ŠVD: Proč (ne)máme rádi výchovy

Rubrika: Vzdělání

Nedávno jsem zakládala diskuzi ŠVD Známkování výchov. Několik dní jsem váhala, jestli tohle téma vůbec otevírat, protože jsem čekala reakce ve smyslu, že dnešní děti jsou líné, pořád sedí u počítače a pak se maminky diví, že jim nejde tělocvik. Chtěla bych všem moc poděkovat za příspěvky, které mě opravdu překvapily.

Vezmu to popořadě, protože každá výchova si určitě zaslouží svůj prostor.

Tělesná výchova

Tělocvik je u nás doma už několik měsíců téma číslo 1. Dcera chodí do 6. třídy, s učivem 2. stupně se vypořádala nečekaně lehce, jen tělocvik ten celkový dojem kazí. Dcera není žádná atletka, ale zároveň ani nemehlo a pravidelně se hýbe. Ve škole se ale známkuje podle tabulek a mám pocit, že na jedničku obstojí jen děti, které sportují závodně. Což potvrzují i názory ostatních.

Nuninka

Dcera třeba z tv dostala čtyřku jenom proto, že neuběhla x metrů v nějakém stanoveném čase.

Peťka

U nás mi přijde dost přísné známkování tělocviku. Malé jde gymnastika, atletika, ale jak se hrají míčové hry, tak ji to nebaví.

Petra

Na druhém stupni jsme měli tělocvikářku posedlou odznakem zdatnosti, takže se pořád plnily disciplíny a počítaly body. Na začátku školního roku vždycky říkala, jak bude hodnotit hlavně podle snahy, před pololetím nám pak řekla, kolik má kdo bodů a jaký je průměr třídy. Kdo byl pod průměrem, neměl na jedničku šanci.

Meggi v diskuzi zavzpomínala na svá školní léta a hlavně na tělocvikáře, díky němuž se sport stal pro hodně slečen noční můrou. I když problémy se známkami z výchov nikdy neměla, zastává stejný názor jako většina:

Ale co jsem nikdy nechapala (v mem detstvi) ze nekdo ma treba 4,5 z Tv,vytvarky…a nebo ze dokonce ho nejaky ucitel za to ponizuje,verejne,nebo mu pokazi vysvedceni…

Nevím, jak je to u ostatních, ale dceři špatné známky z tělocviku hodně vadí a díky nim bohužel ztratila veškerou motivaci. Na moje povzbuzování, ať to bere jako výzvu a snaží se, mi odpověděla:

„Stejně je to jedno, jestli se snažím nebo ne, jedničku nemám šanci dostat, i kdybych se na hlavu postavila.“

Bohužel to vystihla přesně.

lesson-of-swimming-4-1224249-m play-volleyball-2-1178998-m

Hudební výchova

Jak se říká – vše je o dobrém učiteli. A díky jednomu takovému dcera hudební výchovu miluje a ráda si zpívá, i když není nijak mimořádně nadaná. Kromě společného zpívání pouští pan učitel dětem různé moderní klipy a pak zase třeba skladbu Beethovena. Na vysvědčení všem rozdává jedničky.

Za mě musel každý žák před tabulí pravidelně zpívat sólo na známku. Díky tomu jsem jeden rok nafasovala dvojku na vysvědčení a jakákoliv chuť zpívat byla navěky nenávratně pryč… Podobnou zkušenost má bohužel i Danniella. Petra díky dobře načasované nemoci dvojce o chlup unikla. 🙂 Ivča a Domča měla zase paní učitelku, která pochopila, že zpěvem se asi nikdy živit nebude a nehrotila to, tak by to mělo být:

Taky si pamatuju na hudební výchovu. Já měla dokonce zakázáno zpívat, asi aby učitelka nepřišla o uši. Nicméně byla natolik normální, že mě zkoušela ne ze zpěvu, ale třeba ze skladatelů, psaní not atd. To se dalo naučit, takže to bylo v pohodě:-)

Výtvarná výchova

Dcera má na výtvarku stejnou paní učitelku jako na tělocvik a díky tomu nemá ráda ani tuto výchovu. Zatím nosí jedničky (výjimečně dvojku), ale podle mě je otázka času, kdy si paní učitelka její jméno spojí s tím, že neumí šplhat a bude „vymalováno“ i při kreslení. Ale snad se pletu. 🙂

fingerpaint-1-899930-m

Ale co vím od kamarádek, tak výtvarka bývá častěji postrachem kluků. Pavluschku to částečně ovlivnilo i při výběru školy pro svého syna:

Výchovy jsou věčný problém. I to byl jeden z důvodů, proč jsme Filipa nezapsali na školu, kde místně příslušně patří. Je to škola s výtvarným zaměřením a do poslední chvíle by nebylo jasné, zda se otevře i klasická třída, nebo jen ty s výtvarkou navíc. A při představě, že se mučí s výtvarkou, kterou už od malička moc nemusí jsme to prostě zavrhli.

