Šikanovaný učitel: lidská skvrna?

Rubrika: Střední školy, Základní školy

Chování dnešních dětí překračuje všechny myslitelné hranice. Potrestat drzé žáky je prakticky nemožné, spolupráce s rodiči obtížná. Své potomky omlouvají nebo je rovnou v agresivním vystupování vůči učiteli podpoří. Takové hlasy zaznívají z úst pedagogů čím dál častěji…

Stejně jako odpovědi kolegů, nadřízených i rodičů: Když nejste schopni žáky zvládnout, neučte.

V Polsku bylo loni odsouzeno pět studentů ve věku 17–18 let za šikanování učitele k desítkám hodin veřejných prací. Postižený angličtinář si vyslechl od rodičů i nadřízených, že chyba je především na jeho straně, že je neschopný zvládnout dění ve třídě a měl raději včas odejít. Soud naopak hodnotil studentské vtipkování jako šikanu a ponižování lidské bytosti. Televizní reportáž (Fakta ČT 1) o tom, jak žáci brněnského učiliště šikanovali svého učitele, i u nás natvrdo otevřela téma, jež je rovněž často považováno spíše za záležitost osobní neschopnosti konkrétního kantora než za společenský fenomén, který je třeba řešit.

Nicméně bouřlivé diskuze na internetových stránkách (např. http://denicek.net či www.česká škola.cz) ukazují, že pedagog vyfotografovaný uprostřed hodiny s odpadkovým košem na hlavě není ojedinělý případ šikanování. Bizarní historky o učiteli, jemuž žáci před hodinou přenášejí katedru do zadní části třídy, sedí k němu zády, případně si celou hodinu sborově zpívají, aby nebylo slyšet jeho výklad, nebo mu se slovy „znovu a čitelně“ smažou zápis na tabuli, možná některé pedagogy potěší vědomím, že oni sami na tom ještě nejsou tak zle. Ale nadávky či výhružky vůči učiteli stejně jako pokusy o podpalování jeho pomůcek se objevují nejen na učilištích a středních školách, ale i na druhém stupni základek. Fotografování podobných scének mobilem a jejich rozesílání MMS zprávou nebo umístění na internet podporuje sebevědomí šikanujícího a umožňuje mu znovu prožívat pocity vítězství nad poraženým kantorem.

Ke zlepšení ochrany učitelů směřuje návrh na rozšíření statutu veřejného činitele i na pedagogy, dokonce i nápad vrátit do škol tělesné tresty. „Přestaňte žákům dávat vlastní svačiny a podejte na ně trestní oznámení,“ zní dobrá rada na webu. I představitelé policie doporučují podat trestní oznámení, pokud je kantorovi vyhrožováno, byl mu poškozen majetek nebo byl napaden. Co se změní, není-li žák trestně odpovědný, ptají se někteří učitelé rezignovaně.

Chybějí hranice

Dnes už klasická scéna učitelky odcházející do polí ze Svěrákovy Obecné školy dokládá, že zkusit, co všechno si mohou dovolit, žáci zkoušeli vždycky. Hranice takových pokusů se ale v posledních letech povážlivě posouvají. Zmíněné projevy šikany už vnímáme jako přeshraniční, na každodenní drobné drzosti, neúctu a neplnění úkolů jsme si už zvykli.

Podle poradenské psycholožky Václavy Masákové je v pozadí přibývajících případů šikany učitelů žáky obecný, celospolečenský problém nedodržování pravidel, chybějících mantinelů a vytváření jakýchsi „nafukovacích“ hranic, s nimiž se dá úspěšně účelově manipulovat. „Proklamovaná občanská svoboda se často nepojí s občanskou odpovědností. To, že každý je odpovědný sám za sebe, často chápeme tak, že má právo o sobě rozhodovat bez ohledu na cokoli. Děti vychováváme k tomu, že mají svá práva, říkáme jim, co všechno si nemají nechat líbit, málokdy se přitom zdůrazňuje druhá stránka věci – respektování pravidel a hranic. Přenášíme na ně odpovědnost za sebe sama, aniž bychom uvažovali o tom, zda jsou na to dostatečně sociálně a citově zralé,“ říká psycholožka.

autor: Daniela Kramulová, Rodina a škola, 9/2007
Jedná se o ukázku z časopisu Rodina a škola, vydává Portál

Napsal/a: Daniela Kramulová

Toto taky stojí za přečtení!

