Napsat správně diktát – hotová věda!!!!

Rubrika: Předškolní vzdělávání, Vzdělávací tipy, Základní školy

Školní diktát je většinou jednou z nejobávanějších činností ve škole od první až v podstatě do poslední třídy. Málokterý žák si je jistý, že má opravdu všechno správně a dostane jedničku. Dítě si to kontroluje a několikrát přečte, a přesto tam paní učitelka často najde řadu chyb a známka je zase špatná. Co s tím? Jak pomoci dětem s diktáty?

Diktát je pro dítě jednou z nejnáročnějších činností, při které dítě musí zapojit celou řadu percepčních oblastí. Musí poslouchat paní učitelku a zapamatovat si slyšené, které musí správně napsat a pak si to ještě musí celé po sobě přečíst a udělat zpětnou kontrolu. Nic lehkého ani pro dospělého, natož pro malé dítko, které se navíc ještě snadno nechá rozptýlit okolním děním ve třídě nebo za okny.

Jak tedy pomoci dítěti k lepším známkám v diktátech?  Jednou z variant je samozřejmě pravidelné psaní diktátů doma, což není tedy vůbec nic zábavného, ale je to nutné a občas protrénovat domácí diktát je opravdu potřeba. Nicméně domácí prostředí je úplně jiné, takže není výjimkou dítě, které píše doma diktáty na jedničku a ve škole na pětku. Rovněž diktáty psané v pedagogicko-psychologických poradnách bývají o mnoho lepší než diktáty psané ve třídě. Nejde tedy často o problém přímo s diktátem, ale o jiný problém,  a to problém s oslabením jednotlivých percepčních oblastí u dítěte, které se projeví právě při psaní diktátu ve třídě. Takže pokud máte pocit, že nechápete, proč doma dítě nedělá žádnou chybu a ve třídě je to na pětku, bude problém zcela určitě právě v oblasti percepcí.

Tady je takový přehled toho, jaké všechny oblasti musí mít dítě rozvinuté, aby správně napsalo diktát:

–          Oslabené zrakové rozlišování  vede k záměně a vynechávání písmen.

–          Oslabená zraková paměť nebo prostorová orientace – dítě píše stejné slovo pokaždé jinak, nepíše velká písmena na začátku věty nebo u vlastních jmen.

–          Narušená vizuomotorická koordinace a intermodalita – dítě si plete písmenka, škrtá a nestíhá tempo dikátu.

–          Oslabené sluchové vnímání – dítě nestíhá, protože ho ruší okolní zvuky.

–          Oslabené sluchové rozlišování – dítě neslyší správnou hlásku, zaměňuje podobu hlásek loĎ – loŤ, obtíže s rozlišováním měkkých a tvrdých slabik – DI-DY.

–          Oslabení sluchové paměti – nepamatuje si diktovanou větu.

–          Potíže s tělesným schématem a oslabení prostorové orientace  vede k záměně písmen podle vertikální osy – tj. d-b.

–          Obtíže v serialitě vedou ke komolení slov – např. ptáček-tapček a také k potížím rozeznat vztahy slov ve větě (podmět a přísudek) a aplikovat při diktátu gramatická pravidla.

–          Oslabení zrakového rozlišování a vizuomotorické koordinace – dítě nevidí chyby při zpětné kontrole.

Začnete-li s dítětem posilovat jednotlivé oblasti, brzy dojde k výraznému zlepšení nejen v diktátech, ale i v ostatních školních činnostech.

Jak posilování percepcí probíhá:

Máte-li předškolní dítě,  můžete budoucím problémům v této oblasti s úspěchem předcházet tím, že se s ním zapojíte do programu Maxík, což je akreditovaný program určený na přípravu do první třídy. V tomto programu se během 15 lekcí rovnoměrně procvičují jednotlivé oblasti a celkově vede k optimálnímu dozrávání dětského mozku a rozvoji oblastí potřebných pro školu i pro život. Každá lekce se procvičuje 2 – 4 týdny doma s rodičem každý den cca 10 min. Podrobnější informace o programu Maxík je možné nalézt v již publikovaném článku na toto téma nebo na webových stránkách www.ludea.cz.

U školních dětí je potřeba jednotlivou oblast posilovat déle (cca 3 měsíce) a je pro ně určen akreditovaný program „Percepční a motorická oslabení ve školní praxi“. Při zapojení se do tohoto programu se v úvodním testu stanoví oslabené oblasti, které se postupně posilují. Vždy se trénuje jenom jedna oblast, trenér zpravidla určí tu nejvíce oslabenou oblast, se kterou dítě začíná. Před vlastním cvičení provádí dítě křížové pohyby, které podporují spolupráci levé a pravé mozkové hemisféry. Cvičení dítěti nezabere víc než 8 – 10min denně.

Mnohým rodičům se zdají být cvičení trochu zvláštní, mají pocit, že je potřeba trénovat konkrétní problém  – tj. dítěti nejde diktát, tak se musí diktovat. Tak to ale není. Je nutné posilovat právě mozek a spoje v něm, diktát je vlastně takový úplně ten poslední výstup, který správně rozvinutému a zralému mozku nečinní žádné větší obtíže.

Máte-li zájem o podrobnější informace o těchto programem, potřebujete-li se poradit nebo byste se rádi do programů přihlásili, budu ráda, když mě budete kontaktovat na telefonu 607874919 nebo na mailových adresách info@ludea.cz nebo zuzkasvobodova@seznam.cz. Můžete také navštívit webové stránky www.ludea.cz, kde najdete další informace z této oblasti.

Napsal/a: Zuzana Svobodová

Toto taky stojí za přečtení!

Kam s dětmi za lyžováním? V italském středisku Passo Tonale děti milují!

Italové děti milují, to je obecně známo. A udělají pro ně první poslední. Lyžařské středisko Passo Tonale vás o

Čtu dál →
Jak dětem ulevit od ucpaného nosu

Jak dětem jednoduše ulevíte od ucpaného nosu

Milé maminky, jsou Vaše děti často nachlazené? Teče jim z nosu, v noci mají ucpaný nos a těžce se jim dýchá? Pomozte

Čtu dál →

Môžem dať dieťatku jesť hocičo?

Môžem dať dieťatku pribináčika? Alebo zákusok? Alebo kupovanú nočnú kašu? V mamičkovských internetových skupinách sa pravidelne objavujú otázky, či to alebo

Čtu dál →

Co na to říkáte?

Vaši e-mailovou adresu si necháme pro sebe.

Sdílet
Sdílet
TOPlist