Musí být dětem při nástupu do školy šest?

Rubrika: Předškolní vzdělávání, Základní školy

V minulém desetiletí vzrostl počet odkladů školní docházky, naopak nešestiletí do školy nastupovali minimálně. Nedávná novela školského zákona nástup do školy pětiletým otvírá. Je to šťastné řešení?

fotoŠkolské zákonodárství stanovuje nástup do prvního ročníku základní školy jednoznačně všem dětem, které nejpozději 31. srpna dosáhly šesti let. Vzhledem k tomu, že se tempo vývoje jednotlivých dětí nedá vtěsnat do omezujících předpisů, život si již dřív vypomáhal tím, že podle okolností a potřeb škola akceptovala i děti mladší, zatímco jiné nechávala ještě rok doma „dozrát“ přesto, že už měly podle zákona jít do školy.
Od šedesátých let minulého století dostávají odklady školní docházky i předčasné vstupy do školy formálnější podobu a v průběhu času se tyto možnosti objevily i v předpisech. Zatímco odklad školní docházky byl umožňován dětem v rozpětí celého ročníku (v určitých obdobích bylo možné ve zvlášť závažných případech zdravotního postižení udělit i dva odklady), předčasný vstup do první třídy mohl být povolen pouze dětem narozeným do 31. 12. Přestože podle jednoduché logiky by měl být poměr přibližně 2 ku 1 ve prospěch odkladů, počty odkladů postupně dramaticky narostly až ke čtvrtině populace, naproti tomu nešestiletých žáků nastupovalo do škol jen minimálně. Jednak rodiče o tuto možnost příliš nežádali a současně odborníci (zejména psychologové) byli ke vstupu nešestiletých dětí do základní školy vždy velmi zdrženliví. Obě skupiny nechtěly riskovat neúspěch dítěte. Vcelku dobře reflektovaly situaci v českém školství, které nemělo příliš pochopení pro odlišnosti dítěte. Nedávná novela školského zákona přinesla velkou změnu v tom, že do první třídy mohou po splnění určitých podmínek nastoupit i děti, kterým bude šest let až 30. června, tedy na konci školního roku.

Opatření pro mladé génie?

„Povinná školní docházka začíná počátkem školního roku, který následuje po dni, kdy dítě dosáhne šestého roku věku, pokud mu není povolen odklad. Dítě, které dosáhne šestého roku věku v době od září do konce června příslušného školního roku, může být přijato k plnění povinné školní docházky již v tomto školním roce, je-li přiměřeně tělesně i duševně vyspělé a požádá-li o to jeho zákonný zástupce. Podmínkou přijetí dítěte narozeného v období od září do konce prosince k plnění povinné školní docházky podle věty druhé je také doporučující vyjádření školského poradenského zařízení, podmínkou přijetí dítěte narozeného od ledna do konce června doporučující vyjádření školského poradenského zařízení a odborného lékaře, která k žádosti přiloží zákonný zástupce.“ Čí jsou to slova?

Vzhledem k tomu, že podstatná váha doporučování leží v České republice na psycholozích, věřím, že tato změna s nimi byla konzultována. Je totiž známo, že dětští psychologové nikdy nebyli příliš nakloněni zaškolování nešestiletých dětí v kontextu českého školství.

Někteří rodiče, učitelé, novináři se domnívají, že uvedené opatření je určeno pro děti mimořádně talentované. Jasně takové zjednodušení ukazuje informace v březnovém čísle Rodiny a školy, ve které se mluví o „malých géniích“, tedy talentovaných dětech, které by měly na základě doporučení poradenského zařízení a odborného lékaře mít možnost vstupovat do 1. třídy. Kdyby tomu bylo takhle, stačilo by vyjádření psychologa, neboť lékař není profesně kompetentní vyjadřovat se ke „genialitě“. Zákon se naštěstí takhle nevyjadřuje, věřím, že ministerstvo školství i veřejnost chápou větší komplikovanost celé problematiky.

