První třídou s VD – září ještě nekončí a už toho tolik umíme!

Rubrika: Základní školy

Naši prvňáčci už budou mít pomaličku první měsíc ve škole za sebou. Jistě jste si všimli, že se naše „třída“ rozrostla o další prvňačku. Ještě jednou bych tedy ráda přivítala maminku s nickem Alternativka a její dceru Zuzanku.

Všechny děti se do školy stále těší, což je jistě pozitivní. I Terezka tento týden zvládala odchod do školy, i když obavy stále přetrvávají. Věřím, že to bude časem jen a jen lepší.

Některé děti nám onemocněly, což se asi není v tomto počasí čemu divit. Všem marodům přeji rychlé uzdravení, aby se zase mohli zapojit mezi své spolužáky!

Přečtěte si další povídání našich maminek a dozvíte se mimojiné, čemu se nasmáli u Nuninky, jaký den prožily děti ve škole u Myšičky1407 a co dostala Štěpánka do notýsku?

Alternativka – Zuzanka

Pro nás škola začala vlastně zápisem. Našli jsme si takovou, kde  přijímají i žáky do individuálního vzdělávání a k mé  velké radosti byla asi jen 40 km od nás. Domluvili jsme si tam  paní, která se bude starat o přezkušování a s tou jsme se tedy  při zápisu také poprvé setkali. Potěšila mě, protože sama své  děti učila doma a zastává názor, že domácí škola je pro děti  prostě nejlepší. Rozptýlila tak moje pochybnosti o tom, jestli jdu  správným směrem. Přeci jen, když je člověk v něčem tak moc ojedinělý a všichni kolem to dělají jinak, je hledání vnitřní jistoty trochu oříšek.

Naše Zůza byla ze zápisu nadšená, ale i zklamaná. Nelíbilo se jí, že toho chtěli vědět tak málo. Chtěla se trochu víc předvést… No a byla tedy přijata. Tak moc se na učení těšila, že jsme hned koupili učebnice a začali s nimi pracovat. Jenže její nadšení docela rychle opadlo. To neustálé  vybarvování a primitivní příklady, to není nic pro ní. A tehdy jsem začala v sobě pozorovat, že vlastně nevím, jak to budeme  dělat. To poslední, co by mě bavilo, by bylo nutit jí do učení, otravovat tak sama sebe i jí a zprotivit jí to. Ale na druhou stranu musíme mít učebnice vyplněné, nemůžeme nedělat nic. Řešila jsem to s paní garantkou a ta sama uznala, že jestli jsou pro ní příklady moc jednoduché a nebaví jí, ať je prostě  přeskočíme. Že si klidně můžeme rovnou koupit knihy z druhé  třídy… Nakonec s učebnicemi pracujeme tak, že je občas vytáhne sama a občas jí navrhnu, jestli nechce něco spočítat a nechám  jí dělat ty příklady, na které má zrovna náladu. Nebývá to zrovna často, ale ono se to počítání dá učit i jinak než vybarvováním koleček, třeba zcela nenápadně na procházce nebo  při nákupu. Učebnice máme na stejném místě jako třeba časopisy s Barbie, ve kterých jsou také zajímavé úkoly, ale  nemusí je dělat hned teď a určitě ne v nějaké předem dané kvalitě.

Cokynalda – Verunka

Další týden za námi:-) Ve škole je Verunka pořád spokojená a různých razítek má v sešitech spousty:-) šikula moje:-)Během týdne máme doma v deskách písmenka Aa, Oo, Ee a jdou nám jako po másle:-)
Paní učitelka Verunku pochválila za krásný zpěv a správné čtení písmenek:-)
V matematice zatím sčítání a odečítání ještě nedělají, ale vypadá to tak, že se do toho už za pár dní pustí:-)

