Rodina spolu se školou jsou dvě místa, v jejichž rámci tráví děti největší část svého času, logicky jsou to tedy prostředí, která na ně mají největší vliv. Přestože se obě instituce liší ve svých prioritách, požadavcích a očekáváních, ale i v organizaci času a prostoru, ve vztahu k dětem a v řadě dalších aspektů, mají jeden společný cíl, a to zajistit ten správný „vývoj dětí.“
Působení rodiny a školy jde spolu ruku v ruce. Pro zdárný vývoj dítěte je důležité, aby obě klíčové instituce byly v dobrém vztahu, aby komunikovaly a spolupracovaly.
Je jasné, že ne vždy souhlasíme se vším, co je se školou a systémem školství spojené a není žádným tajemstvím, že je co zlepšovat.
Proto jsem položila našim maminkám z řad rodičů i učitelů jednoduché otázky, jak vlastně funguje komunikace mezi rodinou a školou. Zajímaly mě názory obou stran, zajímala jsem se i o alternativní výuku. Jaké mají zkušenosti s individuálním plánem pro nadané nebo naopak „jiné“děti.
Nuninka se s námi podělila o zkušenosti z obou stran, jak z pohledu rodiče, tak z pohledu učitelky. Jako rodič se bohužel setkala i se šikanou a trvalo to delší dobu než se něco vyřešilo. Ale jako učitelka v MŠ s rodiči mluví každý den a tak je to přece správné.
Například od Marinády a Kyller jsme si přečetli osobní zkušenosti i s tím, jak to nefunguje, jak byl nějaký problém a komunikace vázla. Ale zároveň po změně učitelky se vše změnilo k lepšímu.
Máme mezi sebou i maminky, které nevyužívají českého školství a nedá se to tedy srovnávat. Za ně se ozvala se svým názorem Meggi. Komunikace s rodiči je pro ně prioritní a dokáží rychle řešit vniklé problémy.
Některé školy „jdou s dobou“ a prezentují svoji práci i na webových stránkách. Rodiče na nich najdou informace týkající se kontaktů, emailových stránek na učitele a pracovníky školy, jídelní lístek a organizaci školního roku. Obvykle mají učitelé určené hodiny ke komunikaci s rodiči.
Rezeda nám napsala o Montessoriho škole.
Peťka mi k přípravě článku dodala i názor paní učitelky Jany, které položila pár otázek k tématu.
Jani, kolik času ti týdně zabere komunikace s rodiči?
Jak se stavíš k žádosti rodičů o osobní schůzky či emaily?
Máte ve škole zavedeny konzultační hodiny?
V komunikaci s učitelem je potřeba zachovat pár zásad :
1. Domluvte si schůzku předem.
2. Dejte najevo ochotu spolupracovat.
3. Zkuste, i když s učitelem nesouhlasíte, udržet emoce na uzdě a diskutujte v klidu. V našem zájmu je dobrá spolupráce rodičů se školou.
4. Zachovat prostor ke komunikaci, spolupraci a vstřícnost.
Co říci závěrem? Každá škola má jiný styl výuky, každý učitel i rodič je také jiný. Co jednomu vyhovuje, to je pro druhého nepřekonatelný problém. Co jedno dítě zvládá s přehledem, to druhému trvá o chvíli dýl. Vše je hlavně o domluvě a komunikaci. A vždy jde o dítě, ne o nás!
Napsal/a: Králíček4
Odpovědi, názory, dotazy, postřehy čtenářů (2 vyjádření)
Komunikace se školou – tj. třídní učitelkou probíhá e-mailem a telefonicky. třídní schůzky probíhají skoro každý měsíc a trvají cca 2 hodiny. převedeme si na vlastní kůži, co se děti učí a dozvíme se co děti čeká v příštích dnech. Stejně nám to přijde ještě na e-mail. Z této strany je komunikace více než pořádku. Kdykoli můžeme učitelce zavolat, nebo napsat a komunikace je rychlá.
Pak jsou ještě konzultace, kde e jedná o jednotlivém dítěti, prospěch, chování, vše co se školo souvisí. V této oblasti jsem tedy dost zklamaná, protože jsem měla domluvenou konzultaci, na kterou jsem se nemohla ze zdravotních důvodů dostavit. Náhradní plán p. učitelka zametla pod stůl, v prosinci mi řekla, že v lednu nepřijde a v březnu mi dala dubnový termín. Jedná se o to, že Flip se ve vyučování nudí, p. učitelka ví, že by potřeboval IVP, ale nechce jej pro něj dělat….co s tím, když je učitelka i metodik? a tak čas běží a ona doufá, že to nějak čas zahluší a manžel ten problém nevidí…
Jen detail, zakladatelka Montessori školy je žena – Maria Montessori, tudíž skloňování je pak „do Montessori školy, nebo do školy podle principů Marie Montessori“. 🙂