Stokrát nic umořilo osla

Rubrika: Základní školy

Nedávno se mi na obligátní rodičovskou otázku „Máš na zítřek nějaké úkoly?“ dostalo odpovědi: „Domácí úkol ne, ale trest. 90krát něco napsat.“ …


„Copak jsi provedla?“ otázal jsem se. „Nic. Jen jsem se zastala Jany. Včera se totiž pan učitel H. na začátku vyučování zeptal, jestli chce jít někdo napsat na tabuli vzorce z poslední hodiny. Nikdo se nepřihlásil, a tak H. slíbil, že to nebude známkovat. Nato se přihlásila Jana, ale upozornila, že se neučila. U tabule si skutečně na žádný vzorec nevzpomněla. H. se rozzlobil a dal jí pětku a k tomu ještě trest. Dnes chtěl samozřejmě splněný trest vidět. Jana řekla, že se všechny vzorce doučila, ale že trest nenapsala, a tak dostala další pětku. Já jsem při tom pronesla, že to není spravedlivé, a kvůli tomu mi dal H. trest stejný jako Janě.“ „Určitě je prima, že ses ozvala,“ vyjádřil jsem se, „a od pana H. to podle toho, jak to líčíš, fér nebylo. Co zamýšlíš s tím trestem?“ „No, ten musím napsat, jinak dostanu pětku.“ „Pětku za nenapsaný trest?“ podivil jsem se. „Ne, za vyrušování v hodině,“ znělo vysvětlení. V duchu jsem jen zapřemýšlel, jak by se dalo docílit jedničky za vyrušování. Dcera následně trest napsala, protože si nechtěla „kazit jedničky“, především se však snažila předejít mé návštěvě pana H. Obdobných situací, kdy je v pozadí patrný přehmat učitele, zažívá mnohý rodič celou řadu. Často se sice jedná téměř o banální záležitost, ale přesto již zde spatřuji nebezpečí. Jak nás upozorňuje lidová moudrost, stokrát nic umořilo osla. Každá křivda, i sebemenší, zanechává v duši dítěte stopu. Její sílu navíc umocňuje běžná póza školy coby neomylné, vševědoucí a morálně vyspělé instituce. Do jaké míry je dítě poškozeno, když se ve výsledku se školou loučí, záleží samozřejmě též na nás, rodičích. Jenže právě snaha ochránit své dítě je mnohdy doprovázena bezmocí. Škola totiž na jedné straně stojí vůči rodičům coby nerovnocenný partner, který v případě základního vzdělávání představuje přímo prodloužený prst státněmocenského aparátu. Na straně druhé tvoří škola živý organismus, který dokáže citlivě reagovat na výtky rodičů. Bohužel v tomto ohledu podléhá tendenci proměňovat výhrady rodičů v těžce stravitelná sousta, která poté dlouhodobě předkládá dotyčnému dítěti. Toho chce rodič samozřejmě své dítě uchránit. Avšak ani hraní mrtvého brouka, ani hanění učitelů nejsou dobrými východisky. Existuje tedy nějaké řešení? Zatím se v roli rodiče snažím pojmenovávat věci před dítětem pokud možno přesně a učit jej respektovat právo na omyl u druhých lidí. Vždyť nikdo není dokonalý, ani učitelé.

Rodina a škola, 5/2008)
Jedná se o ukázku z časopisu Rodina a škola, vydává Portál

Napsal/a:

Toto taky stojí za přečtení!

Kam s dětmi za lyžováním? V italském středisku Passo Tonale děti milují!

Italové děti milují, to je obecně známo. A udělají pro ně první poslední. Lyžařské středisko Passo Tonale vás o

Čtu dál →
Jak dětem ulevit od ucpaného nosu

Jak dětem jednoduše ulevíte od ucpaného nosu

Milé maminky, jsou Vaše děti často nachlazené? Teče jim z nosu, v noci mají ucpaný nos a těžce se jim dýchá? Pomozte

Čtu dál →

Môžem dať dieťatku jesť hocičo?

Môžem dať dieťatku pribináčika? Alebo zákusok? Alebo kupovanú nočnú kašu? V mamičkovských internetových skupinách sa pravidelne objavujú otázky, či to alebo

Čtu dál →

Odpovědi, názory, dotazy, postřehy čtenářů (33 vyjádření)

  • Pavlinkav

    Brm ;o) raději no comment:oDDDD

    Babofko, já bych na druhém stupni učit nechtěla, ale opět si myslím, že je to o přístupu k dětem. Já mám prostě ráda ty malé, někdo ty větší.
    No a na střední škole, hlavně na gymplech, asi profesoři musí počítat s tím, že je studenti budou převyšovat. Přecejen mají „jenom“ pajdák a jejich studenti jdou levou zadní studovat jadernou fyziku, mikrobiologii a jiné mě nepochopitelné obory:o) A takoví lidé už je v tom čtvrťáku logicky musí převyšovat v tom daném oboru… a je jen na profesorovi aby takové studenty dokázal rozvíjet a podporovat v jejich vysněném oboru. Od toho tam jsou. Já je musím motivovat k vyjmenovaným slovům a písemnému dělení, oni zas k práci s mikroskopem a husitským válkám….:o)

