Smíšené třídy v MŠ

Rubrika: Předškolní vzdělávání

Poslední dobou kolem sebe slýchám diskuze na téma věkově smíšené či dělené třídy. Já jsem zastánce tříd smíšených a pokusím se popsat, proč tomu tak je.

  • Věkově smíšené třídy pomáhají adaptovat nové děti – nových dětí není tolik, starší děti jsou pro ně vzorem, staví zajímavé stavby, nepláčí, stále něco dělají. To malým dětem pomáhá zapomenout dříve na svůj smutek a láká je jít si hračky vyzkoušet. Od starších jde taky „odkoukat“, co a jak se kdy dělá, starší může poradit či drobně pomoct, když paní učitelka není zrovna poblíž a i paní učitelka se novým dětem může věnovat víc individuálně – přeci jen je rozdíl když máte ve třídě 27 smutlivek oproti 10, starší děti si dokáží hrát i pracovat samostatněji.
  • Setkávání kamarádů, sourozenců, příbuzných – dítě vchází do kolektivu, kde nachází oporu v dětech, které zná, to mu dodává jistotu a pomáhá se adaptovat, tyto vztahy dobře fungují v počátcích, sourozenec je pyšný, že může ostatním předvést brášku či sestřičku, nabývá pocitu zdravého sebevědomí, že všechno už zná a ví a může do toho menšího zasvětit. Často se pak stane, že jakmile si menší zvykne, najde si kamarády, kteří mu víc vyhovují a sourozenci se pak pohybují nezávisle na sobě.
  • S dětmi se pracuje možná víc individuálně než v dělených třídách – opět je to v tom, že pokud je ve třídě 10 předškoláků nebo 27 předškoláků, je to velký rozdíl. Při práci s předškoláky lze sledovat podrobně každého z nich, zaměřovat a vracet se k tomu, co jim nejde, ti šikovní jdou dál. Mladší děti se učí toleranci, respektují práci předškoláků, volí si klidnější hry, předškoláci se učí soustředění na práci i když jsou ve třídě i menší děti.
  • Děti s odkladem – pokud dítě dostane odklad, zůstává dál s kamarády, ve věkově dělených se dítěti může stát, že se ocitne mezi zaběhaným kolektivem dětí, které příliš nezná a může se integrovat hůře. Smíšenka je přeci jen třída, kde se děti mění častěji a děti jsou k novým otevřenější.
  • Celkově vedou smíšené třídy k větší samostatnosti a osobnostnímu rozvoji dětí, respektují ať větší či menší kamarády, když přejdou do školy, mají kamarády i ve vyšších ročnících, což je taky plus – setkávají se pak na obědě, v družině atd.
    Vě věkově dělených třídách se často sklouzává k hromadným činnostem – všichni teď malují, teď pracují… – je to jednodušší pro učitelku, ale děti pak stojí a čekají, až se jim řekne, co mají udělat. Pokud se sejde třída předškoláků, vznikají mezi dětmi větší třenice, různé „rošťárny“ atd. to je ve smíšených třídách regulováno, každá skupinka má své úkoly, svou roli ve třídě i svou odpovědnost.
    Samozřejmě jsou i rizika, při kterých záleží na učitelce, jak si s nimi poradí – Nepřenášet na větší děti přílišné nároky v péči o menší (nesklouznout k tomu, aby velcí pracovali za menší, aby malé oblékali atd. – mohou pomoci, ale nedělat osobní asistenty, neulehčovat si práci a opravdu každému dítěti upravit zadání úkolu podle jeho možností, dělat úkoly navíc s předškoláky a dále je rozvíjet, přitom nezapomínat, že jsou ve třídě i děti menší).
  • Jedna věc mě napadá jako jednoznačné mínus – akce mimo školku, kde je to organizačně mnohem složitější.