Jindřichův Hradec

Prohlédněte si Jindřichův Hradec. S našimi tipy o nic nepřijdete

Jindřichův Hradec si zaslouží vaši pozornost. Je to nádherné město s pěknou historii. Najdete tu nádherné chaty a chalupy,

Čtu dál →

Jaké vybrat odrážedlo pod stromeček?

Chcete mít ze svého potomka vášnivého cyklistu? V určitém věku už nestačí jít příkladem. Vlastní dvoukolé odrážedlo, které je jedním

Čtu dál →

V jakých lázních vám zajistí hlídání pro děti?

Touží vaše srdce po lázních, ale říkáte si, že děti jsou pořád ještě malé, tak vám nezbývá než o

Čtu dál →

Odpovědi, názory, dotazy, postřehy čtenářů (15 vyjádření)

  • článek mi mluví přímo z duše…

  • ja a nevsimnout si?…jaka bych to byla ucitelka:)…ale je usmevne prat nekomu novy rok a napsat to vam preji Surovci a Spratci:)

  • Dáša P.
    Dáša P.

    Jo jo, pochopila jsem to, když jsem to napsala.:o)
    Doufala jsem, že si toho nepovšimněš…
    Však já taky píšu o Podrazácích a Podrazech…

  • Dášo ..neber slovo Spratek nadarmo:)(prosim vsimni si velkeho S(:)

  • Dáša P.
    Dáša P.

    Brm, máš pravdu, čtu to „z rychlíku“. Ale vždyť kolega měl pravdu! :o)
    Děcka umí být fakt šílení spratkové. Někdy.
    Na prvním stupni potkat normálního chlapa-učitele je skutečně problém.

  • Daši..neprecetla jsi to cele…..ze je to z me praxe..vazne jsem nezazila kolegu ktery by o detech nerikal ze to jsou hajzlove a mel, je rad…je tam presne napsano pisu jen co jsem poznala za svou praxi….treba budu mit jeste stesti

  • Dáša P.
    Dáša P.

    Sohlas se všemi, holky.
    Jen mě zarazila věta Brmbulky, že chlap ve školství je karikatura muže! 😮
    Cože?!
    Nesouhlasím. Na počet mužů ve školství je obrovské procento velmi dobrých učitelů. Určitě takových 50%. Což se o učitelkách říci nedá. Bude to asi tím, že ve školství častěji zůstávají prostě z muží spíš ti nejlepší, kterým to stojí za to.

    Myslíte si, že by to (čistě teoreticky) mělo být u učitelů půl na půl (ženy-muži)? Bylo by to lepší?

    Já myslím, že na prvním stupni je přirozenější, když učí ženy, přece jen, jde o děti, ženy se do nich dokáží lépe vcítit. Čím starší žáci, tím víc mužských by se mělo objevovat mezi učiteli. A na střední škole by se poměr měl obrátit-více mužů než žen.
    To je moje utopická představa. :o)

  • prece nebudu vyuku zdrzovat vypisovanim poznamek nad kterymi se nekteri rodice jen bavi:)

  • Vladko…presne …vse zacina v rodine…i kdyz i ja mam ve tride dite ktere doma neposlechne ani otce….a u mne slape jak hodinky…nekricim, nebiju…jen jsem s klidnym hlasem dusledna…a s temi poznamkami…ono kolikrat dite nevi uz doma za co to dostalo..popise situaci uplne jinak a pak je za blůbce zase jen ucitel…proto ja resim hned vse na miste a pokud je problem vetsi zvu rodice do skoly…ale i s pritomnosti daneho ditete…at ma pravo se branit a at mam to pravo i ja…vetsinou se ukaze ze dite doma lhalo..ja jen reknu nezlobte se na nej je to jen dite a jdu dal:)….(a co se vychovnych pohlavku ve skole tyce…je to trestne…druha otazka je ze kdyz se ucitel umi ovladat a vezme ditko mimo jine oci…a lupne mu takovou ze ani od taty takovou nedostal a nikdo to nevidi….to je pak jina:)

  • VlaďkaJ.

