Konec škrabopisu v Čechách?

Rubrika: Základní školy

485094_abc_blocksRozhovor s Radanou Lencovou o tom, co předcházelo návrhu nového školního psacího písma – Comenia Script(CS).

Náš rozhovor je, myslím, třeba začít od písmene A – tedy od Adama. Kde se vzalo psací písmo, které známe z písanek všech prvňáčků, jak dlouho už se nezměnilo a proč?

Základ stávajícího psacího písma původně pochází z krasopisných písem 19. století. Východiskem pro něj je tzv. anglická latinka (english hand), která byla ve 40. letech 19. století upravena pro potřeby českého psaní. Velká abeceda byla typicky zdobná a složitá, tvary písma se musely přesně dodržovat, neboť při běžném a rychlém psaní postrádala čitelnost. Reforma z roku 1932 pak písmo zjednodušila, obzvláště velkou abecedu. Písmo už nebylo stínované, ale psané monolineárně. Úpravy písma v letech 1953–1958 znamenaly především zúženost všech písmen a „zušlechtění“ velké abecedy, blížící se původní složité krasopisné latince. Od té doby se na písmu mnoho nezměnilo, výjimkou jsou pouze velká písmena M, N, obsažená v písankách z 80. let 20. století, která tvarově vycházejí z malé abecedy.

Co by se podle vás měly děti ve škole o písmu dozvědět a proč?

Kromě samotné dovednosti psaní by bylo užitečné, aby se děti dozvěděly něco o vývoji písma – jak latinkové písmo vzniklo, jaké se dříve používaly psací nástroje atd. Skvělé by bylo, aby si některé z nich mohly děti vyzkoušet. A také, že jsou písma, která vznikla z obrázků a z nich pak znaky, které některé národy používají dodnes. Pak začnou děti přemýšlet i nad smyslem písma a nad celou vizuální komunikací… Nemusíme se omezovat jen na Českou republiku a latinkové národy…

Jak jsou na tom s výukou písmenek a školního písma jiné národy píšící latinkou?

Písmeno „A“ si je víceméně podobné a všichni ho jako „A“ přečteme, ale jsou tu další písmenka, o jejichž tvarech bychom mohli diskutovat.

Některé tvary latinky nám mohou připadat legrační nebo nesmyslné, a stejně tak mohou připadat tvary našeho písma jiným národům. To by ani tak nevadilo, ale spíš je problém, když je písmo pro ně nečitelné nebo když ho vůbec nepřečtou. Tím narážím i na to, že české psané písmo není pro cizince vždy čitelné… Myslím si, že by se některé extrémy v rámci komunikace latinkou mohly upravit.

Nabídnout zásadní novinku, k tomu jistě nestačily jen vlastní zkušenosti, intuice, a dokonce ani zahraniční zkušenosti a vzdělání. Co všechno vašemu návrhu předcházelo?

Ze začátku jsem jen sbírala písanky a slabikáře (staré české), pak jsem se zaměřila i na zahraniční písanky. Porovnávala jsem to, co jsem viděla v písance, a to, co jsem viděla v praxi – rukopisy z běžného života. Neustálé porovnávání a neustálé otázky: Proč se učíme toto, proč pak píšeme jinak. Proč píšeme dnes tak málo, je to tím, že se za písmo stydíme nebo to neumíme? A jaký je smysl psaného písma? Máme se učit krouživým pohybům pro pohyby samotné nebo je smyslem psaného písma jednoduchá komunikace? Z pozice, že „krása následuje funkci“, jsem se rozhodla jít za myšlenkou funkce písma, a výzkum začal.

Studovala jste psaná písma i prakticky?

Ano, především ta, která se v historii osvědčila jako dobře čitelná při rychlém psaní (karolinské minuskuly a renesanční písma typu cancellaresca), dále pak kurzivní písma typografická. Hledala jsem optimální tvar. Zajímaly mne samozřejmě historické výzkumy se zaměřením na školní psací písmo a pak pochopitelně zkušenosti s písmem jiných latinkových národů – jaký je vzor a jaká je praxe. Podstatné bylo také zjištění současného stavu psacího písma – jak píšeme nyní v Čechách, nakolik písmo používáme atd. Připravila jsem knihu Rozhovory o písmu rukopisném, abych se nad otázkami současného psaného písma zamyslela společně s dalšími typografy, výtvarníky a kaligrafy.

Jedná se o ukázku z časopisu Rodina a škola (č. 4/2010), vydává Portál.

Napsal/a: Nina Rutová

Toto taky stojí za přečtení!

Kam s dětmi za lyžováním? V italském středisku Passo Tonale děti milují!

Italové děti milují, to je obecně známo. A udělají pro ně první poslední. Lyžařské středisko Passo Tonale vás o

Čtu dál →
Jak dětem ulevit od ucpaného nosu

Jak dětem jednoduše ulevíte od ucpaného nosu

Milé maminky, jsou Vaše děti často nachlazené? Teče jim z nosu, v noci mají ucpaný nos a těžce se jim dýchá? Pomozte

Čtu dál →

Môžem dať dieťatku jesť hocičo?