Celkově mi vyhovuje systém smíšených tříd, ale jako u všeho záleží na lidech, pokud je skvělá učitelka ve třídě věkově dělené, nedá se rovnat se špatnou učitelkou ve třídě smíšené a platí to i naopak.
Stejně jako já nedám dopustit na smíšenku, věřím, že je spousta maminek, které by se mnou nesouhlasily. Proto si myslím, že je dobře, když existují obě varianty. Je pravda, že ne všichni si mohou vybrat variantu školky, kterou budou navštěvovat. I proto berte to, co jsem napsala, pouze jako názor a pohled na třídy smíšené, ne jako jednoznačnou propagaci jedné varianty.

Napsal/a: Chmjorka

Toto taky stojí za přečtení!

Kam s dětmi za lyžováním? V italském středisku Passo Tonale děti milují!

Italové děti milují, to je obecně známo. A udělají pro ně první poslední. Lyžařské středisko Passo Tonale vás o

Čtu dál →
Jak dětem ulevit od ucpaného nosu

Jak dětem jednoduše ulevíte od ucpaného nosu

Milé maminky, jsou Vaše děti často nachlazené? Teče jim z nosu, v noci mají ucpaný nos a těžce se jim dýchá? Pomozte

Čtu dál →

Môžem dať dieťatku jesť hocičo?

Môžem dať dieťatku pribináčika? Alebo zákusok? Alebo kupovanú nočnú kašu? V mamičkovských internetových skupinách sa pravidelne objavujú otázky, či to alebo

Čtu dál →

Odpovědi, názory, dotazy, postřehy čtenářů (33 vyjádření)

  • Myslím, že nic není černé, ani bílé a i tak mají smíšené třídy své výhody a nevýhody.
    U nás letos zavedli, protože mají hodně předškoláků, že ti jsou zvlášť (čili šesti a sedmileté děti) a ostatní jsou smíšení.
    Myslím, že je to fajn. Ale jako všude, je to o lidech. Když není vůle učitelky děti na školu víc připravovat, tak můžou být zvlášť nebo ve smíšence a je to jedno. Prostě to chce ten přístup.

    A o řeči nebudu vůbec polemizovat – to není záležitost školky. Pokud má dítě vadu řeči, učitelka na to rodiče upozorní, případně ve školce proběhne depistáž takových dětí a ty jsou odesílány k logopedovi. Ale opět logoped není samospasitelný. S dítětem prostě musí procvičovat rodiče doma. Učitelka ve školce může s dětma logopedicky pracovat, pokud má speciálu, ale to stejně nestačí. To má být jen preventivní péče.

  • bamiska

    milá anonymní….pracuji ve smíšené školce a má to spoustu výhod samozřejmě i to některé nevýhody….ale co kdyby kurnik už také rodiče začali trochu sahat do svého svědomí, třeba právě s tím mluvením…mohla bych tu začít argumentovat spoustou příkladů z praxe a rozhodně to není chyby školek….

    poslední dobou se hodně setkávám s tím že je vše házeno na učitelky…jen at se každý podívá do svého chodu a fungování a vzdělávání doma…dětem se pustí tv, většina již čtyřletých mastí hry na tabletech a pak místo normální věty dělají pazvuky atd….

    myslím že kdo chce najde to dobré na té i té variantě …důležité je jestli je tam dětem dobře….

  • danasi

    Anonymní. Má dcera přešla do jiné školky, až na předškoláky. Předtím byla ve smíšené třídě. A byla jsem se školkou spokojená. V nové školce se dostala do třídy předškoláků, kteří byli samí odklaďáci. V této školce mají děti dle věku a měli by se jim takto věnovat. V této třídě předškoláků si šlapal na jazyk každý, kromě mé dcery, která již uměla r i ř. Do měsíce začala mluvit jak „blbeček“. Ve školce pochytila šišlání, šlapání si na jazyk. Ještě, že jsem porodila a měla jsem ji pak 6 týdnů doma. Pracně jsme odnaučovali zlozvyk, který se naučila v NEsmíšené školce. A nadále jsem žádala učitelku, aby mi básničky na besídky dávala domů. Protože doma jsem ji to naučila správně a ne šišlančinou.

