Školky i pro dvouleté děti?

Rubrika: Předškolní vzdělávání

874979_girl_portretO tom, že se bude muset „něco“ podniknout v otázce zajištění péče o děti od dvou let, už nějakou chvíli něco tušíme. „Může“ za to prorodinný balíček, který přinesl řadu novinek a zároveň nastínil mnoho otazníků.

Před dvěma lety vstoupila v souvislosti s reformou veřejných financí v platnost úprava čerpání rodičovského příspěvku, která rodičům nabízí volbu ze tří rychlostních variant. Nejkratší varianta znamená, že rodiče čerpají příspěvek dva roky – podle informací MPSV ČR se jedná o 4 % příjemců rodičovského příspěvku. A pak stojí před otázkou, kam s dítětem, aby se oba mohli zapojit zpátky do práce. PaedDr. Soňa Koťátková z PedF UK si myslí, že společensko-politické rozhodnutí o třífázové mateřské dovolené nastartovalo velký problém, který teď musíme společně řešit. „I dříve bylo možné, že matka mohla odejít z mateřské dovolené dřív, ale dnes se může víc dívat na to, jak se jí to ekonomicky vyplatí, a nemusí odhadnout, jak ji dítě bude potřebovat. Řekla bych, že se tady vůbec nehledí na dítě a na jeho práva a potřeby,“ zdůrazňuje. „Myslím si, že – když už tahle otázka vyvstala – je potřeba zajistit podmínky i finance pro to, aby to mateřské školy zvládly. Všichni přiznali, že by mělo být méně dětí ve třídě a že by v zařízení pro malé děti měla být dostupná i zdravotní péče, je třeba upravit prostory, což se musí zaplatit. Nejde jenom o pleny…

A o tom všem se musíme bavit, než se celá věc spustí. Protože až se to rozběhne a zjistí se, že si s tím někde sami poradili, už se tím nebude nikdo zabývat. Podmínky se musí stanovit předem.“ PhDr. Marta Jurková, Ph.D., z odboru předškolního, základního a základního uměleckého vzdělávání MŠMT ČR mi vysvětlila, kdo se zabývá řešením otázky dvouletých dětí v mateřských školách, která je výsledkem snah Rady pro rovné příležitosti mužů a žen. „Vláda uložila zpracovat právní, sociální a ekonomickou analýzu možnosti zařazení dětí od dvou let do mateřských škol. A až na základě té analýzy se stanoví nějaké podmínky, za kterých by to bylo možné. Když si srovnáme třídu v jeslích, kde je na jednu pracovnici pět šest dětí, a třídu mateřské školy, kde jich je na jednu učitelku osmadvacet, je jasné, že se to musí zařídit tak, aby se dvouleté děti, které přijdou do mateřské školy, cítily dobře. Takže v tuto chvíli se promýšlí, jak by to bylo možné, jak třeba využít kapacity mateřských škol,“ vysvětluje Marta Jurková. A dodává, že na analýze se podílejí zástupci ministerstva práce a sociálních věcí, zdravotnictví, financí, školství, zmocněnec pro lidská práva a zástupci Svazu měst a obcí ČR. „Každý k tomu přidává svůj pohled a předpokládám, že se osloví i psychologové, pediatři a další odborníci,“ doplňuje a také vysvětluje, jak by mohla péče o malé děti vypadat v praxi.

„Osobně si dokážu představit, že by to mělo podobu jeselských tříd při mateřských školách. Muselo by tam být méně dětí, dvanáct, maximálně patnáct zapsaných dětí a dvě učitelky. A musel by se také posílit počet nepedagogického personálu, protože tyhle malé děti ještě mají pleny a potřebují intenzivnější péči. Ale musela by existovat i možnost zařazení takhle malých dětí i do běžné třídy mateřské školy. Když si vezmeme třeba vesnickou jednotřídku, je jasné, že se tam nezřídí další třída. Na Slovensku to je zařízeno tak, že pokud se do třídy zařadí dítě mladší tří let, počítá se jako dvě děti. A tam je navíc ‚strop‘ čtyřiadvacet dětí ve třídě. Ovšem tuhle integraci dvouletých dětí nevidím jako ideální, možná ji lze uskutečnit v menších školkách, kde je dětí malinko,“ říká Marta Jurková. Uvažuje i o tom, že by se měly upravit kompetence vedení škol.

