ŠVD: Říjen u starších školáků

Rubrika: Chodí do škol(k)y, Vzdělání

Tento měsíc se u našich starších školáků dějí zajímavé a někde i dost závažné události. Hned na úvod poukazuje Bamiska na problém u Vašíka s psaním omluvenek. Amálka se musela vyrovnat po přechodu na gymnázium se změnou známek. Věřím, že si brzy na jiný režim výuky zvykne a těch známek bude nakonec víc, než těch špatných.
Marien se nám svěřila s problémy u Ondry. Pokud máte pro Marien nějakou radu či povzbuzení, sem s ní.


Marinada popisuje špatné postavení tabule ve třídě, kdy děti nemají šanci na tabuli dohlédnout. Toto by mě tedy jako rodiče asi hodně znepokojovalo. Zajímá mě tedy, zda se to bude škola nějak řešit?
U Neny se právě řeší budoucnost Natálky. Držím palce, aby rozhodování dopadlo úspěšně. Není to jednoduché.
Nuninka je sice unavená, ale zvládá určitě dobře. Smekám a obdivuji!
Výčet zakončím chystající slavnostní událostí  u Hanky, kde vrcholí přípravy na maturitní ples. Jak se vám Hanka v šatech líbí? Pohodička je tento měsíc u obou Anetek, které zvládají bez problémů.

Bamiska: Míša – 8. třída, Vašík – 3. ročník učiliště

Hned v úvodu musím napsat, jak díky tomuto projektu zjišťuji, jak málo už mám přehled o tom co se ve škole ti moji kluci učí nebo prožívají. Oba sice vyzpovídám – co bylo k obědu, co ve škole, máme úkoly, nauč se, přijď vyzkoušet, ale k napsání sem mi to přijde málo :-). Hlavně u nás padají klasické odpovědi – dobrý, v pořádku nic moc….

Míša – už se konečně trochu víc začali učit, je fakt že v každém předmětu mi to přijde jiné v matematice jedou a je tam toho hodně a v jiných předmětech toho v sešitě moc nepřibývá. Ve známkách je to střídavě oblačno. Opravdu je to flink a nějak nevím jak na něj

… jedinou větu z ruštiny „jsem dostal pětku“

jsem mu nevěřila, protože ta ho neskutečně baví a jde mu to. Je to v začátkách ale snad to vydrží. Už mají za sebou jednu výstavu a kino, což nepokládám až za tak předmětné ale co se dá dělat.

Vašík – no to je pro mě jedna velká záhada, ani nevím, co celý rok budu psát. Předmětům nerozumím, takže sešity jen prolítnu a namátkové zkoušení nebo vysvětlování čehokoliv je na manželovi. Stále se střídají praxe se školou po 14 dnech. Baví ho to mají jiného mistra práci mají a tak mu to utíká. Sice chodí s tím jak ho „serou“ ostatní že nemakají a sedí, ale i to k tomu patří a říkám, že tohle ho čeká i v životě, ale s rukama v montérkách o něj rvačka nebude. Snaží se v době praxí chodí od 16 do 21 ke kamarádovi denně do dílny vypomáhat, tak si říkám – snad v tomhle fakt přehled má a je dobrý…ale to se všechno časem ukáže.

Jedinej průšvih co je – je mu 18 a tak si omluvenky atd, může psát sám a samozřejmě už jsem ji objevila.

… prý to bylo kvůli zaspání, což mu i částečně věřím, protože ho často vytahuju z postele, ale také mám za sebou střední 😀 …to se vyřešilo tak že chci stejně o všem vědět

… neskutečná tahle kravina co zavedli to že už o tom rodiče nemusí vědět a rozhodují si osmnáctiletí…uááá kam to spěje…no radši nebudu dál rozepisovat.

Psaní omluvenek u dospělých studentů je zajímavé téma. Metodický pokyn MŠMT ČR uvádí, že  zletilý žák omlouvá svou nepřítomnost sám. Školní řády se ale na různých školách liší. Některé školy vyžadují potvrzení od lékaře. S tím ovšem nesouhlasí jak studenti, tak rodiče. Lékař většinou za toto potvrzení vyžaduje poplatek, což jsou samozřejmě náklady.
Možná to pro některé studenty zní pozitivně, že si mohou omluvenku napsat prakticky kdykoliv sami. Je potřeba si ale také uvědomit, že na vlastnoručně psané omluvenky mohou také doplatit. Pokud si nebudou hlídat počet zmeškaných hodin, které škola povoluje, mohou mít velký problém. A v krajním případě jim vyučující při nesplnění určitého procenta docházky nemusí napsat známku na vysvědčení a tím uzavřít ročník.

