vse do poradku,ale moc jej miluju a i kdyz si nekdy rikam,ze to nezvladnu,vim,ze zase vyjde slunicko,jeho obejmuti a laska mi to vse vynahradi.Je to jiny zivot s ditetem,ktere ma LDM,ale nikdo z nas si dite nevybere-je pouze na nas kolik mu dame lasky a jak jej pripravime do zivota.Chce to pevne nervy rodice.Sona.

  • komik1955

    Sama mám syna ,který prodělal syndrom LMD a musím říct,že celá výchova a přístup k němu byly dost náročné.Ve škole byl chytrý,patřil mezi nejlepší,ale pokud látku už znal a nebavilo ho to,tak rušil ostatní,ale paní učitelka byla seznámena s jeho nemocí a tak ho poslala pro svačinu nebo do kabinetu,prostě našla mu jinou činnost.Doma si nevydržel hrát s jednou věcí ,přecházel od jednoho úkolu k druhému a byl hrozně upovídaný.Dnes je dospělý,ale neustále v pohybu.Vystudoval střední školu s maturitou,má své zaměstnání ,ale mimo to ještě další dvě,nedokáže odpočívat,ale nikdy se necítí být unavený.

  • Pavlinkav

    To je smutné, spolupráce rodiny a školy by měl být základ.
    Nejde vyměnit školu nebo učitele?

  • Anonymní

    Mám 12tiltého syna s touto diagnozou, někdy dá všechno kolem něj pořádně zabrat, a nejvíc naštve, že škole se vůbec nechce spolupracovat

Co na to říkáte?

Vaši e-mailovou adresu si necháme pro sebe.

Sdílet
Sdílet
TOPlist