[Předškoláci] Matematika s úsměvem

Se začátkem nového školního roku se už i předškolní děti začaly plně věnovat předškoláckým úkolům. Tak proč jim to nezpříjemnit hrou a zábavou? I učení může děti bavit.

Pro dnešek jsem si pro vás připravila tip na zvládnutí matematické průpravy.

Prvním krokem k úspěchu v matematice je pochopení, jinak děti matematika nebude nikdy bavit. A že to jde s úsměvem a hravě vás přesvědčí matematika podle profesora Hejného.

Jak naučit děti hravě počítat? S krokoměrem

Vyrobit si ho můžete i doma, není to nijak složité.

Já jsem na krokoměr využila podložku ze hry Twister.

Postup:

  1. Nejprve si velkou podložku nastříháme na 4 pruhy. Stříháme podle barev na podložce – červená, zelená, modrá, žlutá. Každá barva má 6 políček.
  2. Slepíme k sobě vždy 2 barevné pruhy, jeden tak bude mít 12 políček. Barevné kombinace jsou jen na vás.
  3. Na jednotlivá políčka napíšeme čísla. Označíme startovní pozici, místo odkud se začíná. Nejlépe čárou, nebo jinou barvou.

Jak s krokoměrem pracovat

Nejprve si s dětmi povídáme o tom co vidí – barvy, čísla. Společně si čísla ukážeme a nahlas je řekneme.

Když se seznámí s krokoměrem, přejdeme ke krokování.

Nejdříve si určete, jak se bude krokovat (střídat levou a pravou nohu / levá noha a přisunout pravou). Pak dospělý určí počet kroků, které má dítě udělat.

Př: Honzo, udělej 5 kroků dopředu, začni teď.

Dítě krokuje.

Důležité je určení počtu kroků a signál: ZAČNI TEĎ! To je signál ke krokování.

Počítáme nahlas. Děti si mohou pomáhat tleskáním do rytmu. Jedna – tlesknutí, dvě -tlesknutí.

Když děti zvládnou jednoduché krokování, můžeme začít dávat složitější povely.

Př. Udělej 3 kroky, a pak 2 kroky. Začni teď!

Dítě nejprve udělá 3 kroky, zastaví se, a pak ještě 2 kroky.

Dětí se můžeme ptát:

Zvládly děti hravě i toto? Zkuste přidat odčítání.

Př: Udělej 5 kroků vpřed a 3 kroky zpět, začni teď!

Jde vlastně o nácvik sčítání a později také odčítání. Rozvíjí se rytmické, řečové i strategické dovednosti dítěte. Děti se učí spoluprácí a rozvíjí si slovní zásobu. Hravou formou se připraví na matematiku a počítání, bude je to bavit a je to podle principů prof. Hejného.

Další krok v krokování

Krokovat mohou dvě děti. Vzájemně si porovnávají, kde kdo stojí, kolik kroků musí udělat, aby se dostal ke kamarádovi, kdo je dál atd.

Máte velké kostky? Použíjte je a děti budou krokovat podle čísel na kostkách.

A nejtěžší na konec

Pokud děti zvládají vše předchozí, zkuste záporná čísla.

Na krokoměru přidejte i políčka do mínusových bodů. Na začátek stačí do tří. Buď je přidejte rovnou při přípravě krokoměru, nebo je časem přidejte, vůbec nebude vadit, když budou jiné. Alespoň budou mít děti jasné rozlišení + a -.

Myslíte si, že to děti nezvládnou? Zvládnou a lépe než si myslíte. Díky tomu získají povědomí o tom, že jsou i nějaké mínusové hodnoty.

Pár tipů závěrem

Ve školce se krokování dětem líbí. Musíme mít dva krokoměry, protože jinak se hádají kdo je právě na řadě. Dva krokoměry je sice těžší ukočírovat, ale když se děti ujmou zadávání povelů, jde to pak dobře.

Místo dvou krokoměrů, ale můžete vytvořit jeden a mít na něm více čísel.

Nemáte Twister? Nevadí, použíjte zalaminované papíry, slepené plastové podložky pod talíř nebo barevné kola, které se dají koupit v Ikea.

Možností k vytvoření krokoměrů je hodně a ještě více možností jak krokovat. A věřte, že během hry vás budou napadat další a další možnosti.

Přeji vám krásný den a budu se těšit zase příště 🙂