  • ja mam dost netypickou tridu…cca 18 deti naprosto top…sam jednicky…a pak 12(2 integrovani a SPU)….zadny stred….ti „Topaci“…kdyz konci praci..tem slabsim to stacim tak akorat vysvetlit jak se to dela……tak ti topaci si automaticky sedaji ke svemu spoluzakovi….a vysvetluji mu postup…poucky…svymi detskymi slovy…kolikrat si rikam ze to rikaji lip nez ja..jednoduseji….ale tak to ma asi byt….

    nevim jak u vas…ale u nas pani reditelka s vedomostmi je i za temi detmi s SPU a integraci…:)))…ale pssssssst:)

  • Pavlinkav, já s tvým názorem souhlasím, jen nevím, jestli tvůj názor se jakž takž uchytí na prvním stupni a co teprve na druhém stupni nebo na SŠ? Myslím mezi kantory… Pak by přeci muselo být mnohem víc úžasných, chápavých, respektovaných, milovaných učitelů, a ne takových s prominutím pošuků a mstivých a unuděných nevyučujících vyučujících…

  • Pavlinkav

    Já vidím problém v tom, že spousta lidí si myslí, že když dětem přiznají, že něco neví, tak se shodí…jenže děti to tak nevidí – říct „Pepíku, ty to umíš líp než já, vysvětli to dětem.“ – tak Pepík vyroste o půl metru a paní učitelku považuje za poloboha, protože je to pro něho největší poklona:o))) Nestydím se dětem říct, že něco nevím – taky nejsem Einstein, že jo;o) jediné, do čeho se mi nesmí šáhnout, je čeština;o) – tu umí nejlépe pánBů, paní ředitelka (kdo ví;o) ) a pak hned já:oDDDDDDDDD

  • Brm, nechceš se naklonovat? A PAvlinkav taky…
    Docent Vlastík musí bejt úžasnej… 🙂

  • Anonymní

    No průměr smradlavosti , byl taky tak průměrný, ale kdo nezažil jak si dětičky přeměřují nohy pravítkem i na milimetry, nevěří.
    Ale výpočet aritmetického průměru si budou pamatovat léta.

    Tak děti si i u nás musí boty na informatiku zouvat a musíme hodně větrat.-) Taková pěkná narkoza.

    Asi smrdí dětičkám jak v Ostravě , tak v Brně stejně nožičky:-)))).

  • ja sedim vzadu a jen sleduji cvrkot

  • ja mam dny kdy uci deti…predem se rozdeli do dvojic…vyberou si predmet….tema co se ucime….a oduci si hodinu vcetne vyrobeni pracovnich listu…a jejich opravy…..uzasne veci ktere me inspiruji

  • a smrdi jim v prumeru jak?:)

    ja kdyz mam tyhle deti na informatiku…musi se pred ucebnou zouvat…povidam vam…horsi muceni nez 45 minut tohle dychat neexistuje

  • Anonymní

    No já mám zase mezery v dějepise hlavně starý Egypt:-)- Mám výBorného žáčka Míšu:-). Taky byla a je vždy celá třída paf.
    Ale on má absolutně znalosti ve všem.A fyzikální a chemické pokusy, to je prý žůžo. 3koda, že neučím fyziku a chemii, ale matematiku a dějepis.

    a mladý počítá rychle než já:-). Teď na konci školního roku máme na tyto věco spousty času.

    Dnes jsme v sedmičce dělali aritmetický průměr , velikosti nohy dětí. No v průměru mají nohu jako slon:-).

  • Pavlinko…presne…ne kazdy tohodle dokaze vyuzit….deti ale oceni kdyz mohou poucit ucitele…ja mam zase mezery v ptactvu:(((

    jednou Vlastik zlobi…..rikam taak Vlastiku na pristi hodinu si nachystas nejaky pokus na vzduch….jste meli videt tu paradu…donesl si i bily plast….deti nalezite poucil co se bude dit…daval moznosti….na mne jen vrkl….prosim zatemnit…..(aby bylo videt jak svicka bez kysliku dohoriva)…v tu ranu ja se uklonila v pase….pronesla…ano pane docente…a sla zatemnit…tady mate ukazku z daneho pokusu….byla to nadhera…

    http://www.vzdelani.net/web/gallery.php?modul=gallery&akce=obrazek_ukaz&obrazek_id=2179

    http://www.vzdelani.net/web/gallery.php?modul=gallery&akce=obrazek_ukaz&obrazek_id=2181

    http://www.vzdelani.net/web/gallery.php?modul=gallery&akce=obrazek_ukaz&obrazek_id=2178