Danasi – Eliška

Máme za sebou další týden. Eliška se zotavuje doma po operaci. Minulý týden jsme na úkoly od paní učitelky ani nesáhli. Ono v nemocnici na JIP se člověku moc nechce. Tento týden se lépe Eliška cítila, až od středy. Mají 4 pracovní sešity a v každém bylo zatržené na udělání cca 10 stránek. Pustili jsme se do toho a za středu celý den jsme stihli tři pracovní sešity. Vždy jsme dělali něco a já odbíhala k vaření či k Denisce. Eliška se tedy stačila i točit na židli mezi prací. To jsem neviděla ráda, neb má zakázaný prakticky jakýkoliv pohyb. Má ležet a relaxovat. Ale děti jak jim trochu uleví jsou jak z čertovy zahrádky. Ve čtvrtek nesla sousedovic Hanička ukázat ty tři sešity paní učitelce a pro další úkoly. Přibylo nám dalších 15 stránek na každý sešit a k tomu další ofocené papíry na procvičování jako minule. Paní učitelka překontrolovala dala razítka a dosti se objevuje razítko s kuřátkem a popisem pěkné. Úsměv ve tváři mi vykouzlilo červené V a vykřičník a hvězdička (vše napsané propiskou). Je to na druhé stránce v písance. Toto děti dělali ještě první týden, co byla Eliška ve škole v lavicích. Dělali ho v hodině s paní učitelkou. Proč toto nebylo překontrolováno již tehdy nevím. Další stránka byla ohodnocena nebyl důvod si toho nevšimnout a třeba zadat za domácí úkol na udělání. Dle instrukcí domácí úkol se znamená zeleným puntíkem. Tak rozeznáme, co máme udělat. Dle slov paní učitelky.

Nevím, mám tento nesprávně vyhotovený výtvor během hodiny ve škole vymazat a s dcerou opravit? Nějak se mi chce to nechat tak, bez povšimnutí.

Ve čtvrtek k večeru se zastavila jedna maminka, známe se již z porodnice. Já měla Elišku ona Petříka. Zase jsme se potkali při plavání dětí. Pak se na nějaký čas sobě ztratili a opět se sešli ve školce poté, co jsme se přestěhovali. Je zdravotní sestra a její maminka ošetřovala v nemocnici Elišku. Tato maminka se zastavila a chtěla mi ukázat, co děti dělají ve škole, abychom si to mohli dodělat. Nevěděla, že mám úkoly od paní učitelky doma. A ejhle při kontrole jsem zjistila, že Eliška je v sešitech o 2 stránky napřed a to nemáme ještě udělaná úkoly, které donesla Hanka ten den.

Doděláme tedy poslední sešit, co jsme neměli udělaný a z nových úkolů uděláme jen polovic. Domluvili jsme se, že se zase zastaví příští týden a uvidíme, co děti reálně udělali ve škole, abychom to měli zároveň.

EE – Viktoria Ela

Třetí týden školy. Také jsme vybírali z nepřeberného nějaké kroužky. V rámci školy mají keramiku, kam Viki chtěla. V pondělí tedy chodí ze školy až v 16.30. V úterý máme plavání, kam chodíme s Viki už od jejích 6 měsíců věku pravidelně, to ji moc baví, už umí plavat bez pomůcek. Středa je zatím volná – Viki by chtěla na kroužek, kde se zabývají přírodou, ekologií, dělají pokusy, zkoumají okolí…alespoň by lépe poznala město, ve kterém jsme s manželem vyrůstali a ještě donedávna bydleli, Viki to moc zajímá, ale odrazuje nás přesun ze školy na kroužek, sama jít nemůže – je to daleko a v tu dobu ji tam nemá kdo pravidelně vodit, tak to asi padne. Ve čtvrtek čekáme, zda se dostaneme na taneční, zatím jsme náhradníci, ale prý se to tam zatím neustále přesunuje, takže máme vytrvat. Rytmika a rytmizování by ji velmi prospělo. A v pátek má volejbal – tedy spíš jsou to zatím takové pohybovky, vede to kamarádka a k mé veliké libosti ji vyzvedne a zase přiveze :-)) Ale říkám si, že i tak toho má hodně, neškodí mít nějaký den volno a užít si ho společně…Ono je to s tím dojížděním přeci jen takové složitější.

Ve škole zatím známky nedostávají, jen razítka: sluníčko, vláček se slovem „zaber“ a opičák ( když se stane větší chyba nebo něco chybí). V úterý přinesla písmenka A a M ve všech jeho podobách, trénují počet slabik  ve slově, délku slabik, v matematice do 5, uvolňovací cvičení. Místo známek píše p. uč. každý týden slovní hodnocení: s čím je spokojená, co dítě zvládá a kde potřebuje pomoci, jak se chová. Takže pro tento týden má Viki zhruba takovéto hodnocení: je laskavá a citlivá, chválím za pomoc dětem, dělá jí problém délka slabik, lehkost při psaní a úchop. No jo – to souvisí s jejím problémem se sluchovou percepcí (evidence v PPP). Takže pro tento týden se loučím – jdu vytvořit nějaké pracovní listy pro domácí trénink :-))

