S Lien o Luční školce – 2.část

Rubrika: Předškolní vzdělávání, Rozhovory

Ve včerejším článku jsem si povídala s Lien o Luční školce. Náš rozhovor ale pokračoval a o dalších aktivitách dětí v tomto alternativním předškolním zařízení si můžete přečíst v tomto pokračování…


Na začátek přidám informaci, že o rozhovor jsem požádala Lien, která se se svými dětmi aktivně zapojila do projektu Předškolákem s VD. Maruška i Laura navštěvují, spolu s maminkou, Luční školku, tj. alternativní typ předškolního zařízení.

Předchozí část rozhovoru najdete tady.

1. Lien, včera jsme čtenářům představili aktivity ve školce. A co akce a  výlety mimo, pořádá je školka?

Ano, od letošního roku již pravidelně zařazujeme tzv. Projektové dny, na které se mohou připojit i rodiče s dětmi, které školku nenavštěvují. Od září jsme byli na koňské farmě, na návštěvě v kostele, pak jsme měli sami návštěvu jiné spřátelené školky u nás, lektorka ekologické organizace nám přišla udělat program o léčivých bylinách, které rostou na naší zahradě.
Připravujeme návštěvu u hasičů, divadla apod.

Každou středu začala pravidelně probíhat ve školce hravá angličtina, to je zatím v plenkách, uvidíme, jak se bude vyvíjet dál.

Také zařazujeme přírodovědné dny, ve spolupráci s rodiči či dobrovolníky bychom rády rozjely dny zaměřené na hudbu, výtvarné činnosti, cokoli, co někoho skutečně baví a chtěl by dětem předat. To se nám ale bohužel zatím nedaří :-(, rodiče i dobrovolníci se moc nehrnou.

2. Specificky zaměřené dny zní zajímavě. Oslovujete jen rodiče nebo zkoušíte pro tuto činnost oslovovat i třeba různé organizace či odborníky? Nebo jakým způsobem se snažíte zajistit aktivity?

Neoslovujeme pouze rodiče, ale i různé organizace v okolí, či lidi ze spřátelených školek. U nás zatím zůstává největší problém, že nemůžeme nabídnout finanční náhradu a vše by se tedy odehrávalo spíše formou daru nebo výměnného obchodu. Takto se nám např. podařilo sehnat učitelku AJ z jiné školky.

3. Předpokládám, že v tomto typu školky se asi nepoužívají běžné hračky, jako v klasických školkách. S čím si vlastně děti hrají, jaké pomůcky jsou využívány k jejich vzdělávání?

Máme zde nekonečně mnoho přírodních zdrojů, k tomu pravidelně hudební nástroje (bubínky, chřeštidla, zvonkohry, ozvučná dřívka…) a pokud připravuji program, připravím zároveň i pomůcky – jednoduché, levné – různé přiřazování, třídění, barvy, skládání puzzlí, vybarvování, bludiště apod.

Vše si ale připravuje průvodce sám, ve školce máme k dispozici knížky, základní výtvarné potřeby.

Rády bychom do budoucnosti pomůcky typu montessorri, ale vzhledem k finanční stránce budou asi vyráběné doma, jako doposud.

 

4. Znamená to tedy, že si pro školku vyrábí pomůcky učitelé doma? Neuvažovali jste například o sponzorech?

Ano, doma, případně kupujeme, pokud nám vyjde ze školného pár korun navíc (což se tedy neděje často 🙁 ) Také jsme dostaly od obce příspěvek na dítě umístěné do školky a k vánocům krásné dětské knížky.

pomucka_lien

O sponzorech uvažujeme stále, ale ani jedna z nás zatím nemá časovou kapacitu je shánět, a abych se přiznala, sama si neumím ani představit, jak se taková věc dělá. Navíc, protože fungujeme v ekologiickém centru Ametyst, není možné přijímat sponzorské dary od firem, které např. prokazatelně poškozují přírodu apod.

5. Je asi skvělé, že děti tráví většinu času pobytem v přírodě. Poznávají svět kolem sebe. Asi je to hodně baví?

Doufám, že ano. Je ale pravda, že jsou děti, které těžce nesou diskomfort v podobě zimy, chození na záchod venku, špíny na rukou. Běžně jsou to nově příchozí, měly jsme i případ chlapečka, který se prostě odmítal vyčůrat venku a raději se počůral. Nutno ale říci, že po kratším či delším čase se většina takových dětí uvolní a s přírodou se sžije.

Lien3

6. Zajímalo by mě, jaká je návaznost na základní školní výuku. Jsou podle tebe děti z takové školky dostatečně připravené? A vůbec – nestává se, že rodiče dětí v alternativní školce spíše inklinují například k individuálnímu domácímu vzdělávání? Nebo děti pokračují na běžných základních školách?

Myslím, že podle oficiálních výzkumů jsou děti z Lesních školek stejně dobře připraveny na školu jako děti ze školek běžných, navíc jsou méně nemocné.