„O zařazení mladších dětí do běžné třídy by měla rozhodovat ředitelka školy. Když si představím, jak v městské školce, v běžném nebo trochu sníženém počtu dětí, mají dvouleté dítě… Vycházky, výlety, školy v přírodě, všechno by bylo omezeno. Ráda bych, aby se k tomu vyjádřily i profesní organizace a natvrdo vymezily podmínky, za kterých by se tam děti cítily dobře, a to jak ty malé, tak i ty starší. Vždyť ty dvouleté děti někdy spí i dvakrát denně, mají prostě jiné potřeby než starší děti. A čím menší dítě, tím víc potřebuje svého dospělého.“

Jedná se o ukázku z časopisu Informatorium 3-8 (č.6/2010), vydává Portál.

Napsal/a: Mgr. Marie Těthalová

Toto taky stojí za přečtení!

Kam s dětmi za lyžováním? V italském středisku Passo Tonale děti milují!

Italové děti milují, to je obecně známo. A udělají pro ně první poslední. Lyžařské středisko Passo Tonale vás o

Čtu dál →
Jak dětem ulevit od ucpaného nosu

Jak dětem jednoduše ulevíte od ucpaného nosu

Milé maminky, jsou Vaše děti často nachlazené? Teče jim z nosu, v noci mají ucpaný nos a těžce se jim dýchá? Pomozte

Čtu dál →

Môžem dať dieťatku jesť hocičo?

Môžem dať dieťatku pribináčika? Alebo zákusok? Alebo kupovanú nočnú kašu? V mamičkovských internetových skupinách sa pravidelne objavujú otázky, či to alebo

Čtu dál →

Odpovědi, názory, dotazy, postřehy čtenářů (19 vyjádření)

  • Anonymní

    Chtěla bych Vás požádat o vyplnění dotazníku, jehož data budou použita k vypracování případové studie v rámci mého studia na Masarykově univerzitě na téma „Analýza požadavků (potenciálních) zákazníků na druh a kvalitu služeb poskytovaných mateřskými školami“.
    Dotazník je anonymní. Za jeho vyplnění předem děkuji a prosím o pomoc se sdílením…
    http://www.vyplnto.cz/databaze-dotazniku/pruzkum-materskych-skol-v-br/

  • Tulipanka

    Já jsem nastoupila do práce, když byly dceři 2 roky. Bylo to z finančních důvodu. Bohužel jesle u nás nejsou, tak šla do školky mezi starší děti. Řekla bych, že byla úplně normální průměrné dítě, ale samozřejmě neměla plínky ani dudlík, uměla se sama najíst. Jenom to oblékání bylo horší. Dle slov paní učitelky některé 3leté děti na tom byly s dovednostmi hůř než moje dcera. Zadek utíraly učitelky i 5letým dětem. V Čechách jsme hodně rozmazlení dlouho mateřskou. Málokde ve světe mohou být ženy 3 roky doma. Vůbec se nespoléhám na školku, že by dceru vše naučila. Doma si hodně čteme, malujeme, zpíváme, chodíme na procházky, plavat, do ZOO.

  • Anonymní

    Soňo, píšete, že je pro Vás velká úleva když dáte dítě do školky,a to máte ty děti jen dvě. Ve školce je na 24 dětí jen jedna učitelka ne tři jako na Slovensku, jak píšete.Dovedete si vůbec představit tu zodpovědnost a náročnost práce učitelky V MŠ?Asi ne,
    jak už bylo řečeno, ve školce se děti vzdělávají, ale pokud budou do školky příjmány děti mladší tří let, stane se školka institucí hlídací.Jak by se Vá líbilo, kdyby se učitelka v MŠ věnovala dvouletému dítku a vaše tříleté, čtyřleté by si ve školce jen hrálo a čekalo by zda vyjde chvilka aby si s ním mohla p. učitelka zahrát nějakou hru, či zazpívat písničku.A výlety či procházky do přírody? Na ty s dvouletými dětmi zapomeňte.