Kekunka – Světluška

Uplynulý týden byl náročný – Světluška onemocněla. Je fajn, že existuje internet a že máme paní učitelku, která se mailové komunikaci s rodiči nebrání. Dostali jsme mailem seznam úkolů a snažíme se držet tempo s dětmi ve škole. Děti počítají do pěti a učí se P a S. Také nacvičují kličky pro správné psaní. Doufám, že se Světluška brzo uzdraví, škola jí chybí a zrovna příští týden začínají kroužky, na které se tak těšila. Snad v době vydání článku už bude zase s kamarády ve škole…

Králíček4 – Dominik

Tak nám uplynul další týden.Tak už umíme písmenko A,M a L,malé l se nám plete s jedničkou,ale nosí zatím stále razítka.V matematice doplňuji mezi čísla znaménka,menší,větší a nebo rovná se,to mě překvapuje,to umí. Plavání jsme vypustili,takže čtvrtky si užívá,má jen dvě hodiny vyučování.Výtvarná výchova ho nebaví,nejraději by nekreslil,ale prý vyráběli dýně.Zatím jsme nenarazili na nic co by byl větší problém,nějak nám to plyne prozatím v klidu.

Ksalavova – Kačenka

Další týden proběhl velice dobře. Kačenka se již seznámila se všemi předměty a má plný notýsek razítek. V úterý měli první školní výlet do Bertina údolí tady v Ústí nad Labem. Také měla již první den svého kroužku, který si vybrala. Vybrala si pohybové hry a velice se jí líbí. Také nám přinesla její první školní fotku a vypadá již jako správná školačka. Ale má i své teskné dny, kdy se jí stýská po školce, tak jsem jí slíbila, že se tam jeden den po škole stavíme.

Ludlinka – Terezka

Další týden je za námi. Začátek týdne byl strašný, já byla ráno v práci, tak se děti vypravovali sami, a pro Terezku se stavovala kamarádka autem a brala ji do školy. Než pro ni přijela, tak jsem byla bombardována telefonáty, že se jí do školy nechce a nepůjde, jednu chvíli jsem musela vypnout i telefon, protože to bylo neúnosné, v práci jsem byla nervózní a jak už jsem psala, zralá na Chocholouška.Od středy už to bylo lepší. Písmenka se ještě neučí žádná, zatím procvičují ruku a budou začínat písmenkem M. 2x už se nám stalo, že jsme neměli domácí úkol, zdá se mi , že to mají nepřehledně označené. Zatím jen samé jedničky a pochvaly. V matematice se učí tvary a co je méně a více.Doufám, že už to bude jen a jen lepší. Zdravím všechny.

Majulka – Péťa

Zdá se, že se Péťa přes to, že do školy nechodí s nikým koho by znal ze školky, docela rychle zadaptoval. Už má nové kamarády, povídá si s nimi o přestávce, doma pak vypráví, čemu se s klukama a i s holkama zasmáli.
Začali se učit první písmenko M a v matematice píší první čísla. Protože Péťa už umí číst docela dobře, tak se asi bude při učení písmenek trochu nudit, ale určitě si to vynahradí u psaní, které mu dá určitě docela zabrat. Nikdy nechtěl nic malovat  ani si něco jen tak čmárat, tak teď to bude pro něj o to horší. Máme za sebou první třídní schůzku. Půl času jsme poslouchali třídní důvěrnici, která nás seznámila s tím, co se řešilo  na školní schůzi. Docela nás rozesmála, když na konec začala s tím, že by děti neměly kouřit v okolí školy. Připadalo mi to jako z filmu Marečku,podejte mi pero, kdy na tř. schůzce dálkařů ředitel říkal, že děti nemají chodit do školy špinavé. Myslím, že kouření našich prvňáčků před školou nás nyní trápí nejméně. Učitelka se nakonec taky dostala ke slovu, i když už jsem se začala obávat, že k tomu snad už ani nedojde. Děti velice chválila, prý mají ze školky dobré návyky, a i toho prý docela dost umí. Také si chválila, že pěkně poslouchají, neodmlouvají, a že se s tím dlouho nesetkala. Tak jsem si tak říkala, užívej si to, třeba to dlouhého trvání mít nebude, jen co se děťátka trochu rozkoukají.
V pátek jsme byli s Péťou také konečně oslavit začátek školního roku. Nějak jsme zatím z důvodu jeho pobytu v nemocnici a dalších příčin k tomu neměli příležitost. Byli jsme v Hopsáriu (takový dětský svět s průlezkama, klouzačkama, trampolínama a hlavně dopravním hřištěm v kryté hale) a potom jsme zašli do pizzerie. Nakonec jsme ještě stihli prohlídku českobudějovického náměstí, když na něj dolehne tma. Alespoň jsme měli příležitost Péťovi ukázat kde co je. Za bílého dne je tam totiž tolik lidí, že Péťa přes ně nemá moc rozhled. A navíc jak je vše v té tmě osvětlené, včetně Černé věže, tak je to moc pěkné.

