Mají děti nárok na prázdniny?

Rubrika: Volnočasové aktivity, Základní školy

Bylo 1. července a já odcházela s ručníkem a knížkou na pláž. Cestou jsme si koupila meloun a na pláži jsem si našla krásné a klidné místečko. Klidné ale bylo jen do chvíle, než přišla česká rodinka s asi 9 letým chlapcem.

Usadili se a dítě se zeptalo, zda může jít do vody. Načež matka odpověděla: „Ne, nejdřív mi řekni vyjmenovaná slova po B!“ Překvapením jsem se málem udusila melounem. Na začátku prázdnin! Po vysvědčení! A někdo chce po dítěti, aby si takto opakovalo učivo? Zprvu jsem si myslela, že to matka nemyslí vážně a že jí to za chvíli přejde. To jsem ale ještě netušila, co všechno chce s dítětem procvičit! Asi po 20 minutách přišel z vody otec s návrhem, aby už klukovi dala pokoj a pustila ho do vody. Matka však zvýšeným hlasem odpověděla, ať se jí do toho neplete, že ona ví nejlíp, co je pro kluka dobré, že on se vůbec nestará a že mu je jedno, jaké nosí kluk ze školy známky. (Vzhledem k tomu, že kluk ovládal učivo českého jazyka, které doposud stihl s matkou zopakovat celkem dobře, nemohly být známky horší než dvojky.) Otec rezignoval a ztichl.

Během dopoledne stihli procvičit i násobilku a chlapec vždy odcházel do vody s příslibem dalšího procvičování. Odpoledne jsem to nevydržela a zeptala se maminky, zda jsou tady na dovolené. Maminka mi roztržitě odpověděla, že samozřejmě, tak jsme se jí zeptala, proč není na dovolené i její syn. Paní na mě pohlédla a několikrát zamrkala s pootevřenou pusou. Využila jsem té chvilky ticha a doplnila: „Když jste si přijela od svého zaměstnání odpočinout Vy, proč neodpočívá od svých povinností i Váš syn?“

Toho chlapce mi bylo líto. I děti mají nárok na důkladný odpočinek. Stejně jako sportovec po náročné sezóně, i dítě si po náročném školním roce musí odpočinout. Ne fyzicky, ale duševně. Musí se odreagovat, uvolnit se, zadovádět, stýkat se s vrstevníky, sportovat. Samozřejmě i procvičit své znalosti, ale hravou a nenásilnou formou.

Například čtením knížek a encyklopedií, psaním prázdninového deníku, společným plánování a propočítáváním výletů. Nechte dítě samostatně hledat informace k vašemu výletu a podle nich se rozhodovat. Nechte dítě „přečíst“ jídelní lístek v angličtině a vyberte podle toho jídlo. Povídejte si o tom, co jste viděli a zažili. Vymýšlejte si příběhy o bájných bytostech, o pohádkových bytostech, o zvířatech.

Pokud napíšete svému dítěti 20 příkladů na vypočítání, určitě ho to otráví. Ale když si vymyslíte nějakou problémovou úlohu, bude ta matematika hned zajímavější. Např.: Tygr spotřebuje za jeden den 5 kilo masa. Kolik masa spotřebuje 5 tygrů za týden? Nebo: V naší restauraci uvaří 100 jídel denně. Kolik jídel uvaří za týden?

Soutěžte se svým dítětem. Kdo dříve přijde na správné řešení, kdo vymyslí více slov na písmenko B apod. Děti rády soutěží a velice rády poráží své rodiče. 🙂

Je spoustu dalších zábavných způsobů, při kterých dítě uplatňuje v praxi to, co se ve škole naučilo. A při kterých ani neví, že si nějaké učivo procvičuje.

A v tom tkví kouzlo přirozeného vzdělávání našich dětí.

Napsal/a: Jarule

Toto taky stojí za přečtení!

Zařizujete svým dětem společný pokoj? Poradíme vám, jak na to

Pro rodiče je často náročným úkolem zařídit pokoj pro jednu svou ratolest. Zvážit všechny jeho potřeby, které musí s

Čtu dál →
muzikál Mauglí na Mall.tv

Muzikál Mauglí bude k vidění na Mall.tv

Muzikál Mauglí Ondřeje Soukupa a Gabriely Osvaldové v režii dua Skutr uvádí pražské Divadlo Kalich od září roku 2013. Od

Čtu dál →

Hledáte parťáka pro své koníčky? Zkuste to se svými dětmi

Malé děti znamenají ve většině případů sice menší starosti než ty velké, ale přece jen většina rodičů – a

Čtu dál →

Odpovědi, názory, dotazy, postřehy čtenářů (12 vyjádření)

  • Pepe Pepe

    Za mne rozhodně patří článku palec nahoru.
    Moc mě nadchnul nápad jedné restaurace v Harrachově. Děti dostaly vlastní jídelní lístek ve formátu A3 a pastelky. Kromě jídel byly na archu i zábavné úlohy pro děti a obrázky k vymalování. Zaujalo to i našeho 12-ti letého puberťáka, který zapomněl na 2 hodiny i na svůj mobil :D.