  • Anonymní

    Ja jsem jenom zvedava, jak to bude za tri roky az budu chtit dat svoje dite do skolky…to abych zacla se shanenim uz ted a nebo podstrcila pekne tucnou obalku, protoze kam se kouknu vsude zensky s kocarem a nebo brichem, bude to sila!

  • Anonymní

    piste na mejl HedaKasparova@seznam.cz Skolka

  • Anonymní

    Dobry vecer ja mam ject se synkem do lazni do Jeseniku a chtela sem se optat jestly tam nastevujou i skolku byl tam nekdo zvas a rada bych vas poprosila i fotecky nemohu to nikde najyt dekuji predem nastup mame 22srpna a prijezd mame 26zari dekuji

  • Petra Vymětalová

    Pro anonymní – obojí zjistíte v jednotlivých školkách. Termín zápisu se hodně liší, většina školek ho mívá od února do května, vždy na následující školní rok. Stejně tak přesné podmínky pro zapsání jsou u různých školek různé, poptejte se přímo tam, kde chcete dítě nechat zapsat.

  • Anonymní

    Dobry den, mozna neumim hledat, ale nemuzu nikde najit dve veci nejaky kalendar kdy se konaji zapisy do MS a pak nejake presne podminky pro zapsani ditete. Muze mi nekdo pomoct? Dekuji

  • Anonymní

    Ahoj všichni.
    Trošku bych chtěla reagovat na problém dětí mladších 3 let v mateřské škole. Sama v MŠ učím a v letošním roce jsem si zažila postupný nástup hned několika dětí do kolektivu a řeknu vám, že to vůbec není lehké jak pro dítě, tak pro ostatní děti a nakonec ani pro pedagoga. V letošní roce se mi postupně odstěhovalo 5 dětí a tedy místo nich nastoupily děti nové a jejich začlenění do kolektivu bylo dostii problematické – zvláště u dvou hyperaktivních. Mnoho maminek si neuvědomuje, že mateřská školka není pouze budova, kde si jeden, nebo 2 dospěláci s dětmi hrají. Je to náročná práce, kdy dětem musíme a hlavně chceme předávat mnoho dovedností a vědomostí a učit je mnoha věcem. Jak je jednoduché si doma hrát s jedním, nebo dvěmi a učit je třeba barvy, názvy zvířátek, kytiček, ovoce a zeleninu, básničky, písničky….. a nepřeberné množství dalších věcí, když nás kolem není tak mnoho. Leckterá maminka by se měla na jednu hodinku vžít do situace, že má v pokoji 20 – 25 dětí a má se s nimi něco naučit. Stačí písnička. Některé tříleté děti se přeci jenom již snaží zapojovat do kolektivu ostatních, ale dvouleté dítě??? To má úplně jiné potřeby. Takže místo toho, abych s ostatními dětmi mohla malovat, letím utřít např.Františkovi zadeček,… pak ho dokrmuji, protože sám ještě neumí správně držet ani lžičku. Ručičky utřít do ručníku je také problém a to nemluvím o nazouvání papuček, nebo oblékání. Ve dvou letech je opravdu samostatných jen málo dětí. Vždyť kolik dětí má ještě plenky a dudlíky??? Takové dítko se v kolektivu mnohdy nevyskytuje jenom jedno. U nás se hold zvyklo, že ve školce se děti všechno potřebné naučí, ale prvním učitelem by opravdu měli být rodiče.
    Tato moje péče o jedno dítě je – jak už tu někdo řekl – na úkor ostatních. Takto staré děti kdysi navštěvovaly jesle a asi na 10 dětí byly 2 sestry a pomocná síla. V mateřské škole se 2 učitelky na třídě překrývají pouze mezi 10 a 13 hodinou, kdy se chodí ven a obědvá.
    Mnoho maminek pobírá mateřskou až do 3 let, jsou doma, ale děti by chtěly mít v MŠ pokud možno hned od 2.narozenin. Mamky – užívejte si nejkrásnější roky se svými caparty – tato doba se už nevrátí a nakonec zjistíte, co všechno krásného s nimi vám uteklo. Mnohdy se dovídám od maminky „Ještě že už jde do školky, potřebuji si už od něho odpočinout“. Mám sto chutí odpovědět, že ji to její dítko nikdo nevnucoval, že se sama rozhodla ho mít a měla by ho brát jako největší poklad, který žena za svůj život může mít.
    Tak konec moralizování a přeji všem mamkám, aby z jejich dětí vyrostly super potomci a měly z nich jen radost.

