První třídou s VD – Hurá na výlety!

Rubrika: Základní školy

Minulý týden, když jsem si pročítala vaše příspěvky, jsem měla radost, jak jsou všechny děti  zdravé. Bohužel jsem to asi zakřikla. Příště si už dám pozor, slibuji. Tento týden nám marodí Zuzanka, Viki, Dominik i Terezka.

Tento týden byl ve znamení výletování. Vašík se chystá se svoji třídou na výlov rybníka! To bude jistě pro děti zajímavé, těším se na vyprávění. Eliška navštívila muzeum. Viki byla poprvé ve velkém kině. Přijde mi, že celkově děti hodně chodí ven, navštěvují muzea, kina, divadla, což je určitě příjemné.
EE položila zajímavou otázku. Mohou vaše děti používat prsty? Jsem zvědavá na vaše odpovědi! Přiznám se, že i já sama se někdy přistihnu, jak používám u počítání prsty. 🙂

Na závěr článku máte malý bonus. Pvosa nám poslala slova písničky, kterou se učí děti u Simonky ve třídě. Znáte tuto písničku?

Alternativka – Zuzanka

Marodíme – holky jsou přes den vlastně zdravé, ale v noci je budí  záchvaty namáhavého kašle. A jak jsou dvě, tak některé noci moc  spánku neužijeme. A tak vstáváme později. Pár dnů jsme byly  doma, ale už nás to nebaví a i když je kašel vlastně pořád  stejný, žijeme jakoby normálně. Jen jsem víc unavená a i holky  mají trochu jiný spánkový režim.
Klasickému učení toho moc nedáme, ale to už víte. Proto není  moc o čem psát. Jen že si Zůza jednou večer vytáhla matiku s  tím že bude počítat. Něco jsem zrovna dělala, a tak si k ní  sedl muž. Nějak jsem jim nevěnovala pozornost a až druhý den si  mi Zůza stěžovala, že táta není tak dobrý učitel jako já,  protože je přísný. Jen jí říká, co dělá špatně. Já to  prý říkám jinak, líp. Pobavilo mě to. Můj muž měl totiž doma  klasickou pečující výchovu a když měl dvojku, musel si ji  opravit. Rodičům byly dobré jen jedničky, jinak poslouchal  přednášky o tom, jak to nikdy nikam nedotáhne. Kdežto mě si doma  nikdo nevšímal, rodiče měli dost problémů sami se sebou. Úkoly  jsem většinou napatlala narychlo ráno na zemi a známky jsem měla  vždycky na vyznamenání. On sice také, ale už v první třídě se  bál domů s prasátkem v notýsku. A jelikož každý čerpáme ze  svých zkušeností a ať chceme nebo nechceme, je napodobujeme, tak  to prostě dělá jako jeho rodiče. Naštěstí si to umí uvědomit  a zasmát se sám sobě.
Jinak čtu knihu Summerhill, která je o svobodné škole, kterou  děti vedou společně s dospělými pomocí samosprávy, v níž  mají všichni rovný hlas, kde nemusí vůbec chodit na hodiny, kde  nejsou žádná sexuální tabu atd. A. S. Neill, který jí založil  a víc jak padesát let vedl, říkal, že raději „vychová“  šťastného metaře než nešťastného profesora. Ano, někteří  absolventi v patnácti letech neumí číst, ale vždy se rychle  naučí to, co potřebují, protože mají dobrý základ – nemají  žádné komplexy a jsou zdravě sebevědomí a hlavně umí být  šťastní. Úspěšní a vzdělaní lidé nejsou mezi absolventy  jeho školy výjimkou. Jeho myšlenky jsou mi dost blízké a hodně  předběhly svou dobu.

Cokynalda – Verunka

Krásný týden plný jedniček – 7 z matematiky a ostatní: čtení, výtvarka, hudebka atd:-) Ale konec horší – stežujeme si na bolest bříška:-(
Tak opět změna – Verunka do školy moc chce a ze školy se jí nechce, protože denně mi utíká z družiny rovnou do třídy a tam si povídá s paní učitelkou maluje na tabuli a utírá ji:-) A já si taky popovídám o všem možném:-)
Tento týden měla Verča poprvé kroužek zumby a každý večer nám tancuje to co si pamatuje a pouštím jí k tomu Shakiru:-) Na keramice vyráběla knoflíky, tak doufám že donese nějaké domů a použijeme je na ozdobu:-)
V pondělí se začínají učit písmenko P, takže můžeme o víkendu začít trénovat, ale Verča už ví co a jak a čte si sama co umí:-)
Miluju to divoké a šikovné dítko moje:-)