Majulka_čl.5

Miney777 – Kristýnka

Náš další týden uběhl v poklidu, domácí úkoly máme každý den, nově Týnka začala chodit na obědy – ještě nemáme vychytáno, v kolik pro ní v tom případě mám chodit – protože pokaždé dlouhou dobu čekám před šatnami – čekací doba je cca hodina 😀 Z písmenek máme za sebou A,E,I a na víkend jsme měli nově jsme měly roztrhat z karty O,U. v matematice zatím jednou 1,2,3 a pomáhají si k tomu i modelování, stavěním kostiček. JInáč běží vše tak jak má, a mám pocit, že ten pravý zápřah teprve přijde, až budeme psát písmenka (asi) – protože mě každý, kdo už dítko ve škole má, strašil, že se máme na co těšit.. Ale my jsme opravdu v pohodě a v klidu.. Tak nevím, co ostatní měli 😀

Myšička1407 – Vašík

Během uplynulých dvou týdnů jsme se naučili nejprve první písmeno ,,M“ seznámili se se správným postupem psaní tiskací formy písmene M,m.. Vašík měl ve škole Modrý den. Kdo mohl, přišel oblečený v modrém. Děti  procvičují znalost jako pojmenování oblečení, částí těla, druhy barev. Připojili  rytmizaci, písničky.  Pak už jsme vystřihli i písmenko A,a a taky Ma ma Má… No a dnes už přečetl větičku Máma má.

Paní učitelka je hodná a velmi milá. V pátek na odlehčení zařídili představení sokolníků a tak přišel Vašík ze školy spokojený a nadšený s dravců. Ve škole se mu zatím líbí denně má nějakou jedničku nebo hvězdičku a razítko. Přeji všem hezký den.

Nuninka – Nathaniel

Je to nuda. Tak takhle by se do jednou větou dalo říct, co nového ve škole. Bohužel nám nastala situace, kdy se Naty ve škole nudí.

V matematice počítají do 5. Pro něho, který umí počítat daleko více a nejenom to, také odečítat, to je prostě nuda. To je ta nevýhoda staršího sourozence.Ten mladší to okouká a kolikrát i sám vyžaduje. Jinak se zatím stále učí písmenko M m. I nadále dělají uvolňovací cviky a asi nejvíce vybarvují nebo kreslí obrázky.Jinak číslice ani jiná písmenka ještě nepíšou. Ale, je rád, že už si to jedno písmenko napíše sám. Tím myslím, že ví jak to písmenko vypadá. Nemusí se už chodit a ptát se, jak se píše M ani mu to už nemusíme předepisovat.Teď to ví sám. 🙂

V sešitech už má plno razítek. Do žákovské knížky paní učitelka ještě nenapsala nic. Tak uvidíme, třeba to bude psát na konci měsíce všechno najednou.Co se mu ale povedlo a smáli jsme se tomu až domů? Zapomněl se přezout a šel domů v papučích a přišel na to až v polovině cesty domů 🙂 Naštěstí jsme jeli autem. To je od nás zatím všechno. 🙂