    Jo a ještě si myslím, že by učitelé měli mít větší pravomoce, protože vlastně nemůžou udělat skoro nic, jenom napsat nezvladatelnému děcku poznámku. Určitě by nějaký výchovný pohlavek byl účinnější než poznámka – u těch, kteří jsou vyloženě sprostí.

  • VlaďkaJ.

    Já mám na to názor takový, že dneska jsou děcka fakt rozežrané. Maminky se vymlouvají, když dítě nechce poslouchat, že je to osobnost a má svoji hlavu, atd. Jenomže dítko může být osobnost jaká chce, ale pokud nemá respekt z rodičů, tak ho ve škole bude mít těžko. Mám svéhlavého prcka, jenže poslouchat prostě musí. Dovoleno má dost (ale určitě ne všechno) a když umí s věcma zacházet, tak zase proč bych mu to nedovolila, ale to je zase o tom respektu, poslechne, protože si s tím chce hrát, ale když nedodržuje pravidla, tak má smůlu. Takže vidím problém hlavně ve výchově, taky ty zlobivé osobnosti mlátící svou vlastní matku můžou napadat třeba moje děcko, pak mi jeho mamina řekne, ale on je osobnost.
    Ve škole si myslím, že by se mělo s dětma jednat přísněji, ale hlavně by se mělo začít v rodině.
    Ale taky záleží i na tom učiteli.

  • :))) To je v pohodě 🙂 Jo, beru to, ty pracuješ ve školství, takže do toho určitě vidíš líp než já. Je ale třeba pravda, že u Dominika ve škole učí asi 3 chlapi – a ten, kterého všichni milovali (taky to byl chlap jak hora, přirozená autorita, výuku si uměl zorganizovat úplně skvěle, i osmáci „brečí“, že jde pryč – toho jsem byla náhodou svědkem 🙂 – no tak odchází pracovat snad do nějakého autosalonu… proč asi? určitě kvůli penězům. Mám i pár kamarádů, kteří učí ve školách, ale jak dlouho vydrží, nevím. Pokud nemají děti nebo jen jedno, dá se to z jejich platu utáhnout, ale když musí živit větší rodinu, asi to s těmi penězi moc nejde. Ale to už se probíralo jinde 🙂 S tou autoritou s tebou naprosto souhlasím, i s tím, že učitel by měl být ve výuce originální… jenomže kolik jich je, že. Je to asi docela obsáhlý problém, do kterého zas tak nevidím 🙂