  • Anonymní

    Je to hloupost, učitelka nemá čas se plně věnovat starším dětem, které se připravují na první třídu. Je naprosto plně zaměstnaná utíráním nudlí malých špuntů, převlékáním počůraných punčoch a krmením malých na školku nepřipravených dětí. Starší děti špatně mluví protože mají za vzor žvatlající batolata. Nesouhlasím absolutně se smíšenou třídou.

  • Anonymní

    Chtěla bych Vás požádat o vyplnění dotazníku, jehož data budou použita k vypracování případové studie v rámci mého studia na Masarykově univerzitě na téma „Analýza požadavků (potenciálních) zákazníků na druh a kvalitu služeb poskytovaných mateřskými školami“.
    Dotazník je anonymní. Za jeho vyplnění předem děkuji a prosím o pomoc se sdílením…

    Průzkum mateřských škol v Brně | Vyplňto.cz – řešení i pro Váš internetový průzkum

  • Anonymní

    Mám syna ve smíšené třídě a ROZHODNĚ není pravda, že se tam nejvíce věnují malým. Někdy se až nemůžu dočkat, až bude starší, a začnou s ním pracovat tak, jako s předškoláky, kteří přicházejí do školy opravdu skvěle připraveni. Ti nejmenší si alespoň u nás ve školce většinou jen hrají podle vlastních představ – a tak to má podle mě i být. Nikdy bych nevolila jinak.

  • Anonymní

    Pro nás je smíšená třída docela tragédie. Ve třídě jsou čtyži pěti až šestileté děti a zbytek je okolo tří let. Výsledek je, že dcery představa o zábavě je: hovííínko hehé, záchod hehé, chichííí čůůůránííí.. Začala žvatlat, mluví tak, že jí není vůbec rozumět, přitom ve třech letech mluvila naprosto dokonale. Samozřejmě že smíšené třídy jsou výhodné pro menší děti, ale až děti poporostou, budete se na to dívat jinak. Kamarádka teď syna přeřazovala do jiné školky, což byla docela fuška, ale neskutečně se zlepšil, nevzteká se, je i méně úzskostný. Problém je podle mě v tom, že neexistuje žádný předpis na to, jaké složení by měla třída mít. Věkově smíšená třída by asi nebyla na škodu ale v nějakém věkově vyrovnaném složení.

  • bamiska

    plně se pod poslední názor podepisuju

  • Anonymní

    Milí zlatí, zkuste si třídu o 28 dětech, ve které je deset tříletých vést tak, aby děti předškolního věku (nebo i děti mladší podstatně vyzrálejší) na tom nebyly bity; abyste nejvíce času, který by měl být rozdělen přiměřeně všem, věnovali (což je logické)právě nejmenším. Smíšené třídy mají nesporné klady a ač to tak nevypadá i já jsem pro ně, ale v současném školském systému, kdy na jednu učitelku část dne spadá taková porce dětí, toto praktikovat lze pouze za cenu brzkého profesního vyhoření.Takže suma sumárum: smíšené třídy ano, ovšem ne ve státních školkách nebo za stávajících podmínek, které vy mnohdy ani vidět z pozice rodičů nemůžete. Přeji krásný den

  • Horempádem

    jo ještě jedna věc, asi by se mi také nelíbilo, kdyby nutně byly třídy ve školce smíšené a u všeho co děti dělají se musely přizpůsobovat těm nejmenším. Chtěla jsem jen říci, že výše zmiňovaná rodinná školka našla takový zlatý střed, kdy děti nejsou spolu úplně u všech činností, ale přesto se několikrát za den jejich činnosti prostě prolnou.