My osobně ale děti na školu cíleně nepřipravujeme, myslíme si, že toto se děje přirozeně tím, že mají možnost svobodného pohybu v přírodě a vyjádření vlastních názorů a emocí. Je pravda, že cílovou skupinou jsou rodiče uvažující spíše o alternativním vzdělávání, než o klasické škole. Ale určitě jsou u nás i děti, které po školce nastoupí do školy, zatím nedokážu říci, zda s tím budou či nebudou mít problém a jaký.

7. Má-li rodič zájem přihlásit své dítě do takovéto alternativní školky, za jakých podmínek je to možné? Jaké jsou požadavky na přijetí? A jaký je zájem o umístění dítěte do alternativní školky?

Stačí zavolat či napsat na kontakt z letáčku a pak už je na místě individuální domluva. S rodiči se osobně probírají jejich představy a naše zaměření, doporučujeme jim vybavení, popisujeme den, co je nutné mít, co naopak nikoli. Dále má každý kdykoli možnost se přijít se svým dítětem podívat a strávit s námi den, dva…

Se zájmem je to těžší, máme dvě skupiny dětí jedny jsou od rodičů, kteří hledají alternativu cíleně a po vědomém výběru si zvolili naší školku a druhá skupina (bohužel početnější) jsou děti, které do školky nepřijali a jejich rodiče u nás překlenou pár měsíců, rok, než děti v klasické školce přijmou.

Zatímco u první skupiny nenastávají v podstatě žádné problémy, rodiče s námi udržují kontakt a jsme více provázáni i v soukromí, tak druhá skupina samozřejmě různé problémy vidí a ne vždy jsou ochotni děti dobře vybavit a je s nimi malinko složitější domluva.

8. Stalo se třeba někdy, že rodič, jehož dítě navštěvovalo tuto školku, ztratil zájem, změnil svůj názor na takový typ školky?

Ano, stalo se nám právě u jednoho chlapečka, který chodil loni a letos ještě v září, že sám řekl mamince, že mu toto nevyhovuje (byl právě asi jediné dítě zatím, které si na zimu a špínu nezvyklo) a maminka, byť u nás byla velmi spokojená, vyslyšela jeho přání a nyní navštěvuje waldorfskou školku, kde je spokojený. Ale stal se nám i opačný případ a to holčička, která u nás byla loni, právě proto, že se do školky nedostala, už letos v září nastoupila do klasické MŠ, ale chodí k nám zpět alespoň jeden den v týdnu, protože rodičům se více líbí naše školka a malá je u nás spokojenější.

9. Jaká je finanční náročnost pro rodiče, pokud sem chtějí umístit své dítě? Je školka nějakým způsobem dotovaná?

Ne, školka není nijak dotovaná a finanční stránka je za plnou docházku – tj. 3 dny v týdnu 3 200 Kč měsíčně + strava, 2 dny vtýdnu 2 200/měs. a jeden den v týdnu 1 200Kč měsíčně.

Mnohokrát už jsme zvažovaly zvýšení školného, protože je to opravdu těžké tímto způsobem vyjít, ale zatím stále zůstává a snažíme se vyjít vstříc rodičům a školné nezvyšovat. Při nemoci delší než 14 dní se domlouváme s rodiči buď na vrácení školného, nebo náhradě docházky. Je to individuální.

10. Jaký je problém, že v ČR se tolik diskutuje o tom, že zákon o dětských skupinách může mít za následek likvidaci lesních školek? Dočetla jsem se také, že v ČR také ohrožují existenci takovýchto školek hygienické požadavky. Přitom v sousedním Německu jsou lesní školky běžné a žádný problém tam není. V čem podle tebe u nás nevyhovují? Liší se něčím významným, nebo jde jen o to, že lidé nejsou připraveni na takovýto typ předškolního vzdělávání, kde je všechno vlastně zcela jiné, než v běžné školce?

V poslanecké sněmovně prošel zákon (prezident ho teď vetoval a je ještě snad poslední šance něco změnit, čímž bych poprosila všechny, komu to není lhostejné o podpis petice), který by nařizoval všem poskytovatelům péče o dítě ve věku od 0 do 6 let, aby se stali tzv. Dětskou skupinou. Což by ale znamenalo dodržovat zákonem stanovené požadavky, které jsou velmi přísné a většina dosud fungujících zařízení (mateřských center, skautů, školiček, jeslí atd.) by je nebyla schopna splnit právě včetně lesních školek. Nemyslím, že naše školky jsou tak rozdílné od těch v Německu, rozdíl je právě v přísnosti pravidel, která by bylo nutno dodržet.

11. Podle dostupných informací funguje „vaše“ luční školka od roku 2013. Na větší bilancování to moc není, vzhledem ke krátké době. Ale přesto – je něco, čeho jste i za tuto krátkou dobu dosáhli a na co jste pyšní? A co byste naopak chtěli, aby se povedlo?

