Stokrát nic umořilo osla

Rubrika: Základní školy

Nedávno se mi na obligátní rodičovskou otázku „Máš na zítřek nějaké úkoly?“ dostalo odpovědi: „Domácí úkol ne, ale trest. 90krát něco napsat.“ …


„Copak jsi provedla?“ otázal jsem se. „Nic. Jen jsem se zastala Jany. Včera se totiž pan učitel H. na začátku vyučování zeptal, jestli chce jít někdo napsat na tabuli vzorce z poslední hodiny. Nikdo se nepřihlásil, a tak H. slíbil, že to nebude známkovat. Nato se přihlásila Jana, ale upozornila, že se neučila. U tabule si skutečně na žádný vzorec nevzpomněla. H. se rozzlobil a dal jí pětku a k tomu ještě trest. Dnes chtěl samozřejmě splněný trest vidět. Jana řekla, že se všechny vzorce doučila, ale že trest nenapsala, a tak dostala další pětku. Já jsem při tom pronesla, že to není spravedlivé, a kvůli tomu mi dal H. trest stejný jako Janě.“ „Určitě je prima, že ses ozvala,“ vyjádřil jsem se, „a od pana H. to podle toho, jak to líčíš, fér nebylo. Co zamýšlíš s tím trestem?“ „No, ten musím napsat, jinak dostanu pětku.“ „Pětku za nenapsaný trest?“ podivil jsem se. „Ne, za vyrušování v hodině,“ znělo vysvětlení. V duchu jsem jen zapřemýšlel, jak by se dalo docílit jedničky za vyrušování. Dcera následně trest napsala, protože si nechtěla „kazit jedničky“, především se však snažila předejít mé návštěvě pana H. Obdobných situací, kdy je v pozadí patrný přehmat učitele, zažívá mnohý rodič celou řadu. Často se sice jedná téměř o banální záležitost, ale přesto již zde spatřuji nebezpečí. Jak nás upozorňuje lidová moudrost, stokrát nic umořilo osla. Každá křivda, i sebemenší, zanechává v duši dítěte stopu. Její sílu navíc umocňuje běžná póza školy coby neomylné, vševědoucí a morálně vyspělé instituce. Do jaké míry je dítě poškozeno, když se ve výsledku se školou loučí, záleží samozřejmě též na nás, rodičích. Jenže právě snaha ochránit své dítě je mnohdy doprovázena bezmocí. Škola totiž na jedné straně stojí vůči rodičům coby nerovnocenný partner, který v případě základního vzdělávání představuje přímo prodloužený prst státněmocenského aparátu. Na straně druhé tvoří škola živý organismus, který dokáže citlivě reagovat na výtky rodičů. Bohužel v tomto ohledu podléhá tendenci proměňovat výhrady rodičů v těžce stravitelná sousta, která poté dlouhodobě předkládá dotyčnému dítěti. Toho chce rodič samozřejmě své dítě uchránit. Avšak ani hraní mrtvého brouka, ani hanění učitelů nejsou dobrými východisky. Existuje tedy nějaké řešení? Zatím se v roli rodiče snažím pojmenovávat věci před dítětem pokud možno přesně a učit jej respektovat právo na omyl u druhých lidí. Vždyť nikdo není dokonalý, ani učitelé.

Rodina a škola, 5/2008)
Jedná se o ukázku z časopisu Rodina a škola, vydává Portál

Napsal/a:

Toto taky stojí za přečtení!

Tipy na dárky pro děti podle věku – zabaví se a rozvinou dovednosti

Lámete si hlavu s tím, co potěší nastávající, novopečené či už ostřílené rodiče, respektive jejich děti? Přečtěte si naše

Čtu dál →

Co pomáhá na dětský kašel?

Listy opadaly, teploty se střídají, vládu nad počasím převzal podzim. Děti tráví několik hodin denně v kolektivu, kde není nouze

Čtu dál →

Venkovní únikové hry Hunter Games: objevte parádní zábavu

Baví vás klasické únikovky? Vzrušující příběhy a plnění úkolů? Přemýšlíte, kde se dá zažít ta nejlepší úniková hra v

Čtu dál →

Odpovědi, názory, dotazy, postřehy čtenářů (33 vyjádření)

  • A právě někteří učitelé hřeší na to ,že není nad ně a,že naši potomci by bez nich nic neuměli.Ale to není vůbec pravda vždytˇ rodinné zázemí dělá mnohem víc než to,že se někdo špatně vyspal a svádí to na děti,že se nepřipravují.