Školní zralost se netýká jen inteligence

Zralost dítěte pro školu se totiž netýká pouze kognitivních předpokladů – zejména první třída neklade u běžně vyspělého a průměrně připraveného dítěte příliš velké nároky na tuto složku. Podstatnou roli při plnění školních požadavků však hrají jiné vlastnosti dítěte a rovněž podmínky, ve kterých se vzdělávání ve škole i doma odehrává. Velmi důležité je, aby se dítě dobře zapojilo do skupiny vrstevníků, aby mohlo pobyt ve škole i samotnou výuku prožívat maximálně radostně, aby se dostatečně přizpůsobilo požadavkům učitele, aby nevybočovalo z řady v projevech, chování a jednání, aby nemuselo školnímu učení věnovat příliš času a energie, aby mu tak zbylo dostatek prostoru pro řešení dalších významných vývojových úkolů. Dále je žádoucí, aby docházka do školy nepředstavovala pro dítě mimořádnou fyzickou zátěž. Z poradenské zkušenosti dobře vím, že i některé dostatečně vyspělé šestileté děti školní docházka zmáhá natolik, že bývají značně vyčerpané a po příchodu ze školy znovu občas odpoledne usínají. U mladšího dítěte je tak mnohem větší pravděpodobnost, že nebude fyzicky stačit. Proto také i zákonodárce stanovil povinnost posouzení nejen psychické, ale i tělesné vyspělosti u dětí narozených mezi lednem a červnem.

 

Jedná se o ukázku z časopisu Rodina a škola (č. 6/2009), vydává Portál

Napsal/a: Václav Mertin

Toto taky stojí za přečtení!

Co pomáhá na dětský kašel?

Listy opadaly, teploty se střídají, vládu nad počasím převzal podzim. Děti tráví několik hodin denně v kolektivu, kde není nouze

Čtu dál →

Venkovní únikové hry Hunter Games: objevte parádní zábavu

Baví vás klasické únikovky? Vzrušující příběhy a plnění úkolů? Přemýšlíte, kde se dá zažít ta nejlepší úniková hra v

Čtu dál →

Jak strávit víkend s dětmi v Praze?

Praha je tak kouzelné místo nejen díky své stovce věží nebo památek, ale také proto, že je zde nekonečné

Čtu dál →

Odpovědi, názory, dotazy, postřehy čtenářů (18 vyjádření)

  • JanaK

    Anonymní, my tvého syna neznáme, tak ti poradit ani nemůžeme – zeptej se ve školce a při zápisu, pokud se ti cokoliv nebude zdát, požádej o doporučení do PPP, tam jsou opravdu odborníci, kteří vědí co a jak.
    Já sama jsem v červenci, odklad jsem neměla, jenže byla jsem „nejmladší“ trdlo a základkou jsem se musela trochu prodrat (obrazně řečeno, o žádné násilí nešlo). Nevím zda by mi odklad pomohl nebo uškodil, beru to jako fakt. Sestra odklad měla a dost jí to prospělo. Osobně kromě mého dojmu dám i na rady odborníků, někdy totiž si rodiče to své dítko moc idealizují a nevidí tu podstatu. Takže za mě – zkloubit několik názorů.

  • Anonymní

    Dobrý den, synovi bude příští rok v červenci 6 let… myslíte že by mohl mít odklad a jít pak do školy za rok, kdy už mu bude 7? Děkuji.

  • Anonymní

    K anonymní se přikláním ,stím posměchem,sama jsem měla odklad a pak jsem byla,,opožděná,,a bůh ví co.Myslím že tím že jde dítě do školy od 6let to není žádná hrůza,mám dvojčata bude jim v červnu 6 někteří lidé mě přemlouvají ad jim dám odklad,já ale nevidím jediný důvod,to že jsou drobné a hravé,to není problém takových dětí je spousta.

  • Corino, prosím, nedej na názor ostatních.Jsi máma, víš, jaké to Tvoje dítko je. Pokud máš dojem, že by to nemělo smysl, že by Ti u zápisu bylo řečeno cosi. Opravdu, je to Tvoje dítě. Učím od roku 1983. Nedej se! Braň to své dítě. I ten „pitomý rok“ , záleží, jak uznáš za vhodné. Jestli jsi u zápisu zjistila, že to není to „pravé ořechové“, že jste čekali na cosi. Máš-li dojem, že by mohl být o rok déle v MŠ, věř tomu, že bude to jen pro to dítě lepší. A názory typu, které se tu objevily,jsou stupidní, jsem docela v udivení, že tu mohou v dnešní době přispívat anonymně. Jsou zcestné. To je můj názor.