  • Mně to připadá, že to zase skončí tak, že se problém vyřeší tak, jako se řeší problém s „babyboomem“, takže počkáme, až to přejde.

    Mně tohle demotivuje od návratu do Čech. Každý rok řešíme, jestli se už vrátíme a každý rok končíme u toho, že v našich rodných městech nedostaneme místo ve školce pro Kubíka, který tady už dva roky do školky chodí, tím spíš pro Kačenku.

    O třetím dítěti neuvažuji, protože si už teď po dvou dětech nedokážu představit jak spadnu pracovně a platově dolů, nehledě na to, že bych si v Čechách musela nechat obě děti doma a nabízela bych jim místo vzdělávání (protože školka je vzdělávací instituce) pohled na mámu uklízející, přebalující dítě a vařící jídlo.

    Proč jen proto, že bych měla další dítě, by se moje děti nemohly vzdělávat stejně jako děti zaměstnaných matek?

  • Matilda

    Přesně Dani, to je asi ten největší problém. Prostě se mi celá tahle „akce“ zdá nevychytaná. Buď na to školky vůbec nejsou připraveny nebo nejsou ochotny se nějak nově přizpůsobit, navíc tady spíš vyvstává problém s naprostým nedostatkem volných míst ve školkách, takže si nedovedu představit, že bych v Ostravě upíchla do školky dítě, kterému ještě nejsou tři roky…

    Anebo najdeš školku, která klidně vezme i mladší děti, ale pak by se měl celý systém snažit ten problém vyřešit, prostě se mi zdá být padlé na hlavu, že v rámci péče o děti obec a školský úřad nejsou schopni se domluvit a dořešit tak půl úvazku navíc… Vždyť se jim to v té péči o předškoláka vrátí, já u nás opravdu vidím, že se spíš ti předškoláčci musí podřídit situaci, než aby se situace celá podřizovala potřebám dětí… Píšu to moc krkolomě, tak se omlouvám, ale myslím, že si tu všechny odsouhlasíme, že mezery jsou značné…

  • Matildo, z toho, co píšeš, je vidět, že této možnosti většinou využijí lidé, kteří jsou v obtížné situaci.
    Otevřela jsi ale právě ten druhý problém, jako rodiči předškoláka by se mi to asi moc nelíbilo. Když vidím, co už tříleté děti ve školce dělají, jsem z toho nadšená, ale je mi jasné, že o rok dříve by takové věci (výtvarné, ale i hry a jiné aktivity) dělat nemohly. A rozdíl mezi dvouletými a pětiletými dětmi je hodně velký. Pokud většinu času učitelek zaberou ti nejmladší, je to na úkor starších, jejich zábavy a rozvoje.

  • Jarmuschka

    Horempádem, oni už to někde zmiňovali, že u dvouleté varianty rodičovského příspěvku se tak nějak počítalo s tím, že rodiče budou mít na to zaplatit si buď soukromé školské zařízení, nebo chůvu…

  • Matilda

    Já bydlím sice v prdelce světa, ale tím mám v tomhle trochu výhodu…
    Naší školce hrozilo zavření pro nedostatek dětí, tak se udělala trochu agitace s tím, že se umožní maminkám menších než 3-letých dětí, aby mohly postupně děti navykat na nástup ve třech letech a pokud by se dítko adaptovalo dobře i dříve, může maminka nastoupit do práce, samozřejmě tam hraje roli více faktorů a obrovské nedostatky na trhu práce.