Jaké jsou vaše zkušenosti? Také jste si coby studenti a studentky psali/y omluvenky sami?

BioMamma: Amálka – prima

Proběhly poslední změny kroužků- dva opustila, dva přibrala. Aktuální sestava: 2xtýdně tanec, 2xtýdně koně a 1xtýdně ráno kytara (dcera mě skutečně překvapuje- je ochotná ráno v půl sedmé jet autobusem do školy, aby se spolu s dalšími čtyřmi dětmi naučila ve škole na kytaru od učitelky Hv). Jednou přespávali ve škole ve spacákách, následné ráno proběhl totiž charitativní běh pro místní nemocnici- byla to velká akce, odkloněná doprava, vydařila se.

Amálka se vyrovnáná s prudkou změnou známek. Byla zvyklá na jedničky, a ve dvou předmětech UŽ má dokonce mezi dvojkou a trojkou.

Některé děti jsou na tom ale mnohem hůř. Ona se učí, baví ji to, já to tedy neřeším. Nepřirostla ji k srdci fyzika. (To má po mně, je mi špatně, jen na ni pomyslím.)
Peněženku mi provětral nákup 3 bot (a mikiny a bundy).

Halina: Hanka – maturantka

Máme za sebou další měsíc školy. Pořád mám takový pocit, že se nic neděje – na to, že je Hanča ve čtvrťáku. I když už si dává trošku do kupy maturitní otázky – už je od vyučujících dostali. Jinak ve škole prý pohoda, sem tam přiletí nějaký testík nebo písemka. Ale je opravdu znát, že už mají hlavně volitelné přeměty, takže jsme se zbavili nemilované chemie a fyziky, nepříjemného přírodopisu.
Už mají natočené video na maturitní ples (mimochodem – je ode dneška přesně za měsíc) – Babovřesky hadr. Jejich převleky za staré babky se fakt povedly…
A dokonce už máme týden doma botky na ples – podpatek a podrážka navýší mou dceru o 13 cm, takže si vedle ní připadám jako malinká, i když ve skutečnosti je o 2 cm menší než já. A v pondělí dorazily i šaty, takže můžu vložit i fotku. Moc jí sluší, i když jsou vlastně úplně jednoduché. Příští příspěvek snad stihnu obohatit o zážitky z maturitního plesu.

halina

Marien: Ondřej – 7. třída

Jedním slovem BOJUJEME!!! a  to fest. Ondra ztratil veškerou motivaci, jak do učení, tak vůbec. Během října donesl 2 poznámky. Jednu, že vyrušoval a nesoustředí se na učivo. On nám sice tvrdil, že se jen přihlásil a chtěl se na něco zeptat. Věřím mu – tvrdí to tak více žáků z jeho třídy. Prý měl učitel zrovna špatnou náladu.

Druhou poznámku donesl asi 14 dní poté. Od jiného učitele za nevhodné chování. Učitelovi jsem psala přes elektronickou ŽK aby to nevhodné chování upřesnil a prý rozdal papíry na laboratorní práci a Ondra – aniž by to učitel dětem dovolil, tak ten papír podepsal, navíc jménem spolužáka, tím tu práci znehodnotil! Tak dostal poznámku.

Ondry jsem se ptala, on chudák ani nevěděl že poznámku dostal – v papírové ŽK nic neměl, jen v elektronické. Ptala jsem se ho proč nadepisoval někoho jiného a on, že na něho nezbyla, tak učitel šel pro další do kabinetu a mezitím mu ten spolužák strčil tu svou, aby mu to Ondra podepsal. Udělal to a pak už to nechtěl, vzal si tu novou od učitele. Prkotina, ale poznámka je. Kluk to ořval šíleně.

Šli jsme s manželem za učitelem i třídní – podezření na šikanu – rapidně změnil své chování i vztah ke škole – nemá tam bohužel žádného kamaráda, strašně křivé zuby – posměch tam je, to nám přiznal, straní se kolektivu. Prý se učitelé na něj zaměří a dají pozor. S tím souvisí samozřejmě veliké zhoršení prospěchu.