  • libuno, zrovna dnes ve zprávách bylo o prvňáčcích, odkladech…rodiče prý hojně využívají odkladů, že to dříve tak nebylo…když budu já přesvědčená, že můj syn by v šesti školu jěště nezvládal, neváhala bych. Můj malý je narozen v létě a já už tak nějak dopředu vím, že odklad mít bude.
    Ovšem je tu názor proti názoru, každý učitel má jiné zkušenosti

  • Jsem také pedagožka. Syn se narodil v červenci 1984, v době, kdy ještě trend odkladu školní docházky nebyl „in“, kdy to bylo „v plenkách“. Od své paní ředitelky jsem si vyslechla nemnoho nepříjemných slov. Věděla jsem to sama, že to není dobré (školní zralost mého syna), totéž zaznělo z úst učitelek MŠ (že je lepší odklad). Co následovalo – návštěva v Pedagogicko psychologické poradně, doporučení pediatričky.Takže syn šel o rok déle. Nikdy!!! nebyl terčem posměchu, nikdo mi nic nevyčítal, děti mu to také neříkaly! A vystudoval VŠ!Nevím, kde se bere názor, že jsou děti chudáci. Kdo to tady šíří. Maminky, dejte dětem odklad, pokud máte pocit, že to nezvládnou. Nestyďte se za nic, kluci (daleko častěji než dívky) dozrávají trošku později. Tady někdo rozsévá zbytečně strach!!!

  • anonymní, napsala jste to velmi hezky 🙂

  • Anonymní

    Myslím si, že věk 6 let nebyl u nás nasazen jen tak pro nic za nic, i když v některých jiných státech to mají různé. Dát dítě do školy dříve bych si jako zkušená matka i pedagožka asi netroufla. Jistě, některé děti už umí ve 4 letech číst i počítat, ale… Každý rok je znát na tělesné vyspělosti a pětileté dítě se může velmi snadno stát (a jak znám poměry na našich školách, tak pravděpodobně stane) třeba terčem šikany.
    A zase naopak ty osmileté děti jsou často chudáci – setkávám se často s názorem, „on/ona šel později, protože je zaostalejší“. Věřte, ty děti si to nesou celý život.

  • Anonymní

    Měl bych jeden dotaz. Je mi 15 let a nejsem si jist zda-li byla psycholožka již v mých pěti letech oprávněna mě pustit do školy. Četl jsem totiž, že tato novela byla schválena až roku 2009 jenže já jsem do školy nastupoval před deseti lety (samozřejmě v pěti letech). Necítím křivdu ani nějaký hendikep, přesto by mě to zajímalo.

  • Anonymní

    ahojky,znám jen jedno dítě,které šlo do školy v 5ti letech-je to moje neteř,6 let pak měla v listopadu.Je nejmladší ve třídě,ale i o polovinu hlavy vyšší než ostatní spolužáci.
    Nyní chodí do 2.třídy a vše je v pohodě,akorát si myslí,že je geniální dítě,když šla do školy v 5ti letech:-)))))

  • babkabylinkářka

    Já své dítě poslala do školy tři dny před jejími šestými narozeninami a zatím v pohodě. Ale je fakt, že ona je druhorozená a sama cítím, že je to opravdu velký rozdíl. Je daleko dřív samostatná, ke spoustě věcí se tak přirozeně dostala dřív přes svou o 2,5 roku starší sestru. U provorozeného nevím, to bych asi řešila víc. Ale dát dítě do školy až po sedmém roce mě osobně připadá úděsné a neberu to jako prodloužení dětství, ale spíš jako pohodlnost rodičů. Přeci jen škola znamená i pro nás rodiče více povinností.

  • Danniella

    Virenko, jistě, pro děti celkově zralé pro školní docházku. Ale za sebe říkám, že své dítě narozené např. v květnu bych předčasně do školy nedala, pokud by nepatřilo mezi nadprůměrně nadané děti. U těch je asi větší tlak a někdy je kontraproduktivní nechávat je ve školce, jinak bych zase až tak moc nespěchala, i kdyby bylo celkově zralé. (No, trochu jsem to zamotala, snad je to srozumitelné.)