    Dvouleté dětičky jsou prostě ještě maličké na to, aby byly bez maminky celý den, protože dojíždění za prací od nás autobusy a vlaky předpokládá, že jste z domu od5-6 hodin ráno do 17 hodin odpoledne, což je s takovými prcky nemyslitelné, protože práce na zkrácený úvazek nebo domácí práce je zatím jen sen…

    Ale já si vzala mateřskou dvouletou, z více důvodů, které tu nemusím rozvádět a prcka do školky ve dvou letech na dopoledne dala, z počátku jen na zkoušku, ale proběhlo to bez problémů. Pokud by byl náznak toho, že to prcka stresuje, byly jsme s paní učitelkou domluvené, že to samozřejmě nebudeme lámat, ale malý tam chodí rád a těší se. Pracuji z domu, takže ráno ho nechám vyspinkat do té půl osmé, pak se nasnídáme a jdeme, školku máme deset minut pomalé chůze od domu. Malý to zvládá moc dobře, mimo jiné i proto, že do školky chodil se staršími sourozenci od narození, kdykoliv byla možnost, šli jsme si tam odpoledne na chvilku pohrát. Takže ani učitelky nejsou neznámé tváře, je to tady více osobní než ve městě, máme jednotřídku nyní zhruba s 18 dětmi a dvě paní učitelky. Náš malý je bez plínek od 18 měsíců, což taky hraje velkou roli, umí se najíst sám, daří se mu oblékání a obouvání, je šikula. Ale v tom je asi jediný, druhý chlapeček, kterému ještě nejsou tři, se pořád počůrává a pokakává, ač maminka tvrdí, že doma to nedělá, tak paní učitelka s nesmírnou trpělivostí kluka neustále hlídá, převlíká, přepírá oblečení… Další holčička, kterou má v péči tatínek, nastoupila do školky hned ve dvou letech ještě s plínkami, protože taťka musel do práce jako samoživitel s dvěmi dětmi. Dovedu si představit, jak je to náročné, proto si našich učitelek a potažmo i ředitelky dost vážím, že dovede vyjít vstříc rodičům v tísni.

    Ale musela se změnit i organizace chodu školky v tom, že učitelky teď s příbytkem tolika malinkých dětí do 3 let – je jich tam tuším už 6 – musely změnit denní plány, stěžují si na to, že nemají už tolik času věnovat se předškolákům tak, jak by si představovaly, nemají už tolik možností hrát si s většími dětmi, jak byly zvyklé, protože dokud prťata nevyrostou, vyžadují nejvíce péče, do které jsou částečně zapřaženy i starší děti – hlídání ohledně nočníku, dávají pozor, aby i malé děti měly dostatečný pitný režim, přizpůsobení her tak, aby byly i maličké děti vtaženy do hry pro všechny… Proto největším problémem je, že podle určitých tabulek ohledně počtu dětí nemůžou být obě učitelky zaměstnány na plný úvazek, jedna chodí na ráno, druhá přijíždí během dopoledne a zůstává dýl, zatímco ta první po obědě odchází… doba, po kterou jsou tam obě, je asi tříhodinová za celý den… Takže tady je myslím další problém, půl úvazku by musela platit obec, která na to postrádá finanční prostředky.

  • Horempádem, souhlasím s tím, co jsi napsala, na druhou stranu chápu, že když někdo nemá babičku, která by třeba jedno dopoledne v týdnu pohlídala, možnost dát dítě na pár hodin do školky uvítá. Pět dní v měsíci dítěti (pokud nemá nějaký větší problém) neublíží.
    Musím ale přiznat, že právě po osobní zkušenosti vůbec nejsem zastánce toho, aby děti chodily od dvou let do školky denně, byť by to byla školka na sebelepší úrovni. Člověk se může dostat do nečekané situace, takže nechci určitě říkat „nikdy“.