PetraO – Štěpánka

3. týden nám uběhl jak voda..Celý tento týden vypravoval tatínek sám-úplně poprvé, nikdy nezaspali a vždy dorazili do školy (školky) včas, prostě to zvládli, dokonce jsem si nemusela ani dělat starosti se svačinkou do školy. Nestačila jsem se však divit, koho to vyzvedám z družiny..,ale žádný učený z nebe nespadl, že. Taťka bude muset zapracovat na zdokonalení česání svých princezen a také v orientaci v šatní skříni nebo budu muset věci na druhý den poctivě připravovat a ukládat na místo, kde o ně div nezakopnou :-).
Už jsme také měli za úkol vystřihnout 1. písmenko „S“ a čísla s puntíky od 1 do 5ti…To se mi také podařila pěkná věc, nevšimla jsem si, že v ruce nedržím jen 2 archy s čísly, ale 4..ještě jsem se divila, jak jsou úsporní, že když vystřihnu jedno, rozstřihnu na druhé straně jiné..prostě jsem si myslela, že je to pořádná kvalitní čtvrtka….naštěstí máme ta čísla schovaná po klukovi a stejně časem určitě poztrácí, tak budeme domalovávat.
Sice jsme zmeškali třídní schůzku, ale spaní učitelkou jsme se domluvili na individuální schůzce, takže jsem nakonec nepřišla o nic důležitého.
Děti už si paní učitelka rozsadila a Štěpánka sedí úplně v první lavici, prostě potřebuje dohled..Prý vůbec není poznat, že je odkladová (každopádně ji neviděla před rokem, za ten odkladový rok ohromný pokrok..tak snad to bude stačit). Zatím se jí ve škole stále líbí a je taková svědomitá a snaží se ze všech svých sil, aby úkoly plnila co nejlépe, i když to tak ve výsledku úplně nevypadá. Nosí však zatím samá pěkná razítka, i když  jednoho šklebíka už má také ve sbírce..

Pvosa – Simonka

Třetí týden si Simonka poprvé koupila v autobuse týdenní jízdenku. A hned v pondělí přinesla domů úkol s prvním písmenkem „A“. V úterý následovalo „O“. Jenže domů dorazila Simonka nějaká bez nálady a s postupem večera se zvyšovala její teplota a spát šla s 39,3°C. Volala jsem učitelce, abych jí omluvila na středu a dál se uvidí. Simonka ve středu nepřišla o vyučování, protože se jelo na výlet na farmu a odpoledne na výstavu. Naštěstí byla Simonka ráno už bez teploty. Ve čtvrtek jsem Simonku odvezla do školy i s první várkou sběru. Naše malotřídní škola pořádá sběr papíru, plastu (PET láhve), baterií a elektroodpadu. Vyh odnocení je každé pololetí, všichni dostanou nějaký dárek a získané peníze jdou i na zaplacení výletů. Ve čtvrtek Simonka přinesla zase nové písmenko „E“. Také se chlubila, že se učili v kroužku v odpolední družině na flétnu notu celou, půlovou a čtvrťovou. Tak jsme tento týden bohatší o 3 písmenka, která máme za domácí úkol přes víkend procvičovat.

 

Článek je součástí projektu První třídou s VD.
Pozn. redakce: Texty maminek neprošly redakční úpravou.

Napsal/a: Peťka

Toto taky stojí za přečtení!

Kam s dětmi za lyžováním? V italském středisku Passo Tonale děti milují!

Italové děti milují, to je obecně známo. A udělají pro ně první poslední. Lyžařské středisko Passo Tonale vás o

Čtu dál →
Jak dětem ulevit od ucpaného nosu

Jak dětem jednoduše ulevíte od ucpaného nosu

Milé maminky, jsou Vaše děti často nachlazené? Teče jim z nosu, v noci mají ucpaný nos a těžce se jim dýchá? Pomozte

Čtu dál →

Môžem dať dieťatku jesť hocičo?

Môžem dať dieťatku pribináčika? Alebo zákusok? Alebo kupovanú nočnú kašu? V mamičkovských internetových skupinách sa pravidelne objavujú otázky, či to alebo

Čtu dál →

Odpovědi, názory, dotazy, postřehy čtenářů (27 vyjádření)

  • Ježeček

    Ctiradko, je to šikula! Ve škole se bazíruje na tom, odkud kam se dělají tahy? Asi jo, že? No, v podstatě to přežít a pak ať si píše, jak se mu to bude líbit. Hlavně, ať to jde přečíst 🙂 *

  • ctiradka

    Holky, Jakoubek nepíše zrcadlově…neví, ejstli sjem to špatně nenapsala… Jen prostě když má napsat třeba jedničku, napíše ji odspodu a doleva… když má nakreslit třeba nulu, začne psát dole a jede ve směru hodinových ručiček… a nemůžu ho naučit, že se to dělá obráceně…
    Nepíše zrcadlově….zatím… I když je pravda, že mi dneska ukazoval obrázeky, kde měl nakaždé straně jedno sluníčko.. a prý kreslil jedno pravou a jedno levou rukou. Nevím, co ho to napadlo… No, obě bly skoro stejné, to levé bylo jen o kousínek horší, než to pravé – obě kostrbaté…
    Prostě to psaní musíme nějak přežít… Mezi náme, to je jediné, co se ve škole musí naučit, troufám si jinak říct, že znalosti má tak do 4 třídy.. Nejen v matematice, ale i zeměpise, přírodopise….apod…