Danasi – Eliška

Již máme polovinu října a další věci ve škole za sebou. V pondělí byli děti na prohlídce města. Chodily po památkách a v místním kloboučnickém muzeu si vyráběli klobouky. Elišku jsem do města dovezla, aby nemusela šlapat 4 km pěšky. Stačila jedna cesta nazpět. I tak byla unavená a dobrovolně si šla s Deniskou po obědě lehnout. Ve škole dostali již 2 malé sešity na psaní. A začali s písmenem S. S paní ředitelkou jsem vyřešila omluvení z hodin tělocviku. Protože je mají poslední hodinu v úterý a ve čtvrtek beru si Elišku domů již v 10:30 hod. Dneska Eliška povídala, že jim paní učitelka pouští PAT A MAT. Ve třídě začíná chybět čím dál více dětí kvůli nemoci.

EE – Viktoria Ela

Je sobota večer, s Viki jsme zavrtané v teploučku pod peřinou, pijeme bylinkový čaj s medem a doufáme, že nás ten pokus o virózu obě do pondělí přejde…:-)Tento týden proběhl v pohodě, Viki jela 3x samostatně autobusem (tedy nastoupila s taťkou, ale ten dělal, že ji nezná 🙂 a dokonce vystoupil o zastávku dřív). Zvládla to v pohodě 🙂
S učením je na tom Viki tak:
matematika: sčítání a odčítání do 5, zavedli běžný sešit na domácí úkoly – opis příkladů, výpočet, nezapomenout na znaménka!
český jazyk : vlastně mají k procvičování  24 druhů slabik:    MA MÁ Ma Mé, ME MÉ Me Mé me mé, LA LÁ  La Lá la, LE LÉ Le Lé le lé.
Ve čtvrtek předali písmenko S s a v pátek četli slabiky Sa – Sá. Když si pročítám vaše příspěvky, vidím, že jsou vaše děti šikovné, někdo už dokonce sám plynule čte. Některým se může zdát, že je učení zdlouhavé a děti to nebaví, protože už to umí, ale některé děti ještě mnoho písmenek před vstupem do školy neznaly (a taky je znát nemusely), věkové rozdíly mezi dětmi jsou také mnohdy nezanedbatelné a tak je pro ty „běžné“ jistě namáhavé i toto. Vždyť jedna jediná slabika se dá napsat šesti způsoby!!! A to tam ještě nejsou písmena psací!!! Takže je to vlastně způsobů deset! Tak si musíme uvědomit, jaký to může být pro dítě nápor, i když se toho z našeho pohledu zas tak moc neučí a baví je to…:-) To samé v matematice. Odčítání je pro dítě dost složité. Mohou vaše děti používat prsty?
V pátek byly děti se družinou v kině na „ŠMOULOVÉ 2“.  Naše Viki byla v kině úplně poprvé a tak se už celý týden velmi těšila, ale i se trošku bála…Jednou jsme totiž byly v takovém minikině, kde nic, tu nic a přesto tam udělala scénu, že jsme musely odejít 🙂 Raději jsem předem informovala p. vychovatelku, tak si ji posadila vedle sebe a lechtala ji přitom na zádech…:-) Musím přiznat, že poprvé jsem chtěla jít do kina s Viktorkou já sama, ale stále jsem to odkládala, to se to nehodilo, to byl nevhodný program…No – teď to mám! :-)) Tak jsem ten její úžas neviděla. Nevadí, hlavně že to všechno zvládla a byla nadšená :-)) Takže tento školní týden Viki uzavřela velkým zážitkem!!

Kekunka – Světluška

Co nového? Učí se slabiky (ma, me, mi, …, la, le, li, … a sa, se, …) a trénují psaní psacích písmen – souhlásek. Světluščin sešit se dost červená, doma na ni dohlédnu, ale ve škole, kdy „nad ní nikdo nestojí“, jsou písmenka mimo řádek, roztáhlá, šišatá, … A hlavně – Světluška hrozně tlačí, přes několik listů. Psaní nám dává hodně zabrat. V matematice jsou pořád u 4, procvičují sčítání, odčítání a srovnávání.
Ve škole byl den otevřených dveří – rodiče se mohli přijít podívat, jak to jejich dětem jde. Potvrdilo se mi to, co jsem tušila. Ne každé dítko je „vhodné“ na alternativní výuku. Světluška potřebuje řád, má problémy se soustředěním, takže úkoly typu „vypracujte tyto pracovní listy podle svého tempa“ nezvládá. Nejsou to těžké úkoly, ale ona má na vše spoustu času, dělá si přestávky, povídá si se spolužačkami a pak jí nezbývá čas. Bylo zajímavé pozorovat, jak je každé dítko jiné, jak se některá umí soustředit, kdo je třídní bavič a podobně.
Bohužel jsem taky viděla, že dva nejmenší kluci (samozřejmě to jsou největší kamarádi) ve třídě si nejvíc dovolují, neposlouchají učitelku, spolužáky mlátí, sprostě nadávají, … Snad to učitelka ukočíruje dřív, než jejich chování přeroste v šikanu…

