Máte doma předškoláka? Čeká vás poslední rok před nástupem vašeho dítka do školy? Jak tento rok využít? Vše se dozvíte v tomto článku…
Ač se to nezdá, za necelý rok je tady nový školní rok a vám se možná do hlavy začíná nenápadně vkrádat otázka, co bude příští září? Jak své dítě nejlépe připravit? Tady vám přinášíme několik rad učitelky z 1. třídy.
Nejprve ze všeho si zjistěte, jak je na tom vaše dítě se sebeobsluhou. Zajímejte se, zda umí použít kapesník. Myslím opravdu se umět vysmrkat, a ne jen utírat nosík do kapesníku jako do rukávu košile. Správné použití toalety a umytí ruku je také nutné umět ovládat.
Důležité je rozšiřovat slovní zásobu. Je nutné procvičovat nejen informace o sobě a své rodině, ale umět i popsat obrázek, říct, co má na sobě kamarád, co jsme dělali o víkendu, jaká žijí v lese zvířata, jaké máme roční období apod.
Nezapomeňte také zjistit, zda umí vaše dítě o něco požádat nebo se k něčemu vyjádřit. Některé maminky udělají vše, co svému děťátku vidí na očích. Problém je však v tom, že paní učitelka ve třídě to dělat nebude a že opravu nestačí, když dítě, které si chce od učitelky vypůjčit tužku, řekne pouze: Tužka.
Předškoláček by měl doma procvičovat i správný špetkovitý úchop tužky a uvolňovat při kreslení zápěstí. K tomu jsou velmi vhodné různé omalovánky. Při vybarvování obrázků nejen procvičujeme vše, co potřebujeme, ale můžeme vést dítě i k tomu, aby dodržovalo linie obrázků a nepřetahovalo. Můžeme také procvičovat grafomotorické prvky, které jsou přímo určené k nácviku jednotlivých tahů písmen. Pokud k tomu zvolíme vhodnou říkanku a doplníme obrázkem, zájem vašeho dítka je zaručen. Pro správné držení tužky je vhodné dítěti pořídit velké trojhranné pastelky.
Z matematických dovedností je vhodné umět se orientovat v pojmech více, méně, mnoho, málo, dále umět vyjmenovat řadu čísel do 5 a umět určit počet předmětů do 5. Patří sem i znalost základních barev a geometrických tvarů. Rozhodně dítě neučíme počítat – to je úkolem paní učitelky v 1. třídě.
Velmi vhodné je procvičovat u dítěte fonematický sluch. Jedná se o schopnost sluchově rozlišovat ve slovech jednotlivé fonémy – hlásky. Na této schopnosti je postaven nácvik čtení, ať již se bude vaše dítko učit číst analyticko-syntetickou metodou nebo globální či genetickou.
A jak má takové cvičení vypadat?
V neposlední řadě je nutné procvičovat soustředěnost a pozornost. Vše samozřejmě formou hry. Vhodná jsou pexesa (vyhledávání stejných tvarů), puzzle (detaily skládaného obrázku), deskové hry (kde se dítko naučí i prohrávat), navlékání korálků či práce se stavebnicemi.
I když se vám to možná zdá zbytečné (vždyť dítě si „jen“ hraje), je opravdu důležité, aby u těchto činností dítě vydrželo 15 až 20 minut. Pak máme jistotu, že vydrží soustředěně pracovat i ve škole.
Takto připravený předškolák má dobré předpoklady k úspěšnému a pohodovému zvládnutí první třídy.
Odpovědi, názory, dotazy, postřehy čtenářů (3 vyjádření)
zdokonalujeme řeč
snažíme se procvičovat:)
jojo,procvičujeme