Môžem dať dieťatku pribináčika? Alebo zákusok? Alebo kupovanú nočnú kašu? V mamičkovských internetových skupinách sa pravidelne objavujú otázky, či to alebo

Čtu dál →

Odpovědi, názory, dotazy, postřehy čtenářů (9 vyjádření)

  • Libuno (a ostatní, koho z vás to zajímá), diskuzi k písmu Comenia Script si na učitelském portálu můžete přečíst tady: http://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=100&t=3185

  • Co dodat. Našla jsem písanky po mém tchánovi (ročník 1914).Samozřejmě, tenkrát krasopis, stínované písmo. Nemám pocit coby kantorka na 1. stupni, která téměř 30 let učí, že by se „zase mělo něco měnit“. Stále se něco zjednodušuje. Vždyť je to to málo, co máme oproti jiným, a zase se jim máme podobat. Možná, že se to „nové“ uplatní, ale proč? Komu se budeme zavděčovat. Zajímalo by mě, zda například v Rusku se objeví nějaký novátor a chce udělat díru do světa, aby se podobal těm na západě. Beru to, že žáci na 2. stupni mají své osobité písmo, ale toto mi skutečně bude vadit. Už jen proto, že mám schované dopisy od dědečka z roku 1942 (tolik láskyplné a úhledné), od babičky… Moc mě to mrzí. Ale asi to doba sebou nese. Omlouvám se, ale jsem proti. Jen mi tu chybí názor učitelů, neboť jsem se setkala jen s tím, že se experimentuje na školách, názor nikde nebyl prezentován.

  • bioviruska

    Jarmuschko, to , co píše Anonymní zw 17.5 mohu jen potvrdit. Zrovna na toto téma jsme debatovaly s pí učitelkou základní školy, školní psycholožkou a průzkumnicí v oblasti českého jazyka.Na jednu stranu je výborné ( děti se naučili dříve číst, na druhou stranu NENÍ určeno pro všechny děti. Viz část s dys vadou.

  • Jarmuschka

    Zajímalo by mě „profesní pozadí“ anonymní(ho) z dnešních 18 hodin. Nebo odkud čerpal(a) fakta v tom komentáři uvedená (já se minimálně v této diskusi snažila upřesnit, zda se jedná o můj názor, nebo kde jsem pobrala, co předávám dále…)

  • Anonymní

    Současné psací písmo bylo vytvořeno v roce 1932 podle vzoru americé latinky (Tvar, 06-2010). Nejedná se o žádný „krasopis“ – ten naopak měl být zavedením tohoto písma vymýcen.
    Negramotnost běžných obyvatel v období rebnesance, ale i později (minimálně do konce 18.stol.), dosahovala tristních rozměrů. Nelze tedy tvrdit, že Comenia je návratem k písmu našich předků – ti v té době zpravidla vůbec psát ani číst neuměli.

    Písmo Comenia Script je nepřátelské vůči dyslektikům (písmena se jim pletou) a dysortografikům (nepoznají konec slova); dysgrafikům může vyhovovat, ale levákům nepomůže stejně tak, jako vás přepudrování obličeje nezbaví uhrovité pleti.

    Nespojitost či částečná spojitost (jak se namane) textu může vést k chybnému výkladu textu a špatnému pochopení zákonitostí českého jazyka (tvoření slov, gramatických zákonitostí).

    Nebudou-li děti seznámeny se stávajícím psacím vzorem, budou vůči ostatní populaci výrazně znevýhodněny. Nebudou schopny rozluštit jakýkoliv spojitý text, zejména bude-li psán podle vzoru současného českého psacího písma, jehož znaky jsou od Comenia Script výrazně odlišné.
    Přeučení populace by trvalo minimálně 1 – 2 generace (za předpokladu, že rodiče a prarodiče budou spolupracovat).
    Psací písmo dosud používá značná část obyvatel ČR, přestože mnozí z nás si je různě upravují. A v tom je také jeho půvab.

  • Jsem pro, aby se DOCHOVAL dnešní způsob učení písma psaného. Proč to měnit. Vím, že pro prvňáčky je to náročné, ale pro nás dříve narozené to bylo NORMÁLNÍ. Nerušte, prosím, alespoň některé věci, které se týkají školy. Mistr Jan Hus odstranil spřežkové písmo, 15. století. Nechápu, jak je možné, že se zase někdo NAVÁŽÍ do způsobů, jak to má být ve škole. Nechte to, milí, kteří o tom rozhodují, na kantorech!!! Máte spoustu jiných problémů než řešit psací písmo!!!

  • Jarmuschka

    Teď se novému písmu věnovali v magazínu Víkend na Nově.
    Zaujalo mě, že stávající písmo vychází z „krasopisu“ 19. století.
    Comenius Script se vrací k renesančnímu způsobu psaní.

    Je mi ještě sympatičtější.
    ;o)

  • Anonymní

    Zde názor z české gragologické komory:
    http://www.grafologickakomora.cz/cgk-ke-comenia-scriptu/
    za mě osobně, jsem proti navrhovanému.

  • Anonymní

    Psané písmo, tak jak se ho učí děti teď, přispívá k propojení a posilování obou mozkových hemisfér. Proto vzniklo a proto vydrželo. Že si později každý vytvoří svůj styl písma, už je podružné. Nechejte děti psát bez kliček a budete s každým druhým dítětem muset chodit na zvláštní cvičení. Ne všechno, co vypadá jako zjednodušení, je dobré.

Co na to říkáte?

Vaši e-mailovou adresu si necháme pro sebe.

Sdílet
Sdílet
TOPlist