Co napsat závěrem? Je vidět, že problémy s hudební, výtvarnou a tělesnou výchovou nejsou nijak výjimečné a díky tomu si většina z nás nese z dětství nějakou tu křivdu. Zajímavé je, že na dvojku z matematiky nebo češtiny nikdo nevzpomíná tolik jako na dvojku z tělocviku, hudebky nebo výtvarky. Asi to bude tím, že horší známky z výchov nesou většinou punc nespravedlnosti.

Výchovy určitě mají svůj smysl a jsou důležité, ale vždy záleží na osobnosti učitele. Všem žákům bych přála kantory, kteří mají ke známkování výchov zdravý přístup – tak jako Pavlinkav:

Takže z výchov dávám jen jedničky, když se někdo fláká a nesnaží, dávám dvojku, jen za nedonesené pomůcky poznámku, nebo pětku a vzkaz rodičům k tomu. A na vysvědčení jen jedničky. Nemíním mít na svědomí traumata dětí z výchov… ty mají dle mého sloužit k všestrannému rozvoji dětí, ne k tomu, aby se výchov báli.

Napsal/a: Marinada

Toto taky stojí za přečtení!

Kam s dětmi za lyžováním? V italském středisku Passo Tonale děti milují!

Italové děti milují, to je obecně známo. A udělají pro ně první poslední. Lyžařské středisko Passo Tonale vás o

Čtu dál →
Jak dětem ulevit od ucpaného nosu

Jak dětem jednoduše ulevíte od ucpaného nosu

Milé maminky, jsou Vaše děti často nachlazené? Teče jim z nosu, v noci mají ucpaný nos a těžce se jim dýchá? Pomozte

Čtu dál →

Môžem dať dieťatku jesť hocičo?

Môžem dať dieťatku pribináčika? Alebo zákusok? Alebo kupovanú nočnú kašu? V mamičkovských internetových skupinách sa pravidelne objavujú otázky, či to alebo

Čtu dál →

Odpovědi, názory, dotazy, postřehy čtenářů (4 vyjádření)

  • Marinada

    Děkuji moc za komentáře i za přečtení článku.
    U nás to má zatím docela pozitivní dohru – dcera začala doma na staré matraci trénovat gymnastiku a výsledky jsou už znát 😉 Jen bohužel gymnastika se zrovna letos neznámkuje 😀 😀 😀

    Všem přeju co nehezčí zážitky z kreslení, pohybu a ze zpěvu a nenechme se znechutit.
    (Já např. až před 10ti lety s překvapením zjistila, že umím kreslit a že mě to baví…ačkoliv mi učitelka na ZŠ tvrdila opak a já se díky tomu kreslení léta vyhýbala).

    PS: Ty ilustrační fotky jsou super – díky , Peťko!

  • meggi41

    „Resit“,ze vychovy kazi vysvedceni,je pro mne osobne nezname;a tohle teda bych neresila,ani bych si z toho nedela zadne „vrasky“a nic ve zlem!!ale neni to dulezite pro nic,ani do zivota 😀 ..Ale jak uz jsem psala,chapy,kdyz je nekdo zesmesnovany za spatnou znamku napr.v Tv a nuceny udelat kotoul,ci behat jako atlet,kdyz je evidentni,ze na to nema postavu,ani fyzicku..to je priklad..

    Nebo zpivat,kdyz ma hudebni hluch 😀
    Ale trapit se s prumerem diky vychovam .hm ruku na srdce,komu to opravdu „znicilo zivot“,ci mu ho jednicka z vychov udelala(ten zivot)lepsi,ci uspesnejsi?? 😉
    Jsou opravdove karamboly,ktere by nas meli trapit,“polozit“…
    U me tedy tohle nebylo nic,co by mi dalo premysleni o tom dal,az do dospelosti**

    Stejne jako i celkove znamky,prumery..Hezky a uspesny zivot teda o znamkach nikdy nebyl..
    😉

  • Margit

    Výchovy mi pravidelně kazily vysvědčení – mít průměr 1,5 jen proto, že vám učitelky napaří dvojku z hudebky, výtvarky, nějaké té další výchovy a tělocviku, to mě opravdu na ZŠ demotivovalo na zbytek života… 🙂

  • meggi41

    No vidis,je fajn,ze jsi diskuzy dala*** a proc ne? 😉
    A hezky sepsano
    😀

Co na to říkáte?

Vaši e-mailovou adresu si necháme pro sebe.

Sdílet
Sdílet
TOPlist