  • Virenka

    Daniello, já bych řekla ne pro nadprůměrně inteligentní, ale pro celkově zralé. Snaha docílit lepších intelektuálních výsledků u dětí odkladem školní docházky je bohužel taky dost častá, i když z mého pohledu nesmyslná. Kluk, kterému je v říjnu osm a jde do první třídy, je tak akorát o hlavu větší než ostatní a tím pádem kápo, ale intelektově to může cítit maximálně první dva roky. V náročnější třetí třídě už věk jde stranou. A myslím, že je stejně nepatřičný osmiletý mezi šestiletými jako třeba pětiletý mezi dnes většinou třídou sedmiletých. Pětiletého neznám ve škole nikoho, těch osmiletých bylo z kraje první třídy docela dost :-(.
    A některé maminky se tím vůbec netají, že jediný důvod je, aby mu to ve škole líp šlo. Takže co je lepší, že…

  • Danniella

    Já jsem narozená v létě, „o prázdninách“ před nástupem mi bylo 6. Těšila jsem se opravdu moc a ve škole mě to bavilo řečeno s nadsázkou snad víc než doma. Učit jsem se už potřebovala. Kdybych byla narozená např. 10. září, určitě by pro mě nebylo dobré rok čekat.
    Jiná věc je, že jsme vycházeli z osmé třídy, takže na gymnázium jsem nastoupila ve 14 a když jsem maturovala, nebylo mi ještě 18. Tam mi chyběla, řekla bych, ta devátá třída.
    Je nesmysl, aby dítě narozené v září, je-li docházky schopno, čekalo celý rok. Ta varianta „do 30 června“ je opravdu pro nadprůměrně nadané děti.

  • Ivča a Domča
    Ivča a Domča

    Já šla do školy v sedmi letech. Jsem konec září narozená, myslím, že to snad ani jinak nešlo, moje ségra to samé, ta je listopad. Myslím, že všechno bylo v pohodě.
    Dcera je květen, ale do školy taky šla od sedmi let. S učením problémy neměla, a myslím, že jí to prospělo, asi podobné jak píše Ájík, byla citlivka, všechno si moc brala, myslím, že dřívější nástup by nebyl dobrý. Takže starší se vším vypořádala daleko lépe.
    Domnívám se, že je lepší trochu počkat, než to uspěchat.

  • No, já jsem nastupovala do školy v den svých 6. narozenin 🙂 Taky jsem byla přezkoušená, do školy jsem se těšila, ale myslím, že rok odkladu by mi jen prospěl. Byla jsem ještě dost hravá a spoustu věcí jsem hůře chápala… S učením jsem výrazné problémy neměla… ale psychika to zvládala hůře, navíc svou roli asi hrálo i to, že jsem byla trochu citlivější jedinec.
    Kluci jsou naštěstí narození v první polovině roku, takže odklad řešit nemusíme.

    Mám za to, že v 5 letech by měly do školy nastupovat jen děti, které jsou mimořádně vyspělé, u „normálních“ dětí bych volila klasickou variantu – raději pár měsíců počkat než poslat do školy nezralé dítko, které bude mít třeba spoustu problémů – nemusí jít jen o učení, ale třeba i kamarády.
    Naopak jako druhý extrém vnímám rodiče, jejichž děti na školu zralé jsou, zvládají běžné činnosti bez problémů,do školy by rády šly, ale rodiče jim chtějí „prodloužit dětství“, tak je dávají do školy těsně před 8. narozeninami (zažila jsem jich několik)… to už mi přijde docela „ujeté“.

  • Podle mne je vždy lepší později než dřív.

  • Lien

    Za sebe můžu říct, že já jsem nastupovala chviličku před dosažením šesti let, byla jsem na psychologickém vyšetření a pan dr. povolil. A já se začala počůrávat. Myslím, že nešlo o školní povinnosti, ale spíš, že jsem ještě potom musela do družiny a domnívám se, že jsme si s paní družinářkou nesedly. Nevím, jestli bych to o rok déle zvládala lépe, to nedokážu posoudit. U svého dítěte, které je narozeno také v září, určitě tolik spěchat nebudu.

Co na to říkáte?

Vaši e-mailovou adresu si necháme pro sebe.

Sdílet
Sdílet
TOPlist