MVD: Montessori pracovna

Rubrika: Tipy pro rodinu, Výchova podle...

V rodinném centru, kam chodíme na dětské „cvičení“ (většinou básničky s pohybem, cvičení s padákem, obručemi, na velkých míčích apod.), mají nabídku, že v případě nemoci dítěte je možné účast na pravidelném kurzu omluvit (i ten den, tuším dvě hodiny předem). Za takto omluvené lekce je možné vybrat náhradu, a to bez omezení počtu omluvených, resp. náhradových lekcí (třeba na plavání, kam jsem chodila se starší dcerou, měli počet náhrad omezený na tři za kurz, takže neomezené množství mi připadá hotový luxus). A náhradou je možné vyzkoušet i jiný kurz.

Mají jich tam spoustu, přesto jsme v minulosti navštívili párkrát i tzv. Montessori pracovnu. V podstatě jde o 45 minut s dětmi podobného věku (v našem případě 1,5 – 3 roky – děti s rodiči) s prvky montessori pedagogiky. Na začátku si děti (i s rodiči) sednou na elipsu naznačenou na koberci, lektorka se s každým jednotlivě přivítá a všem představí jednu z aktivit, kterou má pro děti připravenou. Potom si každé z dětí přinese kobereček, lektorka zpřístupní poličky s pomůckami a každé dítko si vždy vybere jednu aktivitu, tu si odnese na kobereček a tam s ní „pracuje“. Jsou tam jak dřevěné vkládačky, hříbečkové mozaiky apod., které máme doma asi všichni, tak věci, se kterými si děti doma běžně nehrají, ale i speciální pomůcky.

ms_diamantova_bonboniera ms_had

Z věcí, se kterými si doma děti běžně nehrají, musím jmenovat třeba různé „vodní“ aktivity – např. přelévání slabě obarvené vody z misky sběračkou pomocí trychtýře do nádoby s úzkým hrdlem (např. do malé vázičky z Ikea), vodu s pingpongovými míčky – míčky se nabírají lžící a přemisťují do „suché“ misky nebo čištění zrcadla – v rozprašovači je voda, nastříká se na zrcadlo a hadříkem se otírá. Nebo děti přesypávají fazolky z jednoho skleněného džbánku do druhého, podobně se opět přelévá voda – např. ze džbánku do hrnečku, vodu jsme také přenášeli pomocí molitanové houbičky – např. z jedné misky do druhé – houbička se nechá v jedné misce pořádně nasáknout a v druhé se vyždímá.

ms_knofliky_a_spachtlicky1 ms_knofliky_a_spachtlicky2

Všechny aktivity mají svá pravidla, na jejichž dodržování dohlíží lektorka – např. na kobereček je možné vzít vždy jen jednu aktivitu, aktivity, u kterých se předpokládá určitý nepořádek, bývají na tácech s vyvýšenými okraji, u vodních aktivit mají děti k dispozici i hadřík na otření např. hrdla džbánku nebo utěrku na otření plochy tácu apod. Ze „suchých“ aktivit Leničku bavilo navlékání plstěných čtverců na stužku pomocí knoflíku (zase pravidlo – knoflík by neměl být hladký, ale trochu profilovaný, aby se dětem dobře držel), „rozbitá auta“ – zalaminované jednoduché jednobarevné obrázky aut bez kol a k nim dřevěná kolečka v odpovídajících barvách – doma jsme společně se starší dcerou vyrobily autobusy (z omalovánky z internetu) s kolečky z víček od PET lahví.

ms_navlekani_plstenych_ctvercu ms_kulicky_na_protiskluz

Nebo jsou tam aktivity párovací (např. „sluchové“ pexeso nebo přiřazování stejných vůní k sobě), třídění barev – např. bambulky stejných barev patří k sobě (doma třídíme kuličky). Pak jsou tam i aktivity zaměřené na procvičování jemné motoriky – např. umisťování kuliček do přísavek protiskluzové „stopy“, co se běžně dává třeba do vany nebo vkládání „diamantů“ do jednotlivých políček bonboniéry – prsty nebo pinzetou, „knoflíková“ kasička – do plechovky s víčkem (v něm je otvor jako u kasičky) se prostrkávají knoflíky různých velikostí.

ms_pexeso ms_pexeso_tvary

Ze speciálních pomůcek jsou k dispozici různé provlékačky – např. navlékání kroužků na vodorovnou tyčku, specializované krabičky se šuplíčky – např. nahoře otvor jako do kasičky, do otvoru se nastrkají dřevěná kolečka, z šuplíčku se vyndají a může se „spořit“ znovu; nebo je nahoře kulatý otvor na míček a míček se zase objeví v šuplíčku. Nebo tam mají různé specializované vkládačky – např. válečky různých průměrů a délek, podobně třeba i s více tvary – hranol trojboký, čtyřboký a válec, zase v různých délkách (děti třídí jak tvary do správných otvorů, tak podle velikosti – od nejmenšího do největšího). U některých věcí ani já jako rodič neznalý montessori pedagogiky na první pohled nepoznám, co s tím, to pak lektorka poradí, jak se s pomůckou pracuje.

ms_penove_koralky_a_buzirkyms_trideni_kulicek

Po skončení lekce děti uklidí jak pomůcky, tak koberečky a zase se všichni rozloučíme, případně lektorka naznačí, co má připraveno na příště.

Jako rodiči se mi velmi líbí i princip – na koberečku vždy jen jedna věc, po skončení aktivitu zase uklidit na místo (doma se mi to zatím prosadit nedaří, to by bylo uklizeno pořád ). A překvapilo mě, že i takové aktivní dítko, jako je Lenička, dokáže u jedné aktivity bez problémů vydržet a několik minut soustředěně „pracovat“, a to i se skleněnými nádobami apod. – přiznávám, že při první náhradě to tak ještě nevypadalo, ale časem si i ona na pravidla zvykla. Navíc spousta aktivit se dá jednoduše vyrobit i na doma, a leckteré jsou tak skladné, že se dají bez problémů přenášet s sebou na cesty – asi ne vyloženě do dopravních prostředků, ale třeba k babičce nebo někam, kde člověk dopředu ví, že tam stráví určitou dobu a přitom není k dispozici moc aktivit pro děti.

No, už jsme tam s Leničkou dlouho nebyly, teď máme po neštovicích, a tak už jsem zase rezervovala náhradové lekce právě v Montessori pracovnách – třeba tam najdu další inspiraci.

Článek je součástí projektu Mateřská s VD, jehož partnery jsou Gaga’s pleny a Tinkyshops.
Gaga's pleny   Tinky shops

Napsal/a: Konipas

Toto taky stojí za přečtení!

Kam s dětmi za lyžováním? V italském středisku Passo Tonale děti milují!

Italové děti milují, to je obecně známo. A udělají pro ně první poslední. Lyžařské středisko Passo Tonale vás o

Čtu dál →
Jak dětem ulevit od ucpaného nosu

Jak dětem jednoduše ulevíte od ucpaného nosu

Milé maminky, jsou Vaše děti často nachlazené? Teče jim z nosu, v noci mají ucpaný nos a těžce se jim dýchá? Pomozte

Čtu dál →

Môžem dať dieťatku jesť hocičo?

Môžem dať dieťatku pribináčika? Alebo zákusok? Alebo kupovanú nočnú kašu? V mamičkovských internetových skupinách sa pravidelne objavujú otázky, či to alebo

Čtu dál →

Co na to říkáte?

Vaši e-mailovou adresu si necháme pro sebe.

Sdílet
Sdílet
TOPlist