    Dneska třeba: „mami, za jak dlouho jdeš spát?“ „za tři a půl hodiny“, „210“, „jakých 210, co tím myslíš?“, „no přece tři a půl hodiny je 210minut“… 🙂 Má recht, jsem si to musela spočítat… 🙂

  • Ježeček

    Alternativko, děkuji za objasnění. Je to určitě zajímavé a já v tomcítím tak trochu dobrodružství 🙂 Opravdu se těším na další řádky a hlavně na to, jak bude probíhat to kolokvium pololetní 🙂 Ve svém okolí nemám nikoho, kdo by dítko vyučoval sám, tak jsem za vaši rodinku moc ráda tady v „našem“ speciálu.
    Když nad tím, opět 🙂 , přemýšlím, tak mě by asi vyhovoal systém opačný. První stupeň do školy a pak, když už to jsou rošťáci a schopni všeho a hlavně s každým, tak bych si je nechala doma ten druhý stupeň 🙂 Ale teď se na to dívám spíše jako na hlídání, pohlídání od těch „špatných“ kamarádů. Snad jsem to popsala dobře 🙂 *

  • Anonymní

    a proč se mi tady vůbec dělá můj původní avatar i když jsem za anonyma?

  • Anonymní

    Ta anonymní jsem já, pardno, zase jsem odhlášená Lien

  • Anonymní – Doma učím, protože mi to připadá normální, doteď jsem své děti všechno učila a jsem s nima ráda. Mě to baví, já si s nima život užívám, učím se od nich radovat a být tady a teď a spoustu se toho dovídám… My se učíme společně – žít!!! Ano, tady je nastavené, že normální je od šesti let posadit dítě do lavice, ale to je jen zvyk, nic jiného… Nakonec do školy půjdou, ale ono jim fakt nic neuteče:)

  • Ježečku, učit doma se dá první stupeň pokud máš střední školu a i druhý stupeň pokud máš VŠ. Já nemám žádný plán, budem doma dokud nás to bude bavit, případně dokud to nezakážou… Já nejsem žádný revolucionář, nejde mi o změnu systému. Ale těší mě, že do něj prostě nemusím zapadat. Stačí si položit otázku, co dobrého mi škola vlastně dala? Kamarády??? Ty mají i moje děti:)

    Kekunko – Ono to učení probíhá u nás tak nějak nenásilně. To je stejné, jako když koupíš časopis a s dětmi vyplňujete úkoly, u ničeho nesedíme dlouho. (Když už tedy něco vyplňujeme)… Bětka do školky nechodí a jsme prostě všichni pohromadě. Dneska třeba Zůza vážila brambory a vlastně se učila kolik co váží a co je kilo apod. Pak si sama nakrájila, osolila, uvařila brambory a naučila se je slít. Přitom jsme poslouchali písničku o Johance z Arku, tak jsme si o ní našli povídání na Wikipedii a pak jsme ještě koumali, jak vypadá kávovník a jeho zrnka a jak vypadají než se upraží a potom. Ukázkový unschoolingový den…:) Většinu věcí se vlastně učíme spolu, taky jsem nevěděla, jak to s tou Johankou bylo… Taky jsme ryli zahrádku…

  • miney777

    ctiradko – Týna to s tím psaním má také tak – ale to už víme do logopedky – že ač pravák, tak má zkříženou lateralitu – prostě to má v mozku „opačně“ – kope do míče levou nohou, na koloběžce se taky odráží levou, do dalekohledu také kouká levým okem. Bude to složitější, vyžadovat hodně trpělivosti, ale oni to zvládnou 🙂

    (off topic – já to mám také tak, třeba telefon, ač pravák – ovládám jedině levou rukou – pravou jsem úplně neschopná :-D)

  • Anonymní

    Mně by i docela zajímalo, jak to máš Alternativko nastavené ty, proč to rozhodnutí o domácím vyučování, jestli je to kvůli tomu, že je Zuzanka hodně dopředu, nebo co tě k tomu vedlo.

    Pokud je to tedy spíš nevyučování, pak důvody dobře chápu.