  • Ajik…no vis…chlap ve skolstvi….podle meho nazoru jde do skolstvi jen ten chlap co nechce delat….normalni chlap ve skole je karikatura muze..vetsinou(pisu jen co jsem poznala ja za svou praxi ..vetsinou maji jina zamestnani a skolu berou jen tak aby se nereklo)prave oni chteji hned kamaradit s detmi a pak se divi ze je neposlouchaji..nebyvaji dusledni a duslednost je vlastnost kterou by meli ucitele a rodice dostavat do vinku na tuny. Mas pravdu s tim prvnim a druhym stupnem ale zase jen castecne….prvni vec je ze ti co kolektiv drzi odchazjei na gymnazia…a vetsinkou se pak tridy spojuji a prichazeji prave ty cestovaci elementy…ale to by bylo na dalsi clanek….druha vec…ucim sice na 1. stupni ale dobiram na 2 a hodne tam supluji…a nikdy nemam problem s temi o kterych slysim na poradach…co mi decka vykladaji je hlavne to ze hodiny na druhem stupni jsou frontalky a nezazivne….(nevim ale ucit treba jen zemak a telak tak deckam delam hodinu pokazde jinou) kdybys jen videla jak decka v osmiocce jsou nadseni z vyhledavani na mape…kdyz je treba nechas jen ve dvou druzstvech podlezat lavice…takova prkotina…jenze oni porad se svym vyucujicicm sedi na PC..ten jim najede slepe mapy..programek ktery mu jen vyhodi znamku…to by mne taky nebavilo a otravovala bych….muj syn chodi na stredni….. a nejvetsi respekt ma ze sve tridni ktery nezveda hlas…nebije….ma tzv prirozenou autoritu…neni to v chlapovi….neni to ve stupni skolstvi…je to v tom ze ucitel by mel byt clovek ktery chtel byt ucitelem od narozeni…ne jen proto aby mel prazdniny, musi vsechny deti prijmout za sve a snizit se na jejich uroven…negeneralizovat a nechtit mit ve tride 30 stejnych deti jako v socialismu…naucit se deti skolu milovat…a hlavne nepsat poznamky a resit konflikty hned a okamzite…a dusledne…Uf, omlouvám se, nechala jsem se strhnout 🙂

  • S tím naprosto souhlasím, Brmbulko, jenomže: je pravda, že dnes je spousta dětí zoufale nevychovaných, rodiče na ně buď kašlou úplně nebo jim dovolí naprosto všechno a opravdu v momentě, kdy dojde ke konfliktu dítě-učitel, rodiče se postaví na stranu dítěte a špatný je vyučující (upřímně, vzpomínáš na naše dětství? Doma bychom ještě dostali „přidáno“). Taky je asi rozdíl, jestli má učitel zvládat děti na prvním stupni nebo smečku puberťáků na učilišti nebo střední škole, vždyť ty děcka jsou většinou mnohem větší a silnější než učitel. Může se snažit zjednat si respekt, je známo, že jeden takový grázl strhne celou třídu a s 30 téměř dospělými silnými chlapy si sám učitel neporadí – natož tak učitelka. Myslím si, že ve školství by mělo být jednak více mužů (tudíž zajistit jim takové platy, z kterých by rodinu uživili – nepochybně by z toho těžila celá společnost, jelikož mužských vzorů jak známo ubývá) a taky by asi učitelé měli mít větší právo děto prostě a jednoduše srovnat. nemám na mysli tělesné tresty, rákosku ap., ale u nás třeba dítě ani nesmí být po škole, kvůli rodičům. Písemné tresty a takové stání na hanbě bych taky nepovažovala za „újmu na dítěti“ (no, upřímně, možná by sem tam jedna dobře míněná facka taky zmohla víc než psychologické traktáty, z kterých mají některé děti akorát srandu.). Je to asi taky třída od třídy – třeba u Dominika (6.tř.) není celkem s dětmi problém, zato u Martina (4.tř.)- ty děti jsou naprosto nezvladatelné, už se tam dokonce řešila i distribuce marihuany. Ale souhlasím určitě s tím, že učitelé by měli přitrvdit, být přísnější a nepřipouštět diskuse na téma slušného chování – a jsme zas u těch mantinelů ve výchově… ale to už je o něčem jiném. Uf, omlouvám se, nechala jsem se strhnout 🙂

  • Musim nesouhlasit….k uciteli si zak dovoli jen tolik, kolik mu ten ucitel dovoli…pokud s nim chce byt ucitel od pocatku kamarad..je to zacatek konce….tvrdim..polevit se da vzdy…ale kdyz zacnete jako maslo uz jim neutahnete….a co vim….deti maji rady velmi prisne..ale spravedlive ucitele, kteri vi kdy i pouzit humor…ucitel ktery se necha detmi sikanovat nepatri do skoly

Co na to říkáte?

Vaši e-mailovou adresu si necháme pro sebe.

Sdílet
Sdílet
TOPlist