  • babofko…vis ja absolvovala na PF dlohodobou praxxi v Polsku…..a tam meli aspon tehdy povinne hodiny retoriky(videla jsi nekdy besedu polaku v televizi?)….dostali nejake tema….treba ze maji jit do divadla….a jeden je mel presvedcit a ostatni meli byt proti…..tohle mi dalo vic nez cela fakulta….tak jsem to zavedla a nelituji….detem to ze umi mluvit a stat si za svym velmi prospiva…(a jeste miluju kazdodenni aktuality….a od tech se pak odviji i ty diskuse…kazdy den ma nekdo aktualitu co se stalo….co cetli v novinach….divili byste se jak osmilete deti dokazi diskutovat na tema babyboxu….nekdy se az za nas dospele stydim……taky jim porad rikam….decka jen at vam to zustane…jste nase budoucnost vy se nesmite bat a sytdet cokoli rict….)

  • Anonymní

    Nepročítala jsem celou diskusi k tomuto tématu, ale můžu se podepsat pod většinu příspěvků. Především k babofčině: …nás ve škole nikdy neučili argumentovat, ale papouškovat jednou slyšené…Zrovna teď když manžel studoval (chytil stejného učitele co „učil“ i mě), který jim do sešitu přediktoval učebnici a pak vyžadoval přesné věty, které jim diktoval a to i u maturity – prostě učitel k pohledání. vicikovka

  • Brm, nás ve škole nikdy neučili argumentovat, ale papouškovat jednou slyšené… 🙂
    K tomu jsem musela dojít věkem a zkušenostmi, a hlavně z nutnosti – práce mě donutila. Hodila mě doo vody a já se musela naučit plavat a to okamžitě 🙂 Život je výborná škola… 🙂
    Budu se jen opakovat, škoda, že učitelů s tvým přístupem není víc…

  • Asi to naše školství opravdu nikam nesměřuje.Nepodporuje nadané žáky, učitelé jsou ješitní,což je zarážející.Můj syn také jednou dostal pětku za nesplněný domácí úkol (před 10 lety).Já jsem se dotázala paní učitelky, proč dostal pětku, že to není přípustné a ona za posléze splněný úkol napsala jedničku. Možná, že byla rozladěná. Je na nás, na rodičích, abychom se informovali, proč to tak je. Někteří učitelé si myslí,že mají patent na ruzum,což je, bohužel,v dnešní době více než úsměvné.Nemyslím si, že bych se jich zastávala, ale jsou to také lidé se svými chybami, nemají to někdy lehké. Což, kdybychom tam někdy byli místo nich.

  • babofko….retorika je neco co je ma parketa…bys mela videt mou tridu v akci…miluji diskuse na dva tabory…treba kourit nekourit…a hazeji argumenty a musi si je umet obhajit…miluji to…uz mam ve tride i diky tomu heeeeeerecku:)….od zari bude hrat v muzikalu v mestskem divadle….decka v me tride mluvit umi vsechny a nestydi se…da se to naucit…a to tam mam i silneho balbutika…..

  • Anonymní

    Tak nám doc. Vlastík rozšíří počet českých laureátů Nobelovy ceny.
    No zatím jsou to jen dva češi:-).

    Ale byla jsem mile poučena Michaelem, že těch českých nositelů Nobelovy ceny bylo 6.

    Nejen ti dva kteří se uvádějí Seifert a Heyrovský.Ale nějaká pacifistka už v roce 1905- Nobelovu cenu za mír a 3 židé, a i tito 4 lidi se prý narodili v Čechách.

    Já to lidi v životě nikdy neslyšela a donesl nám i literaturu, aby jsme mu věřili:-))).

