Recenze: Vzdělávání dětí od dvou let v MŠ

Rubrika: Kulturní a literární tipy, Předškolní vzdělávání, Vývoj a výchova batolete, Vývoj a výchova předškoláka

Každý rodič chce pro své dítě to nejlepší co mu může dát. Stejně tak to je i s výchovou. Máte doma dvouleté dítko a uvažujete nad školkou? Co vůbec rodiče vede k tomu dát dítě tak brzo do školky? Jsou školky na tak malé děti připravené? Na tyhle a na další otázky najdete odpověď v knize Hany Splavcové a Jany Kropáčkové.

V nakladatelství Portál vyšla publikace Vzdělávání dětí od dvou let v MŠ. Autorky jsou Hana Splavcová a Jana Kropáčková.

Kniha je rozdělena na 11 větších kapito s dalšími podkapitolami. Historie a současná legislativa vám přiblíží jak se vyvíjelo předškolní vzdělání a další možnosti vzdělávání dětí jako jsou např. chůvy, volná činnost, vázaná činnost nebo dětské skupiny. Pro vytvoření představy o možnostech vzdělávání a péče o děti se můžete Inspirovat v zahraničí, kde se dozvíte,  jaká je možnost nabízeného vzdělávání a délka rodičovské a mateřské dovolené. Věřte, že rodinná politika a finanční podpora rodin s dětmi je nejlepší v ČR.

Proč vznikla potřeba dávat už dvouleté děti do MŠ? Tak i na tuhle otázku zde najdete odpověď. Jde o to, že právě rodinná politika umožnila výběr mateřské. Maminky na mateřské si mohou zvolit délku mateřské. Kvůli ekonomické situaci si čím dál, tím více žen bere mateřskou na dva roky. Díky tomu pak potřebují své dítě umístit do MŠ v tak raném věku dítěte. Charakteristika vývoje dítěte do tří let porovnává jednotlivá období raného věku – novorozenec, kojenec, mladší batole, starší batole, a to nejenom z psychologického hlediska, ale také z hlediska poznatků předškolní pedagogiky. Vše od smyslového poznávání, komunikace a řeči, myšlení, představivosti, fantazie, pozornosti, paměti, rozvoje hry, pohybových dovedností, poznávání, socializace, rozvoj osobnosti, osamostatňování se nebo fyzického a psychomotorického vývoje.

Ukotvení v RVP PV, umožní pohled do předškolního vzdělávání. Jaké jsou rámcové cíle, pojetí předškolního vzdělávání, specifikace, klíčové kompetence či vzdělávací obsah. Podmínky pro vzdělávání dětí od dvou let mají souvislost s uspokojováním aktuálních potřeb dětí, s kvalitou a zdárným průběhem předškolního vzdělávání. Je tedy nutné zajistit opravdu kvalitní podmínky pro dvouleté děti.  Respektovat jejich individuální potřeby, zájmy a možnosti. Je potřeba upozornit také na to, že předškolní vzdělávání nenahrazuje rodinnou výchovu, pouze ji vhodně doplňuje a obohacuje denní program dítěte.

9788026210429_059788026210429_069788026210429_07

Líbila se mi kapitola Přínosy a rizika vzdělávání dětí od dvou let v MŠ, kde jsou uvedeny nejenom přínosy pro děti, pro rodiny, pro školku, ale také možná rizika. Stejně jako u starších dětí, musejí i ty mladší splnit určitá Kritéria přijetí. O přijetí dítěte rozhoduje ředitelka MŠ, jde o tzv. zápis do mateřské školy. V téhle kapitole se dostatečně na zápis připravíte. Velice důležitá je také spolupráce školky s rodinou. I když se to tak nezdá, jde o velice důležitou věc, která na začátku pomůže dítěti s adaptací v MŠ. Také vzdělávání dětí ranného věku musí mít určité Metody a formy, které se řídí principy RVP PV. V kapitolách se prolínají ukázky z praxe. Na konci publikace najdete to nejlepší 🙂 Tematický celek z dramatické výchovy. Moc pěkná ukázka toho, že i dvouleté děti zvládnou spoustu zajímavých věcí.

Pro mnohé bude tahle publikace velice odborná. Máte pravdu. Kniha je určena především pedagogům mateřských škol, studentům předškolní pedagogiky a také zřizovatelům škol. Přesto je také vhodná pro rodiče, kteří váhají, zda dělají pro své dítě to nejlepší.Rodina a domov je pro dítě to nejdůležitější, protože vzniká pevná vazba mezi dítětem a rodičem. Školka nenahrazuje rodinnou výchovu, pouze ji vhodně a smysluplně doplňuje.

Nezbytnými předpoklady jsou dobrá informovanost, znalost problematiky a úprava podmínek. Cílem publikace je postihnout všechny základní aspekty vzdělávání dětí raného věku, poskytnout užitečné informace o přednostech a úskalích této práce, včetně praktických rad a ukázek činností, přinést inspiraci a být prospěšná učitelkám a ředitelkám mateřských škol, rodičům i dalším čtenářům. Autorky uvádějí řadu příkladů z praxe a doporučení, která nabízejí, jsou sladěna se stávajícími kurikulárními dokumenty.

Ať už se rozhodnete jakkoliv, pro své dítě děláte to nejlepší. 🙂 mšPublikace vám může pomoct v rozhodování. Cílem knihy je poskytnou užitečné informace o přednostech a úskalích, získáte základní informace o vzdělání dětí ranného věku s množstvím ukázek činností a mnoha praktických rad.

Knihu Vzdělávání dětí od dvou let v MŠ vydalo nakladatelství Portál a objednat si ji můžete zde.