Nepodceňujte přípravu na první třídu!

Rubrika: Základní školy

Možná si říkáte, že se dneska úplně přemnožily informace o správném vývoji dětí, o poruchách učení, o prevenci těchto poruch, o správné přípravě předškoláků, o různých metodách atd. atd. Možná si říkáte, že jsme přece i my všichni kdysi prošli první třídou a celou základní školou a že dneska se to zbytečně přehání a zlobivé  a nepozorné dítě není zlobivé, ale má ADHD…. Nicméně vývoj jde dopředu i v tomto směru a opravdu doporučuji zapomenout na vlastní docházku do školy a svým dětem cestu vzděláváním v rámci možností usnadnit.

Přechod z mateřské školy do první třídy znamená pro dítě změnu v mnoha ohledech. Volný režim ve školce se změní na pravidelný rytmus vyučovacích hodin a přestávek, dítě dostává známky a občas tedy i čelí svému neúspěchu, dochází k většímu srovnávání dětí mezi sebou, dítě musí zvládat vnímat učitelku, vnímat učivo, reagovat ve správnou chvíli a to vše v  rušivém prostředí školní třídy… Také na jeho samostatnost a sebeobsluhu jsou kladeny relativně velké nároky – paní učitelka dětem již neasistuje, musí se sami orientovat ve svých věcech, pomůckách a v budově školy. Během prvního ročníku dítě vstřebá mnoho poznatků – naučí číst psací i tiskací text, psát diktáty, řešit slovní úlohy a seznámí se s mnoha poznatky z prvouky. Vedle toho se musí zorientovat v kolektivu a získat svou pozici a roli ve své třídě a družině. Během prvního roku ve škole se život vašeho dítěte v podstatě úplně změní. Je tedy velmi užitečné, pokud je na tuto změnu dítě dobře připravené a zralé ji přijmout a s radostí zažít.

I dítě na školu relativně zralé a připravené může mít určitá oslabení v některých oblastech, která by mu pak činila v první třídě zbytečné obtíže a kterým lze velmi úspěšně předcházet.

Věnuji se již delší dobu práci s dětmi v posledním roce před zahájením povinné školní docházky a s dětmi odkladovými. Pracuji s nimi podle několika programů, na které mám adekvátní školení a certifikáty a které podle mého názoru velmi dobře fungují. Odklady povinné školní docházky jsou i tématem mého doktorského studia a pedagogického výzkumu.

Jak jsem se k této činnosti dostala? Vedla mě k tomu jednak profesionální cesta, kdy jsem jako ředitelka mateřské školy cítila, že v kolektivu třídy nelze úplně individuálním způsobem rozvíjet u každého dítěte to, co by přesně potřebovalo a hledala jsem program, který toto umožní. A jednak osobní cesta, kdy jako matka dítěte s poruchou pozornosti a pěstounka dítěte s vývojovou dysfázií jsem hledala cestu, jak pomoci svým dětem. Účinnost používaných metod mi nedávno potvrdila návštěva neurologie, kdy se paní doktorka vyjádřila v tom směru, že EEG mých dětí se za rok neuvěřitelně zlepšilo a co jsem s nimi během toho roku dělala… Jsem ráda, že se moje děti zlepšují a zároveň se těším, že takto je možné pomoci i celé řadě dalších dětí a usnadnit jim tak cestu základní školou a zvýšit jejich chuť k učení a v neposlední řadě usnadnit život jejich rodičům.

Ráda bych vás sérií několika článků seznámila se svojí činností a s programy, které používám a co se v rámci těchto programů  u dětí rozvíjí. V tomto článku se budu věnovat krátce programu Maxík, který v naší republice akreditovala paní  Mgr. Pavla Bubeníčková a který je určený právě pro předškolní a odkladové děti. Tento program je velmi komplexní a  rozvíjí během krátkého 10 – 15 minutového každodenního cvičení několik důležitých oblastí – nácvik pohybových stereotypů, komunikační schopnosti, smyslové vnímání (zrakové, sluchové a hmatové vnímání), oblasti intermodality, seriality a prostorové orientace, oblast koncentrace pozornosti a samozřejmě správné grafomotorické dovednosti. V každé lekci je vždy rovnoměrně posilována složka motorická, grafomotorická a percepční.

Program Maxík se skládá z celkem 15 lekcí, které na sebe navazují a které u dítěte rozvíjí výše jmenované oblasti. Pro rodiče to znamená každodenní 10-15 minutovou práci s dítětem doma a pravidelné konzultace u specialisty, který zhodnotí, zda dítě může postoupit k další lekci nebo upraví a modifikuje cvičení tak, jak dítě individuálně potřebuje, aby se požadované oblasti správně rozvíjely.

Dítě a rodiče  si v programu Maxík také zvykají na pravidelnou domácí práci, která je během první třídy s určitostí čeká. Dítě se učí postupně samostatnému plnění úkolů, hodnocení a sebehodnocení, které bude rovněž v základní škole a i v celém svém dalším životě potřebovat.

V dalším článku vás podrobněji seznámím s jednotlivými principy programu Maxík a s tím, co to vlastně znamená oblast percepcí a jak moc jsou důležité…

Pokud byste měli zájem o další individuální informace, nebo pokud byste se chtěli s dítětem do programu Maxík přihlásit, můžete mě kontaktovat na mailu zuzkasvobodova@seznam.cz nebo info@ludea.cz nebo na telefonu 607874919. Navštivte také webové stránky www.ludea.cz, kde naleznete další informace v sekci vzdělávací programy pro děti.

Napsal/a: Zuzana Svobodová

Toto taky stojí za přečtení!

Venkovní únikové hry Hunter Games: objevte parádní zábavu

Baví vás klasické únikovky? Vzrušující příběhy a plnění úkolů? Přemýšlíte, kde se dá zažít ta nejlepší úniková hra v

Čtu dál →

Jak strávit víkend s dětmi v Praze?

Praha je tak kouzelné místo nejen díky své stovce věží nebo památek, ale také proto, že je zde nekonečné

Čtu dál →

Spoření pro děti: jaké máte možnosti?

S novým přírůstkem do rodiny je čas začít myslet na budoucnost. Chcete-li svým ratolestem zajistit lepší start do života, neměli

Čtu dál →

Odpovědi, názory, dotazy, postřehy čtenářů (2 vyjádření)

  • bamiska

    přiznám vůbec neznám a zajímá mě že se dovím i jak bude probíhat procvičování nebo jak se s dětmi pracuje….

  • Tento článeček je sice pěkný, ale opdle mého názoru trošku pozdě pro maminky s předškoláčky. je to asi nyní vhodné pouze pro děti, tkeré jdou do školy až za rok, nebo pro ty, co mají letos odklad. Syn jde do první třídy, ale tento program už nestíháme

Co na to říkáte?

Vaši e-mailovou adresu si necháme pro sebe.

Sdílet
Sdílet
TOPlist