Moje mladší dcera je už v páté třídě a i když jsem si myslela, že psací pomůcky řeší pouze rodiče mladších školáků, spletla jsem se. Dcera totiž začala používat tzv. gumovací pero. A já trpím. Někdy pouze skřípu zubama, což dříve či později odnesou mé zuby. Jindy ale skřípou moje nervy, a to tak, že návštěva psychiatrického zařízení je na spadnutí. Až mě na VD delší dobu nepotkáte, věřte, že důvodem bude psací pero.
Moje dceruška, dnes již nakažená pubertou v pokročilém stavu, začala používat gumovací pero. Od té doby přestala myslet, co píše a jak píše. Proč taky! Vše lze bez problémů vygumovat a přepsat. Fakt, že jsou pak díry v sešitě, jí vůbec nevadí. Vesele vygumuje i celou větu a nechá klidně řádek prázdný. A pohoda. Ona je úplně v klidu a naprosto nechápe, co mi na tomto způsobu psaní domácích úkolů vadí. Pravděpodobně to nevadí ani paní učitelce, takže žádný problém. Ano, i přes tento nešvar má výsledky ve škole pěkné, takže bych to řešit asi neměla. Ovšem nedá mi to.
Za její spotřebu náhradních náplní do tohoto úžasného pera by se nemusel stydět žádný spisovatel. A tak si říkám, zlaté plnicí pero, které jsem používala ve škole já. No ano, to jsem zase měla v sešitě občas solidní kaňku či flek modrošedorůžové barvy, který vznikl po usilovném „pijákování“. Mimochodem, znají vůbec dnešní děti piják? V sešitech už myslím ani není, nebo ano?
Takže vlastně suma sumárum, kdo na tom byl s úpravou a vzhledem školních sešitů lépe?
Nedalo mi to a zeptala jsem se paních učitelek, jaké pero doporučují dětem ony:
Jarule doporučuje klasické plnicí.
Být moje dcera ve třídě u paní učitelky Jitky, měla by s gumáčem (můj pracovní výraz pro tento vynález) útrum.
Jitka dodává svůj názor i z pozice maminky školačky:
Nechci určitě gumovací pero zatracovat, třeba moje kolegyně v práci ho sama úspěšně používá. Spíše se musím zamyslet, jak budu řešit svůj problém se vzhledem domácích sešitů u své dcerušky. 🙂
Apropó, co myslíte, uměly by dnešní děti psát brkem?
Napsal/a: Petra H.
Odpovědi, názory, dotazy, postřehy čtenářů (11 vyjádření)
Já nastupoval do první třídy v polovině 90. let a své první plnící pero si pamatuji, bylo modré a plnilo se takovým pístem (na principu stříkačky) doma z lahvičky inkoustu, ale plnili mi ho rodiče, protože kdybych si ho plnil já, byl bych modrý až za ušima. Mám pocit, že ho ani nemuseli rodiče kupovat, ale všichni jsme na začátku školního roku to pero ve třídě dostávali od školy (v různých barvách), stejně jako sešity, písanku, slabikář a matematiku a takové papírové hodiny. Tehdy se toho hodně dostávalo a rodiče kupovali prvňáčků jen něco (pouzdro, aktovku…). Sem tam kaňku si pamatuji, dělala se zvláště když se na špičku pera zatlačilo a pak pamatuji i takové modré skvrnky na prstech…
U nás hned v první třídě doporučili Tornádo, ačkoli jsme měli doma bombičkové. Teď přemýšlím o peru, jaké jsem měla kdysi já, bylo to kuličkové pero, náplně šlo měnit.
My zkoušeli Stabilo a nešlo mu s ním psát,pak psal Tornádem což nebylo špatné,ale teď nechce jiné jak gumovací,ale mám pocit,že jsou dva druhy tuh do těchto per,naposledy se mě paní ptala jaké chci
Holky měly doporučené Tornádo, víceméně jím píšou dosud (pátá třída). Od třetí třídy mají jinou učitelku, ta gumovací pera doporučovala. Any jím píše, Lu dává přednost tomu Tornádu. I to gumovací pero má stopu různé síly – nevím, jestli je to doporučení ze školy, ale Any používá „0,7“ (což mi připomíná, že jsem jí slíbila koupit náhradní náplň).
Já mám od dětství problémy s psacími potřebami (prý špatný sklon) – nepsala mi bombičková pera, nepsala mi hned tak nějaká propiska. Docela se mi osvědčila klasická plnící pera a teď jedno gelové pero, do kterého ale nemůžu sehnat náhradní náplň.