Doma se ho snažíme více motivovat – zatím bezvýsledně – nic ho nebaví, ale na nácvik tancování besedy se přihlásil – kupodivu

Marinada: Aneta – 6.třída

Po klidném září přišel hektický říjen, kdy žáci psali každý den minimálně jednu písemku. I tak příprava do školy zabírá Anetce mnohem míň času než loni – většinu učiva pochytí ve škole a jen si to pak v rychlosti před písemkou zopakuje. Asi budu jedna z mála, kdo napíše, že na 2. stupni je mírnější známkování než na tom prvním, ale u nás to tak je. Náš pan učitel na 1. stupni měl totiž naprosto nepřiměřené nároky a bazíroval v přírodovědě a vlastivědě na detailech z učiva i půl roku zpětně s tím, že dětem neodpustil ani tu nejmenší chybu, takže teď je to neskutečná úleva a ve třídě je díky tomu úplně jiná nálada.

Na začátku října se rozsazovalo a tím u Anetky nastal problém – zjistila, že špatně vidí na tabuli.

Naštěstí se mi podařilo zajistit v rekordně krátkém čase prohlídku na očním a Anetka nosí ode dneška na tabuli brýle.

marinada

Má fialové, které si sama vybrala, je na ně pyšná a hlavně je šťastná, že zase dobře vidí. Pár cvičení totiž z tabule špatně opsala a pak úplně zbytečně dostala horší známku, než si zasloužila. Podobný problém ale u nás řeší i děti, které vidí dobře. Skoro ve všech třídách jsou dotykové tabule, takže klasická tabule musí být posunutá směrem ke dveřím a pak děti, které sedí úplně u okna, nemají šanci na tabuli dohlédnout.

Neny: Natálka – 9. třída

U mojí Natálky ( 9.A ) se tento měsíc nesl v rozhodování, kam dál… Ještě v září to vypadlo, že má jasno, měla vybrané dvě školy a najednou zase váháme a padají různé jiné alternativy. Původně jsme byly domluvené na gymnáziu, tuto variantu ale dcera zamítla, prostě na gympl nechce. Tak jsme vybraly ekonomická lycea se zaměřením na jazyky  a dcera už opět váhá, probíráme to stále dokola, ze všch stran…

Takže uvidíme, jak to nakonec dopadne. Také jsme se stihly zaláskovat, o tom se ale nebudu rozepisovat, jelikož ctím její soukromí. Jen snad to, že je to krásné, a že jí to v dobrém závidím. Už zase začali jezdit se školou do divadla, mají zaplacené předplatné do Pardubic. Zrovna včera byli na hře „Krállova řeč „, přijela nadšená, moc se jí to líbilo. jinak vše při starém, hodně učení, stále nějaké písemky, ale zatím to nějak zvládáme.

Nica1: Anetka – 6. třída

Bohužel musím říct,že říjen holky zakončily maroděním.No,ale jinak Anetka 6tř. je ve škole spokojená.Bála jsem se jak si zvykne přece jenom  přecházela z malého kolektivu do velkého,ale vše je v pořádku.Zjistila,že učitelky jsou přísnější a mají na ně větší nároky a tudíž se musí každý den doma učit a připravovat na což nebyla zvyklá. Dozvěděla jsem se že

„jsem ještě použitelná“

nechápala úhly a po mém vysvětlení jsou prý v pohodě.

Nuninka: Markéta – 6. třída, Nuninka – dálkové studium SŠ

Je konec dalšího měsíce a já mám pocit, že nic nestíhám. Ráno uklidit, uvařit, do práce. Domů příjdu večer, nachystám večeři, vytáhnu učení a učím se. Každý týden píšeme dvě písemky.