Králíček4 – Dominik

Tento týden moc školních postřehu nemáme. Škola nás minula,jsme doma,nemocní,skolil nás zánět průdušek,ale snad v pondělí jdeme do školy.Protože jsme se učili doma,tak jsem si donesla na týden soupis co se učit a docela jsem se divila kolik toho mají.V pátek jsme se měli vrhnout na nový slabikář a číst první dvě strany a chybička se vloudila.Slabikáři chyběli stránky,začínal až str.9 a tak,aby nám trenování čtení nechybělo,tak jsem sháněla kdo má tenhle slabikář.Sehnala jsem,kamarádka poslala oskenované stránka a vesele trénujeme.

Ksalavova – Kačenka

Tak další týden je úspěšně za námi. Nic neobvyklého se nestalo. Ve škole nám jde zatím všechno v pohodě, písmenek a číslic přibývá a též i domácích úkolů a známek. Zatím má Kačenka samé jedničky. Nemoci jsme se úspěšně vyhli, ale abychom to nezakřikli. Opět jsme kroužkovali obědy do jídelny. Paní vychovatelka z družiny posílá lístek, kde se musí označit jídlo, které bude dítě chtít k obědu. Mají výběr ze dvou jídel. Také již Kačenka navštívila kiosek, který mají ve škole a o přestávce si tam mohou koupit mlsku nebo něco k pití. Mají tam i slušné ceny. Přejeme všem dětem plno úspěchů do dalšího týdne.

Ludlinka – Terezka

Z tohoto týdne byla Terezka ve škole jen v pondělí, protože ji přepadla viróza, vlastně jsme nemocní všichni.
Už vidím zase toč kolotoč nemocí. A stejně mi přijde, že ještě není fit, pořád hodně kašle, tak uvidím, jak další týden. V pátek poslala paní učitelka po spolužačce učení a úkoly za celý týden, takže jsem zhruba v obraze. Dostali jsme papírovou plachtu, na nichž jsou natištěné peníze, které máme vystřihnout a dát do peněženky s drukem. Dále přibylo písmenko S a O. Dostala jsem instrukce, že máme denně doma číst vše 10x a denně skládat +číst/písmena, slabiky a slova.
K číslicím přibyla 4. Máme procvičovat počítání do 3 a od příštího týdne do 4 a procvičovat porovnávání čísel. Ve čtvrtek 24.10. bude probíhat dlabání dýní.
Přeji všem aby byli zdraví a těším se další týden.

Miney777 – Kristýnka

Náš další týden se nese v duchu čtení, psaní písmenek, a konce relativního klidu 😀
V pondělí jsme začaly dalším dílem písanky – tentokrát už s písmenky – i, u, e, a… Každý den jsme s Týnou psaly jedno písmeno. Denně máme číst – buď ve slabikáři – nebo v pracovním sešitě ke slabikáři. V matematice se též posunuli kousek dál – sčítají, odčítají do 6 – a to Týnu baví, i když občas se jí to poplete 😀 Hlavně díky těm obrázkům – na mě je ta jejich matematika moc barevná 😀

Miney čl.9 - 3 Miney čl 9 -2

Středa se tradičně nesla hlavně ve znamení ZUŠky – byla na sebe pyšná, že se naučila houslový klíč 🙂
Ve čtvrtek nebyla – měla kontrolní ECHO v nemocnici v Motole – kvůli kolapsu, který měla v květnu – musí jí pozorovat – jednu komoru má „jinou“ – a nevědí, jestli je to způsobené jen růstem, nebo je to předzvěst něčeho jiného – Takže za půl roku znova… Na kroužek ale šla, to jsme stihly, takže se alespoň dozvěděla, co má za DÚ – aby toho na víkend neměla moc (jsem si naivně myslela 😀 )

Miney_čl.9

V pátek donesla poprvé domů i DÚ z matematiky (6 úloh – nejspíš i to, co dělaly děti v ten čtvrtek, na dodělání), potom psaní písmenka „a“, pak jsme měly vyškubnout „l“ na pondělí, z AJ má poslech písničky, učení se základních frází (já, ač nejsem angličtinář, AJ jsem měla půl roku na střední, tak základy tak nějak umím – ale co rodiče, kteří neví „vo co gou“ ?) a vybarvování nějakých obrázků a ještě čtení i ve slabikáři, v pracovním sešitě, a ještě natištěný papír A4 😀 Úkoly jsme udělaly doma (kromě AJ – tu necháme na pondělí, příp. úterý), a čtení jsem odeslala společně s Týnkou na chalupu s manželovými rodiči 🙂