Pavlinkav děkuji za vysvětlení a na ty stránky se mrknu. Syn drží pero správně a i u toho Stabila nemám pocit že by měl ruku nějak špatně,ale možná je to jak u koho.
Aleno5, Stabilo easy má špatně tvarovaný úchop, takže to dětem stáčí ruku do naprosto špatného úchopu. Tornádo je roller, některé děti mají problém s ním psát, má tenkou stopu a někteří na to tlačí. Kolegyně teď byla na školení grafomotoriky a tam přidali další mínus gumovacího pera – má tlustou stopu (to je fakt, že náplně jsou 0,7 , kdežto Tornádo tuším 0,4) a moc rychle se spouští náplň, proto je pro prvňáky nevhodné. Já se přidávám ke skupině odpůrců gumovacích per, dětem (resp. rodičům) jsem to vysloveně zakázala, že to děti mít nebudou a doporučuju jedině plnicí pero, max. uhnu na Tornádo. Dcera měla plnicí pero tři roky (od první do půlky čtvrté) a nikdy jí nevyteklo, nikdy s tím nebyl problém. Bohužel ho ztratila (bylo to Herlitz Tornádo- je to jen shoda názvů, je to plnicí pero). Koupila jsem teď nové od fy Schneider a nechtěla jsem ho už dceři dávat (píšu s ním já), ale ta je z něj tak nadšená, že asi poputuje k ní do pouzdra a já si koupím druhé 😉 Takže mě mile překvapila sama dcera, která po dvou měsících s gumovacím sama znovu stejně šáhla po plničce…
Docela fajn stránky jsou grafomotorika.eu, je tam test psacích potřeba z loňska a jsou tam jednotlivá pera popsaná, jak mají širokou stopu, jak jsou tvrdé a jak pera hodnotí i děti – zajímavé počtení. U Pilota je tam např. napsáno, že je vyloženě nevhodné pro 1. a 2. třídu.
Zkušený sedmák už klidně napíše diktát zvýrazňovačem a ještě se diví, co na tom učitelce vadí 🙂
Jinak náš syn je druhák, v první třídě museli mít Tornádo, nevím proč, po pololetí druhé třídy mají povolené gumovací. Mně to špatné zatím nepřijde, když syn něco zmizíkoval a přepisoval, vypadalo to hrozně,s tím gumovacím perem to ani není poznat. Nejsme neomylní, já si co chvíli od některé vzorné žačky půjčuji tzv. bělítko. Dcera má jít do školy od září, a už na předběžné schůzce nám učitelka řekla, že bude plnicí pero povinné. Takže co učitelka, to názor. Já učím na druhém stupni, a když mají všichni žáci za třídy čím psát, dá se hodina považovat za úspěšnou 🙂
Proč ne Tornádo a proč ne Stabilo?Chybí mi vysvětlení proč to zakazují? U nás je naopak Tornádo doporučováno,že se s ním dětem dobře píše.U starší tenkrát ještě moc výběr nebyl a Tornádo bylo víceméně povinné a psali s ním všichni.U syna loni nám na schůzce p.učitelka řekla že je na nás co jim pořídíme,ale že má dobré zkušenosti s Tornádem a i Pilot že není špatný,že ty sešity pak lépe vypadají.Syn střídá Tornádo se Stabilem-do školy už nosí jen Tornádo,Satbilo si nechal na doma,ale i tam má i druhé pero,takže si bere podle nálady,naopak na Pilota hrozně tlačil a psalo se mu ztěžka,takže ho nechtěl.U bombičkových a plnících per si pamatuju jak občas ty pera vytekly a pak od toho bylo všechno
My musíme mít gumovací pero,protože Domča ač se snažil,tak se chybička vloudila a protože musí mít vše perfektní,tak těžce nesl,že musel chybu škrtnout a napsat znova.Takže pro klid na jeho duši začal psát po vyzkoušení různých per tím gumovacím.
No, myslím, že brkem bychom nezvládli psát ani my 😉
Moje děti (dnes už dospělé) psaly v první a druhé třídě klasickým plnícím perem, až potom mohly mít tornádo. A od šestky mohly psát čímkoliv. A myslím, že to v první a druhé třídě u nás ve škole funguje pořád, dál už pak nevím.
Při čtení tohoto článku jsem si vzpomněla na svou první třídu :-D. My začínali psát perem s násadkou, namáčeli jsme ho do lahvičky s inkoustem – to bylo kaněk…:-( Až asi po dvou měsících tohoto trápení jsme mohli mít bombičkové plnící pero.
Mobile Sliding Menu