Tak my jsme určitě hodně rády, že jsme se našly my osobně, že se vyřešily ty prvotní personální nepříjemnosti a také že už se nám opravdu daří zavádět tzv. projektové dny, o kterých jsem mluvila výše.

Naopak ještě vnímáme velké rezervy ve vybavenosti školky, zázemí a udržení relativního klidu uvnitř školy, až bude nutné tam pobývat.

12. Podle tvých slov bych řekla, že tě tato práce velmi baví, jako bys skutečně našla to, co jsi v tomto směru hledala. A to nejen pro sebe, ale i pro své děti. Hodláš se této činnosti věnovat i do budoucna, nebo je to jen „přechod“, než holčičky dorostou do školního věku? Doplňuješ si například vzdělání pro práci učitelky ve školce?

Baví mě to, ale vidím úzkou spojitost s věkem svých dětí. Protože ale nejen moje děti porostou, je možné, že spolupráce bude dlouhodobá, jen už třeba nebudeme ve školce, ale ve škole nebo komunitě nebo spolku domškoláků. Mně osobně by nedělalo ani problém chodit tam k prťatům se svými většími dětmi, protože i tato setkání jsou oboustranně přínosná a určitě jsou zdrojem k učení mnoha sociálním dovednostem. Navíc jeden den v týdnu je málo a mám pak možnost dalších šest strávit s vlastními dětmi tak, jak nám bude vyhovovat více. To ale vše ukáže budoucnost.

Ano, studuji teď druhým rokem na ZČU předškolní a mimoškolní pedagogiku. Ale nevím, zda to zvládnu, požadavky jsou vysoké a můj mozek už není tak pružný jako dřív. Není na škodu vědět, jakým způsobem jsou vedeni učitelé v klasických zařízeních a určitě je to přínos pro můj osobní rozvoj. Ať už se jedná o jazyk, hru na klavír, zpěv apod. Sama bych se určitě jen tak zrovna třeba na klavír nezačala učit hrát a přitom vidím, jak je hudebnost nejen pro mě, ale právě i pro děti velmi důležitá.

Navíc tedy jezdím sama (protože mě to baví) na různé kursy, které vlastně také souvisí s výchovou a vzděláváním. V minulosti to byl respektující přístup, Naomi Aldort, montessorri seminář „Cvičení ticha“, minulý týden jsem byla v Praze v hlasovém centru na kursu Hlas a řeč, teď o víkendu pojedu na 4 dny na kurs Intuitivní pedagogiky, v létě jsem byla na letní škole pořádané asociací lesních školek atd. Mně tato tématika oslovuje a baví.

Díky za rozhovor, Lien


Lien velice děkuji za zajímavý, a věřím i přínosný, rozhovor.
Luční školce držíme v celé redakci VD palce, aby se jí dařilo a dětem přejeme spoustu krásných zážitků v této netradiční školce.

Napsal/a: Iveta Pešková

Toto taky stojí za přečtení!

Co pomáhá na dětský kašel?

Listy opadaly, teploty se střídají, vládu nad počasím převzal podzim. Děti tráví několik hodin denně v kolektivu, kde není nouze

Čtu dál →

Venkovní únikové hry Hunter Games: objevte parádní zábavu

Baví vás klasické únikovky? Vzrušující příběhy a plnění úkolů? Přemýšlíte, kde se dá zažít ta nejlepší úniková hra v

Čtu dál →

Jak strávit víkend s dětmi v Praze?

Praha je tak kouzelné místo nejen díky své stovce věží nebo památek, ale také proto, že je zde nekonečné

Čtu dál →

Odpovědi, názory, dotazy, postřehy čtenářů (42 vyjádření)

  • Anonymní

    Ctiradko nevím co je na nich špatného, jen vím, že mě to prostě nevyhovuje, takhle jíst, jsem věčně hladová, nepříjemná, unavená a tlustá 🙂

  • Lussy

    ctiradko, k tomu lepku a ovsu je to popsáno třeba tady:
    http://www.penam.cz/cs/bezlepkove-pecivo/co-je-bezlepkova-dieta/jake-jsou-zdroje-lepku/
    Markovi, který spoustu potravin nemůže a mám problém mu koupit obyčejnou sušenku, kupuju bezlepkové ovesné sušenky v Kauflandu, lepek může, ale tyto jsou dobré, protože tam kupodivu není ani sója ani kukuřice, mléko, vejce, nic. Je na nich napsáno, že jsou bezlepkové, ale info pro alergiky: Nevhodné pro lidi alergické na avenin, což jak jsem pochopila je poddruh lepku, který obsahuje oves a jiné obiloviny ne.

Co na to říkáte?

Vaši e-mailovou adresu si necháme pro sebe.

Sdílet
Sdílet
TOPlist