Myšička1407 – Vašík

Zdravím všechny, Vašíkovi paní učitelka dovolila psát perem, a tak jsme doma „slavili“, protože jsem se obávali, že po zánětu mozku který prodělal bude s psaním problém. Naštěstí mu to zatím jde a velice se snaží aby ho jeho  neposlušná ruka poslouchala a dělala to co po ní chce. Vašíkovi se ve škole líbí, rád se učí. Už umí písmenka M E L A O P S T
Na tento týden už se těšíme. Celá třída se jde v úterý podívat na výlov rybníku. Všem maminkám přeji hezký týden a pokud možno i pěkné podzimní prázdniny.

Nuninka – Nathaniel

Jak nejlépe popsat uplynulý týden? Známky paní učitelka stále nikomu nedává. V matematice není nic nového, zato hodně procvičujeme zápěstí a píšeme. Už umím napsat číslo 1 a 2. Také máme novou písanku. Živou abecedu už máme více jak z půlky hotovou, jsem zvědavý co pak dostaneme místo ní. Přibylo nové písmenko,O. Takže si už umím přečíst tyto : S E M L A O, malé i velké, psací i tiskací. Čtení mi jde moc dobře, zato psaní bude horší. Taťka říká, že hrozně škrábu.
Nejradši mám, ale družinu. S klukama hrajeme fotbal, nebo všichni společně šátky. A já jsem v nich fakt dobrý. když je škaredě, ven nechodíme a místo toho můžeme na počítač.
To se, ale nelíbí mojí mamce. Ona se pak zlobí, že jsem pořád na počítači, ale tak to není. Musíme se s klukama vystřídat a já se někdy ani nedostanu na řadu.
Už se těším na podzimní prázdniny, které budou na konci měsíce.

PetraO – Štěpánka

Týdny už mi začínají splývat, ohledně naší školačky se neudálo nic zvláštního. Ťuky ťuk, je zdravá jako rybička, každý den nosí ze školy nějaký malý úkol, ale v pátek přinesla jen ze čtení…V úterý si psala úkol úplně sama, bez dozoru, byl to jen jeden řádek nějakých číslic a přišla za mnou z brekem, že se jí nepovedl, vůbec nevím proč si to myslela, protože mě se zdál vcelku povedený…V matematice začali probírat znaménka <>= a do desek s písmenky jim písmenko O a U. Poslední dobou si taky Štěpánka hraje na školu více, než kdy před tím a pořád si musí něco malovat, psát…,už mě také začala zkoušet z angličtiny, takže mám průšvih, barvy jsem ještě jakžtakž zvládla, ale dál se nechytám.

Pvosa – Simonka

Tento týden byl v češtině ve znamení učení slabik. Z naučených písmenek (A,E,I,O,U,M,L,S,P) si na začátku týdne řekly první písmenko, pak druhé písmenko a spojili to v slabiku. Teď ke konci týdne si obě písmenka mají říct potichu a nahlas říct už slabiku. Přes víkend máme trénovat.

pvosačl9

V matematice už trénujeme psát číslici „5“. Na tento týden se měli děti naučit do hudební výchovy slova (5 slok) k písničce Muzikantská rodina.Tento týden přinesla Simonka v žákovské knížce několik jedniček z češtiny a samolepek z matematiky. Jinak v odpolední družině při dovedných rukách dělaly děti těsto a z něj pak mufiny. Při hře na flétničku se k notě „h“ (Honzíkovi) naučili další notu „a“ (Aničku).
Teké tento týden jsme mohly přivést elektroodpad všech velikostí a rozměrů. Na pátek byl domluven odvoz. Tak jsme také 7 ks elektra odvezly a Simonce připsaly dalších 7 bodů do školní sběrové soutěže.

Muzikantská rodina

Táta včera v šatníku
zatloukal pár hřebíků,
bum, bum, bum,
až se třásl celý dům.

V kuchyni zas maminka
každou chvíli zacinká
pokličkou,
velkou nebo maličkou.

Naše malá Monika
taky v hudbě vyniká,
ta hraje
na skleničku od čaje.

I náš Véna ze zvyku
umí dělat muziku,
panečku
vařečkou o vařečku.