  • Anonymní

    A ještě poslední k domácímu vyučování, kdybych o něm uvažovala, tedy o klasickém domácím vyučování, kdy dítě opravdu učím, mám na to vyhrazené hodiny a dělám mu učitelku, tak do toho bych asi nešla, protože myslím, že nalévat vědomosti opravdu umí líp ve škole. Hledala bych pak spíš hodnou učitelku a málo dětí ve třídě, nebo malotřídky s kvalitním pedagogem.

  • Anonymní

    Jo a ještě jsem chtěla napsat, že právě učitelky, které tohle přezkoušení umožňují určitě nebudou zastánkyně domácího vyučování, ale právě odškolnění (unschooling), o které stojím třeba já, ale bohužel to v našem státě možné není.

  • Anonymní

    Petro úplně laicky a možná blbě si to představuji jako sešit, ve kterém bude všechno, co s dítětem děláš, tedy nějaké básničky, fotky kde jste byly, písmenka, která se třeba naučilo nebo úkoly co umí, vstupenky, obrázky, prostě všechno, co jste dělaly a dítě si to přinese na přezkoušení a jenom o tom vypráví. Porfoliem by se daly třeba nazvat takové ty doplňovací sešity, nebo to, co dostáváš na konci roku ve školce (výtvory obrázky) a učitelka by pak měla posoudit, jak a co se za ten půl rok??? (to už víalternativka určitě líp, za jak dlouho probíhá přezkoušení), změnilo a posoudit tedy jestli se dítě „učí“ :-).

    A možná si to myslím úplně blbě :-).

  • Petra Vymětalová

    ctiradko, teda Jakoubek je fakt borec. Tuny na kila by nepřevedla naše čtvrťačka a on to takhle valí jen tak mimochodem. No a ještě víc mě zaujalo, jak přepočítal těch 105 minut, evidentně mu to fakt pálí, protože to vzal za ten rychlejší ale méně obvyklý konec. Většina dětí (dlužno poznamenat, že starších) by od těch 105 odebrala 60.
    K tomu psaní – není to skřížená lateralita? snad to nepletu, ale jestli je to ono, tak na to existují i nějaké cviky, se kterýma se to pak dá líp zvládnout. Ale evidetně se i s tím dá dobře fungovat 😉 – teď vedle mě na rodičáku seděla jedna maminka, která si tímto způsobem zapisovala poznámky, bylo to naprosto fascinující – psala teda od horních řádků dolů, ale zprava doleva a zrcadlově.

    Alternativko, Lien
    , můžete některá pro neznalé vysvětlit, co je přezkoušení formou portfolia? 😉

    kekunko, pamatuju si, že jsi kdysi tu domácí výuku zmiňovala. Čekala jsem, jak to dopadne 😉 Ještě pořád zvažujete?

  • Ježeček

    Děkuji za odstavce s dojmy o první třídě! Velmi ráda je čtu a přeji, aby se všem ve škole moc líbilo a bylo to tak prima minimálně do konce té první třídy 😉
    A taky mám otázku k Alternativce 🙂 Jak dlouho se dá provozovat tohole učení doma? Po celou dobu ZŠ nebo jen první stupeň?
    Od tvé registrace do speciálu nad strašně moc přemýšlím. Opravdu 🙂 Za nás škola nebyla nic extrovního, učitelé měli své „miláčky“, navíc byl tvrdý komunismus, takže děti rodičů ve straně měli výhody, ale i tak jsem se do školy těšila, právě na ty děti, spolužáky, kolektiv a srandu. Nevím, jak je to dnes, ale podle jednotlivých a kusých informací, které se mi dostanou, tak si myslím, že ten první stupeň je přirozenější, zábavnější, než právě kdysi. A já právě taky přemýšlím nad tím, co je pro dítko lepší? 🙂 Každopáďo budu sledovat každou větu, kterou napíšeš, už jen ze zvědavosti 😀 *

  • kekunka

    Alternativko, obdivuji, že ses pustila do domácí školy. Je sympatické, že dítko nemusí ztrácet čas tím, co už umí. Zajímalo by mě, jak zvládáš učení s dcerou. Co ta mladší? Ta je doma nebo ve školce? A jestli doma, jak zabavíš mladší, abys měla klid na školu se starší? Kolik času výuce denně věnujete? Domácí škola mě hodně zajímá, u nás jsme nad ní taky přemýšleli (a pořád přemýšlíme), proto budu opravdu moc ráda, když si najdeš chvilku a napíšeš něco víc. Předem díky! 🙂

  • Alternativko, napíšeš nějaké podrobnosti? Taky mě domácí výuka zajímá. Jenom by mi vadilo to, že už tak jsou děti nejčastěji se mnou sami a ve škole mají kamarády. A takhle, díky domácí výuce o ně přichází.