  • Marinada

    To je těžké, záleží určitě i na věku dítěte. Po první třídě nás učitelka prosila, ať děti čtou a trochu píšou, lehce počítají, jinak že to opravdu zapomenou. Další prázdniny dostaly za úkol psát a kreslit si deník – to byl hrozný opruz, ale jako památka nádherné.
    Pak už jsme nikdy dál nic neopakovali, moje pokusy o přirozené procvičování se nechytly, dcera rovnou řekla, že to si radši např. zmrzku nedá, než by spočítala, kolik jí mají vrátit… a tak to bylo se vším. Učí se výborně, o prázdninách má pauzu, nikdy mě nenapadlo, že by to bylo jinak. Jenom hodně čte (protože chce).
    Kdyby měla s matikou, češtinou nebo angličtinou výrazný problém, tak nevím, jestli bych jí ke konci prázdnin trochu nepřitlačila – protože právě moc nevím, jak děti, které neumí třeba násobilku nebo gramatiku, pak můžou navazovat dalším učivem, které se k tomu vztahuje.

  • Jana Chamradova
    Jana Chamradova

    Ano, tak jak píše Margit – úlohy přímo z praxe jsou nejlepší. To, co ve škole procvičujeme pouze teoreticky (kolik bude potřeba plotu, když zahrada měří…), můžete doma uplatňovat v praxi. A dítě pak vidí, že matika je opravdu důležitá, protože ji v životě opravdu denně potřebujeme.

  • Pardon, mělo být: „I když si myslí, že jedná pro dobro dítěte.“

  • Mě by zajímalo, co odpověděla ta maminka 🙂 Já jsem byla svědkem podobné příhody: Byli jsme s dětmi na Pohádkovém lese, plnili jsme úkoly, a byl tam také jeden kluk (cca 8 let) s tatínkem (asi). Děti měly skládat nějaká čísla k sobě a tatínek toho kluka nutil, aby ta čísla řekl nejdřív anglicky a potom čínsky. Klukovi bylo trapně a nechtěl. Tatínek byl důrazný. Koukaly jsme s kamarádkou taky jako blázni. Ambiciózní rodič může někdy dítěti velmi uškodit, i když si myslím, že jedná pro dobro dítěte.

  • Margit

    Dcera ví, že jí učitelka na konci školního roku trochu nadsadila v matematice, aby měla samé jedničky a je jí to samotné trapné (ukončila druhou třídu). Tak jsme se s ní dohodly, že každý den, co bude doma si dáme 5 minut matematiky (hlavně násobilku, ta jí zpaměti nejde; ale ne víc, nechci ji znechutit). Zhruba šest týdnů prázdnin je různě pryč, takže na to zbydou ty ostatní dny prázdnin. Jinak se jí k matematice snažím dostat nenápadně: prosím, pomoz mi počítat, kolik budeme potřebovat plotu (sečíst dvě strany zahrady a odečíst branku), kolik ho bude bez podezdívky (část u sousedů je už hotová), kolik nás bude stát nákup?, mám sebou tolik a tolik peněz, zaplatím to z peněženky nebo budu muset platit kartou? atd.
    Co se týče čtení, tak si čte průběžně a sama – má volnost v tom, co ji baví číst, a tak čte ráda.
    Co se týče psaní – poslední týden před koncem prázdnin to trochu pocvičíme, ale max 4 věty každý den.
    A co se týče ostatního – sem tam se jí zeptám na to, co vím, že jí dělalo v prvouce problém, ale jinak to nechávám být a nechávám to na přirozeném poznávání v rámci jejího nabitého prázdninového programu.

  • Králíček4

    Protože vím,že Domča zapomíná,tak násobilku a nějaké příklady určo lehce zopákneme,ale jak píší holky,nechám to až na konec prázdnin.Každý má nárok na odpočinek a tento rok byl náročný a je potřeba nabrat síly na další třídu,takže odpočinek a výlety za poznáním jsou v tuto chvíli důležitější.

  • Petra Vymětalová

    Taky se přidávám s názorem, že prázdniny jsou zasloužený odpočinek po 10 měsících náročné práce – pro děti i pro rodiče.
    Není od věci ale využít to, co se děti během roku naučily a nenápadně to tak procvičit – můžou třeba sepsat nákupní seznam, v obchodě pomoct spočítat, kolik zhruba bude nákup stát, přečíst bráškovi pohádku před spaní atd. Ale nějaké biflování a procvičování bez praktického užitku je tak na otrávení všech zúčastněných.
    Možná není od věci trošku něco potrénovat ke konci prázdnin, ale i to bych brala hodně zlehka, ať nejsou děti školou otrávené dřív, než do ní po prázdninách vstoupí.

  • Jana Chamradova
    Jana Chamradova

    Jako učitelka 1. stupně naprosto souhlasím s Králíčkem4. Trénovat o prázdninách KAŽDÝ den násobilku je ubíjející (pro rodiče) a otravné (pro dítě). Vždyť nejen dítě, ale i rodič si musí o prázdninách od učení a školních povinností odpočinout. Podle mě stačí začít intenzivně opakovat až poslední týden (případně dva) před začátkem školního roku.

  • spulkin

    Vždycky je nutné najít optimální hranici a nic se nemá přehánět. A dle popisu je to ambiciozní matka. Aby měl kluk vůbec nějaké dětství…

  • Králíček4

    Měj bylo od učitelky řečeno, že musíme každý den o prázdninách trénovat násobilka, ale má přece nárok odpočívat a tak se neučíme

  • meggi41

    Chudak dite!!! 🙁
    Cucim jako blazen 😉 ….

    A kdyz jsme u toho:ja zazila u more,ceska rodinka-mamii kup mi prosiiiim zmrzlinuuuu..Nee uz jsi mela dve, je to drahy..po chvilicce otec:Blazo,kup dvoje cigara !…

Co na to říkáte?

Vaši e-mailovou adresu si necháme pro sebe.

Sdílet
Sdílet
TOPlist