  • Pavlinkav

    Já toho teda s radostí využívám a klidně dětem řeknu, že o tématu nevím spoustu podrobností…např. vesmír je pro mě velká neznámá, mám základní potřebné znalosti – takže jsem s radostí využívala v přírodovědě hošíka, který měl doma i hvězdářský dalekohled a patlal se v tom každou volnou chvilku…jenže to je asi kámen úrazu u spousty učitelů – odmítají si připustit, že nejsou ti nechytřejší a žáci je kolikrát trumfnou…

  • Brm, to je hezkééééé :))))

  • no nekdy tihle zacci kteri jsou chytrejsi nez ucitele dokazou pozlobit:)))ale ja toho spis vyuzivam….mam ve tride Vlastika….hosík 100 chytrejsi nez kdokoli….jednou vymysli permetum mobile…(pro prakticky zivot absolutne nepouzitelny….nesbali si sam ani aktzovku:)…..jsme byli na vystavisti na agro vystave….podotykam ze hosikovi je osm let….prisli jsme k nejake mu aparatu…a pan se jal nam neco vysvetlovat….Vlastik.mu do toho zacal kafrat…..chlap se nastval (ja uz vedela co bude nasledovat)…“kdyz jsi tak chytry …tak to rekni za mne!!!“…a Vlastik zacal…a vysvetloval…..chlap si sedl….a po 10 minutovem vykladu naseho Vlastika se zeptal co to mam za nadane deti…..:)))byla jsem totalne pysna na svou tridu….

  • No to je snad hloupá sranda…. takhle srážet sebevědomí a vědomosti žáků…. :((( Bohužel, někde stále přetrvává totalitní školství – splynout s šedivým davem, nic nevědět… to je hrozné 🙁

  • Brm, nedělám… Bohužel…

    Ježečku, 🙁
    Je mi fakt z chování některých učitelů/vychovatelů smutno… Já chápu, že všechny děti taky nejsou tip ťop, ale takové srážení sebevědomí a důvěry…
    Zkrátka radši 100x potrestat, než 1x pochválit… Uf 🙁

  • Ježeček
    Ježeček

    No, příběh mi příjde reálný. Byla jsem svědkem, kdy byla třída na výletě v muzeu, měli jsme společnou prohlídku.Některé děti to samozřejmě nebavilo,ale jednu dívčinu docela dost. Naše průvodkyně, vždycky dala otázku k dané době, kterou jsme procházeli, všichni ji brali jako řečnickou, ale ta slečna odpovídala a věděla, průvodkyni se to myslím taky líbilo,aspoň měla pocit,že ji někdo ze třídy poslouchá, ale bylo mi překvapením,když si učitelka vzala tu malou slečnu bokem a řekla jí, že má nechat toho vychloubání,píše si pětku a poznámku za vyrušování a nemá počítat s tím, že večer bude u táboráku. Tohle jsem opravdu nečekala a byla jsem v šoku. Místo aby dítě podpořila,pochválila,že něco zná a ví, že je něčím nadšené, něco ho zajímá, tak ho takhle setře, zastrašuje a v podstatě ubíjí jeho zájem. Myslím, že na dalším výletě bude raději stejně znuděně koukat „doblba“ jako ti spolužáci, kteří tímto projevem vyhovovali paní učitelce.
    Takže mě opravdu nic v našem školství nepřekvapí:-) *

  • holky to si delate legrandu…obe

  • Libuno, mně bohužel smyšlený nepřipadá… Učitel matematiky na SŠ dal synovi z písemky pětku se slovy: „Podle výpočtů uvedených u příkladů předpokládám, že jste přemýšlel a to je v matematice nepřípustné.“
    Ostatní žáci, kteří výsledek opsali, prý dostali známky dobré…
    Když mi to řekl, nevěřila jsem svým uším.

  • Tento příběh mi připadá smyšlený.Chápu známku za neznalost,ale trest? A navíc trest ještě pro druhého?
    Každá škola má svůj školní řád,kde se píše, že žák má právo slušnou formou říci svůj názor.Pokud se udělují tresty,tak za hrubý kázeňský přestupek, nikoliv tak, jak je výše zmíněno.Ale neopisují se žádné školní řády,vhodné je volit matematické či gramatické úkoly, ve kterých si žák procvičí učivo, které mu dělá problémy.
    Tohle je vrchol! V dnešní době pro takového kantora mezi námi není místo. Odstranit, nechť jde k lopatě.

Co na to říkáte?

Vaši e-mailovou adresu si necháme pro sebe.

Sdílet
Sdílet
TOPlist