    Ctiradko, písmenka )papírová, která se musejí nastříhat) taky nemáme ani nebudou mít. S tou matikou, je fakt dobrý 🙂

  • ctiradka

    Je to pěkné si to tak přečíst pohromadě… A je zvláštní, že se v některých školách odlišuje, co jak se učí…
    U nás třeba písmenka vůbec nemáme.. Zatím… Prý možná nakonec ještě paní učitelka řekne, že je máme pořídit, ale kupovat jsme je neměli, že se spíše pokusí bez nich.

    A v matematice je pro Jakoubka taky nuda.. On totiž nejen sčítá a odčítá, on i násobí… a nedávno jsem se smála, že i převádí jednotky… řekla jsem mu na něco, že máme hodinu a tři čtvrtě čas… On na to“ takže 105minut“… zeptala jsem se ho, jak to ví. On“ to je přece jednoduché, dvě hodiny jsou 120minut a mínus čtvrt hodiny je přece 105minut“… Nebo jedeme výtahem a on mi říká“ mami, tady by se vlezl ten kůň ze Šiklova mlýna“… „jak to myslíš?“ „tak do tohoto výtahu se vleze 500 kg, v Šiklově mlýně říkali, že ten kůň váží půl tuny. Jedna tuna má 1000Kg, tak půl tuny je přece 500Kg. Takže ten kůn by se tady vlezl“.. 🙂

    Ale to psaní….taky máme problém..s motorikou.. 🙂 to si užijeme.. Všechno mi píše zprava a zespodu.. to dělal vždy, on tak i vybarvuje.. Bude to šílené.. zatím ještě „čmárají“, ale až bude třeba nacvičovat krasopis… 🙂

  • Zkoušení bude probíhat vždy v pololetí právě formou portfolia, ale máme jet podle učebnic. Sama v tom nemám úplně jasno:) Na učebnice jsem měla od paní garantky doporučení na Prodos, s tím, že máme vždy jet stejnou řadu. Myslím si, že i tak to bude hodně volné. Mám knihu Škola doma a její autorka píše, že je povinnost plnit Rámcový vzdělávací program a ten zhruba popisuje, co má dítě v 1. až 3. třídě umět. Kdy přesně se to naučí, je jeho věc.

  • Lien

    Alternativko a přezkoušení formou portfolia by možné nebylo? Opravdu musí mít vyplněné učebnice? Díky

  • Petra Vymětalová

    Mám radost, kolik prvňáčkovských maminek se drží v psaní 🙂 a taky mě těší, jak to našim prvňáčkům ve škole jde.

    Alternativko, je fajn, že se Zuzanka nemusí nudit s příklady pro prvňáčky, když už zvládá náročnější počítání a baví ji to. Gratuluju taky ke skvělé učitelce na přezkoušení 😉 – jak často to přezkoušení probíhá? Taky by mě zajímalo, jestli nějak vybíráš učebnice s vaší garantkou, nebo máš předepsané, co máte zvládnout a jakým způsobem se k tomu doberete, je už na tobě?

    danasi, možná toho máte zadáno víc, protože vám to uč píše už dopředu, když se ví, že Eliška bude ještě dál chybět. Aspoń u nás to tak fungovalo, když jsem řekla, že určitě do středy nepřijde, dostala jsem úkoly až do té středy rovnou, abychom si to mohly rozplánovat. V s vykřičníkem a hvězdičkou je nějaká tajná šifra pro rodiče? 😀 Vůbec bych nevěděla, jak si to mám vysvětlit, kdybych něco takového v sešitě objevila 😀

    ludlinko, jak to jde tento týden? Už zase o něco lepší? Myslím na vás a držím palce, musíš z toho být dost vyčerpaná a na klidu to určitě nepřidá 🙁

    Majulko, dobře, že jste tu oslavu dohali 😉

    Miney777, nenech se strašit a užívej si, že vám to tak krásně jde.

    nuninko, 😀

    …a všem marodům přeju, ať jsou brzo fit!

Co na to říkáte?

Vaši e-mailovou adresu si necháme pro sebe.

Sdílet
Sdílet
TOPlist