Nedávno jsem zakládala diskuzi ŠVD Známkování výchov. Několik dní jsem váhala, jestli tohle téma vůbec otevírat, protože jsem čekala reakce ve smyslu, že dnešní děti jsou líné, pořád sedí u počítače a pak se maminky diví, že jim nejde tělocvik. Chtěla bych všem moc poděkovat za příspěvky, které mě opravdu překvapily.
Vezmu to popořadě, protože každá výchova si určitě zaslouží svůj prostor.
Tělesná výchova
Tělocvik je u nás doma už několik měsíců téma číslo 1. Dcera chodí do 6. třídy, s učivem 2. stupně se vypořádala nečekaně lehce, jen tělocvik ten celkový dojem kazí. Dcera není žádná atletka, ale zároveň ani nemehlo a pravidelně se hýbe. Ve škole se ale známkuje podle tabulek a mám pocit, že na jedničku obstojí jen děti, které sportují závodně. Což potvrzují i názory ostatních.
Nuninka
Peťka
Petra
Meggi v diskuzi zavzpomínala na svá školní léta a hlavně na tělocvikáře, díky němuž se sport stal pro hodně slečen noční můrou. I když problémy se známkami z výchov nikdy neměla, zastává stejný názor jako většina:
Nevím, jak je to u ostatních, ale dceři špatné známky z tělocviku hodně vadí a díky nim bohužel ztratila veškerou motivaci. Na moje povzbuzování, ať to bere jako výzvu a snaží se, mi odpověděla:
Bohužel to vystihla přesně.
Hudební výchova
Jak se říká – vše je o dobrém učiteli. A díky jednomu takovému dcera hudební výchovu miluje a ráda si zpívá, i když není nijak mimořádně nadaná. Kromě společného zpívání pouští pan učitel dětem různé moderní klipy a pak zase třeba skladbu Beethovena. Na vysvědčení všem rozdává jedničky.
Za mě musel každý žák před tabulí pravidelně zpívat sólo na známku. Díky tomu jsem jeden rok nafasovala dvojku na vysvědčení a jakákoliv chuť zpívat byla navěky nenávratně pryč… Podobnou zkušenost má bohužel i Danniella. Petra díky dobře načasované nemoci dvojce o chlup unikla. 🙂 Ivča a Domča měla zase paní učitelku, která pochopila, že zpěvem se asi nikdy živit nebude a nehrotila to, tak by to mělo být:
Výtvarná výchova
Dcera má na výtvarku stejnou paní učitelku jako na tělocvik a díky tomu nemá ráda ani tuto výchovu. Zatím nosí jedničky (výjimečně dvojku), ale podle mě je otázka času, kdy si paní učitelka její jméno spojí s tím, že neumí šplhat a bude „vymalováno“ i při kreslení. Ale snad se pletu. 🙂
Ale co vím od kamarádek, tak výtvarka bývá častěji postrachem kluků. Pavluschku to částečně ovlivnilo i při výběru školy pro svého syna:
Co napsat závěrem? Je vidět, že problémy s hudební, výtvarnou a tělesnou výchovou nejsou nijak výjimečné a díky tomu si většina z nás nese z dětství nějakou tu křivdu. Zajímavé je, že na dvojku z matematiky nebo češtiny nikdo nevzpomíná tolik jako na dvojku z tělocviku, hudebky nebo výtvarky. Asi to bude tím, že horší známky z výchov nesou většinou punc nespravedlnosti.
Výchovy určitě mají svůj smysl a jsou důležité, ale vždy záleží na osobnosti učitele. Všem žákům bych přála kantory, kteří mají ke známkování výchov zdravý přístup – tak jako Pavlinkav:
Napsal/a: Marinada
Odpovědi, názory, dotazy, postřehy čtenářů (4 vyjádření)
Děkuji moc za komentáře i za přečtení článku.
U nás to má zatím docela pozitivní dohru – dcera začala doma na staré matraci trénovat gymnastiku a výsledky jsou už znát 😉 Jen bohužel gymnastika se zrovna letos neznámkuje 😀 😀 😀
Všem přeju co nehezčí zážitky z kreslení, pohybu a ze zpěvu a nenechme se znechutit.
(Já např. až před 10ti lety s překvapením zjistila, že umím kreslit a že mě to baví…ačkoliv mi učitelka na ZŠ tvrdila opak a já se díky tomu kreslení léta vyhýbala).
PS: Ty ilustrační fotky jsou super – díky , Peťko!
„Resit“,ze vychovy kazi vysvedceni,je pro mne osobne nezname;a tohle teda bych neresila,ani bych si z toho nedela zadne „vrasky“a nic ve zlem!!ale neni to dulezite pro nic,ani do zivota 😀 ..Ale jak uz jsem psala,chapy,kdyz je nekdo zesmesnovany za spatnou znamku napr.v Tv a nuceny udelat kotoul,ci behat jako atlet,kdyz je evidentni,ze na to nema postavu,ani fyzicku..to je priklad..
Nebo zpivat,kdyz ma hudebni hluch 😀
Ale trapit se s prumerem diky vychovam .hm ruku na srdce,komu to opravdu „znicilo zivot“,ci mu ho jednicka z vychov udelala(ten zivot)lepsi,ci uspesnejsi?? 😉
Jsou opravdove karamboly,ktere by nas meli trapit,“polozit“…
U me tedy tohle nebylo nic,co by mi dalo premysleni o tom dal,az do dospelosti**
Stejne jako i celkove znamky,prumery..Hezky a uspesny zivot teda o znamkach nikdy nebyl..
😉
Výchovy mi pravidelně kazily vysvědčení – mít průměr 1,5 jen proto, že vám učitelky napaří dvojku z hudebky, výtvarky, nějaké té další výchovy a tělocviku, to mě opravdu na ZŠ demotivovalo na zbytek života… 🙂
No vidis,je fajn,ze jsi diskuzy dala*** a proc ne? 😉
A hezky sepsano
😀
Mobile Sliding Menu