Někdy si říkám, že je toho opravdu hodně a nejhorší je dostat se zase do toho učení. To je nejtěžší. Přinutit se sednout k tomu a opravdu se učit a naučit se to. Nejvíce bojuji s hudebkou. Klavír a flétna taky. To je pro mě největší problém. Jedeme docela rychle a protože zatím nemám kde trénovat, tak v tom začínám plavat. Tak jsem zvědavá, kdy se to konečně zlomí, jak neustále sliboujou, a půjde to lépe.
Jak se daří dětem?
Dcera zatím proplouvá stylem, že jí stačí to, co pochytí ve škole. Doma učení moc nedá, tak uvidíme, jak dlouho ji to vydrží. Zatím to jde a na školu si nestěžuje. Už si zvykla a na středeční začátek v 7:00. Sice teď po prázdninách se jí bude stávat asi hůře, ale neremcá 🙂 .
Jinak nic nového. Nejvíce bojuji se školou asi já, děti zvládají levou zadní. 🙂


Děkuji moc za vaše příspěvky a nahlédnutí do problémů a tajů školních tříd u starších žáků. Jak zmiňuje Bamiska v úvodu, rodiče starších dětí už nemají takový přehled, co vše se jejich potomstvo učí a co se děje ve škole. Malé děti rodiče ještě potřebují na asistenci při přípravě. Toto ale později opadá a kolikrát opravdu rodič nemá takový přehled. O to těžší je vidět případné problémy a včas je řešit.

Pozn. red.: Texty maminek neprošly redakční úpravou.

Napsal/a: Peťka

Toto taky stojí za přečtení!

Co pomáhá na dětský kašel?

Listy opadaly, teploty se střídají, vládu nad počasím převzal podzim. Děti tráví několik hodin denně v kolektivu, kde není nouze

Čtu dál →

Venkovní únikové hry Hunter Games: objevte parádní zábavu

Baví vás klasické únikovky? Vzrušující příběhy a plnění úkolů? Přemýšlíte, kde se dá zažít ta nejlepší úniková hra v

Čtu dál →

Jak strávit víkend s dětmi v Praze?

Praha je tak kouzelné místo nejen díky své stovce věží nebo památek, ale také proto, že je zde nekonečné

Čtu dál →

Odpovědi, názory, dotazy, postřehy čtenářů (11 vyjádření)

  • bamiska

    halino pro mě trochu šok a nedomyšlenost ze strany „práva“…ale jinak snad bude mít rozum a bude to nějak s mírou(trochu aspoň je straší počet zmeškaných hodin kvůli klasifikaci :D)…no hlavně já také chodila za školu psssst to ale říkat dětem nebudu leda až dostudují….

  • Hledám učitele nejlépe 2 . stupně matematiku. Potřebuji zkonzultovat písemnou práci. S učitelem není řeč. Díky. M

  • halina

    Bamisko, protože mám kromě Hanči ještě o 5 let staršího syna, tak jsem už na psaní omluvenek plnoletým studentem už byla připravená. Hanča je naštěstí taková, že mi o všem řekne ( i když zahákovali suplovanou hodinu – ale to celá skupina). To synáček toho „využíval“ víc. Ale stejně se mi to moc nelíbí.

  • Nuninko – moc držím palce!!! Když čtu o tvém učení, vždy mi naskočí husí kůže – vybaví se mi mé vzpomínky:-)) I když v podstatě mě škola bavila, při práci a při dětech to mazec je! Hudebka byla taky má noční můra:-)) Dodnes mě někdy o vánocích u pohádky přepadne pocit čehosi zakázaného – že se dívám a neučím se na zkoušku! :-)) A po 13 letech je to vše na nic a jsem opět bez práce a nová je v nedohlednu, hledám už i mimo školství, i když mi to je líto, ale ani tam nic, pokud pominu nepřetržité provozy, 12ctky a noční…tak alespoň mám čas na dceru, protože to potřebuje a tak nějak se přemlouvám, že všechno je tak, jak má být…:-)Snad to ještě nějakou chvíli vydržíme a zase bude líp!
    Ale ty vydrž – práci v oboru už máš a to je velká výhoda!! Nemusíš být jedničkářka, stačí prolézt i s odřenýma ušima!! Ve výsledku je to úplně jedno.. :-))

    Neny: když jsem byla ve stejné situaci jako ty, měla jsem z toho děsné nervy! Postupem času jsem ale došla k názoru, že i když si dítě vybere školu, u které pak zjistí, že ho moc nebaví, není všem dnům konec, když bude chtít na VŠ, tak může směr zcela změnit… Není přeci nikde dáno, že i když vystuduje takovou a takovou SŠ, že to pak musí dělat celý život. Nakonec je důležité, aby mělo maturitu. Bude o 4 roky starší a už se zase bude umět rozhodovat lépe. A velmi důležité je, aby si školu vybralo samo (nebo mělo alespoň ten pocit 🙂 ), protože na spoustě příkladech z mého okolí jsem viděla, že když pak děcku učení nešlo a škola ho nebavila, svádělo to pak na rodiče, že ono na tuhle školu nechtělo, že je to všechno jejich vina…(i když byl jen flákač:-( )
    Naty zájem má, tak každé rozhodnutí bude určitě správné!!! 🙂