  • Horempádem

    Ahojky, teď jsem byla právě postavena před možnost výběru zda dát 3 letou dcerku do školky běžné, tj. tam kde jsou děti rozděleny do tříd podle věku a nebo do školky rodinnějšího typu, kde při určitých činnostech se věkové kategorie dětí prolínají. Při výběru hráli roli i jiné věci, jako např. to,že v běžné školce jsou třídy o 20-30 dětech a v té rodinné je celkem okolo 40 dětí, tj. třídy o 10 dětech. Nespornou výhodou č.1 je tedy dát dítko do školky, kdy jeden pedagog má nastarosti menší skupinku dětí a tím pádem se jim stačí více věnovat. S tím souvisí i to, že v rodinné školce se věkové kategorie prolínají, tím pádem malé nové dětičky nejspíš nebudou tolik smutnit, když uvidí, že ostatní děti (tedy ty starší) jsou v pohodě a věnují se různým aktivitám. Sama jsem to viděla, že když jsme byly s dcerkou u zápisu v rodinné školce, tak ji čapla za ručku starší holčina a mazaly si hrát a dcerka ani nevzpomněla, kde má mamču 🙂 Jak mi bylo v této školce vysvětleno, ne všechny činnosti provozují děti dohromady. Prostor je tu pro to ráno, než se sejdou všechny děti a společně si hrají. Pak se rozejdou ke svým činnostem, které jsou různé podle věkových kategorií. Školka, tj. rozložení místností je situováno tak, že i hrající malé děti mohou odběhnout k těm větším, které mají vedle kreslírnu a mohou se do těchto činností zapojit se staršími, pokud mají chuť. Co se týká procházek, taky se to odvíjí od možností, spíše chodí zvlášť, právě kvůli tomu, že „prckové“ tolik neujdou jako starší. Opět se ale scházejí všichni na zahradě-hřišti, kde si hrají všichni dohromady.
    Sama tedy, když vidím děti svých kamarádek, které mají starší sourozence, že tyto dítka jsou průbojnější a mnohdy šikovnější, protože přebírají dovednosti starších. Když se mám tedy rozhodnout volím školku rodinnou, kde se věkové kategorie prolínají. To že by se´dcerka dostala do běžné školky do třídy o 30 dětech z nichž 60% bude mít zpočátku problémy s integrací, mi připadá depresivní a obávala bych se netativního přístupu dcerky ke školce. V té menší věřím, že to půjde lépe.
    Vím, že málo kdo z nás má možnost výběru a vím, že asi dítě nemusí být nutně duševní mrzák z běžné školky, ale přála bych si, aby tuto volbu měly všechny maminky a tím mohly dát dětem dle svého uvážení to nejlepší.

  • bamiska

    jsem spíše pro rozdělené třídy, měla jsem malé děti je to více práce s nimi protože spoustu věcí nezvládají, ale od toho tu jsem aby jseme jim tam ten vstup zpříjemnili a naučili je to…ted mám tři roky smíšenou je fakt, že předškoláci jsou šikulky a malým pomohou a i je táhnou k lepším výsledkům,ale na druhou stranu také si myslím, že to tu práci malinko brzdí to co zvládají velcí nezvládnou ti menší a musí se jim to podřizovat, je to i složitější na přípravu, je pravda, že i ty zminované vycházky jsou problém, když se pracuje s předškolákama ti menší někdy strhnou pozornost těch velkých …..jeje, to by se o tom nechalo psát dál a dál plusy i mínusy….

  • Jsem toho názoru,že smíšené školky jsou pro děti užitečné,děti se lépe připravují na vstup do školy,odpozorovávají od druhých co ještě neumí a co by mohli ještě vylepšit,děti jsou zvídavé,snaživé a proto jsem pro smíšené školky.

Co na to říkáte?

Vaši e-mailovou adresu si necháme pro sebe.

Sdílet
Sdílet
TOPlist