Od dětství ke vzdělávání
PhDr. Jana Kropáčková, Ph.D., si myslí, že by určitě bylo chybou hlásat, že mateřská škola nepřipravuje děti na vstup do základní školy. „Je to samozřejmost, neboť děti navštěvující mateřskou školu se přirozeně připravují na další vzdělávací i životní etapu, kterou je zahájení povinné školní docházky. Mateřská škola je přirozeným přemostěním z jednoho období do druhého, konkrétně od hravého dětství k systematickému vzdělávání. Mateřská škola má však i svoji tzv. přidanou hodnotu, nejenom že dětem poskytuje bezpečné a podnětné prostředí, zajišťuje socializaci dítěte ve vrstevnické skupině, ale také dává prostor rozvoj osobnosti dítěte a zároveň je partnerem a odborným poradcem rodičů při výchově jejich dítěte,“ říká.
Spolupráce s kamarády
Když jsem přemýšlela nad myšlenkou jisté standardizace předškolního vzdělávání, uvědomila jsem si, že si možná někdy plně neuvědomujeme, co mateřská škola dítěti přináší. Tedy učitelky mateřských škol to jistě vědí, ale stojí za to si to připomenout. „Dítě navštěvující předškolní zařízení se učí žít a jednat v dětské skupině, komunikovat nejenom s vrstevníky, ale respektovat určitá pravidla i přirozenou autoritu učitelky v mateřské škole, učí se hrou, prostřednictvím prožitků z běžných denních situací,“ vysvětluje Jana Kropáčková. „V mateřské škole se dítě učí řešit jednoduché problémy, čímž se rozvíjí jeho intelekt, řečové i tvořivé dovednosti. Nezastupitelnost mateřské školy lze taktéž spatřovat v pomoci sociálnímu a emocionálnímu rozvoji dítěte respektováním jeho individuality. Jednoduše mateřská škola je místem, kde je dítě vedeno k samostatnosti a k pozitivnímu sebepojetí,“ popisuje úlohu předškolního vzdělávání Jana Kropáčková.