ŠVD: Jak si pomáhám s Vaškem aneb bez mnemotechnických pomůcek ani ránu

Rubrika: Základní školy

Často píšu články, dopisy, emaily. A stejně jako ostatním se mi občas povedou docela prekérní češtinářské chyby. Přiznám se, že mi dost často pomáhají různé mnemotechnické pomůcky. Byla jsem tedy zvědavá a chtěla vědět, jak to máte vy. S čím si nevíte rady, jaké záludnosti (nejen) češtiny vás zaráží, kde píšete často chyby a co si zkrátka nemůžete zapamatovat i když si to třeba několikrát opakujete?


Na vaše oblíbené mnemotechnické pomůcky jsem se ptala v diskuzi Pomůžeme si i Vaškem. Z reakcí vyplývá, že opravdu nejsem sama a že si nemusím dělat vrásky a mohu klidně přiznat, že bez Vaška, bych nejspíše stále motala oslovení mě a mně.

Potěšila mě reakce Pavlinkav, učitelky ze ZŠ, která svým dětem do výuky různé mnemotechnické pomůcky přidává. Myslím si, že využívání pomůcek je pro (nejen) děti snáze zapamatovatelné a lehčeji pochopitelné, než nudné pravopisné poučky.

Pomůcka musí být jednoduchá, lehce zapamatovatelná. Může to být třeba básnička, verš, krátká věta, nebo třeba jen určitá představa.

Hodně mnemotechnických pomůcek si během svého života vytváříme náhodně sami. Vtip je v tom, že každý si vymyslí svoji pomůcku, která mu pak zůstane v hlavě a když je potřeba, vyloví si ji z paměti a použije. V diskuzi jsme se snažili společně najít obecně rozšířené pomůcky na zapamatování si nejrůznějších pouček či pravidel.
Pamatujete si  vzory podstatných jmen? Pokud ne, pak si určitě hravě zapamatujete tyto tři věty.

Žena si nesla růži, zpívala si veselou píseň, i přestože byla zmrzlá na kost.
Pán si myslel, že je pravý muž, když postavil hrad, který nedobude žádný stroj.
Město stálo blízko moře, jen jedno kuře měli v každém stavení.

(www.mojecestina.cz)

Co třeba takové obojetné souhlásky? Znáte:

BeFeLeMe Pes Se VeZe (obojetné hlásky: B F L M P S V Z)

book-look-1382050-m

Marinada má dokonce tabulku na nástěnce.

Na byste/bychom jsem si radši vytiskla tabulku a mám jí před sebou v práci, dost často to používám v mailech a chvíli mi trvalo, než jsem si to zafixovala a i tak se radši kouknu vždycky do taháčku, i když už to vím…
Jinak dceři jsem dala kdysi neutrální rady – když vůbec nevíš, jestli i/y, zkus si obojí pod sebe napsat…pokud ani pak nevíš, napiš radši “i“, je větší pravděpodobnost, že se strefíš.
Pokud na začátku slova váháš, jestli správně je vi/vy, zkus si obojí pod sebe napsat…pokud ani pak nevíš, napiš radši “vy“, je větší pravděpodobnost, že se strefíš. Ale “vydět“ ještě naštěstí nenapsala.

Slova s -vi na začátku:

Vidím viset vidličku na větvi, jak se viklá, povídal vítr vínu, když se vinul přes visutý most.

Mnemotechnické pomůcky můžeme samozřejmě uplatnit i na jiné předměty než češtinu. Uznevimco se s námi podělila o ty své používané, např.

Pamatujete si rovníkový poloměr planety Země v km?

Šetři se osle = 6 378. (še 6, tři – 3, se – 7, os – 8)

Duhové spektrum

Červená opice žrala zelený meloun indickému fakírovi (červená, oranžová, žlutá, zelená, modrá, indigo, fialová)

Rozeda se podělila o pomůcky pro prvňáčky, kteří si pletou malé B a D

B má BŘÍŠKO, a to je vepředu a D má zaDek dozadu

Šárka má vychytávku na koncovky slovesných tříd

ŽENE JE BÍDA – e, ne, je, í, a …

Já si nyní vybavuji pomůcku na zapamatování vitamínů rozpustných v tucích.

Řeknu si slovo ZADEK a vynechám Z.

Svoje pomůcky mají například i skupiny periodické tabulky, vyjmenovaná slova.

Nepamatují si vaše děti čísla nouzového volání?

158 – policie (8 jako pouta), 150 – hasiči (0 jako rybník), 155 – Ambulance (5 jako ambulantní vozíček)

Metodu vizualizace a hledání souvislostí používá často moje starší dcera. Co je nutné si zapamatovat do školy, to si přetváří do příběhu, který ji pak třeba u zkoušení lépe naskočí. Často to jsou opravdu zajímavé příběhy. A právě zde je vtip v tom, že si na ně přijde sama, i to už je polovina úspěchu k zapamatování naučeného textu.
Metod jak si učení usnadnit je celá řada. Věci, které nám dávají smysl si daleko lépe zapamatujeme. Ať už jsou vaše pomůcky jakkoliv podivné a kreativní, důležité je, že vám usnadňují učení a běžné činnosti.

A jaké jsou vaše oblíbené pomůcky? Podělte se o své vlastní a napište nám.

Napsal/a: Peťka

Toto taky stojí za přečtení!

Tip na výlet: Jestřebí hory a frankfurtská polévka

Jedno letní pondělí jsme chtěli využít krásného počasí a vyrazit někam do přírody. Našli jsme dvě dosud nezdolané rozhledny

Čtu dál →

Recenze: Nepovedené kouzlo – Emilka a ztracená škola

Ráda by vám představila knižní novinku autorky Petry Martiškové s názvem Nepovedené kouzlo – Emilka a ztracená škola, která

Čtu dál →

Recenze: Jak to bylo s panem vlkem?

„To je o Karkulce? To přece znám. Všechny pohádky mám přečtený už dávno, vždyť je mi DESET, mami!“ sdělil mi

Čtu dál →

Odpovědi, názory, dotazy, postřehy čtenářů (5 vyjádření)

  • V mě a mně snadno pomůže nahradit zájmenem tě – mě, tobě – mně, ti – mi, tebe – mne.
    Jinak jsem nikdy žádné pomůcky ( krom shora a zevnitř) nepotřebovala, jak psala Jarmuschka – kdo hodně čte, když napíše něco špatně, hned vidí, že to vypadá blbě. Vydět – pro čtenáře jako by dostal facku. Mám gramatiku ráda, ale napřed jsem četla a správně psala a teprve potom jsem se učila, proč.

  • Jarmuschka

    Nic z toho, co tu píšete, neznám a nepoužívám.
    Pro by snad bylo složitější si zapamatovat ty „pomůcky“.
    Ani od holek ze školy o ničem podobném nevím.
    Mně asi hodně pomáhalo, že jsem hodně četla a spousta věcí mi buď „seděla“ nebo ne na pohled.
    😉

  • mura

    Z-adek taky používám,mám to od své kámošky

  • Anonymní

    L/50/C/100/D/500/M/1000/ -Lenka Císařová Doma Má…. – jmenovala jsem se tak, takže římské číslice mi vždy šly. 2.a 4.pád mě /násobek 2/, 3. a 6.pád mně/násobek 3/.

  • Marinada

    Peťko, Z-ADEK jsem taky používala 🙂

Co na to říkáte?

Vaši e-mailovou adresu si necháme pro sebe.

Sdílet
Sdílet
TOPlist