Středoškoláci v České republice se po mnohaleté diskusi konečně začnou na podzim tohoto roku učit, jak mají správně zacházet s penězi. K nutnosti zavést finanční gramotnost do osnov přivedla školy nejen celosvětová hospodářská krize, ale především také špatná orientace studentů ve světě financí, což vyplynulo i z několika socio-psychologických průzkumů.
„Většina středoškoláků si neuvědomuje, jakou hodnotu má každá koruna z rodinného rozpočtu. Neumí si správně rozpočítat kapesné ani zodpovědně finančně plánovat. Mladí lidé se tak snadno dostávají do finanční tísně. Začínají si po vzoru rodičů půjčovat už od útlého věku a v dospělosti se jim pak dluhy nebezpečně zvyšují,“ vysvětluje potřebu zavedení finančního vzdělávání do škol na jednom z klíčových problémů ekonomka Lenka Petýrková z neziskového internetového projektu Dolceta.eu. Ten nově učitelům radí, jak do světa osobních financí studenty uvést.
„Na základě mnohaletých zkušeností ze států Evropské unie jsme pro pedagogy připravili řadu metodických nástrojů, informačních textů a interaktivních kvízů, které jim s finančním vzděláváním mohou pomoci,“ přibližuje obsah webu Lenka Petýrková.
Krize urychlila nástup finančního vzdělávání
Lidé se v souvislosti s hospodářskou recesí dostávají čím dál více do finančních problémů a pak podléhají lichvářům, kteří těží z jejich nouzové situace. I s tímto problémem by se studenti na hodinách měli setkat a naučit se, jak si v záplavě nejrůznějších finančních nabídek vybrat tu správnou.
Například v jednom z průzkumů ministerstva financí více jak devadesát procent občanů uvedlo, že by si mladí lidé měli poznatky o hospodaření s penězi odnášet už ze školních lavic. Průzkum také ukázal, že si čtyři pětiny dotázaných informace o orientaci ve financích ze školy v minulosti neodnesly a dnes se potýkají s problémy v rodinných rozpočtech, které neumí správně řešit.
„Chceme docílit toho, aby studenti v hodinách co nejvíce zapojovali, prováděli vlastní analýzy a průzkumy a samostatně navrhovali řešení modelových situací, které mohou v reálném životě nastat. Zážitkové učení je jedno z nejefektivnějších,“ dodává Lenka Petýrková, která navrhuje učitelům začínat jednoduššími lekcemi, jako hospodaření s kapesným, a postupně přecházet k řešení složitějších investičních a uvěrových problémů.
Napsal/a: Tisková zpráva