  • Sončo ahojky, to víš, tady je všechno neřešitelný problém. Tohle už jsem řešila v momentě, když jsem byla těhotná a tahle varianta vstoupila v platnost. Samo mi hned došlo, že sice mi tu stát nabízí velmi dobře finančně zajištěnou dvouletou mateřskou, ale nemá pořešeny další věci týkající se právě zařízení, kam by dvouleté děti mohly, když maminka musí např do práce.

    Je to rok nebo víc než rok, když jsem tady psala podobné téma. Jedna otázka jak si s tím poradí školky, potažmo města, která by zřídila zařízení pro takto malé děti.
    Další věcí je ohled na psychiku a pohodu dítěte, co se týká trávení času dítěte v MŠ.

    Teď s odstupem času, kdy mám čtyřleté dítko, které odchodilo rok docházky v MŠ, že tři roky byly tak akorát na nástup. Hodně jí to dalo, stala se z ním moc moc šikovná holka. Dost velký podíl na tom měla motivace staršími dětmi. Dcerka chodila a chodí do MŠ, kde jsou smíšené třídy. Tj. ne jen třída předškoláků, pak čtyřleťáků a nebo nováčků tříleťáků.

    Takže zařazení tříletého dítka do kolektivu i starších dětí může být ku prospěchu, co se týká motivace.

    Jenže v článku padlo, že právě dvouleté děti mají ještě dost individuální potřeby, ať už se to týká hygieny nebo spánku a v tom je pravda, že naše MŠ na to nejsou připraveny. Jsou narvané k prasknutí, tedy většina a přijímat další personál z ekonomických důvodů ani nechtějí . Péči o děti mladší tří let tu zajišťují soukromá zařízení, která jsou malokapacitní a tudíž rezervovaná několik let dopředu.

    Takže tu vzniknul opravdu nedodělek v podobě dvouleté mateřské, která nemá ale na co navazovat. Rodiče si musejí pak hlídání po návratu do práce zajistit sami a nebo prostě jít na pracák.

    Když se na to podívám svýma očima a s odstupem času, to co mě dříve popuzovalo, tak dnes vím, že bych to ani nevyužila po zkušenostech. Dítko do tří let si ráda užiji a holt se musím postarat tak, aby ty tři roky nebylo potřeba chodit do práce. Toto tříleté období je tak jedinečné, že není radno jej propásnout 🙂

    Sončo výhodu moci dát takto malé dítko párkrát do měsíce do MŠ chápu a dokážu si představit, že ti to pomohlo, pokud jsi potřebovala něco zařídit. U nás to bohužel nejde.

  • Kubík chodil od dvou a půl na dvě – 4 hodiny, od tří let na celý den. Při druhém dítěti to byla obrovská úleva. Kačka bude chodit na pět dní v měsíci do tří let, tak zase pomoc pro mě, abych si mohla najít v klidu práci případně aby si odbyla nějaké nemoci.

  • Já jsem vděčná za to, že jsem mohla být se synem doma do tří let. Dřív bych ho dala do školky jedině v případě nutnosti.

  • Nemám slov, co se zase urodilo za neřešitelný problém. Na Slovensku mi vzali obě děti ve věku dvou let do školky v pohodě. Nikomu nevadilo, na kolik hodin, že jsem na MD s druhým dítětem, že nemám práci, že jsem Češka, prostě bez problémů. Netuším, kolik je teď ve třídě dětí, za Kubíka jich bylo 20, teď možná míň. Měly tři učitelky tak, aby tam byly vždycky dvě. nikdy ve třídě těch dvacet dětí nebylo, spíš kolem deseti – třinácti. Děti byly spokojené, některé bez plen, některé s plínou, ale rychle se naučily, některé jedly samy, některým učitelky pomáhaly. Nenašla jsem jediný důvod ke stížnostem, učitelky byly naprosto pohodové. Takže fakt netuším, co se zase vylíhlo v českých úřednických hlavičkách.

Co na to říkáte?

Vaši e-mailovou adresu si necháme pro sebe.

Sdílet
Sdílet
TOPlist