Když my hrajem, do-re-mi,
každý pozná, co jsme my:
jediná
muzikantská rodina.

Článek je součástí projektu První třídou s VD.
Pozn. redakce: Texty maminek neprošly redakční úpravou.

Napsal/a: Peťka

Toto taky stojí za přečtení!

Kam s dětmi za lyžováním? V italském středisku Passo Tonale děti milují!

Italové děti milují, to je obecně známo. A udělají pro ně první poslední. Lyžařské středisko Passo Tonale vás o

Čtu dál →
Jak dětem ulevit od ucpaného nosu

Jak dětem jednoduše ulevíte od ucpaného nosu

Milé maminky, jsou Vaše děti často nachlazené? Teče jim z nosu, v noci mají ucpaný nos a těžce se jim dýchá? Pomozte

Čtu dál →

Môžem dať dieťatku jesť hocičo?

Môžem dať dieťatku pribináčika? Alebo zákusok? Alebo kupovanú nočnú kašu? V mamičkovských internetových skupinách sa pravidelne objavujú otázky, či to alebo

Čtu dál →

Odpovědi, názory, dotazy, postřehy čtenářů (8 vyjádření)

  • No – jen bych ale měla dodat, že věty ještě nečtou!!! 🙂

  • Já jsem se taky kolikrát nestačila divit, jak zde některé mamči hlásí, kolik už písmenek se jejich dítko učilo, ale na posledním psaní od „Pvosa – Simonka“ jsem pochopila, že oni se učí jen písmenka, ne slabiky. To u nás, jak se naučili samohlásku, začali spojovat a číst slabiky. Pak přibrali další souhlásku, další samohlásku…takže my už můžem číst klasické věty typu: „Máma mele maso. Ema má mámu. Malá Ela.“ Pamatujete na náš vlastní slabikář??:-)) :-)):-)) :-))

  • ctiradka

    Já jsem opět překvapená, jak je to jiné v různých školách. Nevím přesně písmenka, které se učili, ale ne tolik, kolik píšete. To mi vcelku nevadí, protože mi toho někdy přijde strašně moc, co čtu, že vaše děti najednou dělají…
    Ale třeba fakt jiné žákovské… a hlavně, my nemáme snad žádnou písanku.. Nebo jednu, ale psali do ní možná tři stránky, většinou psaní nosí na ofocených listech.
    Nemáme žádnou tabulku na psaní,nemáme ani ty vystřižené písmenka…
    Mi to nevadí, já jsem vlastně spokojená, jen mě pokaždé překvapí, jaký je rozdíl v těch školách…

    Já teda mám pocit, že nebylo moc procvičování ruky, já jsem čekala, že budou déle „kroužkovat a čmárat“, nebo psát prostě jen čárky a obloučky… U nás to psaní Jakoubkkovi zase tak nejde, tak jsem si myslela, že „toho bude víc“.

  • Písničku znám, tu děti umí ze školky 🙂 Celkem se divím kolik prvňáčků už má tak bohatý kultůrní školní program. Naty kromě focení nic.
    Marodům přeji brzké uzdravení.

  • Majulka

    Tak jsem si to vše přečetla a pěkně jsem si početla. Já tentokrát úplně zapomněla napsat, co se událo minulý týden u nás, tak příště. Dětičky jsou moc šikovný. Kristýnka krásně píše, Světlušce to jde hůř, ale nevadí. Náš Péťa je s tím psaním na tom taky nevalně, ale hodně se to lepší, myslím, že se nakonec i naučí psát :-). Mrzí mě, že je tolik dětiček nemocných, ale zase mě docela překvapilo kolik prvňáčků má kulturní program mimo školu, jako výlov rybníka, kino, kloboučnictví…, to Péťa zatím nikde nebyli. Tak přeji krásný další týden a hlavně ve zdraví 🙂

  • ludlinka

    včera Terezka přinesla ještě věci na dodělání za celý týden co byla nemocná, je toho strašně moc, zdá se mi, že strašně ženou

  • Mám „páťáka“ a „druháka“, když čtu ty milé články, zatěšila jsem se, až si budu první třídu užívat se svojí dcerkou. Ovšem zatím mi stačí, že si s ní užívám druhým rokem školku 🙂
    (Potvrzuji příjem.)

  • miney777

    Písničku znám – Týnka jí umí už ze školky – krásné bylo, jak ti 3-5 letí caparti (hlavně ty mrňousci) zpívali a ještě do toho dělali tanečky + „hráli“ na hudební nástroje (rozuměj pokličky a dřívka) 🙂

Co na to říkáte?

Vaši e-mailovou adresu si necháme pro sebe.

Sdílet
Sdílet
TOPlist