  • Marinada

    Marien a nezvládl by třeba syn toho psa sám připravit k nějakým zkouškám? Asi je to blbý nápad, ale myslím, že by potřeboval mít nějaký cíl…Ale dcera je o rok mladší a moc dobře vím, jak je těžké v tomhle věku je pro něco nadchnout. Moc držím palce, ať něco takového najdete, ale asi bych to zkoušela směřovat přes toho pejska…Protože i když nemá (zatím) žádného kamaráda, tak ten pes mu bude největším kamarádem vždycky (teda dokud bude pejsek naživu 🙁 ).
    A nebaví ho třeba počítače? Vím, že jsou „metlou“ dnešní doby, ale znám děti, které si našly virtuální kamarády přes nějakou on-line hru a taky jim to hodně dodalo seběvědomí.
    S těma poznámkama mi to nedošlo, že to syna trápí, psala jsi to a já to úplně vypustila…Tak to je blbý 🙁

  • Marinado děkuji.
    Cvičák je u nás docela problém. V blízkosti žádný není a dojíždět se psem cca 30 km ?
    Poznámky-vím ze to jsou prkotiny, směji se nad jejich nesmyslností, ale zároveň tím trpím, protože vím jak moc si je syn bere osobně, sráží ho k zemi….

  • Marinada

    Peťko, ty tabule se u nás řešit určitě nebudou – naopak, průběžně se do všech tříd instalují ty interaktivní a původní tabule, na které se píše, putují na nové místo ke dveřím…

  • Marinada

    Marien, to je mi moc líto, snad bude brzy líp.
    Se synem bych to zkusila vzít přes nového psa, i když to asi nebude zezačátku jednoduché, když ztrátu Vašeho původního mazlíčka nese těžce (fakt chápu a je z toho vidět, že je to hodný citlivý kluk). Napadlo mě zkusit domluvit nějaký cvičák, aby tam syn se psem chodil a měl nějaký zájem.
    A s těma poznámkama se netrap – nějak mi nepřipadá, že by se jednalo o nějaké zásadní věci.

  • Anonymní

    Moc hezky zpracované. Těším se na pokračování (-:
    Marien cítím s Tebou – rada žádná…příručky nepomáhají…
    BioMamma: Jako bych viděla Filípka – taky toho chce maximum.
    Nuninko vydrž ono se to vyplatí. A nešlo by se domluvit někde na ZUŠ? Nemá někdo v okolí klavír doma? Myslím, že u vás jsou vánoce jasné – hudební nástroje od Ježíška… drž se!
    nepřihlášená Pavluschka

  • 5 a 4 . připravit se nemohl učitel mel sešit u sebe, učebnici nemají.
    Nejvíc mě štve že pokud se učitelů ptá co ve škole provádí, jak se chová tak ze všech stran slyším, že s nim nemají žádné výchovné problémy, že je v klidu, nezlobí.
    jsem z toho docela zmatená.
    V listopadu budou třídní schůzky tak si pořádně promluvim s učiteli, s některými už zítra či pozítří.

    Musíme vydržet.

  • Neny držím Natálce pěstičky ať správně zvolí.
    Nás to čeká za dva roky, no to bude asi horší jak porod.
    Syn ztratil veškerý zájem o vše-nejen školu a aby toho nebylo málo, tak jak jsem odeslala příspěvek do ŠVD, tak auto nám srazilo psa-nádherného labradora, měli jsme ho 2 roky od štěněte.
    To byl Ondry mazlíček, strašně špatně to nese. Má sice ještě jednoho, ale je z toho úplně mimo. Chodí jak tělo bez duše. Budeme muset koupit nového.
    Do konce října znova 2 poznámky, že neměl podepsaný úkol a ze se nepřipravil na opravnou známku z hudební výchovy ze které dostal

Co na to říkáte?

Vaši e-mailovou adresu si necháme pro sebe.

Sdílet
Sdílet
TOPlist