Seznamovací pobyty řada škol pořádá pro třídy, do nichž nastoupil nově vzniklý kolektiv. Jsou to prváčci, šesťáci na základních školách tam, kde se kolektiv při přechodu na druhý stupeň obměňuje, často i prváci na střední škole. Už čtvrtým rokem jsem na takovémto pobytu strávila pracovní týden v září, tj. od pondělí do pátku, jako školní metodik prevence naší základní školy.
Jezdíme na adaptační pobyty se šesťáky, většinou máme dvě šesté třídy v ročníku, letos máme tři. Kolektivy jsou nové jednak proto, že na druhý stupeň přicházejí děti z okolních vesnic, jednak proto, že i „naši“ páťáci jsou rozmíchaní a do šestých tříd jdou v jiném složení, což se nám v posledních letech velmi osvědčilo. Původně jsem byla sama odpůrcem míchání dětí, ale opravdu to prospívá u problémových dětí, které jsou na začátku šesté třídy na novém začátku.
Naše škola hned druhý den školy pořádá adaptační pobyt pro prváčky. Ten je vzhledem k věku dětí jednodenní a za účasti rodičů. Šesťáci odjíždí druhý týden v září na tři dny do hotelu, kde mají velmi nabitý program. Program vedeme samy spolu s výchovnou poradkyní a bývalou školní metodičkou prevence. S každou třídou se pobytu účastní její třídní učitel. Hry a aktivity probíhají jak venku, tak vevnitř. Vedou k seznámení kolektivu – např. hry se jmény, ke spolupráci – strategické hry, ke vzájemné toleranci. Závěrem adaptačního pobytu vznikne návrh pravidel třídy, která mají být pak ve škole během třídnických hodit dotvořena a má se s nimi dále pracovat.
Kromě námi vedeného programu mají děti možnost vyřádit se v hotelovém bazénu, hrát stolní tenis nebo se sbližovat při oblíbených návštěvách na pokojích. Třídní učitel má po celou dobu možnost své nové žáčky sledovat a mapovat situaci, což se mu nemůže nikde podařit lépe než zde, v přirozeném prostředí mimo školní lavice.
Naše pobyty se těší velmi pozitivnímu ohlasu dětí a myslím, že dobrému startu na druhý stupeň prospívají. Nikdy jsem o jejich prospěšnosti nezapochybovala, ale letos jsem zaslechla hotelové hosty mluvit v tom smyslu, že sotva začala škola, už jsou děti na výletě. Tak jsem si uvědomila, že spousta lidí nemá o nějakých adaptačních pobytech povědomí. Není to rozhodně výlet v klasickém slova smyslu. Náš program trvá od osmi ráno do půl deváté večer, mezitím mají děti samozřejmě několikrát osobní volno, ale ne nějak dlouhé.
Ještě na závěr podotknu, že „náš hotel“ je starší, v září velmi málo navštěvovaný jinými hosty, obklopený jen přírodou. Takže děti téměř nikoho neruší a nikdo neruší je při vzájemném sbližování.
A jaký je váš názor na adaptační pobyty? Jezdí i vaše děti?
Napsal/a: Zbynula
Odpovědi, názory, dotazy, postřehy čtenářů (8 vyjádření)
U nás mají prvňáci adaptační den hned v prvním týdnu školy,ale mají to jen v době výuky a přijedou za nimi nějaké lektorky a probíhá to ve třídě.Šesťáci to mají podobně jen mají hry i venku.U dcery na střední už měli adapťák na 3dny i se spaním,takže už to pocítila moje peněženka.
S adaptačními kurzy mám bohaté zkušenosti 🙂 Můj úplně první byl pro 96 studentů 1. ročníku, kteří se vůbec neznali (ani my je), neboť se jelo hned první den odpoledne. Naštěstí vše klaplo i počasí, ale řeknu vám, 6 kantorů na téměř stovku studentů byl fakt masakr a to se nebavím o celé organizaci např. střídání skupin, náplň kurzu…dodnes to nechápu, jak jsme to zvládli, zvlášť, když někteří kolegové zrovna moc nefungovali
Proč ne, aspon se všichni krásně seznámili.
Moje dcerka nastoupola letos do školy a na adaptační kurz jeli taky až na konci září a to na týden bez rodičů, dcerka si za ten měsíc ve škole udělala kamarády a na výletě se jí moc líbilo a hrozně se těšila, neměla z něho hroznou újmu a a ni žádný prvnáček od nich ze školy. Jako mamince se mě hned stýskalo to je jasné, ale nelituji toho že dcerka jela a poznala spolužáky i jinak 🙂
Každá škola je jiná, znám školu kde na takový týdenní pobyt jezdí s prvnackama již v červnu a to se potom neznají vůbec a to si myslím není moc dobré.
Pardon, přečetla jsem to až moc rychle a vynechala ten nejdůležitější odstavec o prvňačkách – takhle na den a za účasti rodičů to je opravdu skvělý nápad!
Jednodenní adaptační kurzy jsou super nápad!
U nás byl v šestce pětidenní předražený adapťák, to mi přijde zbytečné.
Vícedenní adapťák pro prvňáčky mi přijde vyloženě krutý, asi jsem měkká, ale to podle mě není vůbec dobrý nápad a na takovou školu bych dítě právě kvůli tomu nedala. Něco jiného je vícedenní výlet na konci roku, když už se děti znají…
U nás ve škole děláme jednodenní adaptační pobyty pro šesťáky, zde dochází k větším změnám v kolektivech.
Moje děti zažily adaptační pobyty při nástupu na gymnázium. Syn, když nastupoval do osmiletého studia, dcera, když nastupovala do čtyřletého. V obou případech to byl, pokud si to dobře pamatuju, čtyřdenní pobyt na základně mimo město. A dcera měla možnost letos se zúčastnit takového zahajovacího pobytu – nenazvali to adaptačním pobytem – i letos před nástupem na VŠ. Nakonec jich tam byla asi polovina a moc si to chválila. Seznámila se se spolužáky, s vedením fakulty, řekli jim různé zajímavé informace, setkali se i se studenty ze starších ročníků a pařba prý taky byla…. 🙂
Díky za článek.
Poprvé jsem se setkala s adaptačním programem letos u mé dcery šesťačky. Do té doby jsem ani nevěděla, že se něco takového dělá, natož že je to tak běžné. Myslím, že je to fajn.
U nás tedy měly jen jednodenní adaptační program, ale myslím, že to splnilo alespoň takový ten seznamovací účel a děti se alespoň trochu poznaly. Jinak dcera byla ze změny kolektivu celkem nervózní (a já tím pádem taky), ale zatím vše probíhá naprosto hladce a je spokojená.
Mobile Sliding Menu