    No nám v Ostravě roste velmi slibný historik. Ale i v sedmičce si stále neumí pořádně zavázat boty:-)

  • Brm, já i kdybych v jeho věku uměla a věděla, asi bych před třídou nekokázala takhle exhibovat… Smekám před ním dvakrát. Já byla šíleně stydlivá snad až do 20 let. I když jsem se chtěla třeba jen v diskuzi po přednáškách nebo nějakých prezentacích zeptat na něco, nedokázala jsem to. Postavit se a veřejně před všemi třeba 30-100 lidmi něco říct. Když pak všechny oči v sále směřují jen ke mně… A už vůbec mít jen svůj blok jako „přednášející“…

  • Ajiku….ver ze tenhle jednou dostane nobelovku:)…(ale nebude umet umyt nadobi:)

  • Mně to přijde moc krásné, když takový malý „docent Vlastík“ 🙂 umí své vědomosti předat spolužákům, když děti něco samy chtějí vědět a dospělí je podporují…. Já sice neučím 🙂 , ale bez mučení přiznám, že spoustu věcí můj šesťák ví mnohem lépe, hodně věcí slyším poprvé od něj a taky náležitě užasle poslouchám, aby měl ten skvělý pocit, že ví něco líp než dospělý…. to přece musí být úžasná motivace, ne?
    A ještě k Vlastíkovi…. jak krásně „vrkl Zatemnit“ :))) – asi se chlapec našel – máme budoucího přednášejícího…. to je prostě v něm 🙂

  • Erčo…za posledni tri roky jde skolstvi strasne do kopru….tak ti preji do navratu hodne sily..hlavne na svp:)(je fakt ze jeho tvorba te minula coz ti zavidim:)….a stale takove nadseni….neni to dnes lehke:))))

    ja zase hraju na žolíky:)

  • Pavlínkav….na gymplu učí přírodovědné předměty absolventi přír. fakulty, alespoň by to tak mělo být, ale jistě se tam najde spousta chytrých žáků, kteří je předčí.
    já se vracím v září po 5-leté MD zpět k fyzice a matice na ZŠ. Strašně už se těším. a mohu jen potvrdit jak píšeš, že děti o půl metru vyrostou, pokud něco sami dokáží předat svým spolužákům. Měla jsem ve třídě děti, který nebyli schopný zapamatovat si pořádně vzorec a použít ho (mluvím o fyzice). Ale dokázaly o fyzikálních jevech přesně povykládat, jak co funguje. No a tak jsem vymyslela(nejen pro tyhle děti, zůčastnit se mohli všichni)jak jim vylepšit známky, protože fyzika bez těch vzorců a výpočtů bohužel nefunguje.Jednou mi spolužačka,taky fyzikářka poslalalejstra a nanich byly lehké pokusy s pet lahvemi( jak si vyrobit vodní vír, přesýpačky, vrtuli,….no a kdo něco z toho vyrobil, vysvětlil, dostal 1 za odvedenou práci a pochopení fyz jevu. Dětska byli nadšený, protože ze 4-kařů byli najednou 3-kaři. a fakt je to bavilo. Dětem se musí dát prostor, nasměrovat je a pak máš hodinu skoro „volno“, oni se rády poučují navzájem…proč toho nevyužít.

  • Anonymní

    Brmulko,není vaše ředitelka rodnou sestrou té naší????

    Včera mi dělala přednášku na témá kružnice opsaná a vep¨saná, že se musí dělat všechny 3 osy stran a úhlů. No já nevím, ale já jsem se na pajdáku učila, ŽE stačí dvě a v případě těch mých 9 SPU i toto je nadlidská síla. když si mi při rýsovaní nezpůsobí vážný úraz kružítkem vyvěšujeme vlajku:-)))No hlavně dětičky to nevidí- já cením alespoň tu obrovskou snahu.

    a nemyslím si že toto je učivo, ¨bez kterého by se neobešli.

    A taky nemám zlatý střed , mám v sedmičce 10 dětí z vyznamenáním,5 samé jedničky a zbytek- 9 SPU a 2 integrované.
    Kolegyně v druhé sedmičce má absolutně průměrnou třídu – nikdo tam nemá 4 na vysvědčení- nejslabší žák je ten zlatý střed:-)))).

    Učitel se nikdy neshodí tím, když řekne že neví. Skutečně nikdy- možná naopak , děti si takové jednání váží.

Co na to říkáte?

Vaši e-mailovou adresu si necháme pro sebe.

Sdílet
Sdílet
TOPlist